Photoshop, resolutie en PDF

Pagina: 1
Acties:

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:24
Misschien een beetje rare/onduidelijke titel maar ik heb het volgende probleem.

Voor een verslag van school moeten wij een opdrachtgever op de hoogte stellen van 3 concepten. Om de leesbaarheid optimaal te houden wou ik de opdrachtgever 1 pdf bestand sturen met daarin de uitwerking.

Nu ben ik in Photoshop begonnen met een nieuw document (standaard A4 formaat,2480x3508 pixels, 300pixels/inch). Sowieso zitten er op elke pagina een footer met logo (vrij klein, linksonderin). Als ik nu tekst toevoeg en deze pagina als pdf opsla (eerst flatten image en dan file>save as>pdf>layers uit>optimaze for web aan) krijg ik een bestand van zo'n 1.7MB.
Als ik nu op de desbetreffende pagina een foto toe voeg (zijn dus ook foto's van zo'n 2500x1800 pixels) zit ik zomaar aan 1 pdf bestand van 5MB. Aangezien ik zo'n 14 pagina's toe moet voegen zou ik op een totale grootte van ongeveer 45MB uitkomen, dat gaat niet werken lijkt me.

Nu heb ik ook nog geprobeerd om eerst 'flatten image' te doen en vervolgens de resolutie verkleinen naar 93 pixels/inch. Op deze manier krijg ik wel kleinere bestanden (kaal zo'n 346kb, met afbeelding zo'n 750kb) maar dan nog kom ik totaal met 14 pagina's aan de 7.5MB. Ik heb toch het idee dat het kleiner moet kunnen, maar hoe??

Ik heb Acrobat 8 Professional en heb al wel begrepen dat Acrobat een eindproduct is en geen tekstverwerker. Nu was ik dus benieuwd hoe anderen dit doen? Moet ik dan in word de boel opmaken en dat exporteren naar pdf??? Dan moet ik dus ook weer met m'n marges in word gaan rommelen. Hoe doen anderen dit???

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Kun je niet gewoon een cdtje branden en die op de post doen? Duurt maar 1 dag langer.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Wat je doet is een serie plaatjes als PDF opslaan, dat is nutteloos. Je kan dan net zo goed JPG's sturen.

Beter gebruik je een programma als Publisher (liever Indesign) of Word (open Office) en de mockups als jpgs los -- of een powerpoint. Eventueel met een gratis PDF printer (pdfcreator of Bulldog PDF voor vista) zodat de tekst gewoon tekst blijft.

Het wordt niet leesbaarder door het PDF formaat an sich. Helemaal niet als de tekst niet als tekst maar als plaatje of vectors wordt opgeslagen.

Human Bobby

Verwijderd

"(standaard A4 formaat,2480x3508 pixels, 300pixels/inch)."

PDF= "virtueel papier", kent dus geen 1x1-pixel-dimensies(al kan je ppi wel <-> dpi ..)

anyway, probeer is iets van 75DPI

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
En wat is verder de bedoeling met a4'tjes? Waar gebruik je het voor,
als het concept is dan hoeft de resolutie niet zo hoog te zijn. Als het grotendeels tekst is dan verklein je de resolutie van de foto's.

Je zou het eventueel een paar kunnen uitprinten op hoge resolutie in een mapje doen en persoonlijk wegbrengen met eventuele toelichting.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Zoals Justice al zei, (bijna) nooit tekst in Photoshop gaan zetten! Daarvoor is de type-engine in Photoshop gewoon te beperkt, en vol A4 op 300 dpi word gewoon groot!
Tekst zet je in Illustrator of liever nog een layout-programma als InDesign. (Gratis variant: Scribus! Werkt wel wat anders dan InDesign, maar levert ook zeer goede pdf's af).
Desnoods gebruik je Word, maar die laat helaas niet altijd de plaatjes ongemoeid qua resolutie! Zet daarna om met een PDF-printer, zoals al genoemd.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Probeer PDF-writer te downloaden
Als je de pdf-writer hebt kun je bijvoorbeeld vanuit word je document "afdrukken" naar een pdf.
denk dat dit de beste optie is. (hoef je dus geen dingen 2 keer te doen
Pagina: 1