MacBook tikt, harde schijf kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Zojuist is mijn MacBook begonnen met tikken, iedere minuut komt er op willekeurige momenten een zacht tikgeluid uit, soms om de seconde, soms zitten er enkele tientallen seconden tussen.

Ik heb Disk Utility de harde schijf laten verifieren, en die gaf het volgende resultaat: 'Volume needs repair' maar de knop 'Repair Disk' blijft grijs.
Verifying volume “Macintosh HD”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking Catalog hierarchy.
%)
Checking Extended Attributes file.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
Volume Header needs minor repair
The volume The volume sh HD needs to be repaired.

Error: The underlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
Volume needs repair
Heeft dit te maken met de tikken die ik hoor?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:23
Zorg dat je een goede backup hebt van je data.

Daarna opstarten vanaf de installatie DVD (C toets ingedrukt houden) en via het menu Hulp Programma's even het schijf hulp programma draaien. Dan kun je wel repair doen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Het heeft gewerkt, de foutmelding is weg en het tikken is nu ook opgehouden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:23
Ik zou toch voor de zekerheid een goede backup achter de hand houden, een HDD die een tikkend geluid of andere vage geluiden maakt vertrouw ik nooit helemaal.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Harde schijven van Seagate doen dat (5400.2) die maken van die vage tik geluiden zo af en toe zoals jij omschrijft, hoeft niks ernstigs te zijn.
Je moet je bij die schijven wel zorgen maken als ze bij het aanzetten een paar keer flink tikken, mijn ervaring!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39009

toevallig heeft mijn seagate momentus 5400rpm 60 GB het gisteravond begeven..
helaas zonder waarschuwing, dus als ik jou was zou ik direct een backup maken!

toen het te laat was en ik vele malen probeerde te booten eerst een harde driedubbele tik, daarna opspinnen, tik, opspinnen, tik etc., etc..

tot mijn grote verbazing waren ze in de winkel helemaal niet verbaasd om mijn kapotte hd, schijnbaar vallen die 60 GB seagate's vaker uit.. nu heb ik een nieuwe Toshiba 80 GB meegekregen en wordt er data recovery op de kapotte uitgevoerd (keep my fingers crossed..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 39009 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:32:

toen het te laat was en ik vele malen probeerde te booten eerst een harde driedubbele tik, daarna opspinnen, tik, opspinnen, tik etc., etc..
Dat doet een 7200.1 ook, zat in me PowerBook :+
Jammergenoeg had ik van een brok data geen backup meer :'(

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 19:18

Underworld

+1 Inzichtvol

Anoniem: 39009 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:32:
toevallig heeft mijn seagate momentus 5400rpm 60 GB het gisteravond begeven..
helaas zonder waarschuwing, dus als ik jou was zou ik direct een backup maken!

tot mijn grote verbazing waren ze in de winkel helemaal niet verbaasd om mijn kapotte hd, schijnbaar vallen die 60 GB seagate's vaker uit.. nu heb ik een nieuwe Toshiba 80 GB meegekregen en wordt er data recovery op de kapotte uitgevoerd (keep my fingers crossed..)
Gratis?
of moet je ervoor betalen?
ik heb nog een vriend die een lacie HD heeft waarvan 240GB van de 250 GB aan belangrijke data opstaan

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17
Als het geen userabuse is zou het gewoon onder garantie moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
tweak_dude schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:43:
Als het geen userabuse is zou het gewoon onder garantie moeten vallen.
Recoveren? Valt nooit onder garantie, de schijf wordt vervangen zoals normaal is, dat er dan verder data op staat is niet boeiend voor de verkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door Uberprutser op 28-03-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17
Oh daar heb ik even overheen gelezen :o Data recovery wordt niet vergoed inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39009

de toshiba 80GB kreeg ik gratis mee onder de noemer garantie, warme douche voor machouse dacht ik zo (hij maakt wel ietsje meer lawaai, maar ach..)
voor de recovery moet ik 42,50 euro betalen, maar zonder de garantie dat het lukt..

schijnbaar hebben ze in woerden bij machouse een nieuw apparaat voor zo'n recovery, geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, want lijkt me dat je eerder een cleamroom ervoor nodig hebt..

in het ergste geval ga ik naar een recovery bedijf dat gem. 400 euro kost en goede referenties heeft (http://www.rse.nl/recovery.htm)

toverwoord: BACKUP (en niet "maar" elke maand zoals ik dat deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik denk niet dat ze op een cleanroom methode je hd recoveren, want dat dekt die 42.50 euro never...

er zijn 'truukjes' die je kan proberen om van een verrotte hd data te kopieren. (in de vriezer leggen, printplaatje van vergelijkbare hd erop zetten, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
randje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:23:
ik denk niet dat ze op een cleanroom methode je hd recoveren, want dat dekt die 42.50 euro never...

er zijn 'truukjes' die je kan proberen om van een verrotte hd data te kopieren. (in de vriezer leggen, printplaatje van vergelijkbare hd erop zetten, etc)
Dat doen ze ook, ze doen net alsof het heeel spannend is maar eigenlijk is het gewoon zelf nog een x proberen om de zooi eraf te pompen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:45

Soul__assasin

de Belbelg

ik denk dat ik ook met het probleem te maken heb...

de harde schijf tikt onophoudelijk zeer zachtjes echter als ik de controleer geef ze geen fouten.
en een zachte tik boven de hdd doet het even stoppen.

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Mijn MacBook ligt op dit moment in Groningen omdat (ook zonder waarschuwingen) de hardeschijf 60GB seagate, de geest heeft gegeven...

Werd vanmiddag gebeld, toen zeiden ze dat ze geen recovery konden uitvoeren omdat de schijf dus hardwarematig kapot was... (bij MacMe in Groningen doen ze recovery zover ik weet gratisch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181654

Eiríkr schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:55:
Ik zou toch voor de zekerheid een goede backup achter de hand houden, een HDD die een tikkend geluid of andere vage geluiden maakt vertrouw ik nooit helemaal.
Ik zou voor de zekerheid altijd minstens 1 goede backup achter de hand houden. Hardware heeft de nare eigenschap om stuk te kunnen gaan. En vaak zonder waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33205

paar weken geleden ook mijn seagate zonder waarschuwing dood gegaan. A-Mac heeft er een Toshiba ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
edit: ik zoek zelf wel :p

[ Voor 73% gewijzigd door Beta op 19-06-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Laatst online: 28-05 15:56

Licko

ZVDK

mijne tikt soms ook, merk ook dat vlc soms heel even hapert..

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Anoniem: 230200

Heb je de hardware test (op bijgeleverde installatie disk) al uitgevoerd?

Verder zijn er verschillende utilities die de zgn. S.M.A.R.T. status van een HD kunnen controleren, bijvoorbeeld SMARTreporter.

In het geval van een Macbook zou je kunnen overwegen om de twijfelachtige HD te swappen met een gloednieuw exemplaar. Is binnen 5 minuten gebeurd, en 60 euri is niet veel verhouding tot de data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
En die S.M.A.R.T.-status, idd vrij belangrijk in dit geval, is gewoon af te lezen in Schijfhulpprogramma op 'root' niveau van de schijf.

Wat staat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Laatst online: 28-05 15:56

Licko

ZVDK

Afdak schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:17:
En die S.M.A.R.T.-status, idd vrij belangrijk in dit geval, is gewoon af te lezen in Schijfhulpprogramma op 'root' niveau van de schijf.

Wat staat daar?
S.M.A.R.T.-status : Gecontroleerd

dat staat er

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Dan vind de BIT 'm in orde. En dan zal er dus geen probleem zijn met je HD, in principe...
Pagina: 1