[Excel] SOM.ALS functie.

Pagina: 1
Acties:

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 14:07
De cellen uit bereik P33:P82 waarbij in bereik E33:E82 iets is ingevuld moeten worden opgeteld. Het moet daarbij niet uitmaken WAT er is ingevuld, zodra de cel in kolom E niet meer leeg is moet de waarde uit kolom P worden meegeteld.

Ik kan dit oplossen door in kolom E overal een "0" in te vullen en dan deze formule in te vullen;
=SOM.ALS(E33:E82;"<>0";P33:P82) (en vervolgens "0" niet laten weergeven)
Zodra de "0" er niet meer staat wordt de waarde keurig meegeteld.

Echter het risico dat de "0" per ongeluk gedelete wordt, en dat eea niet meer klopt is te groot. Er moeten namelijk meer mensen met dit formulier gaan werken.

Kan iemand mij hiermee verder helpen? Kan ik ipv "<>0" ook een ander criterium aangeven? Ik heb ook al <>"" geprobeert maar kom daarmee niet verder. Wat doe ik mis?

Dat dan weer wel......

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Vooe som.als is een lege cel gelijk aan een cel die gelijk is aan 0. M.a.w. het geeft niks als ze per ongeluk de 0 deleten. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Je kan toch schrijven {=som(als(E33:E82<>"";P33:P82))}

Dit is generieker en je kan nog meer voorwaarden toevoegen. Som.als() is een vervelende functie, omdat hij specifiek voor 1 doel ontworpen is en maar 1 voorwaarde kan bevatten.

Je kan ook gebruiken:

=somprodukt((E33:E82<>"")*(P33:P82))

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 23:12 ]