[TV] Publieke omroepen op de kabel

Pagina: 1
Acties:

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Hoewel ik er van uit ging dat dit een landelijk en veelvoorkomend probleem is kon ik toch opvallend weinig met de search vinden. Veel topics behandelen (de mogelijkheid) van dit probleem maar bieden voor mij geen uitkomst...

Ik ontvang sinds een paar maanden geen publieke omroepen meer op de tv in mijn slaapkamer. Althans, zéér slecht. Soms krijg ik geluid en soms ook nog eens wat zwart/wit beeld door alle ruis heen. Ik heb vernomen dat (bepaalde) kabelexploitanten een tijdje terug mogelijk de publieke omroepen uit de lucht zouden halen. Ik kreeg rond deze tijd op mijn tv zo nu en dan ook een bericht te zien: "Vanaf x december kunt u deze zender niet meer analoog ontvangen", of iets in die zin.

Het gekke is dat de tv in de woonkamer (ook aangesloten via de kabel) alle drie de zenders perfect kan ontvangen. Op deze tv is tevens een digitale tv receiver aangesloten, maar die staat eigenlijk nooit aan. Op deze tv was het bericht waar ik het over had ook nooit te zien. Met andere woorden, de zenders worden nog steeds uitgezonden door Casema en wij kunnen ze nog steeds ontvangen, maar alleen op de tv in de woonkamer.

Beide tv's boven hebben hier last van. Ze zijn allebei met coax kabel en splitters aangesloten. Hoe kan ik Nederland 1, 2 en 3 hier op weer ontvangen? Mijn tv is een redelijk oude Aristona, ik kan alleen kanalen vinden door op Mhz frequentie te zoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door Phrantic op 26-03-2007 20:25 ]

hoi

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

verkeerd gebruik van spiltters en kabels kan een oorzaak zijn
slecht aangesloten stekkers (korluiting ?), draadje tussen een deur, draaidje door strakke bochten knopen
doen allemaal geen goed

inspecteer eerste eens je aansluitingen en de toestand van je snoeren
maak eens een tekenigetje van je kabels en slpitters eventueek even de uiterlijke vorm van je splitters ook intekenen

Iperf

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Phrantic schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:23:...
"Vanaf x december kunt u deze zender niet meer analoog ontvangen",
Dus dat is de achterbakse manier waarop kabelaars iedereen verplichten om hun digitale product af te nemen. :'(
...
Op deze tv was het bericht waar ik het over had ook nooit te zien.
Dat kan natuurlijk niet. Als beide TV's via het analoge net 'kijken' dan kan het beeld onderling niet verschillen.
Met andere woorden, de zenders worden nog steeds uitgezonden door Casema en wij kunnen ze nog steeds ontvangen, maar alleen op de tv in de woonkamer.
Dan moet je jezelf toch even iets beter afvragen of je beneden niet toch per ongeluk via die digitale ontvanger zit te kijken.

Als beide TV's toch analoog zitten, dan heb je je vergist en is dat bericht ook gewoon beneden op de TV verschenen.
Dan word het tijd om alle coax kabels eens goed te bekijken.
Zoek even in dit forum en je zult lezen hoe belangrijk het is om goede kwaliteit kabel en stekkers zoals die van Hirschmann te gebruiken. Zeker sinds digitale TV in de ether zit, da's een bron van storing als je bv. standaard yokitawi gamma kabel in huis hebt liggen. Dat kan het beeld dusdanig verstoren dat er niets meer van overblijft.

Tip om het helemaal zeker te weten:
Pak de tv op uit de slaapkamer en sluit 'm met een kort en goed kabeltjes rechtstreeks aan op het aansluitpunt van de kabelaar. (dus zonder splitters en andere troep ertussen).
Geeft hij dan ook geen beeld: dan zijn de zenders inderdaad van het analoge net gehaald en zit je op de TV beneden dus via de digitale ontvanger te kijken.

Alles kan stuk.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-02 16:07
Dat analoge kijken ging over de 'ether'. Sprietantennes die geen nut meer hebben omdat het tv-signaal uit de lucht is. Heeft niks met de kabel te maken. Heb hier 3 tv's staan, allemaal aan de (edit:yokitawi gamma®tm, meters lang, lekker goedkoop, zonder digitale ontvanger) kabel, allemaal even scherp, Nederland 1,2 en 3. Het probleem zit toch ergens anders denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Peenutzz op 26-03-2007 23:20 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• remco_k

remco_k

Peenutzz schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:13:
Dat analoge kijken ging over de 'ether'. Sprietantennes die geen nut meer hebben omdat het tv-signaal uit de lucht is. Heeft niks met de kabel te maken. Heb hier 3 tv's staan, allemaal aan de (edit:yokitawi gamma®tm, meters lang, lekker goedkoop, zonder digitale ontvanger) kabel, allemaal even scherp, Nederland 1,2 en 3. Het probleem zit toch ergens anders denk ik.
Hé maar dat is natuurlijk de oorzaak waarom hij op z'n slaapkamer die melding zag. Misschien dat hij die TV per ongeluk op de ether frequentie van Ned 1,2 en 3 had afgesteld. En die wellicht door brakke coax kabel gewoon kon ontvangen.
In dat geval is het simpel: gewoon opnieuw zenders instellen / laten zoeken.

Alles kan stuk.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 15:59
Of je zit op de slaapkamer op een steunfrequentie? Als zoiets nog bestaat... Wellicht gaan ze die opruimen om plaats te maken voor meer digitale content.

En ook in dat geval: opnieuw instellen / laten zoeken.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Gewoon heel simpel, kabels verot of splitter defect iig niet goed aangesloten op het kabelnet.
De zenders die je zag waren via de ether

• remco_k

remco_k

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de afloop hiervan. Phrantic ?

Alles kan stuk.

Pagina: 1