[TFT breedbeeld] Wat doen 4:3 beelden?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 16:52

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Nu ik een nieuwe monitor ga aanschaffen bij 'n nieuw systeempje ben ik eens gaan zien naar TFT monitoren (tot nu toe altijd Iiyama CRT gehad).
En daar kwam ik ook heel wat breedbeeldmonitoren in 't gamma tegen.

Schermen als o.a. de Samsung SM226BW zitten in de overweging, omdat breedbeeld voor films gewoon mooi is en voor veel toepassingen best praktisch (toolbars aan zijkant enzo).

Nu zit ik echter nog met een overweging. Ik ben ook 'n gamer, en veel games die ik speel werken nog met resoluties volgens de 4:3 verhouding.
Is er iets te zeggen wat hiermee gebeurt op zo'n breedbeeld TFT? Of hangt dat puur van de ondersteuning van de game zelf af?
Waar ik vooral mee in zit is dat ik geen risico wil nemen dat dergelijke games breedbeeld desktopresoluties niet ondersteunen (bij sommigen is resolutie niet instelbaar maar vast ingesteld) en daardoor problemen optreden waardoor ze helemaal niet meer zouden lopen. Of dat gebeurt wat met 4:3 TV uitzendingen op breedbeeld TV's ook vaak te zien is, je een ongelofelijk lelijk beeld krijgt omdat het originele 4:3 beeld in de breedte wordt uitgerekt.

New pc under construction...

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:01
Het ligt een beetje aan je videokaart, maar volgens mij kun je met Ati en Nvidia-kaarten in je drivers instellen dat hij het beeld niet mag uitrekken. Je krijgt dan dus links en rechts zwarte balken.

omniscale.nl

Verwijderd

Dit is al een keer of 100 voorbij gekomen hier op GOT

http://gathering.tweakers.net/forum/find

suc6!
Op deze manier vind ik je post een beetje een wijsneus reactie. Iemand simpelweg naar de search verwijzen vind ik nogal 'makkelijk'.
Probeer de volgende keer eens gewoon een wat uitgebreidere uitleg te schrijven.

[ Voor 51% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2007 00:29 ]

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-07 19:52
De meeste games vallen wel aan te passen. Soms in de normale instellingen, en vaak ook met aangepaste configs. raadpleeg google maar daarover. Er zijn maar een paar gevallen waarbij de resolutie niet in te stellen is op 16:10 en dat zijn meestal de wat oudere spellen.

Ikzelf kan je breedbeeld overigens van harte aanbevelen. Ik vind het veel prettiger kijken dan een 4:3 scherm en zou echt niet meer terug willen.

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 16:52

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
rvanleeuw ik weet de zoekfunctie zeker te vinden, maar dit forum is gewoon gigantisch. Op zich positief met alle bijdragen hier maar 't kan soms lastig zijn net het juiste te vinden als je geen dagelijkse bezoeker bent, en helaas heb ik gewoon niet de tijd een dag uit te trekken alle "Het grote ... topic" van 20+ pagina's door te spitten, die bij bijna elke search hoog scoren.

Bedoel ik overigens verder niets mee, en bedankt aan de mensen die wel een antwoord gaven, want daar kan ik wat mee. posttoat de videokaart die erin komt is de Asus (Nvidia) GeForce 8800 GTX 768MB dus dat zit wel goed dacht ik zo :*)

New pc under construction...

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 10:21
De game zal heus niet crashen. In het ergste geval wordt er terug geschakeld naar een 4:3 resolutie die dan opgerekt wordt op je TFT.
Soms kun je dit in de driver laten voorkomen door zwarte balken, of op je monitor zelf (1:1 verhouding), maar zelfs opgerekt beeld valt vaak wel mee. Zo groot is dat verschil tussen 16:10 en 4:3 nou ook weer niet :). Ik game ook veel met een 16:10 scherm en heb eigenlijk nog nooit oprekken gehad zonder dat ik het kon verhelpen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

en helaas heb ik gewoon niet de tijd een dag uit te trekken alle "Het grote ... topic" van 20+ pagina's door te spitten, die bij bijna elke search hoog scoren.
Daarom hebben we ook een in-topic search. Gebruik die ook eens...

Oslik blyat! Oslik!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je moet dus of een scherm hebben met 1:1 pixel mapping, of je moet het kunnen instellen in je videokaart drivers, of je laat het uitrekken. Schermen met 1:1 pixelmapping zijn er nog heel weinig, en het laten stretchen van de beelden vind ik persoonlijk geen oplossing. Dan blijft de videokaartdrivers over. Het is afaik heel wisselend of dat wel of niet kan. Bij de een wil het wel, en bij de ander niet. Zelfs bij mensen met dezelfde kaart kan het nog verschillen. Ik meen dat hier ooit nog eens een topic over geweest is waar heel wisselende reacties uit bleken. En inderdaad ook in het 20"+ monitorentopic. (de in-topic search moet inderdaad kunnen helpen)

Maar weet je zeker dat veel van je games alleen in 4:3 zijn? Kijk anders eens naar www.widescreengamingforum.com en kijk of er voor jou games oplossingen bijzitten.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb dit ook al eerder op gevraagd hier op het forum,

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1173347/

Hier moet je wel je weg kunnen vinden. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

4:3 resolutie forceren in D3D

Idd, het wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.