[GRUB] Wil maar niet werken

Pagina: 1
Acties:

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik probeer al een hele tijd tevergeefs om mijn vers geinstalleerde FC5 te booten maar hij blijft altijd hangen vlak na het uitschrijven van "GRUB _" met dat laatste dus een pinkende cursor. Kan ook niets intypen ofzo.

Setup is als volgt:

Linux staat geinstalleerd op een van mijn SATA schijven, grub dacht ik geinstalleerd te hebben op een kleine partitie die daarvoor op de HD staat. Vanuit linux rescue heb ik al lustig zitten uitproberen, eerst even volgende info geven:

code:
1
fdisk -l
geeft (naast de irrelevante info over mijn andere SATA schijven):

code:
1
2
3
/dev/sdb1    1306    19929    NTFS
/dev/sdb2    1       13       Linux       (staat aangeduid als bootpartitie)
/dev/sdb3    14      1305     Linux LVM

code:
1
df
geeft:

code:
1
2
/dev/volgroup00/logvol00      8030648     4205888  58%
                              101086      10240    11%          /boot

Na de eerste installatie van grub stond er enkel grub.conf, menu.lst en de image-file in mijn /boot/grub dir, ik heb ook eens install-grub geprobeerd met diverse opties en bij een van deze zijn nog een aantal andere files aangemaakt, stage5 en dergelijke, maar ik kreeg toen wel een foutmelding die ik mij niet meer herinner.

Het commando grub-install /dev/sdb geeft mij "does not have any corresponding BIOS drive"

menu.lst ziet er als volgt uit (stond oorspronkelijk hd0,1 maar dat kan al helemaal niet):

code:
1
2
3
4
...
root(hd1,1)
kernel ... (kernel path) root=/dev/VolGroup00/LogVol00
...

Hebal geprobeerd met root=(hd1,2)/dev/VolGroup00/LogVol00 maar dat hielp dus ook niet.

Iemand enig idee wat er loos is? Ik begin zo stilaan ontmoedigd te geraken :/ Vervelende is ook dat ik geen foutmelding of niets krijg bij het booten maar gewoon die GRUB _ Raden dus maar waar het fout zit.

Btw niet alle info is helemaal volledig, als je wil kan ik nogmaals linux rescue opstarten en het volledig overschrijven ;(

Verwijderd

Als je alles nu gewoon in je MBR zet dan?

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik heb aangeduid dat GRUB in de MBR moest komen van die SATA schijf. Ik duid gewoon aan bij het opstarten dat ik van die schijf wil booten. Dit omdat ik anders bij problemen ook niet meer in Windows zou geraken. Zie niet goed in wat het verschil zou zijn moest ik mijn MBR van Windows overschrijven met deze vermits hij al niet werkt apart.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
dit krijg je als grub wel opstart, maar vervolgens zijn bestanden niet kan vinden(de grub stages).

laat device.map eens zien of doe grub-install --recheck /dev/sdb
dan zou je nog kunnen proberen om (vanuit fdisk - experts ) je partitievolgorde te fixen, maar dat gaat windows wrsch niet zo leuk vinden.

en als het echt niet lukt kun je beter met lilo aan de slag gaan.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL