Sub-zero Vriezer watercooling

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 13:04
Misschien niet orgineel maar toch willen wij weer een poging doen met een koelkast wat leidingen,pomp en owja een CPU sub-zero te gaan door middel van WC

Want zeg nou zelf Dice en LN2 is wel erguuh makkelijk om mee onder de 0 te komen :P

Alleen hebben wij 1 groot probleem, kijk aan creativiteit bij ons geen gebrek alleen kennis is wel een probleem aangezien dit ons 1ste project word...

Dus we hopen dat jullie daarmee kunnen helpen!.

Ons plan is op dit moment als volgt:
"geisoleerde doos" of gewoon een vrieskist op z'n rug gooien.
Deze vullen met een antivries middel, dit af laten koelen d.m.v. leiding werk van een/de vriezer.
Door deze zelfde vloeistof leidingwerk (liefst onderdruk zetten) laten lopen waardoor de "vloeistof" voor de waterkoeling moet lopen.

Misschien iets te simpel gedacht? veel werk? ach het houd ons weer van de straat.

Voorlopig hebben we nog een AMD 3000+ liggen die al eens 33% OC heeft doorstaan op lucht
Of misschien een 775.
Ons doel is mee te doen aan de Play-fair contest voor die Cellie onder het motto van waterkoeling ;)

Maar toch schiet maar raak op de plan, of geef adviezen wat je wil.

BroederM & Chaosz0ne

My life is in 2D, How about yours?

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 10:04
hier nog een plaatje hoe we het ongeveer willen doen
Afbeeldingslocatie: http://img118.imageshack.us/img118/9833/overclockab5.th.png

de vloeistof die in het wc systeem moet komen te lopen is geen water, want dan krijg je vlokken bij lage temperatuur, maar bijvoorbeeld autokoelvloeistof oid.

[ Voor 6% gewijzigd door ChaosZ0ne op 26-03-2007 20:21 ]

Verwijderd

O+ Watercooling.

Ik ben sinds zondag begonen met het installeren van Watercooling. Ik heb een Dualrad en een Dangerden maze 3 Blokje (beetje aangepast om toch in s754 te krijgen :o ). In plaats van een heel gerommel met een vrieskist oid, pak dan een leuk nachtje uit waarop het flink koud wordt, en leg dan bijv je setup buiten neer, met Fans op maximaal. Het lijkt mij als je met een vriezer gaat werken, dat je die van te voren al moet hebben draaien wil je je gewenste temperatuur halen.

Ook belangrijk is de slangdikte, gebruikte pasta, 3000+ met of Zonder IHS (ihs = heatspreader, eraf halen is ruim 10Graden winst, maar daar komt wat bij kijken overigens), en het gebruikte water / block. :)

• ChaosZ0ne
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:33:
O+ Watercooling.

Ik ben sinds zondag begonen met het installeren van Watercooling. Ik heb een Dualrad en een Dangerden maze 3 Blokje (beetje aangepast om toch in s754 te krijgen :o ). In plaats van een heel gerommel met een vrieskist oid, pak dan een leuk nachtje uit waarop het flink koud wordt, en leg dan bijv je setup buiten neer, met Fans op maximaal. Het lijkt mij als je met een vriezer gaat werken, dat je die van te voren al moet hebben draaien wil je je gewenste temperatuur halen.

Ook belangrijk is de slangdikte, gebruikte pasta, 3000+ met of Zonder IHS (ihs = heatspreader, eraf halen is ruim 10Graden winst, maar daar komt wat bij kijken overigens), en het gebruikte water / block. :)
ja ik snap wat je bedoelt, maar een vriezer wordt wel kouder dan een koude nacht(zeg min 20) en staat niet constant te draaien, als je dus die koelcapaciteit in een kleiner volume stopt(doos) dan constant laat draaien, krijg je denk ik een kouder iets dan een koude nacht buiten( kan trouwens ook allebei, koelkast op een koude nacht) maar misschien heb ik het helemaal mis?

Verwijderd

Als je zowiezo gericht bent om met het vriespunt als temperatuur te gaan willen werken moet je toch echt oppassen met dingen zoals condens. Dat gaat op je slangen / blockjes slaan en met de kortste keren heb je kans op kortsluiting.

Zelf ben ik nog bezig een degelijke koppelstuk te bouwen om zo m'n slangafstand tot op 2x2M te verlengen (Enheim / 5Liter de min pomp).

• ChaosZ0ne
ja daar hebben we ook al een beetje over nagedacht, dat moet in iedergeval geisoleerd worden, dus de leidingen, het moederboard e.d. maar waarom het blokje verlengen tot 2 meter? helpt dat dan? dan stroomt daar toch nog steeds het koude water door? lijkt mij dat je alleen onnodige bochten krijgt die zorgen dat je stroomsnelheid omlaag gaat.

is het een idee om een normaal luchtkoelblok te nemen wat op de processor past, en hier horizontale leidingen doorheen te laten lopen met het koude water, dat je zowel water als lucht koeling gebruikt?

[ Voor 38% gewijzigd door ChaosZ0ne op 26-03-2007 21:15 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00

rimpeldinky

nani?

dat kan, maar efficient is anders.. ga anders kijken naar heags waterchiller bijv. die presteert ook goed alleen dat water is 5 graden dacht ik.. maar als je daar een peltier onder hangt word je cpu wel dik sub-zero en je water warmer :) dus daar iig al geen last van condens alleen rond je socket dan

ik zou zoiets in die hoek gaan zoeken

dus water chillen in koelkast/vriezer (NIET platleggen dat is niet goed voor de compressor) en hiermee een TEC(peltier) koel houden rond kamertemperatuur

[ Voor 24% gewijzigd door rimpeldinky op 26-03-2007 21:22 ]

*burp*

• BroederM
dus water chillen in koelkast/vriezer (NIET platleggen dat is niet goed voor de compressor) en hiermee een TEC(peltier) koel houden rond kamertemperatuur

Daar hem op kamer temp te houden koel die dan nog verder af ?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het bereik is van die dingen kwa temparaturen.

Verwijderd

Naja de vuistregel met peltiers is is dat je niet alleen de CPU warmte (bijv je 3000+ > +/- 65Watt) maar ook je Peltiervermogen moet afvoeren (tegenwoordig is het dubbele al minimaal, 175Watts is ruim voldoende) is bij elkaar 240watts, wat je radiator / koelelement moet afkoelen.

Wat ik trouwens bedoelde met het verlengstuk was alleen maar om het bereik naar m'n balkon (buiten) te vergroten, natuurlijk met het zaakje 1 rechte lijn lopen :P

• ChaosZ0ne
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:40:
Naja de vuistregel met peltiers is is dat je niet alleen de CPU warmte (bijv je 3000+ > +/- 65Watt) maar ook je Peltiervermogen moet afvoeren (tegenwoordig is het dubbele al minimaal, 175Watts is ruim voldoende) is bij elkaar 240watts, wat je radiator / koelelement moet afkoelen.

Wat ik trouwens bedoelde met het verlengstuk was alleen maar om het bereik naar m'n balkon (buiten) te vergroten, natuurlijk met het zaakje 1 rechte lijn lopen :P
ok, nee ik dacht dat je het gewoon tegen de condens verder weg wilde hebben :D

maar een peltier, als je die aan de ene kant afkoelt koelt hij dan aan de andere kant net zo af? is het ook zo dat je hem eerst moet laten opwarmen(/afkoelen) voordat je je pc opstart?

Verwijderd

Nee het verschil tussen de ene en andere kant van een Tec kan wel 60 +/- graden zijn. Natuurlijk moet je de tec wel voldoende koelen, want anders heb je kans dat de tec zo heet wordt dat de solderingen loslaten (heb je ineens 2 tecs :+ ) .

Een tec begint direct zodra je er stroom opzet, maar hou wel rekening mee dat hoe hoger je Wattage van de tec is, je een meer krachtigere voeding moet hebben.

Gemiddeld werkt een tec tussen de 12V en 24V, en als er iets aangegeven staat over het voltage + maximale Wattage kan je meestal het wattage delen door het voltage = amperage ( als ik het goed heb ) .

• ChaosZ0ne
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:58:
Nee het verschil tussen de ene en andere kant van een Tec kan wel 60 +/- graden zijn. Natuurlijk moet je de tec wel voldoende koelen, want anders heb je kans dat de tec zo heet wordt dat de solderingen loslaten (heb je ineens 2 tecs :+ ) .

Een tec begint direct zodra je er stroom opzet, maar hou wel rekening mee dat hoe hoger je Wattage van de tec is, je een meer krachtigere voeding moet hebben.

Gemiddeld werkt een tec tussen de 12V en 24V, en als er iets aangegeven staat over het voltage + maximale Wattage kan je meestal het wattage delen door het voltage = amperage ( als ik het goed heb ) .
mja denk dat als je t zo bont maakt dat je tec t niet meer redt, je proc allang dood is, meeste soldeer beginte te smelten boven de 300, smelttemp van meeste soldeer is vaak 380 graden, meestal is je proc dan al niet al te levend meer ;) maar als je een tweede voeding zou gebruiken voor enkel die tec (zeg 350 watt voeding) zou hij dat dan trekken denk je? want begreep niet helemaal waarom in de FAQ staat dat de voedingen elkaar dan gaan tegenwerken, je sluit ze toch niet op elkaar aan oid?

Verwijderd

Het was iets met Serieel of paralel, aansluiten.

Je kan 2 voedingen samen laten werken, door er een (stroom)brug van te maken, maar of het werkt met computervoedingen weet ik niet (nooit geprobeerd). Computervoedingen zijn geschakelde voedingen en zoals ik ooit begrepen had waaren ze hier gevoelig voor. Mischien dat iemand het kan uitleggen waarom ?

Als je een 175 Watt tec zou aanschaffen en op 12v laten werken zou je uitkomen op ongeveer 14 / 15 ampere, maar niet elke tec is gemaakt voor op 12v ;) Dus het is raadzaam om zowiezo dan je Tec op een andere voeding te zetten ipv de gebruikte voeding met het OC systeem.

Om nog even terug te komen op het seriaal/paralelle gebeuren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/38a351f83fca929098c201b43f15f4ce/full.jpg

Als ik het goed heb is het zo dus :P (paint skills)

Edit. Het geen wat je zoekt is dus paralell ;) Als je het zaakje in serie gaat aansluiten heb je de kans dat je het voltage verhoogt (24v!)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 22:25 ]

• ChaosZ0ne
dus 1 voeding aanzetten door op de atx de groene en zwarte pinnetjes te verbinden, en deze voeding te gebruiken voor het(de?) peltier zou gewoon dus moeten werken, zonder dat je verder problemen krijgt, zoals een voeding die gevoelig is om samen te werken?

een coldplate, die er dan tussen moet, kan dat gewoon elk - zo glad mogelijk - plaatje koper zijn?

dan nog een vraag mbt de druk op het peltier, ik las in de mini-peltier-faq
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/791476/ dat je het beste een kracht van 3kN erop kan zetten, 10 N is 1 kg, dus zou betekenen 300 kg op het peltier, waterblok, proc, en mobo?

EDIT: weet je zeker dat het parallel is? denk maar aan een batterij, als je er meer achter elkaar doet krijg je toch ook een hoger voltage, als je ze zegmaar naast elkaar legt een langere accuduur(dus meer mAh's)

[ Voor 14% gewijzigd door ChaosZ0ne op 26-03-2007 22:32 ]

Verwijderd

Je kan geen twee PC-Voedingen aan elkaar knopen omdat ze geschakeld zijn en deze dan mekaar in de weg gaan zitten. Dit geld voor alle geschakelde voedingen: Je kan geschakelde voedingen niet zondermeer aan elkaar knopen om een hoger amperage te krijgen!! Je komt dus uit op de industriele voedingen. Deze voedingen zijn te koop bij b.v Conrad Electronica maar ook bij Dump-Zaken zijn voedingen te krijgen. Ook zijn er bij O.A de OC-Shop speciale voedingen voor Peltiers te krijgen maar deze zijn eigenlijk te licht (leveren te weinig ampere).
Uit de faq die je net poste :P Het kan dus niet. Je kan dan beter een voeding zoeken bij Conrad ( zorg wel dat je overhead hebt trouwens met je TEC, levensduur van Voedingen die op hun 'teentjes' lopen is aardig verkort) of anders zelf 1 bouwen.

• ChaosZ0ne
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:35:
[...]

Uit de faq die je net poste :P Het kan dus niet. Je kan dan beter een voeding zoeken bij Conrad ( zorg wel dat je overhead hebt trouwens met je TEC, levensduur van Voedingen die op hun 'teentjes' lopen is aardig verkort) of anders zelf 1 bouwen.
haha,stom, maar waarom zou ik ze uberhäupt aan elkaar knopen? 1 dikke voeding lijkt mij genoeg voor het peltier, dan nog 1 dikke voeding, los van het peltier gedoe voor de WC en de computer zelf

offtopic:
anders kan ik natuurlijk ook gewoon het peltier op een autoaccu aansluiten, maakt vast geen verschil, 12 volt, 14,6 volt haast hetzelfde 8)7

Verwijderd

rofl .. maar dan moet je niet vergeten je accu op te laden he :+

Die faq is behoorlijk gedocumenteerd als in dat er veel zinvolle info in staat. Ik zou als ik jou was gewoon een externe Industrieele voeding icm een pomp dat op 220V werkt, zo kan je voordat je je systeem start alvast het setupje draaien.

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Om zo'n TEC aan een pc voeding te hangen moet die TEC natuurlijk wel 12v (of 13.8v - zuiniger) zijn.
Een TEC vraagt meestal de maximaal verplaatsbare warmte (175 ~ 225W) + zo'n 30% aan vermogen.
Dit is een hele hoge stroom op een 12v lijn, bij de aanschaf van een pc voeding moet je dan wel opletten dat die (maar) 1 rail heeft die genoeg vermogen levert.

btw
De voedingen bij bijvoorbeeld de conrad (en anderen) zijn vrij prijzig >130euro.

Verwijderd

Voor korte benches zou een autoaccu opzich best een uitkomst kunnen zijn. Eventueel een aantal autoaccu's.

Stel je hebt een Peltier die 200 Watt trekt op 12 Volt. Dat betekend ongeveer 17 Ampere. Dan kun je op een (volle) autoaccu van 70 Ah toch zo'n 4 uur draaien.
En dan weer opladen natuurlijk.... maar het is waarschijnlijk goedkoper dan een voeding die dit soort vermogens kan leveren. Een computervoeding van '400 Watt' heeft namelijke een samengesteld vermogen van 400 Watt, maar misschien maar 150Watt op de 12V lijn ofzo.

• BroederM
Okee, Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt het voordeel zie van z'n TEC.
Want ook met z'n ding houden we het probleem van condens.

Denk dat we eerst eens moeten gaan richten op de koelinstallatie opzich, kunnen we later er nog beslissen om er een TEC tussen te hangen toch CHaos ?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Als je een TEC gaat gebruiken, gewoon 1 op 24v of 2 op 24v, dan zijn die dingen het efficients. Parallel is hetzelfde als 2 motoren in een auto zetten met dezelfde versnellingsbak.

Als voeding zou ik een labvoeding regelen zoiets oid

Mocht je extreme willen gaan, neem een tec met meer vermogen, geen 2 das veel minder efficient.

EDIT: Ow meeste tec's zitten op 15.4Vmax, dan zou je 2 serieel op 30.8v kunnen zetten met die voeding van hierboven urltje
24V blijkt er ook te zijn, maar wat beperkter, je moet maar kijken wat je het liefste hebt.

EDIT2: 2x de UEPT-41324 hangende aan een 30v 24A psu is mooi :D

EDIT3:
Als je die TEC aan een GOEDE regelbare voeding hangt, waarbij je Vmax en Imax in kan stellen kun jij je tec zo laten lopen dat je net geen condens hebt. (condens hangt oa van luchtvochtigheid en temperatuur af), als je niet lager dan 5 graden onder omgeving gaat zitten (met je cpu) heb je nergens last van. Je moet dan een temp sensor hangen aan je cpu en met de hand (of automagisch) je voeding instellen)

[ Voor 53% gewijzigd door elgringo op 28-03-2007 10:09 ]

if broken it is, fix it you should

• BroederM
@extera Super die topic, alleen jammer ja dat de meeste links niet meer werken maar dit is wel precies wat ook ons idee is.
Al moet ik wel bekennen dat Chaos al het rekenwerk voor zich mag nemen :-D

Ach. als dit niets word een vriend van ons z'n pa beweerd dat hij zo "emmers" dice mee kan brengen van z'n werk (DSM).....

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Geef even aan dat je de voorkeur hebt aan een piepschuim doos :Y)

Maargoed, rekenwerk?
Sloop de koelelementen uit een vriezer (geen koel/vries combi nemen, alleen een kleine vriezer)
Pleur die elementen in een geisoleerde bak waar je koelmiddel laat afkoelen en pompen maar.

//edit

Dit topic is goud waard. Die pics zouden voor eeuwig gemirrord moeten worden op een rootserver ofzo :+

[WC]WaterChiller in aanbouw

[ Voor 85% gewijzigd door Extera op 28-03-2007 14:27 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Mooi duidelijke topic inderdaad, nou zet dat apparaat op een 226w tec, laat de chiller ff tijdje draaien tot de boel lekker koud is, ram de tec aan en behold! behoorlijk lage temps, -30 do-able? :P
Leuk voor benches :) als je maar tijd erin stopt, dan komt het wel goed, en lezen lezen lezen + isoleren isoleren isoleren

[ Voor 23% gewijzigd door Vandread op 28-03-2007 19:04 ]

• ChaosZ0ne
mooie links die hier gegeven worden... brengt me weer op mooie verse ideen...
is het trouwens erg als je een koelkast/vriezer neemt ipv een vriezer, lijkt mij er niet zo toe doen nl...? maar heb verder ook geen verstand van vriezers.
die emmers met dice gaan btw niet door waarschijnlijk, want de fabriek die dat maakt is gesloopt :'(

wat is trouwes een goede inhoud voor het resevoir?(de doos dus) hoe kleinier hoe sneller hij op temp is, hoe groter hoe meer buffer, alleen hoe meer koudeverlies door grotere oppervlakte zijkanten(piepschuim is toch ook niet 100% isolatie)

[ Voor 27% gewijzigd door ChaosZ0ne op 28-03-2007 20:46 ]

• BroederM
F@cking hell extera! , die topic is eigenlijk precies hoe ons eerste orginele idee was.

Hé chaos hebbie op de Gemeentewerf dan geen vriezer kunnen vinden?
EN wat bedoel je met dat de fabriek tegen de vlakte gaat??? Hebbie die knuppel/"vriend" gesproken dan?

Denk we effe na dit weekend moeten gaan klooien met een vriezer en zo
Bedenken later wel of we er een TEC op zetten eerst systeem werkend hebben!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:19:

Je kan 2 voedingen samen laten werken, door er een (stroom)brug van te maken, maar of het werkt met computervoedingen weet ik niet (nooit geprobeerd). Computervoedingen zijn geschakelde voedingen en zoals ik ooit begrepen had waaren ze hier gevoelig voor. Mischien dat iemand het kan uitleggen waarom ?

Als je een 175 Watt tec zou aanschaffen en op 12v laten werken zou je uitkomen op ongeveer 14 / 15 ampere, maar niet elke tec is gemaakt voor op 12v ;) Dus het is raadzaam om zowiezo dan je Tec op een andere voeding te zetten ipv de gebruikte voeding met het OC systeem.

[afbeelding]
Nee! Precies andersom. Serieel is wat het zegt: In serie. Dus + naar - etc. Parallel is ook precies wat het zegt: + naar + en - naar -. Parallel geeft dubbele power(lees: stroom), Serieel geeft dubbel voltage.

Edit. Het geen wat je zoekt is dus paralell ;) Als je het zaakje in serie gaat aansluiten heb je de kans dat je het voltage verhoogt (24v!)
Nee, Serieel dus. maar dat kan niet zoals hieronder al gemeld is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ChaosZ0ne
heb nog niet gevraagd op de gemeentewerf voor vriezer/koelkast of vriezer. ik wacht wel even tot mijn ouders oid meekunnen... komt daar zo'n 16 jarig opdondertje vragen voor een gare vriezer... zie je ze al denken? :+ maar de fabriek die het dice maakt is er niet meer, dus hij zou nog vragen hoe ze er nu aan komen, maar zal wss niet doorgaan met dice.

is het trouwens nuttig een versteviging te maken voor het moederboard aangezien de meeste een max koelergewicht hebben van 500 gram? doormiddel van lego oid?

iemand nog een aanbeveling hoe je t beste een koelblokje kan maken? heb nu al aardig wat tuts gezien, maar heb nog geen keuze kunnen maken :P

EDIT:
http://www.madshrimps.be/...1&howtopage=78&howtoID=34 leek mij wel gemakkelijk, alleen snap ik nog steeds niet waarom er allemaal gaten worden geboord, in plaats van 1 holte waar het water stroomt, dit vermoeilijkt toch alleen de doorstroming van het water?

[ Voor 17% gewijzigd door ChaosZ0ne op 29-03-2007 21:30 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik leg zelf mijn moederbord op een plank, maar een doos van het moederbord voldoet ook prima :)
ik heb het dus over een los bordje wat plat ligt he, kasten moeten we niet hebben :+

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• BroederM
Wat Extera zeg dacht ik ook gewoon, plankje/plaatje eronder.

alleen snap ik nog steeds niet waarom er allemaal gaten worden geboord, in plaats van 1 holte waar het water stroomt, dit vermoeilijkt toch alleen de doorstroming van het water?
Denk dat dit te maken heeft met het totaal oppervlakte van het koper en water.
Door veel gaatjes heb je meer aanrakend oppervlakte dan 1 grote holte.

Mooiste lijkt me X aantal gaatjes boren in de lengte van het CPU blok die samen de totale doorvoer hebben van de aanvoer.
Alleen lijkte lastig in de lengte met de omringende zooi op het MOBO.

Om dat met die Vriezer op de gemeentewerf lossen we samen wel effe op de met de auto man komt wel goed.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:19:

[afbeelding]

Klopt. behalve dat je serieel en parallel respectievelijk bij het foute tekeningetje hebt geplaatst :p

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00

rimpeldinky

nani?

maareh.. de reden dat ik de tec aanraadde was indd het verplaatsen van de condensatie, de warme kant zul je NOOIT ver onder kamertemp krijgen, dus dat houd in dat je alleen de socket hoeft te isoleren en dus geen risico hebt dat er druppels van je slangen op je systeem vallen

*burp*

Verwijderd

racoontje schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:04:
[...]

Klopt. behalve dat je serieel en parallel respectievelijk bij het foute tekeningetje hebt geplaatst :p
Ja je hebt gelijk, vermoedde dat het plaatje al niet klopte :P

Verwijderd

BroederM schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:54:
Wat Extera zeg dacht ik ook gewoon, plankje/plaatje eronder.

alleen snap ik nog steeds niet waarom er allemaal gaten worden geboord, in plaats van 1 holte waar het water stroomt, dit vermoeilijkt toch alleen de doorstroming van het water?
Denk dat dit te maken heeft met het totaal oppervlakte van het koper en water.
Door veel gaatjes heb je meer aanrakend oppervlakte dan 1 grote holte.

Mooiste lijkt me X aantal gaatjes boren in de lengte van het CPU blok die samen de totale doorvoer hebben van de aanvoer.
Alleen lijkte lastig in de lengte met de omringende zooi op het MOBO.

Om dat met die Vriezer op de gemeentewerf lossen we samen wel effe op de met de auto man komt wel goed.
Hij boort zoveel gaten, juist omdat dit de doorstroming van het water bemoeilijkt. Door zoveel gaten te boren, in plaats van 1 holte, heb je veeeeeeeel meer oppervlak dat de warmte van het metaal naar het water kan overbrengen. Bovendien zorgt een onregelmatige stroming (turbulentie) ook voor betere koeling, omdat meer water het metaal raakt.

• BroederM
Kijk Nantheos dat dacht ik dus ook al... (alleen verhaal van turbulentie had ik niet zo over na gedacht)

Daarom wil ik een mooi plannetje maken (en berekenen) hoe we een optimaal mogelijk contact kunnen hebben tussen metaal en water.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Extera schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:23:
Geef even aan dat je de voorkeur hebt aan een piepschuim doos :Y)

Maargoed, rekenwerk?
Sloop de koelelementen uit een vriezer (geen koel/vries combi nemen, alleen een kleine vriezer)
Pleur die elementen in een geisoleerde bak waar je koelmiddel laat afkoelen en pompen maar.

//edit

Dit topic is goud waard. Die pics zouden voor eeuwig gemirrord moeten worden op een rootserver ofzo :+

[WC]WaterChiller in aanbouw
Wat ontzettend leuk om te zien dat mijn oude topics nog steeds nuttig zijn! De pics probeer ik zeker online te houden. Mochten ze om één of andere reden offline gaan moet je maar even mailen!

Overigens heb ik tot nog toe niet de tijd kunnen vinden om de verbeterde waterkoeler af te maken. De plannen heb ik nog steeds en ik hoop zeker nog eens het projectje af te kunnen maken!

@TS & maatje: succes jongens! Dit is een vrij eenvoudige manier om goedkoop leuke koeling te maken!

Edit: gelijk even de pics uit het andere topic gemirrord.
Pagina: 1