[XP] Windows Verkenner start niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn Windows Verkenner. Als ik deze wil opstarten (of het configuratiescherm wil openen of de map "mijn documenten" of iets anders) dan "bevriest" mijn laptop even, het hele bureaublad wordt leeg en loopt dan weer vol (alle icoontjes verschijnen weer en ook de taakbalk komt weer tevoorschijn; alsof er een soort mini-reboot plaatsvindt). Maar de verkenner start dus niet. Word en IE kan ik gewoon opstarten. Binnen Word kan ik wel gewoon docuomenten zoeken en kopiëren en dergelijke. Ik heb al een system restore gedaan naar een paar dagen geleden toen alles nog goed werkte maar dat haalt niets uit. Zoekactie op internet heeft nog niet veel opgeleverd. Hopelijk weet hier iemand iets.
Ik heb windows xp home sp2 en gebruik IE 7.
Alvast bedankt!

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ja dit lijkt wel op dat je explorer gewoon gaar is.. heb je ook al geprobeerd om je systeem geheel opnieuw te installeren. en gekeken of je misschien wat virussen of spyware op je systeem hebt draaien die je systeem traag maken en dit veroorzaakt.

het komt me heel erg bekend voor maar toen had ik een systeem met heel veel spyware.. spyware eraf gegooid en het systeem liep weer soepel. :)

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• joepert
  • Niet online
carlino schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:15:
ja dit lijkt wel op dat je explorer gewoon gaar is.. heb je ook al geprobeerd om je systeem geheel opnieuw te installeren. en gekeken of je misschien wat virussen of spyware op je systeem hebt draaien die je systeem traag maken en dit veroorzaakt.

het komt me heel erg bekend voor maar toen had ik een systeem met heel veel spyware.. spyware eraf gegooid en het systeem liep weer soepel. :)
Gisteren heb ik hitman pro (zo heet het geloof ik) geïnstalleerd: ik kende het programma niet en was nogal onder de indruk van alle activiteit die het gaf (installeren van tig programma's, uitvoeren van tig scans). Ik was vooral ook onder de indruk van het "blue screen" waar ik uiteindelijk op werd getrakteerd en dat ook tijdens het rebooten nog twee keer terugkwam. Na een uurtje rust wilde de computer wel weer opstarten, maar toen ik heb ik de systeemrestore gedaan. Ik heb de panda virusscanner en draai incidenteel ook adaware (zit als ik het goed zag ook in hitmanpro). Totnu niet veel last gehad van spyware. Een nieuwe installatie heb ik al overwogen, maar doe ik liever niet (heb ik nog nooit gedaan maar eens zal de eerste keer moeten zijn).
Toch gek dat de explorer ineens "gaar" is. Hoe kan dat nou?

• carlino

carlino

GoT Mama

joepert schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:21:
[...]

Gisteren heb ik hitman pro (zo heet het geloof ik) geïnstalleerd: ik kende het programma niet en was nogal onder de indruk van alle activiteit die het gaf (installeren van tig programma's, uitvoeren van tig scans). Ik was vooral ook onder de indruk van het "blue screen" waar ik uiteindelijk op werd getrakteerd en dat ook tijdens het rebooten nog twee keer terugkwam. Na een uurtje rust wilde de computer wel weer opstarten, maar toen ik heb ik de systeemrestore gedaan. Ik heb de panda virusscanner en draai incidenteel ook adaware (zit als ik het goed zag ook in hitmanpro). Totnu niet veel last gehad van spyware. Een nieuwe installatie heb ik al overwogen, maar doe ik liever niet (heb ik nog nooit gedaan maar eens zal de eerste keer moeten zijn).
Toch gek dat de explorer ineens "gaar" is. Hoe kan dat nou?
er zal dus een virus / spyware erop zitten die je systeem verpest. en daardoor zich helemaal in je systeem nestelt. daardoor kan je explorer vast lopen je kunt ook bsod's krijgen. en ja dan zal je met zo'n programma het niet eraf kunnen krijgen.
ja al is het de eerste keer dat je je laptop opnieuw moet installeren. ik denk toch dat dit de enigste oplossing zal zijn voor dit probleem.
zeker als hij bsod's aan geeft zal ik hem opnieuw gaan installeren.

en ik ken het hoor.. zelf vind ik het vreselijk irritant om mijn systeem opnieuw te installeren en wil ik em het liefste zo lang mogelijk laten draaien.. maar als hij gekke kuuren begind te vertonen.. ja dan is toch mijn laatste uitweg em opnieuw te installeren. suc6 iig nog :)

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• joepert
  • Niet online
:(
Is er echt geen minder rigoreuze oplossing mogelijk? Er zijn meerdere "recovery"-opties mogelijk in bijgeleverde SmartRestore programma (ik heb een NEC Versa M500e, vrijwel identiek systeem als Packard Bell E4-serie).

• carlino

carlino

GoT Mama

joepert schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:55:
:(
Is er echt geen minder rigoreuze oplossing mogelijk? Er zijn meerdere "recovery"-opties mogelijk in bijgeleverde SmartRestore programma (ik heb een NEC Versa M500e, vrijwel identiek systeem als Packard Bell E4-serie).
Nou als een antivirus / adaware verwijder programma niet werkt en dat doordat je em gebruit blauwe schermen ziet enzo.. ik dit de enige oplossing denk ik zo.
ik weet hoe vervelend dit is.. maar ik zal wel de volgende keer iedere week scannen op spyware en virussen :)
maar ik heb zo vaak systeem restore gedaan. en dit wou echt niet werken. maak straks maar van je nieuwe verse systeem een ghost image. dus als je alles al geinstalleerd heb. en als er dan iets gebeurt.. net zoiets als dit. kan je die ghost image terug zetten en je bent van dit probleem af :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Heb je het probleem ook in safe-mode ?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• joepert
  • Niet online
Voor ik vergeet: alle reacties tot nu worden enorm gewaardeerd!
DeMoN schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:07:
Dat heb ik nog niet geprobeerd, kreeg hem niet in safe-mode opgestart met de F8-toets, heb daarna geen tijd meer gehad. Heb de laptop nu ook ff niet bij de hand. Als ik F8-toets ingedrukt houd krijg ik een menuutje waarin ik kan kiezen vanaf welke bron er geboot wordt, dus dat is niet wat je zou verwachten. Hoe kan ik hem anders in de safe mode opstarten?

• joepert
  • Niet online
DeMoN schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:07:
Nog een vraag: stel dat ik het probleem niet heb in safe-mode, wat zegt dat dan? Wat moet ik doen om het dan in de gewone mode ook te kunnen fixen?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

joepert schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:24:
Voor ik vergeet: alle reacties tot nu worden enorm gewaardeerd!

[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd, kreeg hem niet in safe-mode opgestart met de F8-toets, heb daarna geen tijd meer gehad. Heb de laptop nu ook ff niet bij de hand. Als ik F8-toets ingedrukt houd krijg ik een menuutje waarin ik kan kiezen vanaf welke bron er geboot wordt, dus dat is niet wat je zou verwachten. Hoe kan ik hem anders in de safe mode opstarten?
Wat bedoel je met vanaf welke bron er geboot wordt?
Waarschijnlijk is dit je BIOS die je deze keuze voorlegt? Dat is niet goed, je moet in dat geval wat later beginnen met op F8 drukken. Echt vlak voordat het Windows Splashscreen te zien valt :)
Of misschien heb je wel een dual boot? Twee Windows versies naast elkaar en heb je het nu over de boot.ini die dit aan je laat zien.. In dat geval moet je een van de Windows versies starten en dan als nog zsm en zo vaak mogelijk op F8 blijven drukken en je krijgt vanzelf het menu te zien ;)
Probeer anders eens vanaf dat je je PC aanzet de linker ctrl-toets ingedrukt te houden. Dit is het alternatief van F8 rammen..
joepert schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:19:
[...]

Nog een vraag: stel dat ik het probleem niet heb in safe-mode, wat zegt dat dan? Wat moet ik doen om het dan in de gewone mode ook te kunnen fixen?
Het zegt heel veel. In safe mode staat er zoveel mogelijk uitgeschakeld waardoor je grote kans hebt dat spyware/adware/malware niet opstart en zo kun je dus stellen dat je gewoon je Windows verder moet opschonen / herinstalleren.
Als in safe mode je nog steeds dezelfde problemen hebt zit het probleem echt in explorer.exe en dan wordt het meestal wat lastiger. Ik vrees trouwens wel dat het hierin zit, maar om dit te kunnen weten moet je uiteraard wel eerst safe-mode inbooten. Dan kunnen we weer verder met tips geven :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• joepert
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide toelichting ik ga het straks proberen. Stel dat het probleem echt in explorer.exe zit; denk je dat zelfs Windows opnieuw installeren (in mijn geval betekent dat volgens mij: recovery naar de fabrieksinstellingen) dan geen soelaas zou bieden?

edit: ik schreef: Als ik F8-toets ingedrukt houd krijg ik een menuutje waarin ik kan kiezen vanaf welke bron er geboot wordt. Wat er gebeurt is dat er een aantal opties verschijnt: booten vanaf cd, vanaf harde schijf en nog iets. Maar de safe mode staat daar dus niet bij. Ik zal de andere trucks ook proberen. Vond ook nog ergens dat je soms F5 moet indrukken.

[ Voor 40% gewijzigd door joepert op 27-03-2007 15:39 ]

• joepert
  • Niet online
Ik ben nu thuis. In de safe mode opgestart via msconfig. Daar doet het probleem zich (gelukkig) niet voor! Wat nu?

Edit: Via google had ik nog een oplossing gevonden die nogal onwaarschijnlijk leek maar die wel werkt: In de properties van IE in het tab 'advanced' de optie 'Enable third-party browser-extentions' uitvinken. (ofwel: 'browseruitbreidingen van derden inschakelen' uitzetten).

Ik begrijp hier dus echt he-le-maal niets van! Iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?

[ Voor 62% gewijzigd door joepert op 27-03-2007 17:15 ]

• joepert
  • Niet online
Nou mensen, ondanks dat het op zich weer werkte heb ik toch windows opnieuw erop gezet (althans: ik heb een algehele systeemrecovery gedaan). Nu loopt-ie weer als een zonnetje. En meteen is ook mijn probleem met WLAN opgelost (zien ander draadje in netwerk-forum). Bedankt allen.

Verwijderd

Wil je in het vervolg je laatste post editten in plaats van steeds een nieuwe post te maken? Dank je :)

• joepert
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:51:
Wil je in het vervolg je laatste post editten in plaats van steeds een nieuwe post te maken? Dank je :)
Zat te twijfelen. Ik ben nog niet zo goed thuis in de netiquette hier. Excuus.
Pagina: 1