De zuinigste desktop PC voor 500 euro (discussie)

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-01 19:54
Dit topic is bedoeld voor iedereen die een zo zuinig mogelijke PC wenst.
Het gaat hier niet om de prestaties, wel om zuinigheid. De redenen hiervoor zijn simpel:
Opwarming van de aarde, met welbekende gevolgen. Duurdere stroom (hier in België +30% vanaf 2008), enz.

Welke pc's komen NIET in aanmerking:
  1. Laptops (zijn uiteraard zuinig, maar er wordt specifiek gezocht naar desktops)
  2. 386's en andere 15 jaar oude PC's (het moet gaan om vandaag verkochte systemen)
  3. Pentium 4 en Pentium D, vanwege het grote stroomverbruik van deze processoren.
  4. PC's met een krachtige grafische kaart, om dezelfde reden.
  5. AMD Athlon X2 3800 35 Watt, wegens te duur.
  6. ondergeklokte of ondergevolte processoren (kunnen zuiniger zijn, maar Jan Modaal gaat zijn PC niet onderklokken of ondervolten)
  7. PC's met schermen groter dan 19 inch
Komen wel in aanmerking:
  1. Single-core processoren van AMD (verbruiken minder dan dual-cores)
  2. Harde schijven bedoeld voor laptops (verbruiken minder, de geringe opslagcapaciteit kan verholpen worden door het aanschaffen van een externe harde schijf)
  3. Moederborden met geïntegreerde graphics
Waarvoor moet de PC geschikt zijn:
Huis, tuin- en keukenwerk. M.a.w. geen games, geen zware grafische programma's, geen videobewerking. Wel officewerk, internet, cd en dvd branden, filmpje bekijken, enz.

Het budget is ongeveer 500 euro (kan iets meer zijn als het de zuinigheid ten goede komt) exclusief scherm. Het scherm mag ongeveer 200 euro kosten.

Het is de bedoeling dat in dit topic links worden gepost naar websites met vergelijkingen van het stroomverbruik van de verschillende onderdelen, m.a.w. dat je mening gestaafd wordt met enige vorm van bewijsmateriaal. Bijvoorbeeld: als je zegt: De Core 2 Duo E6600 verbruikt slechts 10 Watt, moet je dit ook kunnen aantonen. Die link zorgt er ook voor dat anderen makkelijk kunnen terugvinden wat je beweert. Let op: dit is niet gemakkelijk, aangezien het stroomverbruik nog maar weinig gemeten of vermeld wordt.

Er wordt gestart vanaf het volgende systeem:
  • ANTEC NSK3300 (met 300W voeding) € 81,90
  • SAMSUNG SH-S183A 18x DVD+/-RW 8x DL 12x DVD-RAM S-ATA (zwart, bulk) € 35,90
  • CORSAIR TwinX 1024MB (2x512) 675MHz DDR2 PC2-5400 CL4 € 89,00
  • SEAGATE Momentus 5400.2 120GB (SATA, 5400RPM, 8MB) € 89,60
  • LOGITECH S-100 +/- € 10,00
  • ASROCK ALiveNF6G-DVI (Socket AM2, nForce430+GeForce6100, PCI-E, DDR2, VGA, DVI, SATA, 7.1 Audio, Gigabit LAN) € 64,70
  • LOGITECH UltraX OEM € 15,00
  • AMD Sempron 3200+ (Socket AM2, 1.8GHz, 128Kb Cache, Boxed) € 53,90
  • LOGITECH UltraX Media (OEM) € 21,00
TOTAAL +/- € 461,00

Dit zijn allemaal onderdelen uit 1 winkel in België, dus wellicht kan dit goedkoper. Maar het is niet de bedoeling enorm goedkoop te zijn, wel enorm zuinig. Het scherm heb ik nog mijn twijfels over, Samsung zou weinig verbruiken, maar vooralsnog heb ik daarvan geen bewijzen.

Ik twijfel nog aan een paar zaken: is een 5400 rpm harde schijf echt zuiniger, of ga je juist meer stroom verbruiken omdat het opzoeken langer duurt? Kan het geheugen zuiniger?

Dit systeem werd grotendeels samengesteld op basis van www.wesapo.nl

Dus mijn vraag aan allen: Kan dit zuiniger, en zo ja, hoe?
Welk scherm raden jullie aan?

• PeterMCSE
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:18
Als je slim ben dan zou ik toch voor een 7200RPM schijf gaan qua stroom verbruik is echter nihil om dat op te merken. En 5400RPM is echt super traag.

Altijd blijven lachen

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

"waarom Corsair TWINX geheugen? " vraag ik me dan af...

Simplicity is de bom...

• -darkstar-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-11-2025
Voor een voeding zou ik voor een Seasonic gaan (380 of 430 Watt) aangezien deze een efficientie hebben van 80%+ dus minder stroom verbruik.

Review: (alhoewel de 500w versie getest is geld dit wel voor alle S12's van seasonic).
http://www.extremeoverclo.../Seasonic_S12_500W_7.html

Tevens ipv 2x512 1 van 1 gb? qua geheugen.

*vraagt zicht af of de 3200+ cool 'n' quiet ondersteunt*

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:36

beany

Meeheheheheh

Misschien had de TS alvast voor de genoemde onderdelen het stroomverbruik kunnen noemen? En misschien is het handig om de 500 euro grens te laten vallen, en puur op het verbruik te gaan letten en te kijken waar men dan op uit komt?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59
Waarom een moederbord met nforce chipset? nforce zijn behoorlijke heethoofdjes in vergelijking met via chipsets en die zijn er ook voor socket AM2 :)

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
Als je echt, ECHT zuinig wilt gaan, en toch alleen het systeem voor office en af en toe een filmpje gebruikt, kan je voor dit gaan:

VIA Epia EN15000G, incl VIA C3 1,5GHz CPU (mITX; Sound; LAN; VGA) 200,-
Compact Flash 16GB (SanDisk, Extreme III) 230,-
1GB PC5300 DDR2 CL5 (Merkloos) 50,-
Palo Alto PA-470#2 (mATX, 250W, Zwart/Zilver) 30,-
Lite-ON LH-18A1P 16x (Dual Layer, Zwart) 25,-

de pc voor 535,- en zuinig, dat wil je niet weten :> zal denk ik nog geen 30 watt totaal verbruiken.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Waar zijn idd de stroom verbruik waardes? nu is het alleen een lijstje met goedkope rommel onderdelen. En waarom moet de pc maar 500 euro kosten. Bovendien verbruikt een 19" tft weinig meer dan een 17" tft. En daarbij is het stroomverbruik tussen de diverse merken tft's te verwaarlozen.

Wat je zou moeten doen is een internet pc, een multimedia pc, en een game pc bouwen met de zuinigste onderdelen. Daarbij de prijzen neer zetten, daarbij de prestaties (3dmark oid), en daarbij het stroomverbruik per uur en de daarbij horende kosten. dan kan iedereen de overweging maken hoeveel hij/zij aan stroom/prestaties/onderdelen wil betalen.

Verwijderd

Ik zeg MoDt (mobile on desktop)! Nog steeds snel, en extreem zuinig. Een celeron M 4** (core architectuur) gaat ook al flink hard en verbruikt uit m'n hoofd 27W maximaal. Combineer dit met een mATX bordje met Intel chipset (zuinig) en een sloot DDR2 en je hebt je zuinige desktop :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Er zijn meer voedingen die rond de 85% efficiëntie halen hoor, bijv. van CoolerMaster

http://www.coolermaster.c...ASAAiGreen%20Power%20500W

En deze: Aopen AO400-12ALN.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

ericjanvanputten schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:25:
Als je echt, ECHT zuinig wilt gaan, en toch alleen het systeem voor office en af en toe een filmpje gebruikt, kan je voor dit gaan:

VIA Epia EN15000G, incl VIA C3 1,5GHz CPU (mITX; Sound; LAN; VGA) 200,-
Compact Flash 16GB (SanDisk, Extreme III) 230,-
1GB PC5300 DDR2 CL5 (Merkloos) 50,-
Palo Alto PA-470#2 (mATX, 250W, Zwart/Zilver) 30,-
Lite-ON LH-18A1P 16x (Dual Layer, Zwart) 25,-

de pc voor 535,- en zuinig, dat wil je niet weten :> zal denk ik nog geen 30 watt totaal verbruiken.
Heb je ook ervaring met dat flashgeheugen als harddisk? Werkt dat wel goed?

Veel opslagruimte is het iig niet :P

Youtube Download ubersnel.nl

• i.Stijn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09-2013
LievenD schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:00:
Dit topic is bedoeld voor iedereen die een zo zuinig mogelijke PC wenst.
Het gaat hier niet om de prestaties, wel om zuinigheid. De redenen hiervoor zijn simpel:
Opwarming van de aarde, met welbekende gevolgen. Duurdere stroom (hier in België +30% vanaf 2008), enz.
Hier een interessant artikel op hardware.info over energiezuinige pc'tjes:
http://www.hardware.info/.../Aan_de_slag_met_MiniITX/

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 22:00
wat een onzin dat ze de stroomtarieven omhoog doen in belgie en ik mag hopen dat dit alleen geldt voor de niet-groene stroom anders zou het wel erg raar zijn. Volgens mij heeft het zoizo geen zin om dit te doen. Ik zou zeggen ga spaarlampen subsidieeren en zeg tegen alle bedrijven dat ze die kolerelichten in hun gebouw moeten uitdoen als er niemand meer is, heb je ook weer wat aan als je goed naar de sterren wilt kijken volgens mij

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-01 19:54
@PeterMCSE: Daar heb je een punt. Maar ik vraag me toch af waarom de 7200rpm harde schijven in notebooks nog steeds niet standaard zijn (meestal 5400rpm, 4200 rpm begint zo stilaan een uitzondering te worden).

@Colan: inderdaad, er moet best zuiniger geheugen kunnen gevonden worden, maar welk geheugen verbruikt het minst?

@Darkstar: is een optie. Maar is het niet zo dat je in een PC die weinig stroom trekt, geen overbodig zware voeding moet plaatsen (380 W kan misschien nog net, 430 lijkt mij overkill). En ja, de 3200+ ondersteunt cool 'n quiet, zie hier

@beany: Dat ware inderdaad handig geweest, alleen: waar vind je het stroomverbruik van die onderdelen? Je moet al bijna die PC gaan kopen, elk onderdeel afzonderlijk aan een verbruiksmeter (of hoe noem je zoiets) gaan hangen, om dan te zien hoeveel hij verbruikt.
Moesten die gegevens ergens bijgehouden worden op internet, dat zou pas een hulp zijn.
Over die 500 euro grens: het is niet de bedoeling om een zuinige PC te maken, die mensen met een krapper budget niet kunnen betalen. Dan geef je weer het voorrecht aan de rijken, en die hebben toch genoeg geld om de stroomrekening te betalen.

@GH45T: kan inderdaad een oplossing zijn. Op www.wesapo.nl geeft men echter aan dat dit moederbord zuinig zou zijn. Ik weet het, vooralsnog ontbreekt het bewijs, maar als we met z'n allen samen zoeken komen we er wel.

@ericjanvanputten: interessante denkpiste. Ik hoop wel dat alle onderdelen die jij noemt vlot te verkrijgen zijn, want als ik naar Zoetermeer moet om ze te gaan ophalen, dan is de reis ook niet milieuvriendelijk.

@MrDrako: rommel onderdelen, dat zeg jij. Ik heb ook nergens gezegd dat een 19" TFT 'veel' meer verbruikt dan een 17 inch. Alleen ben ik zeker dat een 30 inch scherm veel meer verbruikt dan een 17 of 19 inch. Of het stroomverbruik tussen de verschillende merken te verwaarlozen is, weet ik niet zeker. Vorig jaar waren er nog 17" TFT schermen die tot 50W verstookten, terwijl andere slechts tot 30.
Een gamepc samenstellen met zuinige onderdelen kan, maar wordt niet makkelijk. Die moeten juist snel zijn, om de games niet te laten haperen. En ik weet snel is niet per definitie onzuinig, maar als je een E6600 + 8800GTX + Raptor of iets dergelijks samenstelt, zal je toch niet met 50W toekomen.

@cpec: Kan je een mobiele processor zomaar op een desktop moederbord plaatsen?

@iStijn: Zal ik eens lezen.

Verwijderd

Er zijn speciale moederborden (Socket 479Y) waar je Core Duo, Core 2 Duo en Celeron M 4** processors mee kunt gebruiken. Bijv Asus, Gigabyte, AOpen, Abit maken deze.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Of men tikke een AMD Turion 64 MT-xx s754 op de kop met een S754 mobo. Alleen de fan wordt dan lastig er op te krijgen. Een Turion MT-42 op 25W max met 2.4GHz (al zal dat dan boven het budget komen) is toch al zo snel als een AMD Athlon 64 3500+ :). Uiteraard zijn er dan ook nog semprons.

Verwijderd

Tip voor voeding: de picoPSU.
It's hard not to be delighted with the picoPSU. It's quiet (fanless, in fact), efficient, small, cool... the list goes on. Although it is targeted at systems using VIA's embedded EPIA technology, it can easily be used in a desktop system with a low-powered Athlon 64, to say nothing of a laptop processor such as a Core Duo or a Turion 64.
http://www.silentpcreview.com/article601-page4.html
Dé zuinigste voeding voor systemen met een verbruik lager als 100W.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 22:00
Hoi,

Ik kan over die vragen van je weinig vertellen, en ik zou persoonlijk gewoon omschakelen naar groene stroom. Ik heb wel een vraag; ik moet namelijk gaan discussieren over het feit dat Het duurder maken van energie niet helpt bij het oplossen van het klimaatprobleem. Het enige probleem is dat ik hier over hel weinig artikelen kan vinden. Kunnen jullie me misschien aan die artikelen helpen( over prijsverhoging in belgie vanaf 2008)?

Ik heb al wel gezocht op google maar dat levert geen artikenen op.

Bij voorbaat dank.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

AMD1800 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:53:
Hoi,

Ik kan over die vragen van je weinig vertellen, en ik zou persoonlijk gewoon omschakelen naar groene stroom. Ik heb wel een vraag; ik moet namelijk gaan discussieren over het feit dat Het duurder maken van energie niet helpt bij het oplossen van het klimaatprobleem. Het enige probleem is dat ik hier over hel weinig artikelen kan vinden. Kunnen jullie me misschien aan die artikelen helpen( over prijsverhoging in belgie vanaf 2008)?

Ik heb al wel gezocht op google maar dat levert geen artikenen op.

Bij voorbaat dank.
hiervoor hoef je dit topic niet te kicken. Maar kan je beter een goed topic in SG over openen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.