Sollicitatieprocedures en Contracten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Hallo allemaal,

momenteel ben ik bereikt door meerdere bedrijven om op sollicitatiegesprek te komen. Bij het eerste bedrijf waar ik naartoe moest ben ik door de sollicitatie ronde gekomen en morgen heb ik hier een 2e gesprek waarbij ik een voorstel krijg. Daarnaast moet ik volgende week nog naar een of twee andere bedrijven op sollicitatiegesprek en alle drie de bedrijven lijken mij wel wat.

Nu vraag ik me eigenlijk af of dat je bij zo'n voorstel meestal gelijk een contract krijgt of dat deze daarna pas met de post gestuurd wordt.
Daarnaast vraag ik me ook af hoe lang je ongeveer kunt wachten voordat je een contract tekent of zegt dat je niet akkoord gaat.

Ik wil namelijk van de drie bedrijven kunnen kijken wat het beste bij me past maar ik snap ook dat je niet al te lang kan wachten met het wel of niet tekenen van een contract.

Heeft iemand eventueel nog raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 11:02

Dutch_guy

WYSIWYG

Contract krijg je echt niet meteen mee. Je zal eerst moeten gaan onderhandelen over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, of je laat hen een voorstel doen. Pas als beide partijen tevreden zijn, wordt er per post een contract gestuurd.

Er zullen dus wel weer wat dagen overheen gaan, wat je weer wat bedenktijd geeft.

Persoonlijk zou ik proberen te vermijden dat je zegt dat je nog andere sollicitaties hebt lopen. Dan komt het ook niet echt over dat je echt alleen die baan wilt hebben.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Meestal staat er in de brief met contract een termijn waarin je verwacht word te reageren..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

mulder

ik spuug op het trottoir

Dutch_guy schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:27:
Contract krijg je echt niet meteen mee. Je zal eerst moeten gaan onderhandelen over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, of je laat hen een voorstel doen. Pas als beide partijen tevreden zijn, wordt er per post een contract gestuurd.
Dat ligt aan de partij, ik kreeg zelfs de aanbieding + arbeidsvoorwaarden gelijk mee op een USB stick na het 2e gesprek. Bij het bedrijf waar ik nu zit waren een paar gasten die ter plekke tekende.

TS, jij geeft toch gewoon aan de je ook met anderen praat en dan kun je een termijn noemen waar binnen jij denkt te reageren.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ligt ook een beetje aan het bedrijf. Bij de grote detacheerders krijg je meestal wel een contract mee als ze je zien zitten. Was bij mij bij het 2e gesprek iig wel het geval.

Wijze raad: geef bij de gesprekken ook aan dat je nog elders bezig bent. Da's wel zo eerlijk, en als ze je echt graag willen hebben geeft het je ook nog eens een sterkere positie. Je hebt immers meer pijlen op je boog, laat ze maar een goed voorstel doen als ze je graag willen :)

Tweede wijze raad: hoe goed e.e.a. ook klinkt, teken NOOIT het contract direct, maar denk er thuis over na en vooral: reken het door. Dat laatst kan o.m. via de site van e-prepay.nl (ADP), maar er zijn ook andere loonberekenaars. Je kunt ook vragen om een bruto-nettospecificatie, dat zullen ze dan even bij PZ na moeten vragen maar dan weet je wel meteen het hele financiele plaatje.

In mijn geval ga ik er met mijn nieuwe baan bruto bijna 10k op vooruit, maar netto houdt ik daar door o.m. een leaseauto een stuk minder van over. Het is dus zaak goed na te denken :) De ICT trekt weer aan, als je echt iets kunt, maak daar dan gebruik van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
De eerste partij weet dat er ook sollicitatie gesprekken zijn met andere partijen.. de tweede niet en de derde weet het ook.
Tegen de derde partij had ik zelfs gezegd dat ik liever wilde afwachten op de andere partijen. Na een andere telefoon gesprek en bezoek van de website toch verder gegaan om een afspraak te maken.

Dit is ook mijn eerste keer dat ik echt solliciteer (bijbaantjes en stages hoefde ik amper voor te solliciteren) dus daarom dat ik er weinig verstand van heb en het komt ook allemaal snel op me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

joenevd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:52:
De eerste partij weet dat er ook sollicitatie gesprekken zijn met andere partijen.. de tweede niet en de derde weet het ook.
Tegen de derde partij had ik zelfs gezegd dat ik liever wilde afwachten op de andere partijen. Na een andere telefoon gesprek en bezoek van de website toch verder gegaan om een afspraak te maken.

Dit is ook mijn eerste keer dat ik echt solliciteer (bijbaantjes en stages hoefde ik amper voor te solliciteren) dus daarom dat ik er weinig verstand van heb en het komt ook allemaal snel op me af.
Dat is aan de ene kant een luxe positie, gebruik die ook. Aan de andere kant is het niet niks en komt er inderdaad veel op je af, kost veel tijd en energie. Neem je tijd, zet alles goed op een rijtje. Tot een zekere hoogte zitten deze bedrijven bij jou op sollicitatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Don Facundo schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:16:
[...]
Dat is aan de ene kant een luxe positie, gebruik die ook. Aan de andere kant is het niet niks en komt er inderdaad veel op je af, kost veel tijd en energie. Neem je tijd, zet alles goed op een rijtje. Tot een zekere hoogte zitten deze bedrijven bij jou op sollicitatie ;)
Ja klopt, maar ik denk dat er als beginnende IT-er niet heel veel te onderhandelen valt aangezien de voorwaarden daarvan vaak gewoon vastgelegd worden.
The Eagle schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:50:
Wijze raad: geef bij de gesprekken ook aan dat je nog elders bezig bent. Da's wel zo eerlijk, en als ze je echt graag willen hebben geeft het je ook nog eens een sterkere positie. Je hebt immers meer pijlen op je boog, laat ze maar een goed voorstel doen als ze je graag willen :)
Ja, de eerste vroeg ernaar waar ik het gewoon verteld heb. Het derde bedrijf zei ik het zelf.

Weet iemand trouwens waarom er gevraagd wordt naar bij 'welke' bedrijven je een sollicitatiegesprek hebt??
Tweede wijze raad: hoe goed e.e.a. ook klinkt, teken NOOIT het contract direct, maar denk er thuis over na en vooral: reken het door. Dat laatst kan o.m. via de site van e-prepay.nl (ADP), maar er zijn ook andere loonberekenaars. Je kunt ook vragen om een bruto-nettospecificatie, dat zullen ze dan even bij PZ na moeten vragen maar dan weet je wel meteen het hele financiele plaatje.
Ik zal zoiezo mijn ervaren vader raadplegen om samen even het contract door te nemen. Mijn ervaring is ook dat als je zoiets met een ander bespreekt dat je er een beter gevoel over krijgt over de keuze die je uiteindelijk maakt.
In mijn geval ga ik er met mijn nieuwe baan bruto bijna 10k op vooruit, maar netto houdt ik daar door o.m. een leaseauto een stuk minder van over. Het is dus zaak goed na te denken :) De ICT trekt weer aan, als je echt iets kunt, maak daar dan gebruik van :)
Ik zal zoiezo vooruit gaan.. Aangezien achteruit niet echt mogelijk is op dit moment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Laat je ook niet helemaal gek maken met de secundaire dingen als auto, laptop en mobiel van de zaak. Als je die dingen hebt betekent dat alleen maar dat je altijd en overal kan werken :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

kamstra schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:18:
Laat je ook niet helemaal gek maken met de secundaire dingen als auto, laptop en mobiel van de zaak. Als je die dingen hebt betekent dat alleen maar dat je altijd en overal kan werken :)
Nep IT-er! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
kamstra schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:18:
Niet altijd... telefoon uitzetten, en de auto staat zogenaamd in de garage met een lekkende koppakking ;)

Dan heb je altijd nog werken op afstand.. mijn ISP is bezig met werkzaamheden in omg. ******

[ Voor 10% gewijzigd door joenevd op 27-03-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
joenevd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:12:
Weet iemand trouwens waarom er gevraagd wordt naar bij 'welke' bedrijven je een sollicitatiegesprek hebt??
Als P&O'er: omdat je dan weet wat voor soort bedrijven de kandidaat naast het eigen bedrijf interessant vindt, met wie je dus moet 'concurreren' om hem/haar eventueel binnen te krijgen. Afhankelijk daarvan kun je dus ook een salarisaanbod doen. Daarnaast kan het ook gewoon pure interesse zijn.
Pagina: 1