[2003] Iprint/printer met Active directory syncen*

Pagina: 1
Acties:

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Ben op school bezig met een project waarbij een netware server en active directory ondergebracht zijn.
De login gaat via active directory.
Nu staat er iprint op de netware.
Deze kan ik bereiken via het netwerk maar zodra je dus die printer wil installeren krijg ik de fout dat ik er geen rechten voor heb.
Ik denk dat het komt doordat ik niet via novell ben ingelogd maar dit is ook de bedoeling.

Hoe ga ik dit oplossen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Door eerst eens wat informatie te geven over wat er nou fout gaat. Ben jij gebruiker of ben je de beheerder?
Als je een gebruiker bent lijkt het me een goed idee om de beheerder in te schakelen.
Indien jij die beheerder bent, zou je toch wel moeten weten dat het oplossen van een probleem zonder directe, gedetailleerde informatie net zo moeilijk is als het vinden van de spreekwoordelijke speld in een hooiberg.
Daarnaast zou je omdat je al een tijdje op GoT rondloopt inmiddels wel op de hoogte moeten zijn van de op dit forum geldende regels. Lees de Registratievoorwaarden / korte FAQ daarover nog maar eens na.

Welk besturingssysteem gebruik je?
Welke netware versie?
Welke besturingssysteem op de clients?
Service packs, updates, en zijn er misschien policies uitgerold via netware of AD om acties als het koppelen en ontkoppelen van printers te verbieden?
Krijg je nog foutmeldingen in de eventlogs?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• M.Koers
Domain Controller:

Windows 2003 RC2 SP3
Active directory met de nodige group policies.
1 OU heeft geen Group policy.

Novell
Netware 6.5
Iprint
Hierin is een printer aangemaakt die kan je benaderen via het netwerk.
Je krijgt dan een tekening te zien met de printers als je vervolgens op de printer klikt wordt deze automatisch geinstalleerd.

Client
Windows XP Pro SP2
Lid van domein, login op active directory.

Het probleem

Als ik gewoon lokaal inlog op de client pc dan kan ik de printer wel installeren zoals de hierboven beschreven manier.

Ben ik echter ingelogd als een gebruiker uit de active directory dan wil dit niet meer.
Ik kan de printer bereiken via het netwerk.
Als ik vervolgens klik op de printer om de intallatie te starten dan gebeurd dit wel.
Maar vervolgens krijg ik de volgende foutmelding:

Error message: Toegang geweigerd.

Error group: Windows
Error code: 5

Ik denk dat het op een of andere manier ligt aan de rechten van de user waarmee ik ben ingelogd. Echter het gebeurd bij gebruikers uit OU's met een group policy en ook uit de OU's zonder group policy.

Heeft iemand een idee?

(ik hoop dat ik nu volledig ben?)

[ Voor 11% gewijzigd door M.Koers op 27-03-2007 14:30 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk eens of je als je op de client ingelogd als die user rsop.msc draait of er dingen tussen staan met betrekking tot printers. Ben je lokaal misschien reguliere user, want als je dan een printer lokaal wil installeren gaat dat waarschijnlijk gewoon niet. Daar heb je administrator-rechten voor nodig, en die heeft een domain user normaalgesproken niet.

Enne Windows 2003 RC2 SP3 ken ik niet. Wel Windows 2003 R2 SP1/2. Bedoel je die soms?

Mijn spoorwegfotografie

• M.Koers
-edit-

rsop.msc draait niet maar als ik deze draai wordt ik er eerlijk gezegd ook niet wijzer op.
Nu snap ik dat domain users normaal die bevoegdheid niet heeft.
Kan ik op een of andere manier zorgen dat ze toch de bevoegdheid krijgen?

Zoniet hoe kan ik het wel aan de praat krijgen?

[ Voor 82% gewijzigd door M.Koers op 27-03-2007 15:53 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee SP2 is net uit ;)

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1