Speedtouch 546: verbinding weg bij veel connecties

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
De situatie is als volgt:

Ik heb een Speedtouch 546 modem/router. Ik heb een NSLU2 en mijn desktop-pc eraan hangen. De NSLU2 gebruik ik o.a. voor het downloaden van torrents. De Speedtouch heb ik over van mijn vorige internet abonnement, en omdat er vier poorten op zitten, wilde ik deze ook bij mijn nieuwe abo gebruiken. Op zich werkt dat, maar af en toe verliest de Speedtouch de verbinding. Dit lijkt te gebeuren als ik torrents draai met veel connecties. Ik heb al gezocht, maar lees eigenlijk vrijwel alleen maar positieve berichten over de Speedtouch. Ik ben benieuwd naar het volgende:
- Zijn er meer mensen die problemen hebben met torrents over een Speedtouch modem/router?
- Is er een oplossing (anders dan een andere router gebruiken)?
- Of kan ik beter een limiet instellen voor het aantal connecties in mijn bittorrent client?

Eventueel heb ik een Allied Data Copperjet 1612 van mijn huidige ISP, maar deze heeft slechts 1 poort. Ik zou dan in elk geval nog een switch nodig hebben. Vanwege het stroomverbruik doe ik dit liever niet (nog een apparaat erbij).

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 10:13
Beperk gewoon het aantal connecties. Je zult het niet merken in je downloadsnelheid.
Stel het bijvoorbeeld in op 200 of 150 connecties. Dat is vaak al erg ruim, dus dat zit wel goed.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Op zich zou de Speedtouch geen problemen moeten hebben met veel connecties. Ik heb ook zelf een 546 en ik heb juist ingesteld in eMule dat er extra veel connecties open mogen staan.

Ik had wel een ander probleem met de Speedtouch toen ik over ging van KPN (netwerk) naar Tiscali (netwerk). 1x in de 2 uur werd mijn VPN connectie (als ik die open had) verbroken (iets met een release o.i.d.). Na het installeren van het (Zyxel) Tiscali modem was dit opgelost.

Les voor mij: wees niet lui en gebruik gewoon het modem dat bij het abbo geleverd wordt.

Edit: en je kan de Speedtouch als switch gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 23:05 ]

• cashewnut
Gisteren heb ik geexperimenteerd met de Copperjet, maar die kreeg geen verbinding (waarschijnlijk omdat de lease-tijd van de Speedtouch nog niet verstreken was), maar er viel me wel iets anders op:

De Speedtouch heeft 4 LEDjes: Power, Ethernet, DSL en Internet. Internet brandt niet, maar aangezien ik wel verbinding had, heb ik daar tot nu toe nooit aandacht aan besteed. Bij het vorige abo brandde het LEDje echter wel.

Echter, om de Speedtouch alleen als switch in te zetten heb ik de ingebouwde DHCP server uitgezet en hem in bridge mode gezet (RFC1483 bridged). Op dat moment was hij nog verbonden met Internet, en het Internet LEDje brandde nu wel!

Na wat research te hebben gepleegd, ben ik erachter dat "RFC1483 bridged" iets anders inhoudt dan dat de modem geen router-functie heeft. De details zijn mij nog niet geheel duidelijk, maar het zegt iets over de encapsulation mode. Blijft de vraag: kan ik mijn Speedtouch zo instellen dat hij RFC1483 bridged encapsulation mode gebruikt, en tegelijk router is?

Ik wil dus proberen om de Speedtouch bridged encapsulation te laten gebruiken, maar wel router te laten zijn. In de hoop dat dit het probleem oplost.

edit: ik heb overigens het aantal connecties in rtorrent teruggebracht tot maximaal 20, dit zonder resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door cashewnut op 29-03-2007 13:37 ]

• cashewnut
Na veel gepruts heb ik de moed opgegeven om bridged rfc1483 icm. router-functionaliteit voor elkaar te krijgen. Wel heb ik een nieuwe firmware op de Speedtouch gezet: 6.1.4.7. Deze staat niet op de Nederlandse site, maar wel op de Engelse.Werkt dit ook niet tot tevredenheid, dan moet ik toch maar de Copperjet gaan gebruiken.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

De 546 kan maximaal 2048 tcp connecties aan, dus in de 546 zit het probleem waarschijnlijk niet...

Wellicht dat je ADSL verbinding een beetje brakker is en veel disconnects heeft. Met de tool DMT kun je dit evt tweaken en makkelijk zien hoe je SNRM is. Als deze te laag is kan dat een slechte verbinding en veel HEC/CRC errors opleveren.

In principe is de 6.x firmware voor de V6 versie van de 546 en werkt de 5.4.x firmware stabieler op de 546 V5 . Versie 6.1.x werkt wel, de nieuwste 6.x firmware op de speedtouch site (6.2.G.3) werkt alleen op de V6!

[ Voor 24% gewijzigd door Edgarz op 29-03-2007 23:53 ]

• cashewnut
Edgarz schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:50:
De 546 kan maximaal 2048 tcp connecties aan, dus in de 546 zit het probleem waarschijnlijk niet...

Wellicht dat je ADSL verbinding een beetje brakker is en veel disconnects heeft. Met de tool DMT kun je dit evt tweaken en makkelijk zien hoe je SNRM is. Als deze te laag is kan dat een slechte verbinding en veel HEC/CRC errors opleveren.

In principe is de 6.x firmware voor de V6 versie van de 546 en werkt de 5.4.x firmware stabieler op de 546 V5 . Versie 6.1.x werkt wel, de nieuwste 6.x firmware op de speedtouch site (6.2.G.3) werkt alleen op de V6!
Ok, ik heb firmware versie 5.4.0.14.0 erop gezet. De Internet-led brandt niet, en ik heb wat problemen met mijn NSLU2 (/etc/passwd wordt overschreven tijdens booten, dus ik kan niet meer inloggen - arrgghh!). DMT geeft de volgende waardes aan:

downstream: attenuation: 16.5dB, SNRM: 33.5dB
upstream attenuation: 5.0dB, SNRM: 9.0dB

HEC/CRC errors staan nu op respectievelijk 0 en 1, maar daar kun je waarschijnlijk niet veel uit afleiden (het modem net weer 20 minuten aan).

Volgens http://www1.oli.tudelft.nl/adsl/ is de afstand tot de centrale 420 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door cashewnut op 31-03-2007 18:05 ]

• cashewnut
Update: Ik heb de NSLU2 opnieuw geflashed en geconfigureerd. Rtorrent draait tot nu toe zonder problemen, maar de torrent loopt nog maar een paar uur, dus dat kan nog komen. DMT geeft het volgende aan:

downstream: attenuation: 16.5dB, SNRM: 33.0dB
upstream attenuation: 5.0dB, SNRM: 9.0dB

Errors:
Received FEC : 0
Received CRC : 0
Received HEC : 0
Transmitted FEC : 162
Transmitted CRC : 56
Transmitted HEC : 290

DSL-Link Uptime : 3 days, 22:39:03

Zijn die aantallen transmitted FEC/CRC/HEC errors iets waar ik me zorgen over moet maken?

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

In principe hoef je je daar niet zo'n zorgen om te maken, dit is een schappelijk aantal. HEC errors zijn fouten in de crc check van de ATM paketten. Kortom heel veel HEC errors = rotte lijn.

Als ik met DMT en de sync verbindingen speel zit ik soms wel op 7.000 HEC errors. Geeft aan hoe storingsvrij de verbinding niet is O-) Maar zolang je geen errors met uploadbestanden (transmitted HEC) krijgt gaat alles goed. Je download (HEC/CRC) is met 0 voorbeeldig.

ben benieuwd of je probleem opgelost is.

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 08-04-2007 18:45 ]

• cashewnut
Ik kan nu bevestigen dat het probleem idd is opgelost. Ik ben nu ruim een week continu torrents aan het downloaden en de verbinding heeft er nog niet een keer uitgelegen. Bedankt voor de suggestie!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-03 20:58
Edgarz schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:50:

Klein kickje. Kun je mij ook vertellen hoeveel UDP connecties de ST 546 (niet v6) aan kan? Of moeten TCP en UDP de 2048 delen?

[nieuwsgierig]Waar heb je de informatie over de max connecties vandaan? Deze moet nl. met een lampje gezocht worden[/nieuwsgierig]

Ik kreeg deze 546 als ruil voor computer hulp en ga hier de 520 van ons studentenhuis vervangen en wil graag weten hoeveel connecties te verdelen zijn.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

De info kun je via de telnet module halen met commando "Connection stats".
Ik ga er van uit dat de connections gedeeld worden tussen TCP, UDP, ICMP en non-TCP/UDP/ICMP connecties., da's niet terug te vinden.

Even afhankelijk van je studentenhuis kan deze router het wel trekken. Als er 10 man een BT client aanzetten met 200 connnecties dan ben je echter wel de sigaar. Wellicht kun je overwegen om een router die je in staat stelt om meer te managen. Dit is wel duurder maar je kunt meer bandbreedte stroomlijnen. Je kunt ook nog met Vlan's en QoS gaan werken maar daar bemoei ik me niet mee O-)

Connectios ziet er dan zo uit:

Connection statistics:
-------------------------------------------
Maximum number of connections : 2048
Maximum number of halfopen connections : 2048
Number of active connections : 51
Number of halfopen connections : 0
Number of expected connections : 0
Number of loose connections : 0
Number of closing connections : 0
Number of idle connections : 46
Number of mcast connections : 0
Number of TCP connections : 50
Number of UDP connections : 0
Number of ICMP connections : 1
Number of non TCP/UDP/ICMP connections : 0
Number of TCP open connections : 0
Number of TCP established connections : 4
Number of TCP closing connections : 46
Stream cache statistics:
Maximum number of hash collisions : 1
% of hash entries with collisions : 0.49
% of hash entries unused : 90.53
CONN/NAT application helper statistics:
Maximum number of helper bindings : 24
Maximum number of connections with helper : 128
Number of helper bindings : 17
Number of connections with active helper : 0

[ Voor 0% gewijzigd door Edgarz op 20-06-2007 12:17 . Reden: typo ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-03 20:58
Hartelijk dank voor de tips.

Ik heb het praktisch zo geregeld dat p2p clients een beperkt aantal gelijktijdige verbindingen mogen opsnoepen evenals de hoeveelheid upload. En ondersteuning bieden voor alle computers als nodig zorgt ervoor dat ondergetekende voldoende credits heeft om tot redelijke instelling van p2p clients te komen.

Heb je voor mij links naar tutorials over QoS en VLAN (Wat is VLAN eigenlijk?)?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
EricJH schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:58:
Hartelijk dank voor de tips.

Ik heb het praktisch zo geregeld dat p2p clients een beperkt aantal gelijktijdige verbindingen mogen opsnoepen evenals de hoeveelheid upload. En ondersteuning bieden voor alle computers als nodig zorgt ervoor dat ondergetekende voldoende credits heeft om tot redelijke instelling van p2p clients te komen.

Heb je voor mij links naar tutorials over QoS en VLAN (Wat is VLAN eigenlijk?)?
vlan = vrtual lan, kan je bijv meerdere virtuele lan's creeren, kan je er voor zorgen dat men elkaar niet kunnen zien, bijv per switch poort een vlan e.d.
Pagina: 1