Advies bij lastige computerwinkels gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Beste mede-tweakers,

Jullie zullen er allicht allemaal wel eens mee te maken hebben gehad; Winkels die moeilijk doen over garantie en reparatie.

Ik vroeg me af of er wat te doen is tegen dit soort praktijken op juridisch gebied en/of iemand die hiermee ervaring heeft.

In mijn geval gaat het om een computer, gekocht in losse onderdelen. Deze computer werkt nu al een jaar met problemen. De problemen die ik ermee heb zijn wisselend. De ene keer zijn er geen problemen en de andere keer verdink ik in de foutmeldingen. Natuurlijk heb ik alles wat mogelijk is al gedaan (hardware en software testen), maar ik kan zelf het probleem niet aangeven. Ook het computerbedrijf kan niets vinden en stuurt me steeds terug. Ik heb nu al vele uren aan de telefoon gehangen en ik ben meerdere keren heen en weer gereden. Nog maar te zwijgen over de kosten die ik ondertussen al heb gemaakt aan nieuwe onderdelen (voor uitsluiten probleem) en de onderzoek en assemblage kosten.

Ik ben van plan om het bedrijf in kwestie financieel verantwoordelijk te gaan stellen, simpelweg omdat ik ze zat ben. Nou heb ik gezocht naar brance organisaties waarbij ze eventueel aangesloten zouden kunnen zijn, maar ik heb er geen gevonden. Ook de algemene voorwaarden zijn discutabel. Dus bij deze richt ik me tot jullie advies om verder te kunnen kijken.

Alvast bedankt voor de hulp. :)

PS Ik zoek geen oplossing voor mijn probleem, ik zoek advies en ervaringen hoe je het beste met zulke bedrijven kan omgaan.
PS Is dit niet het goede forum? Zo niet graag kicken, ik weet even geen betere plaats.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Verwijderd

Ik ben van plan om het bedrijf in kwestie financieel verantwoordelijk te gaan stellen, simpelweg omdat ik ze zat ben. Nou heb ik gezocht naar brance organisaties waarbij ze eventueel aangesloten zouden kunnen zijn, maar ik heb er geen gevonden. Ook de algemene voorwaarden zijn discutabel. Dus bij deze richt ik me tot jullie advies om verder te kunnen kijken.
Voordat je ze financieel aansprakelijk wil gaan stellen moet je wel bewijs hebben dat het aan de hardware ligt en niet aan de gebruiker...

En dat bepaalde losse onderdelen niet goed functioneren, voor hetzeflde geval heb je verkeerde keuzes gemaakt bij het samenstellen en werken sommige onderdelen gewoon niet met elkaar
PS Ik zoek geen oplossing voor mijn probleem, ik zoek advies en ervaringen hoe je het beste met zulke bedrijven kan omgaan.
Beleefd reageren, afwachten, vervolgens weer beleefd reageren en er samen uit proberen te komen (bellen kan natuurlijk ook even)... In ieder geval niet in het 2e of 3e mailtje met allerlei regels en wetten opkomen, dan zal je niet echt serieus worden genomen en zal een bedrijf ook niet snel bereid zijn je te helpen

De ervaringen die ik met 'mijn' webwinkel heb is dat zolang je gewoon duidelijk je mening met onderbouwing geeft en gewoon netjes blijft, ze je echt wel bereid zijn om je te helpen. Zelfs bij negatief antwoord gewoon terug mailen, voor zelfde geval wil een andere werknemer iets meer voor je doen:)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 11:31 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 19:47

Barrycade

Through the...

Blijkbaar heb je het systeem zelf in elkaar geschroeft. En bij de winkel in kwestie niet een werkende pc. Dus zal je alleen bij de winkel kunnen reclameren met losse onderdelen. Daar ligt blijkbaar de frictie. Dus zal je het probleemgevende onderdeel moeten isoleren, dan kan je daarmee naar de winkel.

De winkel kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het niet werken van je pc aangezien ze je niet een werkende pc hebben verkocht maar onderdelen.

Een branche organisatie met een klachtencommissie hebben de meeste pc winkels niet. Dus als je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je daar eens informeren.

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Op het moment dat je daar je spullen gekocht hebt, ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van die winkel. Zolang het probleem ook niet bekend is, kan je niks tegen ze beginnen. Pas als je aan kan tonen dat de hardware defecten vertoont kan je pas iets tegen ze beginnen, juridisch of niet.

• Stephan224
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:26:
[...]

Voordat je ze financieel aansprakelijk wil gaan stellen moet je wel bewijs hebben dat het aan de hardware ligt en niet aan de gebruiker...

En dat bepaalde losse onderdelen niet goed functioneren, voor hetzeflde geval heb je verkeerde keuzes gemaakt bij het samenstellen en werken sommige onderdelen gewoon niet met elkaar
Ik kan aantonen dat het aan de hardware ligt gezien dat de software onafhankelijk is. (verschillende drivers, uptodate en verschillende os systemen) Ook kan ik aantonen dat de onderdelen in zijn geheel wel goed kunnen functioneren omdat ik een tweede systeem heb dat op dezelfde dag gekocht is en nooit problemen heeft gehad. Ik denk dus dat de bewijslast van mijn kant afdoende is.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Stephan224 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:32:
[...]

Ik kan aantonen dat het aan de hardware ligt gezien dat de software onafhankelijk is. (verschillende drivers, uptodate en verschillende os systemen) Ook kan ik aantonen dat de onderdelen in zijn geheel wel goed kunnen functioneren omdat ik een tweede systeem heb dat op dezelfde dag gekocht is en nooit problemen heeft gehad. Ik denk dus dat de bewijslast van mijn kant afdoende is.
En toch zul je - omdat je losse onderdelen hebt gekocht - aan moeten tonen *wat* er mis is. Doe je dat niet, dan valt er - juridisch - niks te halen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Stephan224
StevenK schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:34:
[...]

En toch zul je - omdat je losse onderdelen hebt gekocht - aan moeten tonen *wat* er mis is. Doe je dat niet, dan valt er - juridisch - niks te halen.
Mocht ik kunnen aantonen dat bepaalde hardware kapot is doormiddel van testen uitgevoerd door derden. Zou het dan ook mogelijk zijn om deze kosten te kunnen verhalen bij de verkopende partij?

Ps ben al meer dan een jaar netjes gebleven hoor, ik heb kosten en tijd voor eigen rekening gehad. De maat is gewoon vol nu.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Stephan224 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:39:
[...]

Mocht ik kunnen aantonen dat bepaalde hardware kapot is doormiddel van testen uitgevoerd door derden. Zou het dan ook mogelijk zijn om deze kosten te kunnen verhalen bij de verkopende partij?
In theorie is dat mogelijk. Maar zonder rechter zal dat niet lukken, ben ik bang.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Stephan224
StevenK schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:39:
[...]

In theorie is dat mogelijk. Maar zonder rechter zal dat niet lukken, ben ik bang.
Dank jullie wel. Ik zal rechtsbijstand gaan raadplegen en ik weet nu wat ik kan doen. _/-\o_

Verwijderd

Ik ga ervan uit dat je die kosten niet kan declareren...

Gewoon zelf even de onderdelen uit de goede en slechte PC (is precies dezelfde hardware mag ik aannemen?) uitwisselen dan merk je vanzelf wel wanneer het fout gaat?

Verwijderd

Mijn mening:

De winkel heeft jouw onderdelen verkocht die niet naar wens zijn. Ook al zijn het losse onderdelen, als ze niet met elkaar werken zijn ze niet naar wens. ( Dit gaat uiteraard niet op als jij een socket AM2 moederbord koopt en er vervolgens een E6400 processor op probeert te schroeven). Je hoeft dus NIET te kunnen aantonen welk onderdeel het is, je moet alleen aannemelijk kunnen maken dat ze onder normale omstandigheden in combinatie met elkaar moeten werken:

Vb.: Ik koop een AM2 moederbord en een Athlon X2 proc. Deze werken niet correct. Ik kan nu beiden terugsturen naar mijn leverancier met de melding dat een van de onderdelen defect is. Het is aan de leverancier om dit uit te zoeken. Mochten zij aannemelijk kunnen maken dat zij de combinatie wel werkend hebben gekregen mogen zij jou daar kosten voor in rekening brengen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Advies voor jouw persoonlijk: stuur een aangetekende brief naar de leverancier waarin je jouw garantie claimt op alle onderdelen. Aangezien het hier een compleet systeem betreft zou het niet onredelijk zijn als ze inderdaad een aantal testkosten in rekening brengen. Aan de andere kant speelt het probleem al een jaar en is enige coulance van hun kant ook niet onredelijk. Feit blijft dat zij jouw spullen hebben geleverd die niet aan jouw verwachtingen voldoen. Zij zijn dus verantwoordelijk hiervoor.

In het algemeen: communiceer zakelijk en blijf netjes. Communiceer alle belangrijke stukken alleen per aangetekende brief. ( dus NIET per email die hebben de neiging kwijt te raken). Blijf bij de feiten en hou het beknopt. Ga geen compleet betoog ophangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:24:
Advies voor jouw persoonlijk: stuur een aangetekende brief naar de leverancier waarin je jouw garantie claimt op alle onderdelen. Aangezien het hier een compleet systeem betreft zou het niet onredelijk zijn als ze inderdaad een aantal testkosten in rekening brengen.
Dat zou ik nu net niet gaan doen. De meeste winkels (althans degene waar ik koop) rekenen 25à30€ voor een garantie-aanvraag die verkeerd ingediend is.

Mobo, cpu, ram, voeding, vga, harddisk, dvdbrander. 6 onderdelen (1tje zal defect zijn) aan 25€ per stuk, en je bent al 150€ kwijt.

Verder is het totaal niet nodig dat de verschillende verkochte onderdelen samen werken, als jij geheugen vraagt wat niet op de QVL van je moederbord staat moet het niet samenwerken met je moederbord, zo simpel is het.

Kan je niet gewoon de onderdelen naar de winkel terugbrengen, melden dat je totaal geen systemen kan bouwen en dan de 50€ assemblagekost (of iets in die trant) betalen? Als ze daarmee akkoord gaan dan moeten ze hem wel goed werkend afleveren...

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Bieden winkels uberhaupt wel garantie op zelf bouw? Kijk, als je nou een compleet gereed systeem had gekocht, dan was het logischer, maar een zelf bouw systeem? Een winkel hoeft in mijn ogen echt niet uit te leggen dat onderdeel A en B niet met elkaar werken, als jij daar binnen stapt en zegt "Ik wil onderdeel A en B". Voor hetzelfde geld is onderdeel B voor een vriend, en A voor jezelf.

Als de winkel nou advies heeft gegeven om onderdeel A en B te kopen voor gebruik in eenzelfde systeem dan is het een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 26-03-2007 16:44 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stephan224 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:24:
[...]
PS Is dit niet het goede forum? Zo niet graag kicken, ik weet even geen betere plaats.
1) allereerst is die laatste zin behoorlijk tegen de cultuur van GoT. *JIJ* bent verantwoordelijk om op de juiste plek te posten. Weet je het niet, vraag voor je post even na :o
2) OH is een techforum. De juiste plaats voor non-tech discussies is Stuffis Generalis. Aangezien we niet willen dat mensen puur voor non-tech zaken op een technisch-gerichte forum als GoT registreren worden bepaalde eisen gesteld qua hoe lang je ingeschreven bent en hoeveel posts je gedaan hebt. Aangezien je hier al 5 jaar rondloopt is dat eerste geen issue, maar je hebt nog geen 50 posts gedaan, dus heb je geen SG toegang.

Daarom heeft moven niet zo'n zin (al zou ik dat na zo'n loze laatste PS toch niet gedaan hebben), en gaat dit op slot.

Verder jammer dat je niet wil kijken wat er mis is - als je twee identieke systemen gekocht hebt kun je rustig onderdelen uitwisselen tot je de schuldige vindt ...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.