Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[trafo] maakt een te laag amperage uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 18:04

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb weinig ervaring met electronica, maar een algemene vraag:

Ik heb nu een laptop met 'n trafo (levert 19V en 3.42A). Als ik nu een andere accu die ook "past" (qua aansluiting) met 19V en 3.16A gebruik.... then what? Kan dat kwaad? Heeft het ergens invloed op? Levensduur accu? Etc?

Thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

kan je de informatie van de accu die er nu inzit ook posten, dit zou denk ik al helpen. je vergelijkt nu een trafo met een accu ipv accu met een accu.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:40
Even aangenomen dat je het 2x over een adapter hebt die de 220V omzet naar 19V, dan kan het wel schelen wanneer je een te krap bemeten adapter gebruikt.
De meegeleverde adapter is meestal niet echt overgedimensioneerd en een iets zwakkere zal in dat geval dus te weinig vermogen leveren wanneer je laptop het maximale trekt.
Dat is als je en de cdrom gebruikt, CPU op full load en de accu opladen.
Als je de laptop uit hebt staan als de accu opgeladen wordt en de laptop alleen gebruikt wanneer de accu vol of nagenoeg vol is, dan zal een paar 100 mA zwakkere adapter niet echt uitmaken in de praktijk.

Kijk nog wel even na of de polariteit (+ en -) hetzelfde is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik had ooit een diascanner met adapter. Op een gegeven moment was de adapter omgeruild met een andere waarbij het enige verschil een half ampere was. Uren lopen proberen waarom de scanner niet herkend werd ed... uiteindelijk was het dus de adapter, dus in dit geval maakt het uit. Een accu met minder opladen met een adapter met meer ampere zou ik niet doen denk ik, zeker niet met al die exploderende accu's in omloop. Maar ik ben geen expert op voltage/ampere gebied en een echte tweaker probeert het gewoon (bij veel warmte snel stekker eruit) :)

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• TD-er
Pin0 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:39:[...] Maar ik ben geen expert op voltage/ampere gebied en een echte tweaker probeert het gewoon (bij veel warmte snel stekker eruit) :)
Het vervelende is alleen dat geschakelde voedingen ineens een veel hogere spanning op de uitgang kunnen zetten als de doorbranden.
Helaas ervaring mee. Dat zijn hele vervelende rookwolkjes uit de laptop. :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

TD-er schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:57:
[...]

Het vervelende is alleen dat geschakelde voedingen ineens een veel hogere spanning op de uitgang kunnen zetten als de doorbranden.
Helaas ervaring mee. Dat zijn hele vervelende rookwolkjes uit de laptop. :(
Electronica werkt op rook. Als de rook er uit is, doet hij het niet meer. :+

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

spaceboy schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:09:
Ik heb weinig ervaring met electronica, maar een algemene vraag:

Ik heb nu een laptop met 'n trafo (levert 19V en 3.42A). Als ik nu een andere accu die ook "past" (qua aansluiting) met 19V en 3.16A gebruik.... then what? Kan dat kwaad? Heeft het ergens invloed op? Levensduur accu? Etc?

Thanks!
Geen probleem zou ik zeggen, de voltages zijn gelijk en verder binnen de marge van zo'n 10%. De laptop gaat echter minder lang mee maar dat kan geen kwaad. De levensduur van de accu word hiermee wel verkort aangezien het een registeraccu is. Maar of jij dat zal merken.... denk t niet.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
dat met die levensduur van je accu moet je ff uitleggen...

U vraagt, wij antwoorden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

als het over accu vs trafo gaat hier, hebben we te maken met iemand die het leven niet begrijpt. Topicstarter, herformuleer eens wat je bedoelt zodat we een gestructureerd antwoord kunnen geven, want men begint behoorlijk te speculeren hierzo :+ <--deze smilie STEENT! omg!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 18:04

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ja sorry, was een typefout. Ik vergelijk gewoon een trafo met een trafo.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ony way to find out, hang een amperemeter tussen adapter en laptop, zord dat je laptop een piekverbruik heeft (accu laden+vol cpu verbruik+vol gpu gebruik+vol hdd gebruik+cd-rom+etc...) en kijken hoeveel amps dat is, indien minder dan het max van je andere -> gaat prima.

Het verschil is best laag, dus hoogstwaarschijnlijk is het geen enkel probleem.
Op de accuduur heeft het zoiezo geen effect, alleen bij overbelasting kan je adapter nogal stuk gaan (en misschien je laptop meenemen) maar dat is meestal alleen bij flinke overbelasting.
Als je zorgt dat je op de mindere adpter nooit voluit gebruikt, afhankelijk van je laptop kan dat bijvoorbeeld betekenen, nooit accu opladen en tegelijk film kijken/gamen.
Houd er rekening mee dat ongeveer de helft van het vermogen gebruikt wordt om de accu te laden.

Verwijderd

Voor het alleen opladen kan je ook een vaste waarde pakken (bijvoorbeeld 1/10 van de capaciteit van de accu) :P Erg nette oplossing is het niet maar het werkt als je op wil laden als laptop uitstaat. De oplossing van SA007 is de mooiste oplossing om te kijken hoeveel vermogen je daadwerkelijk verbruikt.

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:37:
Voor het alleen opladen kan je ook een vaste waarde pakken (bv 1/10 van de capaciteit van de accu) :P Erg nette oplossing is het niet maar het werkt als je op wil laden als laptop uitstaat. De oplossing van SA007 is de mooiste oplossing om te kijken hoeveel vermogen je daadwerkelijk verbruikt.
Die 10% regel gaat al lang niet meer op. (was eigenlijk alleen maar van toepassing op NiCD accu's)
Anders zou je een accu niet in een uurtje op kunnen laden.

Pagina: 1