tyan tiger mpx --> bootproblemen

Pagina: 1
Acties:

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb hier een tyan tiger mpx met dual athlon 2600 als server draaien. Zit 1.5 gig ram in.

Het ding heeft sinds ik een extra satacontroller ein heb gefrot kuren met opstarten.

Stabiele specs:

2 sata controllers (sil3xxx) met 4 satahdd's erin.

Crashspecs:

3 sata controllers (sil3xxx) met 5 satahdd's erin. Ik kan de satacontrollers niet in de onderste 2 pcisloten duwen (boot totaal niet), niet in het 2de pcislot (van bovenaf geteld, 2de 32bitspcislot). Ik krijg hem aan het booten als ik die controller in een 64bitspcislot pleur, maar dan ziet hij onder debian maar 1 cpu (hetgeen het hele systeem nutteloos maakt voor me aangezien vmware dan niet meer vooruit te branden is óO).

Iemand enig idee hierover of zelfde ervaringen ?

Aangepaste instellingen tot nu toe zijn:

- controllers omgeruild van plaats / slot (random resultaten, niets blijvends)
- alle pcisloten masterfunctie uitgezet (random resultaten, niets blijvends)

Voor die 3de erbij kwam draaide het geheel al een 2 maand rockstable.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het zou best wel eens kunnen zijn dat het bord gewoon leip gaat doen met zo veel controllers. Heb je al eens geprobeerd om de biossen van de controllers uit te zetten, als dat kan?

specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zijn het toevallig gelijke controllers? Dat kan namelijk ook het probleem zijn. Zo wilde ik een extra promise controller (PCI) toevoegen op een MPX bordje van Gigabyte. Dit resulteerde ook in boot problemen. Nu bleek de onboard Promise controller en de extra geplaatste controller niet samen te kunnen werken. Uiteindelijk heb ik gewoon een grotere 8 poorts RAID5 PCI-X controller gekocht om 8 hardeschijven aan te sluiten. De controler die ik heb gekocht is een BC4852 van Broadcom.

Maar om kort te zijn, er zijn wel meer RAID controller kaartjes die niet graag samen willen werken of niet meer dan twee, omdat ze waarschijnlijk dezelfde resources gebruiken. Je hebt dus waarschijnlijk last van IRQ conflicten.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 27-03-2007 15:07 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
zijn 2 dezelfde en 1 verschillend model. ALs ik er 2 inlaat kan ik ze willekeurig doorurilen, werkt keer op keer.

Irq's ga ik straks dan maar eens even proberen, al heb ik daar ook niet veel vertrouwen in, aangezien het probleem zich voordoet voor hij effectief in de bios komt (als hij niet wil booten), boot hij wel, dan krijg ik dus opeens maar 1 cpu zichtbaar terwijl de bios toch echt wel 2 cpu's ziet óO

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 27-03-2007 15:46 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ha om iedereen met goede mogelijke oplossingen helemaal in verwarring te brengen: haal de trut net uit de meterkast, zet hem naast mijn bureau, druk op de powerknop et voila, een perfect bootende server.

Zelfs Lost is niet zo vaag als dit apparaat óO

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan in de toekomst toch nog de nodige stabiliteits problemen verwachten,

Als het goed is heb je 2 kaartjes in de 64 bit/66 MHz sloten en één in een 32 bit/33 MHz slot.

Over het algemeen wordt dit ten zeerste afgeraden met de 760 mpx chipset van amd.

Zelf heb ik hier dan ook zeer slechte ervaringen mee en dan met name bij Tyan moederborden.
Op m'n k7d master heb ik gelukkig geen problemen met 1 PCI-X controler op de 64 bit/66MHz bus en 1 pci controller op de 32/33 MHz bus. Zodra ik een derde kaart toevoeg op de 33MHz pci bus heb ik onmiddelijk problemen.

Een 32 bit/33 of 66 MHz controller toevoegen op de 64 bit/66 MHz bus is zonde want dan worden de prestaties van m'n PCI-X controller helemaal waardeloos. (Deze draaien op een MPX chipset al op halve snelheid)

In ieder geval succes!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
heb 2 satacontrollers in pcisloten 1 in pci64bits (ik ga normaal gezien kaartjes netjes prikken waar ze horen te zitten, pas daarna ga ik mijn toevlucht nemen tot dergelijke pcb-kunststukjes).

maar waarschijnlijk is het probleem al opgelost ;) Heb hem naast me neer geplant met een scherm erop en het ding een beetje in het oog gehouden. Hing zich om de zoveel tijd op en iedere keer begon hij mijn ideschijf andere aanduiding te geven (hda, hdb, dan weer hdd, dan om eens gek te doen hdc, enz.). Ook ging hij continu op zijn gat zodra ik isos begon te ftpen naar mijn homedir op die ideschijf.

Ben het ding nu aan het formateren en ff reinstall van debian aan het doen. Die paar gig van mijn raid0 weg voor debianinstall zal het verschil ook niet maken.

Nog even wachten tot debiansetup kalar is met softwareraid (formateren duurt een eeuwigheid ) en ik kan een update geven

(het is btw pci64bits , pci-x is zover ik weet weer een uitbreiding op pci64bits)

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dat het pci 64 bits/66 MHz is schreef ik al, je kan echter gewoon een pci-x (=64bits/133 MHz) in dit slot gegebruiken.
Pci-x is backwards compatible, de theoretisch haalbare snelheid van 1,06 GB/s wordt dan gehalveerd tot ong. 532 MB/s.

Als je een 32 bit/33 MHz kaart in de 64 bits sloten inbouwt schakelt de chipset de bus dan echter ook terug naar deze langzamere snelheid en dan haal je niet veel snelheid uit je raid opstelling.
Zelfs een pci-x kaart op de halve sneheid in raid is wat snelheid betreft nog steeds superieur en ook bedrijfszekerder. Je kan al een leuk kaartje vinden voor 70 euro

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
softwareraid is met geen mogelijkheid in gang te krijgen, continu vage errors. Nu maar gewone install gedaan en die loopt.

Het ding is echt bijzonder vaag aan het doen '-_-

Van die pci-x wist ik niet. Naja, misschien wel interessant om eens voor te kijken als hij eenmaal loopt zoals het moet.

Pagina: 1