XP installatie op Compaq Presario C540EA wil niet

Pagina: 1
Acties:

• nickpma
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb hier een raar probleem.

Mijn vriendin heeft een maand geleden een Compaq Presario C540EA laptop gekocht. Standaard zit hier Windows Vista Basic (nl) op. Goed, omdat de meningen verschillen over Vista en zowel zij als ik toch nog steeds liever XP hebben, heb ik geprobeerd die te installeren. Versie XP2.

Gewoon cd erin, boot van cd en nou goed dan worden alle drivers geladen. Dan op enter drukken om de xp installatie te starten.

Probleem is dat ik dan de melding krijg dat er geen harde schijf aanwezig is. Even bij systeem gekeken en er staan de volgende zaken:

- ATA Channel 0
- ATA Channel 0
- Intel 82801G Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
- Standaard AHCI 1.0 SATA Controller

De schijf die erin zit is gewoon een iets van een 80 gig schijf als het goed is. Maar heb ik nou nog een speciale driver nodig om XP de schijf te laten kennen?
En ik heb geen floppy disk in deze laptop zitten, hoe zou ik dat dan moeten doen...en welke driver heb ik uberhaupt nodig?

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-01 17:46
Kijk even in de bios of je een sata hdd hebt of een ata hdd.
Mocht je een sata hdd hebben, gebruik je dan Windows XP zonder service pack 1 of 2 ?
Ik dacht dat vanaf service pack 1 de sata drivers ingebakken zitten.

Mocht dit niet zo zijn, dan moet je bij begin van installatie F6 drukken en een usb floppy drive of een interne erin hangen en de sata/controller drivers op floppy zetten van je moederbord.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56

lier

MikroTik nerd

Op de HP site (download drivers van deze laptop) staan geen losse SATA drivers voor Windows XP. Mocht het inderdaad een SATA schijf zijn, dan zal je naar de drivers van de fabrikant moeten.

Eenvoudiger is om even contact op te nemen met HP, misschien kunnen zij jou zo helpen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-01 17:46
Is jouw frans goed?

Hier lees ik namelijk iets over iets uitzetten in de bios ?

Probeer dat eens

Edit: dit dus :P

Vraag:

Bonjour Mrick
Je cherche aussi à installer XP.
Quelle version (home/pro, service pack ?) as-tu utilisée ? Mon XP pro sans SP n'a pas détecté le HD (sata).
As-tu utilisé un "mass storage driver spécifique" ?

Antwoord:

il suffit simplement de désactiver le S-ATA natif dans le bios et le disque dur sera détecté.

[ Voor 44% gewijzigd door MarkieNL op 26-03-2007 13:57 ]