Aangezien mijn huidige PC van ouderdom uit elkaar valt, ben ik van plan mij een nieuwe aan te schaffen. Deze PC zal bestaan uit:
Asus P5N-E SLI moederbord;
Intel Core 2 Duo E6420 Chipset;
Een kast, een harde schijf en nog wat andere meuk.
Heb momenteel een Cooler Master 380 Watt Extreme Power voeding, dat wordt een iGreen 500 Watt na SLI ingebruikname.
Nu is mijn vraag:
Welke van de volgende twee videokaarten zal ik hier bij nemen?
Mijn oog is gevallen op:
Asus EN 7900 GS TOP 256MB @ 160 Euro
Engine Clock 590 Mhz
Memory Clock 1440 Mhz
Ramdac 400 Mhz
en:
XFX EN 7900 GS 256MB XXX @ 180 Euro
Engine Clock 600 Mhz
Memory Clock 1600 Mhz
Ramdac 400 Mhz
Paar puntjes:
Die XFX lijkt sneller. Is dat waarschijnlijk ook, maar zit veel dichter tegen de maximaal haalbare prestaties van de kaart aan dan de Asus. Is dit een groot nadeel?
De kaarten schijnen nogal veel geluid te produceren. Ik denk er dus aan een aparte koeler te kopen, maar daardoor gaat de prijs natuurlijk wel weer omhoog. Kan ik dan niet beter een iets duurdere kaart kopen en geen extra koeler? Wat suggereer je dan?
Belangrijker nog: is het überhaupt verstandig een factory OC'd kaart te kopen, of geeft dit vaak problemen, zelfs als je er een dikke koeler op zet?
Andere suggesties zijn welkom
Bij voorbaat dank voor de reacties,
Erryt
PS: ik koop er in eerste instantie eentje, maar wil later een tweede voor SLI gaan aanschaffen.
Asus P5N-E SLI moederbord;
Intel Core 2 Duo E6420 Chipset;
Een kast, een harde schijf en nog wat andere meuk.
Heb momenteel een Cooler Master 380 Watt Extreme Power voeding, dat wordt een iGreen 500 Watt na SLI ingebruikname.
Nu is mijn vraag:
Welke van de volgende twee videokaarten zal ik hier bij nemen?
Mijn oog is gevallen op:
Asus EN 7900 GS TOP 256MB @ 160 Euro
Engine Clock 590 Mhz
Memory Clock 1440 Mhz
Ramdac 400 Mhz
en:
XFX EN 7900 GS 256MB XXX @ 180 Euro
Engine Clock 600 Mhz
Memory Clock 1600 Mhz
Ramdac 400 Mhz
Paar puntjes:
Die XFX lijkt sneller. Is dat waarschijnlijk ook, maar zit veel dichter tegen de maximaal haalbare prestaties van de kaart aan dan de Asus. Is dit een groot nadeel?
De kaarten schijnen nogal veel geluid te produceren. Ik denk er dus aan een aparte koeler te kopen, maar daardoor gaat de prijs natuurlijk wel weer omhoog. Kan ik dan niet beter een iets duurdere kaart kopen en geen extra koeler? Wat suggereer je dan?
Belangrijker nog: is het überhaupt verstandig een factory OC'd kaart te kopen, of geeft dit vaak problemen, zelfs als je er een dikke koeler op zet?
Andere suggesties zijn welkom
Bij voorbaat dank voor de reacties,
Erryt
PS: ik koop er in eerste instantie eentje, maar wil later een tweede voor SLI gaan aanschaffen.