Aardedraad checken

Pagina: 1
Acties:
  • 22.557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:43
Ik en mijn vriendin zitten sinds kort samen in een huisje/appartementje in Lunetten, Utrecht. We doen beide een informatica studie, en hebben dan ook twee flinke PCs staan.
Echter blijkt dat in de woonkamer geen enkel van de 4 stopcontacten ge-aard is, en dat er in sommige kabelgoten ook het bekende groen-gele draadje ontbreekt.
Wel zijn de stopcontacten in de keuken "geaard" (ze zijn aangesloten op een groen-gele draad), en in een kast vol met draden/leidingen zijn ook de groene draden van snoeren verbonden.
Ik heb de stopcontacten in de woonkamer even opengeschroefd, en het blijkt dat er wel een aarde-ader door de draden loopt, maar deze is zo kort mogelijk afgeknipt.

Nu ben ik van plan om bij de praxis even geaarde stopcontacten op te halen, en die groene draden ook te strippen en aan te sluiten, maar ik weet niet zeker of die draden ook daadwerkelijk naar de aarde leiden, of dat ze aan de andere kant ook niet aangesloten zijn...

Is er een (veilige) manier om te zien of deze draden daadwerkelijk aan een aarde zijn verbonden?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Pak iets wat kortsluiting maakt en doorbrand (zekering), zet de aarde erop, zet de + erop, zet de - erop, brand het door -> aarde werkt niet.

Slaat je plon af, dan werkt het ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 10:11
de andere kant van de draad opzoeken en kijken is denk ik het veiligste (vaak zijn stopcontacten gewoon doorgelust vanuit een stopcontact die op zijn beurt weer met een kabeltje naar de meterkast loopt) Waarschijnlijk zijn er echter gewoon 3 aderige kabels gebruikt maar zijn er maar twee van aangesloten als er namelijk aarde voor handen zou zijn geweest is er denk ik weinig reden om deze niet te gebruiken.

probleem met het trail and error met bijvoorbeeld een zekering of een lamp is dat als je pech hebt je een deel van de snoeren kan frituren mocht die aarde draad toch ergens contact maken.

[ Voor 37% gewijzigd door reb65 op 26-03-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Snakiej schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:16:
Pak iets wat kortsluiting maakt en doorbrand (zekering), zet de aarde erop, zet de + erop, zet de - erop, brand het door -> aarde werkt niet.

Kun je niet beter een gloeilamp er tussen hangen? :?

Als je geen aardlek-schakelaar hebt, dan zal d'r weinig gebeuren, maar gaat de lamp wel branden als de aarde aangesloten is. (Tussen de fase en de aarde dan, tussen de aarde en de nul gebeurt er ook weinig, dus ff de fase zoeken met spanningszoeker ;)) Als je wel een aardlekschakelaar hebt, dan weet je meteen dat die 't ook doet als ie eruit klapt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

voltmeter pakkken en kijken of je tussen de bruine draad en de aarde moet je 230 V meten en tussen de blauwe en de aarde nagenoeg 0 volt.

dat is een veilige en goede manier om te kijken of je aarde het doet.

andere optie is de aarde rails in de meterkast hier je meter aan hangen met een lange meetsnoer en dan de andere meet pen op de aarde draad en dan moet de weerstand minder als 1 ohm ofzo zijn.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 22:30
Misschien een veiligere manier, als je een multimeter hebt. de aarde doorpiepen.

Dit kun je doen door de ene op de aarde draad te zetten de andere bijvoorbeeld op een blanke cv leiding. Die is als het goed is ook altijd geaarrd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

cactusman schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:23:
voltmeter pakkken en kijken of je tussen de bruine draad en de aarde moet je 230 V meten en tussen de blauwe en de aarde nagenoeg 0 volt.

andere optie is de aarde rails in de meterkast hier je meter aan hangen met een lange meetsnoer en dan de andere meet pen op de aarde draad en dan moet de weerstand minder als 1 ohm ofzo zijn.
Het levert niet perse 230V op, bruin en blauw kunnen verwisseld worden zodat het omgekeerde oplevert. Afhankelijk van het soort aansluiting (ster/driehoek en nog meer varianten, oa manier waarop de aarde van de centrale aangesloten is) in je straat, kan je even goed 127V meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 25-09 07:46

NielsNL

DigiCow

rapture schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:29:
[...]
Het levert niet perse 230V op, bruin en blauw kunnen verwisseld worden zodat het omgekeerde oplevert. Afhankelijk van het soort aansluiting (ster/driehoek en nog meer varianten, oa manier waarop de aarde van de centrale aangesloten is) in je straat, kan je even goed 127V meten.
Die mag je even uitleggen...
Wanneer je tussen de nul en 1 van de 3 fasen meet, zul je op 230V uitkomen.
Tussen 2 fasen 400V. Meer varianten zijn er bij mijn weten niet.

Goede manier om te testen is idd zoals hierboven, lange draad naar de aarde in de meterkast, naar je aansluiting, en dan doorpiepen.

[ Voor 21% gewijzigd door NielsNL op 26-03-2007 22:44 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 25-09 07:46

NielsNL

DigiCow

cactusman schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:23:

[knip] goede test [/knip]
Stel nu eens: (Ja ik heb prutsers meegemaakt) dat op zowel de blauwe als de geel/groene 230V staat, en dat ze de nul aan bruin hebben geknoopt stel hè...
Dan gaat jouw test ook óók goed... :+

[ Voor 16% gewijzigd door NielsNL op 26-03-2007 22:43 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Osiris schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:18:
[...]
Kun je niet beter een gloeilamp er tussen hangen? :?
[...]
Oei, daar moet je wel mee oppassen. :X
Ik heb hier boven mij gloeilampen (jawel, speciale maar toch), toen ik het licht aanzette explodeerde ze. Das niet fijn. Het is zelfs nog een keer gebeurt. Maar toch, volgens mij kan je het beter zonder lamp proberen. Dus met multimeter.

* ibmos2warp is wel blij dat er nu een andere lamp hangt :P.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
NielsNL schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:36:
[...]

Goede manier om te testen is idd zoals hierboven, lange draad naar de aarde in de meterkast, naar je aansluiting, en dan doorpiepen.
In sommige oude huizen heb je niet een 'nul' en een 'fase', maar 2 fasen.. dan meet je dus ~127V tussen de aarde en één van de 2 fasen..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

NielsNL schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:36:
3fasen 400V komt in "stervorm" voor, daar meet je idd 400V tussen 2 fasen en 230V tussen een fase & een nulgeleider.

3fasen 230V kan in "driehoekvorm" voorkomen, tussen 2 fasen meet je 230V en 127V tussen een fase & een nulgeleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:43
reb65 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:17:
...als er namelijk aarde voor handen zou zijn geweest is er denk ik weinig reden om deze niet te gebruiken.
Ja, dat hebben we met meer dingen in dit huis :P
De vorige bewoners lijken geen enkele vorm van logica gehanteerd te hebben :S

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 30-09 13:50

M14

Snakiej schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:16:

Voor de TS, als je niet weet hoe je het moet controleren, laat alsjeblieft het iemand controleren die wel weet waar het over gaat en laat het uit je hoofd om dingen te proberen zoals bovenstaande.

Er zijn speciale meters om de aardlek door te meten (wat via de aard-kabel gebeurd). Een installatie-bedrijf zal zoiets voor je kunnen doen. Dit is de enige manier waarop je zeker weet dat je aard-verbinding goed is (ze kunnen je dan ook meteen bij welke stroom de aardlek uitvalt en hoelang dat duurt).

Over het doorpiepen via een cv-installatie enz, gewoon niet doen, want het is niet betrouwbaar. Stel dat er kunststof verbindingen tussen zitten, of nog erger, in je meterkast is alles via de aard-rail aan gesloten, behalve dat ene kabeltje wat nu net voor de aard-verbinding zorgt. Je weet gewoon niet wat je meet.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb ook zoiets (huurhuis uit 1953.)
Wel stopcontacten met randaarde in de keuken, nergens anders.
Ik heb zelfs ook geen aardlek, maar dat schijnt pas sinds 1975 verplicht te zijn.
Hoe zijn de regels op dit gebied, kan je je huisbaas er toe dwingen om een aardlek te installeren?
(zonder zelf voor de kosten op te draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
rapture schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:59:
[...]
3fasen 230V kan in "driehoekvorm" voorkomen, tussen 2 fasen meet je 230V en 127V tussen een fase & een nulgeleider.
Driehoek (de naam zegt het al) heeft drie fasen en geen nul. Waar jij die 127V wil meten is me een raadsel.

Overigens lijkt mij de beste manier: De spanning eraf halen en een goede aarde (verwarmingsbuis ofzo) doorpiepen met de geel/groene draad.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AlainS schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:37:
Driehoek (de naam zegt het al) heeft drie fasen en geen nul. Waar jij die 127V wil meten is me een raadsel.
Vergeet het ster/driehoek-verhaal even. Je hebt 127/220 en 230/400 (vroeger 220/380). Of dacht je dat die 220 volt van ons toeval was? Er is echt wel een relatie met de 127 volt van Amerika. Een van de eerste elektriciteitsbedrijven in Amsterdam heeft z'n generatoren gekocht in Amerika, en een deel van de Amsterdamse binnenstad heeft nog heel lang op 127/220 gedraait. Vandaar dat 127/220 ook wel 'oud amsterdams' genoemd wordt.

En rapture heeft in zoverre gelijk dat je daar dus gewoon 220V apparatuur kunt gebruiken, door het tussen twee fasen te hangen. Een frituur met een 3-fasen-aansluiting hang je dan in driehoek aan het net. Verhuis je naar Oud Zuid, dan moet het ding in ster aan de drie fasen en nul hangen, anders brandt 'ie door.

Voor zover ik weet is dat overigens ergens in de jaren 80 of 90 gesloopt, en is heel Nederland 'gewoon' 230/400 zonder uitzonderingen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:44
burne schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:48:
[...]

Voor zover ik weet is dat overigens ergens in de jaren 80 of 90 gesloopt, en is heel Nederland 'gewoon' 230/400 zonder uitzonderingen.
Helaas zijn er nog steeds panden waar Oud-Amsterdams voorkomt, verder zijn er nog een aantal binnensteden waar je dit kunt aantreffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anthor schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:32:
Ik heb ook zoiets (huurhuis uit 1953.)
Wel stopcontacten met randaarde in de keuken, nergens anders.
Ik heb zelfs ook geen aardlek, maar dat schijnt pas sinds 1975 verplicht te zijn.
Hoe zijn de regels op dit gebied, kan je je huisbaas er toe dwingen om een aardlek te installeren?
(zonder zelf voor de kosten op te draaien)
zelfde verhaal hier, maar dan 1938, wél aardlek trouwens

Ben wel nieuwschierig naar het antwoord van jouw vraag.
Btw, 't gaat hier om Ons Huis

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 29-03-2007 16:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is een nieuwe geaarde groep aangelegd. Voordat eea goedgekeurd wordt, meten ze de aarde door. Dat doen ze door het meten van de weerstand in de aardedraad, deze moet erg klein zijn; De mijne was < 0.05 ohm (tenminste als ik het me goed herinner).

Kortom meten of je aarde goed is doe je door het meten van de weerstand :)
En natuurlijk èèrst meter of er stroom op staat voordat je dat doet :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 30-09 18:30
Als het een groene draad is ( geen geel/groen dus ) dan kan het ook zomaar eens een fase zijn volgends de oude nederlandse kleur codering.

( groen = fase, rood = nul, grijs = aarde )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
burne schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:48:
[...]

Je hebt 127/220 en 230/400 (vroeger 220/380). Of dacht je dat die 220 volt van ons toeval was? Er is echt wel een relatie met de 127 volt van Amerika.
offtopic:
Er is wel degelijk een relatie, daar had ik het niet over. Het ging mij er meer om dat je met het driehoek principe juist geen 127V hebt. ;)

Overigens gebruiken ze in Amerika verschillende spanningen. Ik heb een hoofdbord voor een jacht laten maken voor 120/208V - 60Hz.

ontopic:

Maargoed, meten is weten. Er staan genoeg tips lijkt me. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

Onbekend

...

Om je aardedraad door te meten moet je er eerst zeker van zijn dat alle apparaten zijn losgekoppelt. (Anders kan je door apparaten heen meten.)

Test ook even je aardlekschakelaar d.m.v. het testknopje.

LET OP! HET VOLGENDE IKAN GEVAARLIJK ZIJN! 230V IS DODELIJK!
Ik ben niet verantwoordelijk.

Nu doe je 2 spanningsmetingen:
1) Bruin <> Geel/Groen
2) Blauw <> Geel/groen

Meet je nu bij beide 0 volt, dan is je aarde niet aangesloten.
Meet je bij beide 127 volt, dan is je aarde wel aangesloten maar is er iets vreemds aan de hand bij je leverancier. (i.i.g. in Nederland)
Meet je bij 1) 230 volt en bij 2) 0 volt, dan is hij aangesloten.
Meet je bij 2) 230 volt en bij 1) 0 volt, dan is hij aangesloten, maar zijn je blauwe en bruine draad met elkaar verwisseld.

Je weet nog niet of je aarde correct is aangesloten.
Neem nu een gloeilampje (40 watt ofzo) en zet er op de verkeerde manier een stekker eraan zodat je 1 van de 2 draadjes aan de aarde hebt aangesloten.

Weer 2 testjes. (Let op! De aardlek kan uitvallen!) Raak geen geleidende materialen aan!

1) Stop de stekker in het stopcontact.
2) Stop de stekker andersom in het stopcontact.

Slaan bij beide test de aardlek door, dan is hij goed beveiligd.
Brandt de lamp bij 1 van de 2 tests je lamp, dan is je aarde verkeerd aangesloten!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Dat zou ik ook niet willen zijn als ik zulke adviezen zou geven. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
Ik kan me wel vinden in bovenstaande uitleg, dat lijkt me een goed stappenplan waarmee je alles goed kan checken.
@G_M_C: kleine weerstanden meten is nogal moeilijk, met "huis tuin en keuken"-meetapparatuur lukt dat niet goed. Overigens moet je de aarding dan loshalen, wat een risico met zich meebrengt (de aardingsdraad van de installatie kan dan door lekspanningen allerhande op een gevaarlijke spanning komen te staan). Ter info: ofwel moet je gebruik maken van een 4-draads meetmethode (hier niet geschikt imho), of je steekt een flinke stroom door de te meten weerstand (de draad) en meet welke spanning je overhoud.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:01:
Ik kan me wel vinden in bovenstaande uitleg, dat lijkt me een goed stappenplan waarmee je alles goed kan checken.
@G_M_C: kleine weerstanden meten is nogal moeilijk, met "huis tuin en keuken"-meetapparatuur lukt dat niet goed. Overigens moet je de aarding dan loshalen, wat een risico met zich meebrengt (de aardingsdraad van de installatie kan dan door lekspanningen allerhande op een gevaarlijke spanning komen te staan). Ter info: ofwel moet je gebruik maken van een 4-draads meetmethode (hier niet geschikt imho), of je steekt een flinke stroom door de te meten weerstand (de draad) en meet welke spanning je overhoud.
Zou best kunnen dat het idd wat moeilijker is dan ik vooraf dacht; Want ze hadden wel een speciale multimeter bij zich vlgs mij. (Althans anders dan de meesten die ik ooit heb gezien). Maar ik weet bijna zeker dat ie de weerstand meette (kreeg nog een compliment dat ik eea goed had aangelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 30-09 15:07
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:27:
[...]Zou best kunnen dat het idd wat moeilijker is dan ik vooraf dacht; Want ze hadden wel een speciale multimeter bij zich vlgs mij. (Althans anders dan de meesten die ik ooit heb gezien). Maar ik weet bijna zeker dat ie de weerstand meette (kreeg nog een compliment dat ik eea goed had aangelegd)
Net wat ik zeg, ze hadden een speciaal meettoestel mee, iets wat bijna niemand thuis liggen heeft, namelijk een microOhmmeter. Daarin zit een stevige batterij waarmee ze een flinke stroom door je aardingspen jagen, vandaar dat het zo'n grote zware bak was.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:01:
Het heeft anders wel een behoorlijk 'hobby bob'-gehalte. Als je met een simpele meter je aarde niet kan meten kan ik je verzekeren dat je aarde niet goed is.

offtopic:
aardverspreidingsweerstand meten is natuurlijk iets anders en kun je niet zelf doen zonder dure apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
Het simpelste is nog altijd om in de meterkast, het aardpunt te zoeken, daar een lange koperdraad aan te verbinden met een krokodilleklem en vervolgens naar je kamer af te rollen en dan tussen het andere uiteinde van de draad en het aardcontact op de wandcontactdoos de weerstand (A) te meten, vervolgens meet je de weerstand(B ) van de gebruikte draad en als je dan B van A aftrekt, je de weerstand van de aardedraad overhoudt. Als deze weerstand lager is dan 1 ohm, zit je thuis zeker goed.
Normaal kun je die weerstanden gewoon meten met een huis-tuin en keuken multimeter van de Gamma oid en omdat het gewoon een batterijspanning is, is het ook voor de leek zelf goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MadDog11 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 11:12:
Normaal kun je die weerstanden gewoon meten met een huis-tuin en keuken multimeter van de Gamma oid en omdat het gewoon een batterijspanning is, is het ook voor de leek zelf goed te doen.
Maar, en daar gaat de discussie juist over, als je een fout in je bedrading hebt, is zelf meten levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. Hoofdschakelaar en alle zekeringen/automaten uitzetten en alleen aan een spanningsvrije installatie meten. Gamma-multimeters ontploffen bijzonder mooi als je ze in een ohm-bereik aan het lichtnet hangt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Inderdaad, had er bij moeten zetten, dat de zekeringen, aardlekschakelaars en eventuele hoofdschakelaar uit moesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Heb je de aardedraad inmiddels op een of andere manier al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 00:07

job

Ook onbekend schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 22:43:
Slaan bij beide test de aardlek door, dan is hij goed beveiligd.
Brandt de lamp bij 1 van de 2 tests je lamp, dan is je aarde verkeerd aangesloten!
Je zegt, dat als hij in 1 van de situaties wel brand de aarde verkeerd is aangesloten.
Dat verkeerd aangesloten, wat moet ik me daar dan bij voorstellen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door job op 04-04-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De aardlek slaat af als de ingaande stroom (fase) ongelijk is aan de uitgaande stroom (nul).
Als de aardlek niet afslaat, betekent dat dat de randaarde niet met de aardpin is verbonden, maar met de nul of 1 van de fasen.

Pagina: 1