Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12v LED strips met 'losse draden' aansluiten op 230v. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik hoop dat ik terecht heb geconcludeerd dat mijn vraag nog niet direct beantwoord is op dit forum. Misschien wel omdat hij zo simpel is.

Ik wil graag wat gaan doen met LED strips in mijn hobby kamer. Op bijvoorbeeld eBay zie ik veel aardige 12v led strips aangeboden, maar daarbij steeds het verschijnsel dat ze worden geleverd voorzien van losse + en - draden (geen stekker of iets dergelijks)

Hoe krijg ik zoiets aan de praat door uiteindelijk gewoon de stekker in het stopcontact te stoppen? Ik zat te denken aan:
  1. koop een adaptor die 12v output heeft
  2. Haal daar eventuele 12v stekkers vanaf en strip de draden
  3. Verbindt deze draden met een normale kroonsteen met de draden aan de LED strip.
  4. Klaar? Werkt dat of zet ik zo mijn huis in brand?
Ik hoop dat iets eenvoudigs in deze geest gaat werken.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ja, dat werkt zo en als je de verbindingen netjes en stevig maakt zal het je huis niet waarschijnlijk in brand steken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Let er wel op dat die adapter DC (gelijkspanning) levert, en dat ie een gereguleerde output geeft (anders geeft ie een te hoge spanning als ie niet genoeg belast is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou ook de draden solderen ipv met kroonsteentjes te werken en dan ook nog liefst aan het begin of einde, dus bv maak de adaptor open en desoldeer de draden daar van de printplaat af en dan de ledstrips aan de print zelf of (als dat mogelijk zou zijn) kan je ook de draden aan de ledstrips lossolderen en ook weer daar de afgeknipte kabels van de adapter aan vast solderen.

Je zou ook simpel een 12V bron zelf kunnen maken, er zijn redelijk wat schema's te vinden over 230V AC -> 12V DC, een trafo, een gelijkrichterbrug, een 7812/LM317 en wat condensators. Zou zelfs voor de grootste leek geen probleem mogen zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
@Kluyze: ik heb toch liever niet het idee dat een "leek" (iemand die beter is in de dingen die ik niet goed kan :D ) aan netspanning zit te spelen, dus die adapter opendoen vind ik niet zo'n goed id, laat staan zelf een voeding maken (moet die geaard zijn? hoe kan je veilig afzekeren? hoe bouw je het in een behuizing? wat is wel en niet dubbel geïsoleerd?)
TS zal al die vragen/gevaren/problemen vermijden door gewoon een netadaptertje te halen uit de winkel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik waardeer jullie reacties.
Jullie mogen me gerust een leek noemen, en voedingen openmaken of zelf bouwen zie ik dus niet zo zitten (temeer omdat er eigenlijk niet staat waarom dit zou moeten).
Dus ik ga voor de DC adaptor, kroonsteen en later misschien solderen.

Nogmaals dank allemaal! Het gaat vast heel mooi worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zorg wel genoeg dat je adapter genoeg Amperes kan leveren!
Anders rookt je adapter op :P
Pagina: 1