Dit topic is bedoeld voor iedereen die een zo zuinig mogelijke PC wenst.
Het gaat hier niet om de prestaties, wel om zuinigheid. De redenen hiervoor zijn simpel:
Opwarming van de aarde, met welbekende gevolgen. Duurdere stroom (hier in België +30% vanaf 2008), enz.
Welke pc's komen NIET in aanmerking:
Huis, tuin- en keukenwerk. M.a.w. geen games, geen zware grafische programma's, geen videobewerking. Wel officewerk, internet, cd en dvd branden, filmpje bekijken, enz.
Het budget is ongeveer 500 euro (kan iets meer zijn als het de zuinigheid ten goede komt) exclusief scherm. Het scherm mag ongeveer 200 euro kosten.
Het is de bedoeling dat in dit topic links worden gepost naar websites met vergelijkingen van het stroomverbruik van de verschillende onderdelen, m.a.w. dat je mening gestaafd wordt met enige vorm van bewijsmateriaal. Bijvoorbeeld: als je zegt: De Core 2 Duo E6600 verbruikt slechts 10 Watt, moet je dit ook kunnen aantonen. Die link zorgt er ook voor dat anderen makkelijk kunnen terugvinden wat je beweert. Let op: dit is niet gemakkelijk, aangezien het stroomverbruik nog maar weinig gemeten of vermeld wordt.
Er wordt gestart vanaf het volgende systeem:
Dit zijn allemaal onderdelen uit 1 winkel in België, dus wellicht kan dit goedkoper. Maar het is niet de bedoeling enorm goedkoop te zijn, wel enorm zuinig. Het scherm heb ik nog mijn twijfels over, Samsung zou weinig verbruiken, maar vooralsnog heb ik daarvan geen bewijzen.
Ik twijfel nog aan een paar zaken: is een 5400 rpm harde schijf echt zuiniger, of ga je juist meer stroom verbruiken omdat het opzoeken langer duurt? Kan het geheugen zuiniger?
Dit systeem werd grotendeels samengesteld op basis van www.wesapo.nl
Dus mijn vraag aan allen: Kan dit zuiniger, en zo ja, hoe?
Welk scherm raden jullie aan?
Het gaat hier niet om de prestaties, wel om zuinigheid. De redenen hiervoor zijn simpel:
Opwarming van de aarde, met welbekende gevolgen. Duurdere stroom (hier in België +30% vanaf 2008), enz.
Welke pc's komen NIET in aanmerking:
- Laptops (zijn uiteraard zuinig, maar er wordt specifiek gezocht naar desktops)
- 386's en andere 15 jaar oude PC's (het moet gaan om vandaag verkochte systemen)
- Pentium 4 en Pentium D, vanwege het grote stroomverbruik van deze processoren.
- PC's met een krachtige grafische kaart, om dezelfde reden.
- AMD Athlon X2 3800 35 Watt, wegens te duur.
- ondergeklokte of ondergevolte processoren (kunnen zuiniger zijn, maar Jan Modaal gaat zijn PC niet onderklokken of ondervolten)
- PC's met schermen groter dan 19 inch
- Single-core processoren van AMD (verbruiken minder dan dual-cores)
- Harde schijven bedoeld voor laptops (verbruiken minder, de geringe opslagcapaciteit kan verholpen worden door het aanschaffen van een externe harde schijf)
- Moederborden met geïntegreerde graphics
Huis, tuin- en keukenwerk. M.a.w. geen games, geen zware grafische programma's, geen videobewerking. Wel officewerk, internet, cd en dvd branden, filmpje bekijken, enz.
Het budget is ongeveer 500 euro (kan iets meer zijn als het de zuinigheid ten goede komt) exclusief scherm. Het scherm mag ongeveer 200 euro kosten.
Het is de bedoeling dat in dit topic links worden gepost naar websites met vergelijkingen van het stroomverbruik van de verschillende onderdelen, m.a.w. dat je mening gestaafd wordt met enige vorm van bewijsmateriaal. Bijvoorbeeld: als je zegt: De Core 2 Duo E6600 verbruikt slechts 10 Watt, moet je dit ook kunnen aantonen. Die link zorgt er ook voor dat anderen makkelijk kunnen terugvinden wat je beweert. Let op: dit is niet gemakkelijk, aangezien het stroomverbruik nog maar weinig gemeten of vermeld wordt.
Er wordt gestart vanaf het volgende systeem:
- ANTEC NSK3300 (met 300W voeding) € 81,90
- SAMSUNG SH-S183A 18x DVD+/-RW 8x DL 12x DVD-RAM S-ATA (zwart, bulk) € 35,90
- CORSAIR TwinX 1024MB (2x512) 675MHz DDR2 PC2-5400 CL4 € 89,00
- SEAGATE Momentus 5400.2 120GB (SATA, 5400RPM, 8MB) € 89,60
- LOGITECH S-100 +/- € 10,00
- ASROCK ALiveNF6G-DVI (Socket AM2, nForce430+GeForce6100, PCI-E, DDR2, VGA, DVI, SATA, 7.1 Audio, Gigabit LAN) € 64,70
- LOGITECH UltraX OEM € 15,00
- AMD Sempron 3200+ (Socket AM2, 1.8GHz, 128Kb Cache, Boxed) € 53,90
- LOGITECH UltraX Media (OEM) € 21,00
Dit zijn allemaal onderdelen uit 1 winkel in België, dus wellicht kan dit goedkoper. Maar het is niet de bedoeling enorm goedkoop te zijn, wel enorm zuinig. Het scherm heb ik nog mijn twijfels over, Samsung zou weinig verbruiken, maar vooralsnog heb ik daarvan geen bewijzen.
Ik twijfel nog aan een paar zaken: is een 5400 rpm harde schijf echt zuiniger, of ga je juist meer stroom verbruiken omdat het opzoeken langer duurt? Kan het geheugen zuiniger?
Dit systeem werd grotendeels samengesteld op basis van www.wesapo.nl
Dus mijn vraag aan allen: Kan dit zuiniger, en zo ja, hoe?
Welk scherm raden jullie aan?