Toon posts:

Waarom maar 16 irq's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet mogelijk om er meer op een mobo te planten? Iedereen heeft wel eens een irq conflict gehad en ik vraag mij al een tijd af waarom er dan niet meer irq's bij kunnen.

Thx :)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik weet alleen dat het niet eenvoudig is, want anders had niemand een irq conflict meer

Verwijderd

Vroeger had je maar 8 IRQ's, later is er een tweede IRQ controller bijgezet en nu hebben wij er 16. Dat verklaart meteen de manier van afhandeling:

1,2-9,10,11,12,13,14,15,3,4,5,6,7,8

Waarom er niet nog een IRQcontroller bij wordt geplaatst weet ikzelf niet, zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Moet je een Serverbordje nemen met een DUAL-Processor. Ik draai met een Compaq Proliant 800 (Dual P-Pro 200) en dat ding heeft 24 IRQ's !!! Ik wist ook niet wat ik zag toen ik Linux boote .....

Murphy was an optimist

Verwijderd

je hebt maar 16IRQ'z puur uit kosten overwegingen!!! anders moeten ze namelijk wat extra controllers op het MB plaatsen en dan wordt alles natuurlijk ietsjez duurder!

PS het is wel klote dat je er maar 16 hebt!! oplossing is er wel!! sommige apparaten kunnen IRQ sharen (vaak mbv de juiste drivers) waardoor je altijd al je PCI-ISA sloten kunt volproppen!! (vaak wel ff zoeken naar de juiste configuratie)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 15:35
Nee, stel dat je meer irq's zou willen, dan moet ze de hele structuur verbouwen, en de complete software zou moeten worden aangepast daarop , en die zet doe je natuurlijk niet zomaar....., hetzefde geldt natuurlijk voor 64 bits processoren enzo , als de software daar direct goed op zou werken zouden ze echt niet maar gaan kloten aan de 32 bits processortjes, maarja, de realiteit is anders :(((((

Verwijderd

mee eens :)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
je hebt in principe maar 15 irq's
0-15 maar 2 en 9 zijn hetzelfde

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Vraag: Waarom zijn er maar 16 IRQ's??

Oplossing: Installeer Win2K, en dan zet Windows ze allemaal netjes op 1 IRQ. Ik heb all mijn PCI-sloten vol zitten en gebruik maar 8 IRQ's :?

Dit zijn ze in Win2K:
IRQ-nummer Apparaat
9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
9 3D Prophet II GTS/GTS Pro
9 Intel 8255x-based PCI Ethernet Adapter (10/100)
9 Adaptec AIC-7892 Ultra160/m PCI SCSI Card
9 Studio PCTV
9 Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet Adapter
9 Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM)
9 Intel(r) 82801AA USB Universal Host Controller
8 Systeem-CMOS/Real-timeklok
13 Numerieke-gegevensprocessor
6 Standaard diskettestationcontroller
4 Communicatiepoort (COM1)
1 Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
12 PS/2-compatibele muis
10 Intel(r) 82801AA SMBus Controller

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Of een Compaq Proliant ML 350 die heeft er ook meer dan 16, 24 stuks , dus wat speling weer

Verwijderd

LS,

OP SMP systemen (SMP 1.4) worden alle hardware interrupts op basis van het signaal niveau of signaalflank aan een schijnbare interrupt hoger dan 15 toegekend.
Interrupts boven 15 bestaan niet al laat een linux of win2k doos je dit wel denken.
Interrupts kunnen gedeeld worden doordat er op meer plaatsen geschakeld kan worden dan ALLEEN de puls zelf, namelijk edge-triggered en level-triggered !

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Je hebt al systemen op de markt met windows 2000 waar je 128 IRQ's hebt (hardware irq) en 256 software IRQ's. Maar dat vereist wel een Pentium III of hoger

http://www.hroling.nl

Verwijderd

LS,

Nope, dit zijn gemultiplexte hardware interrups. Besturingssystemen zoals WIN2k laten interrupts zien boven de 15 doordat in het BIOS MPS 1.4 opgegeven is zodat de SMP HAL van NT en win2k op een goede manier met gesharede interrupts overweg kunnen. Je kan dit zelf controleren door eens te booten met win 9x/mil. Je treft daar de hogere INT's altijd aan als gesharede ints !

Voorbeeld:
INT 11 - Edge triggered -> wordt 17
INT 11 - LEVEL triggered -> wordt 18

hardware interrupts gaan niet verder dan 15 !
Software intterupts is heel ander verhaal en niet relevant in dit verhaal.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Wrom laat NT 4 dan wel IRQ's boven de zien ?

En waarom ook in de BIOS ? en Wrom heeft ie dan een dubbele PCI controller met een extra IRQ router ?
Pagina: 1