Toon posts:

[Vista] Crasht en raid werkt niet na reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

het gaat over:
Windows Vista Home Premium

Ik heb net Windows vista geinstalleerd op mijn computer. Werkt allemaal prima. Echter, eens inde zoveel tijd, klapt windows vista keihard onderuit.

Bij een reboot word vervolgens mijn Raid niet herkend (2 schijven, raid0). De computer ziet tijdens de reboot maar 1 van de raidschijven. Meestal is dit de volgende reboot al weer opgelost, soms moet ik meerdere keren op reset drukken.

Deze opstelling heeft 3 maanden totaal foutloos gedraaid onder XP. Nooit gecrashed.

Tijdens de installatie van Vista werd gezegd dat de drivers waarschijnlijk wel zouden werken. Ik ga er van uit dat dit dus niet het geval is.

Mijn vragen:

- Is dit softwarematig? Kan ik met zekerheid stellen dat niet een van mijn schijven aan het sterven is?
- Ligt dit aan de drivers voor de RAID ? (ICH8 / Jmicron/SB)

Mocht ik gerust gesteld zijn wat betrefd de mortaliteit van de schijven:

- Wat kan ik hier aan doen? Updaten? Wachten? Opnieuw installeren, maar dan totaal schone instal, geen upgrade?

Ik ben een totale leek op het gebied van RAID dingen en het is echt een godswonder dat ik het uberhaupt aan de praat heb gekregen.. Dus antwoorden graag simpe! :)

Systeem:

Core Duo E6600
P5B deluxe (WIFI etc)
2x 250gb WD 7200 (liquid cooled) schijven
2GB ram
ATI Radeon X1950XTX

Alvast bedankt, etc :)

Verwijderd

Topicstarter
Bump for great justice.

Ontopic:

Iemand enig idee?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Wat is je voeding voor merk en type? Het kan zijn dat deze niet voldoende stroom kan leveren voor je pc.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
Merk weet ik niet, maar ding levert genoeg vermogen ( 550) (doorgemeten, geen piek/ dal gedoe ook)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Al eens gekeken of je smart-gegevens van die disk uit kan lezen? Geheugen ook al eens goed getest? Gekeken of je bios/satacontroller misschien aan een update toe is?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal bovenstaande gelijk eens doen zodra ik thuis ben.

Maar, wat ik mij het meest afvraag; het werkte altijd probleemloos, sinds vista doet het moeilijk. Ik neem aan dat het dus aan Vista ligt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:45:
Ik zal bovenstaande gelijk eens doen zodra ik thuis ben.

Maar, wat ik mij het meest afvraag; het werkte altijd probleemloos, sinds vista doet het moeilijk. Ik neem aan dat het dus aan Vista ligt?
Dat kan je aannemen, maar dat weet je nooit 100% zeker... Als iets altijd heeft gewerkt en ineens niet meer werkt na het installeren van bepaalde software, kan je je donder erop zetten dat het iets met de software te maken heeft

De vraag is dan alleen of de software niet geschikt is voor je systeem, of dat de menselijke factor (jij dus) voor problemen heeft gezorgd (waarmee ik wil aangeven dat je misschien bepaalde instellingen verkeerd hebt gezet, verkeerde stuurprogramma's, etc)

En dan hebben we natuurlijk ook nog 'toeval'... Misschien is er hardware matig toevallig net iets 'kapot' gegaan, etc etc.. Dus je kan geen 100% conclusies trekken:)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, vervelend weer :)

Bedankt, in ieder geval. Ik zal straks even wat tests uitvoeren op die schijven en ff kijken of alle drivers up to date zijn.

Dan MS eens bellen (lang leve de gratis support... wie had gedacht dat ik dat nodig had.. :) )

En dan zeer waarschijnlijk eens een totale nieuwe installatie uitvoeren. Schijfjes leeghalen en nieuwe raid install doen. Damn :)

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-03 11:31
Heb precies hetzelfde gehad.
had toen een gigabyte 965 ds4 bord in mijn pc, en 2 schijven in raid 0.

xp op een partitie, en probleemloos werken, Vista op de volgende partitie.
instt. ging prima maar na een aantal reboots bevroor het scherm, en na een herstart
bleek dat een van de schijven zelfs uit de bios weg was. 8)7
Pc een aantal minuten uitgezet en jawel hoor het draaide weer, maar wel gaf de raid tool aan dat een van de schijfen niet goed was.
ik heb op een gegeven moment de schijven van sata poorts verwisseld, maar ook dan weer een foutmelding op de schijf die eerst nog goed was.
dus ik denk niet dat je schijven defekt zijn.
ook een paar nieuw install's hielp niet.
Xp draaide als een gek, maar telkens als vista werd geinstt. ging het mis.
Allerlei combinatie's geprobeerd intel / jmicron instellingen, echter zonder resultaat.
uiteindelijk de raid config eruit gegooid, en een raptor 150 gb als bootdisk gebruikt.
en de seagate schijven als data schijfen ( 7200.10 / 320 Gb ).

toenmalige spcs
Gigabyte GA965 ds4
core duo 6400
2 Gb pc800
2 x seagate 7200.10 320 gb

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt weinig veelbelovend. Klote.

Maar goed, zo maar eens kijken of we het een beetje kunnen verhelpen met een verse herinstallatie. :)
Pagina: 1