VPN vraagje ivm telefonie

Pagina: 1
Acties:

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:59
Hoi,

Om te beginnen ik ben niet echt thuis op het gebied van VPN dus niet te hard lachen aub.
aangezien ik nu al 1 uur aan het lezen ben op dit forum en het nog niet echt duidelijk is stel ik daarom toch maar een vraag.

Wat heb ik:

Locatie 1:
Tele2 adsl 20mb - linksys wrt54gl router - pc's etc - ip telefoon

Locatie 2:
Demon ADSL - zyxel 650r-33 router - switch - pc's - telefooncentrale

Wat wil ik nou, ik wil vanaf locatie de ip telefoon kunnen aanmelden op locatie 2 want daar hangt de telefooncentrale. (siemens hipath met een hg1500 kaart)

Nou kan ik dit doen dmv poorten door te zetten alleen staat de telefooncentrale open en dat is niet de bedoeling. Wat normaal gebruikelijk is, is dat er een VPN tunnel gemaakt wordt tussen beide locaties.

Nou lees ik dat dit vaak gedaan wordt dmv servers of win XP machine's. Nu is het zo dat er op beide locaties geen servers staan.

Nou is mijn vraag kan ik zo'n verbinding opstellen en instellen in een router of moet ik dan nog andere hardware hebben?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan met iets geavanceeeerde huis tuin en keukenrouters prima een vpn opzetten tussen je twee lokaties. Die dingen zijn dan iets van 200 euo per stuk ofzo denk ik.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

je kunt ook die poorten alleen open zetten voor bepaalde, lees je eigen, ip-adressen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• etienne001
CyBeR schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:28:
je kunt ook die poorten alleen open zetten voor bepaalde, lees je eigen, ip-adressen.
Dat snap ik, alleen je hebt dan echt iets open staan zeg maar dus in het ergste geval:

Telefoon wordt meegenomen naar een andere locatie, plugt hem aan het internet en men kan daar ook bellen.

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

cyber bedoelt dus; op locatie 1 poort X open, alléén voor het ipadres van de adslverbinding op locatie 2.
met linux kan dat - bijvoorbeeld - probleemloos. denk dat die zyxel dat ook wel kan.

[ Voor 22% gewijzigd door basz op 27-03-2007 10:41 ]

• etienne001
basz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:38:
[...]

cyber bedoelt dus; op locatie 1 poort X open, alléén voor het ipadres van de adslverbinding op locatie 2.
Wacht ff ik denk dat ik het niet snap.

zoals ik het lees is dat Cyber zegt:

Op locatie (laten we zeggen) poort 10 doorzetten naar het ip adres van de telefoon. Poort 10 is in dit geval dus de communicatiepoort voor het gesprek.

Dan blijft dus het gegeven dat die hele gesprekspoort open staat.

Wat ik wil (en volgens mij kan dat met VPN) is dat er dus een beveiligde verbinding tussen locatie 1 en 2.
Hiermee sluit je het bellen vanaf een andere locatie dus uit.

• basz

basz

Professioneel prutser

Ja, met VPN kan dat (openvpn is daar heel geschikt voor bijvoorbeeld) maar dan zit je - tenzij beide routers elkaar begrijpen - aan 2 losse servers vast.

Makkelijker is de manier van cyber, op voorwaarde dat je zyxel het aankan.
"Als binnenkomend verkeer van ip x.x.x.x op poort x dan doorsturen naar telefooncentrale."

Zo kan alleen je adsl op locatie 2 bij die poort en de rest van de wereld niet. Maar nogmaals, dat moet je zyxel aankunnen. Of dat het geval is weet ik niet. (rule-based portforwarding kan je eens op zoeken)

• etienne001
Aha nou snap ik het inderdaad, ik zal eens verder zoeken met deze gegevens.

Bedankt voor de hulp

Verwijderd

Je kan ook een VPN tunnel opzetten onder XP als je dat wilt.
Dit kan onder netwerklocaties.

• basz

basz

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:53:
Dan heeft XP een VPN-verbinding met locatie 1. en dan?

• basz

basz

Professioneel prutser

etienne001 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:51:
Aha nou snap ik het inderdaad, ik zal eens verder zoeken met deze gegevens.

Bedankt voor de hulp
De zyxel kan het, kijk maar naar onderstaande screencap van een telnet-sessie.

Afbeeldingslocatie: http://www.support.zyxel.se/fileadmin/user_upload/firewall/terminal/Pic01.jpg

De vermelding van "Remote Host IP" hier is indicatie dat de zyxel op basis van bron-ip kan filteren ;)

Succes!

p.s. ik lees net dat je je zyxel wel op 'full featured natmode' moet zetten;
Afbeeldingslocatie: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/ZyXEL/Prestige650R-33/Prestige650R-333.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door basz op 27-03-2007 11:05 ]

• etienne001
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:53:
Dan moeten ook altijd de pc's aanstaan en moet je mijns inziens dus ook de telefoon achter de pc hangen of heb ik dit nou verkeerd.

@Basz:
Kijk aan dit is al een goed begin ik zal eens ff met telnet in het modem gaan spieken.

edit:
Dan moet ik op de andere locatie dus die linksys in dmz zetten, als de funtie daar ook inzit, want dat tele2 modem is maar een simpel dingetje.

[ Voor 14% gewijzigd door etienne001 op 27-03-2007 11:09 ]

• basz

basz

Professioneel prutser

Dan moeten ook altijd de pc's aanstaan en moet je mijns inziens dus ook de telefoon achter de pc hangen of heb ik dit nou verkeerd.
Yup, daarom ook mijn 'en dan?' :P
ik zal eens ff met telnet in het modem gaan spieken.
Maak je wel eerst een backup van je huidige settings? :X
Dan moet ik op de andere locatie dus die linksys in dmz zetten, als de funtie daar ook inzit, want dat tele2 modem is maar een simpel dingetje.
Je bedoelt hetzelfde geintje uithalen op locatie2? Zoveel weet ik helaas niet van VOIP, maar ik weet dat het idd met return-poorten werkt. Zelfde geintje dus in principe ja (std linksys kan het gewoon, meen ik. anders je linksys uitrusten met dd-wrt ofzo...)

• etienne001
Die dd-wrt staat er idd al op anders heb je zo weinig aan het dingetje he.

Ik zit me net te bedenken dat er aan de andere kan maar weinig hoeft te gebeuren omdat het in princiepe alleen uitgaand is, en anders ff een poortje openzetten.
Pagina: 1