Geheugenprobleem K8N Neo Platinum

Pagina: 1
Acties:

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:44
Na een lange tijd probleemloos met mijn MSI K8N Neo Platinum gewerkt te hebben wil ik graag wat meer geheugen erin prikken, omdat binnenkort Vista erop komt. Ik heb nu 2x512 MB van Corsair
(2xValueselect VS512kit, 2,5-3-3-8) Bij het opstarten herkent de BIOS het geheugen als DDR 400 met een mem.clock van 200 1T.
Als ik nu één bankje van 512 eruit haal en een 1GB Valueselect (3-3-3-8) ervoor in de plaats zet dan herkent de BIOS DDR333 met een mem.clock van 166. Haal ik de andere 512 er ook uit dan ziet de BIOS de 1GB Corsair wel als DDR440 en een mem.clock van 200. Bank 3 gebruik ik niet, alleen bank 1 en 2 zijn bezet. Volgens de handleiding van het mobo zou deze combinatie mogelijk moeten zijn.

Verwijderd

kan je hem ook gewoon op auto zetten in de bios? dat is het enige wat ik kan bedenken

• sonsan
Ik heb alles wat met het geheugen te maken heeft op Auto staan.

Verwijderd

ken je iemand anders met het zelfde moederbord, dan kan je daar ff probere of ze daar het zelfde doen..

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Je zou kunnen proberen om eens in de bios in te stellen dat het geheugen op DDR400 moet lopen met de timings van je traagste reep (= 1gb reep: 3-3-3-8)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als je gewoon je manuel _goed_ gelezen had, dan las je dat er maar bepaalde combi's mogelijk zijn voor Dual Channel en DDR400 ;)

Heb hetzelfde mobo namelijk, en het ligt er simpelweg aan in welk slot je het geheugen steekt :). RTFM dus ;)

Ik weet niet of het anders is na een BIOS update. Er veranderd namelijk erg veel in de laatste versie hiervan (kan je installen via LiveUpdate 3 van MSI :) )

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 28-03-2007 10:04 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• sonsan
Notna schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:03:
Als je gewoon je manuel _goed_ gelezen had, dan las je dat er maar bepaalde combi's mogelijk zijn voor Dual Channel en DDR400 ;)

Heb hetzelfde mobo namelijk, en het ligt er simpelweg aan in welk slot je het geheugen steekt :). RTFM dus ;)

Ik weet niet of het anders is na een BIOS update. Er veranderd namelijk erg veel in de laatste versie hiervan (kan je installen via LiveUpdate 3 van MSI :) )
Ik heb juist de manual goed gelezen! Het is volgens dat boekje wel mogelijk om twee double side geheugen in bank 1 en 2 te gebruiken. Dat werkte dus niet. En jij hebt waarschijnlijk toch een ander mobo, een 754 socket heeft helemaal geen Dual Channel..... ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:36
sonsan schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:57:
[...]

Ik heb juist de manual goed gelezen! Het is volgens dat boekje wel mogelijk om twee double side geheugen in bank 1 en 2 te gebruiken. Dat werkte dus niet. En jij hebt waarschijnlijk toch een ander mobo, een 754 socket heeft helemaal geen Dual Channel..... ;)
Ook al kan het volgens het boekje wel, het is bovenal afhankelijk van de cpu, en sommige oudere Athlon 64 cpu's ondersteunen nu eenmaal bij vier geheugenbanken maximaal DDR333. Gebruik je trouwens wel de laatste bios ?

• sonsan
Nielson schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:09:
[...]
Ook al kan het volgens het boekje wel, het is bovenal afhankelijk van de cpu, en sommige oudere Athlon 64 cpu's ondersteunen nu eenmaal bij vier geheugenbanken maximaal DDR333. Gebruik je trouwens wel de laatste bios ?
Ik wil max. 3 banken (eigenlijk maar 2) bezetten. In bank 1 de 1024 en in bank 2 de 512. Dat accepteerd elkaar dus blijkbaar niet.
Ik heb niet de nieuwste bios. Heb deze wel erop gehad maar toen kreeg ik de beide raid 0 configuraties niet meer aan de praat. Terug geflashed naar een eerdere versie was het probleem opgelost.

• Nielson
sonsan schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:44:
[...]

Ik wil max. 3 banken (eigenlijk maar 2) bezetten. In bank 1 de 1024 en in bank 2 de 512. Dat accepteerd elkaar dus blijkbaar niet.
Ik heb niet de nieuwste bios. Heb deze wel erop gehad maar toen kreeg ik de beide raid 0 configuraties niet meer aan de praat. Terug geflashed naar een eerdere versie was het probleem opgelost.
Je haalt sloten en banken door elkaar. Een dubbelzijdige dimm bestaat uit twee geheugenbanken, heb je er daar twee van gebruik je dus vier banken en heb je grote kans dat 'ie terug klokt naar 333.

• sonsan
Nielson schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:50:
[...]
Je haalt sloten en banken door elkaar. Een dubbelzijdige dimm bestaat uit twee geheugenbanken, heb je er daar twee van gebruik je dus vier banken en heb je grote kans dat 'ie terug klokt naar 333.
Oké, dat wist ik niet. Maar nu heb ik goed werkend twee sloten in gebruik met elk een dubbelzijdig 512 (vier banken dus :) ) Dit werkt dus wel, maar zo gauw ik één dimm eruit haal en vervang voor een 1Gb dimm met twee banken word de zaak terug geklokt.

• Nielson
sonsan schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:33:
[...]

Oké, dat wist ik niet. Maar nu heb ik goed werkend twee sloten in gebruik met elk een dubbelzijdig 512 (vier banken dus :) ) Dit werkt dus wel, maar zo gauw ik één dimm eruit haal en vervang voor een 1Gb dimm met twee banken word de zaak terug geklokt.
Om het nog iets lastiger te maken ;), een dimm kan er uitzien als dubbelzijdig maar qua electrische aansluiting toch enkelzijdig zijn, óf die 1GB veroorzaakt gewoon een zwaardere belasting voor de geheugencontroller dan de 512MB waardoor 'ie terug klokt.
Pagina: 1