Toon posts:

[XP] Fat32 partitie verdelen in meerdere, zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn fat32 partitie (mijn enigste ook) verdelen in 2 partities, deze harde schijf is 100 GB en is ook de gehele partitie, nu wil ik dus mijn fat32 behouden maar er ook een NFTS langs hebben zodat ik Vista ook kan draaien met een dualboot.

Echter wil het mij niet lukken, ik heb partition magic geprobeerd maar dit lukt niet, want ik krijg een foutmelding (303) . Ook wil ik geen data verliezen zodat ik de data die ik er nu op heb staan ook kan gebruiken onder Vista.

Ik wil XP en Vista langs elkaar draaien omdat ik XP toch nodig heb voor sommige applicaties.

Iemand enig idee hoe ik dit anders aan kan pakken?

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me echt niet .. kan iemand me helpen? anders breng ik vista morgen weer terug naar de winkel, dus heb best een beetje haast, sorry voor de snelle kick :)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Maar... Wat voor versie Partition Magic gebruik je? Kun je niets op de site van Symantec/Norton vinden hierover?

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:27:
Maar... Wat voor versie Partition Magic gebruik je? Kun je niets op de site van Symantec/Norton vinden hierover?
versie 8, en nee kan niets op de site van symantec hierover vinden. Ook gegoogled en daar wordt ik niet echt wijzer van.

Weet iemand toevallig een ander programmaatje om partities te maken zonder dataverlies?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kan je Partition Manager aanraden. Mijn hdd heeft volgens PM een table error 110, maar Partition Manager kon deze prima aanpassen zonder verlies van data. Je moet wel betalen voor de tool, maar er zijn zat manier om eraan te komen :). Er is ook een trial/demo, maar wat het limiet is van die versie weet ik niet. Kan je overigens niet eerst je partitie converteren naar NTFS via de command prompt? Er wordt dan geen data verloren en kan je misschien wel goed resizen. FAT32 heeft namelijk niet echt een goede ondersteuning voor grote schijven, 100 GB is tamelijk groot voor FAT32 en wordt ook niet aangeraden.
MS KB voor converten: http://www.microsoft.com/.../maintain/convertfat.mspx
En Partition Manager: http://www.partition-manager.com/ Deze is ook geschikt voor Vista.

Commandline FTW

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
de LIVE-cd van gparted is ook een fijne, maar niet zo heel snelle tool hiervoor.

http://gparted.sourceforge.net/

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-03 20:31

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Voor versie 8 van PM is volgens mij een update beschikbaar voor grote disks.
Let er bovendien op dat gebruik van PM niet zonder risico's is, zorg altijd voor een goede backup!

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, ga het eens proberen :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Waarom hou je sowieso nog FAT32 aan? :?

FAT32 wordt bij schijven groter dan 32 Gb alleen maar trager.... NTFS is veel sneller. De mythe van "FAT32 is sneller dan NTFS" dateert dan ook uit de tijd dat een schijf van 10 Gb groot was. ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

maartena schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 07:06:
Waarom hou je sowieso nog FAT32 aan? :?

FAT32 wordt bij schijven groter dan 32 Gb alleen maar trager.... NTFS is veel sneller. De mythe van "FAT32 is sneller dan NTFS" dateert dan ook uit de tijd dat een schijf van 10 Gb groot was. ;)
Hmmm. Ik kan FAT32 veel sneller laten zijn dan NTFS ooit zal zijn. Het is maar net welke clustergrootte je insteld en het is maar net waarvoor je die partitie gebruikt. Ik kan zo nog een waslijst maken van redenen om wel degelijk FAT32 te gebruiken en soms nog FAT16 :o

Voor een Windows partitie is FAT32 niet best en heerst NTFS omdat je dan zit met een stevige fragmentatiegraad en XP moeilijk een FAT32 kan defragmenteren hetgeen heel traag zal gaan. Nee dus. Ook zit je met policies die je niet kunt uitvoeren.

Als je een single user bent en je bijvoorbeeld veel games hebt dan kan het aantrekkelijk zijn om FAT32 te gebruiken met 32 KB clusters (gebruik nooit 64K ivm compatibiliteit). Als het hoofdzakelijk grote bestanden zijn bent je het vlugst met FAT32. Dan zit je weer met de 4 GB per file grens, maar veel rippers kunnen je image spannen zodat het alsnog geen probleem is. Alcohol 120% doet dit foutloos en zonder vertraging.

Wat jij moet doen is even een partitie manager zien aan te komen. Gewoon je FAT32 partitie resizen en in de lege ruimte Vista installeren. Een dualboot word dan voor je aangemaakt.
Kwestie van 20 minuutjes inclusief :X

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Exuimtum, als je de topicstart had gelezen had je gezien dat dat het eerste is wat geprobeerd is.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 07:57:
[...]

Hmmm. Ik kan FAT32 veel sneller laten zijn dan NTFS ooit zal zijn. Het is maar net welke clustergrootte je insteld en het is maar net waarvoor je die partitie gebruikt. Ik kan zo nog een waslijst maken van redenen om wel degelijk FAT32 te gebruiken en soms nog FAT16 :o

Voor een Windows partitie is FAT32 niet best en heerst NTFS omdat je dan zit met een stevige fragmentatiegraad en XP moeilijk een FAT32 kan defragmenteren hetgeen heel traag zal gaan. Nee dus. Ook zit je met policies die je niet kunt uitvoeren.

Als je een single user bent en je bijvoorbeeld veel games hebt dan kan het aantrekkelijk zijn om FAT32 te gebruiken met 32 KB clusters (gebruik nooit 64K ivm compatibiliteit). Als het hoofdzakelijk grote bestanden zijn bent je het vlugst met FAT32. Dan zit je weer met de 4 GB per file grens, maar veel rippers kunnen je image spannen zodat het alsnog geen probleem is. Alcohol 120% doet dit foutloos en zonder vertraging.

Wat jij moet doen is even een partitie manager zien aan te komen. Gewoon je FAT32 partitie resizen en in de lege ruimte Vista installeren. Een dualboot word dan voor je aangemaakt.
Kwestie van 20 minuutjes inclusief :X
Als je even goed had gelezen had je niet zo'n verhaal hoeven typen.
Het is me gelukt door Fat32 in cmd te converten naar nfts, ook kon ik hem nu resizen met partition magic en dat is dus gelukt. Vista in geinstalleerd. ( wel klote btw met al die drivers )

Verwijderd

Sorry, mijn fout, pardon.

Maar dan ben ik alsnog benieuwd waarom je die FAT32 partitie niet kon resizen.
Conversie naar NTFS is alleen mogelijk als er geen fouten in het filesysteem zit en je zou kunnen converteren door chkdsk te annuleren, maar of dat een optie is?

Gelukkig dat het nu gelukt is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 07:34:
Sorry, mijn fout, pardon.

Maar dan ben ik alsnog benieuwd waarom je die FAT32 partitie niet kon resizen.
Conversie naar NTFS is alleen mogelijk als er geen fouten in het filesysteem zit en je zou kunnen converteren door chkdsk te annuleren, maar of dat een optie is?

Gelukkig dat het nu gelukt is.
Voor mij is het ook een raadsel, maarja het is gelukt en daar ging het om :)
Pagina: 1