Welke factory OC'd kaart?

Pagina: 1
Acties:

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10-2025
Aangezien mijn huidige PC van ouderdom uit elkaar valt, ben ik van plan mij een nieuwe aan te schaffen. Deze PC zal bestaan uit:

Asus P5N-E SLI moederbord;
Intel Core 2 Duo E6420 Chipset;
Een kast, een harde schijf en nog wat andere meuk.
Heb momenteel een Cooler Master 380 Watt Extreme Power voeding, dat wordt een iGreen 500 Watt na SLI ingebruikname.

Nu is mijn vraag:
Welke van de volgende twee videokaarten zal ik hier bij nemen?

Mijn oog is gevallen op:

Asus EN 7900 GS TOP 256MB @ 160 Euro
Engine Clock 590 Mhz
Memory Clock 1440 Mhz
Ramdac 400 Mhz

en:

XFX EN 7900 GS 256MB XXX @ 180 Euro
Engine Clock 600 Mhz
Memory Clock 1600 Mhz
Ramdac 400 Mhz

Paar puntjes:
Die XFX lijkt sneller. Is dat waarschijnlijk ook, maar zit veel dichter tegen de maximaal haalbare prestaties van de kaart aan dan de Asus. Is dit een groot nadeel?
De kaarten schijnen nogal veel geluid te produceren. Ik denk er dus aan een aparte koeler te kopen, maar daardoor gaat de prijs natuurlijk wel weer omhoog. Kan ik dan niet beter een iets duurdere kaart kopen en geen extra koeler? Wat suggereer je dan?

Belangrijker nog: is het überhaupt verstandig een factory OC'd kaart te kopen, of geeft dit vaak problemen, zelfs als je er een dikke koeler op zet?

Andere suggesties zijn welkom

Bij voorbaat dank voor de reacties,

Erryt

PS: ik koop er in eerste instantie eentje, maar wil later een tweede voor SLI gaan aanschaffen.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 12:37
waarom geen x1950 pro? ik dacht dat die beter was dan die kaarten die jij wil kopen, voor ongeveer dezelfde prijs of zelfs nog iets goedkoper.

edit: klopt wat ik dacht: http://www.xbitlabs.com/a...x1950pro-gf7900gs_19.html

overigens zou ik niet zo snel voor een in de fabriek overgeklokte kaart gaan, zelf doen is goedkoper.

[ Voor 42% gewijzigd door Byte_Me op 26-03-2007 10:58 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Op zich zal het natuurlijk per specifieke kaart verschillen hoe de performance is en hoe de garantie geregeld is.
Wat me wel opviel is dat je er sowieso een aparte koeler op wilt zetten voor het geluid. Waarom dan niet zelf overclocken? Zolang een normale kaart ook kwa geheugen chipjes hetzelfde is als een OC model zou je in theorie best de zelfde snelheden kunnen halen.
Wat jij wilt kan natuurlijk ook, je bent dat wat extra geld kwijt maar wel verzekerd van de hogere snelheden.
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Waar ik goed op zou letten met OC kaarten is de garantieregeling. Omdat zulke beestjes boven hun specificaties gaan lopen zullen ze het zwaarder hebben dan hun normale broertjes, om die reden lijkt het me ook dat zo'n kaart mogelijk eerder bezwijkt dan een normaal model, er wordt gewoon harder gestookt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
als je een standaard oc-ed vga wil raad ik aan te kijken naar een gainward golden sample
deze bijvoorbeeld

golden samples zijn uitvoerig getest om op een hogere snelheid te draaien dan standard.

een tijd terug stond op de front page een bericht dat die stanard oc kaarten van een aantal merken vaak problemen hadden, gainward werd toen niet genoemd deze

volgends mij draait hij op 654/1600 in enhanced mode, standaard is het 500/1400

mijn ervaring met garantie bij gainward is erg goed. ik kreeg een 7800gs+ met 20pixelpipelines ipv 24, na een paar mailtjes kon ik de kaart opsturen en 2 weken later had ik een nieuwe in huis.

[ Voor 66% gewijzigd door ikman op 26-03-2007 11:48 ]

• n0zem
cybersteef schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:03:
Wat me wel opviel is dat je er sowieso een aparte koeler op wilt zetten voor het geluid. Waarom dan niet zelf overclocken?
Wat jij wilt kan natuurlijk ook, je bent dat wat extra geld kwijt maar wel verzekerd van de hogere snelheden.
Ja, maar hoe het zit met de garanties, weet ik eigenlijk niet, is het niet zo dat de garantie sowieso weg is als je er zelf een koeler op gaat klussen?

@ ikman: Ziet er inderdaad erg smooth uit, hoef ik ook niet zelf een andere koeler op te zetten, maar heeft wel iets minder goede prestaties ben ik bang

Bedankt voor de reacties btw

[ Voor 12% gewijzigd door n0zem op 26-03-2007 11:50 ]

Verwijderd

Kijk voor de grap eens naar een HIS 1950pro ICEQ3. Standaard ge'oced met een hele goede en echt stille koeler. Ik heb hem gekocht bij paradigit want in de pricewatch was hij niet te vinden.

Kaart loopt dus standaard core op 630MHz en memory op 1480MHz.

• n0zem
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:49:
Kijk voor de grap eens naar een HIS 1950pro ICEQ3. Standaard ge'oced met een hele goede en echt stille koeler. Ik heb hem gekocht bij paradigit want in de pricewatch was hij niet te vinden.
Sorry, maar ben niet zo'n groot Ati fan... :?

• ikman
denk dat de prestatie het zelfde zijn, aangezien de clocks gelijk of hoger zijn.
je moet alleen expert tool(prog van gainward) gebruiken om die clocks te krijgen, of coolbits werkt ook.

[ Voor 40% gewijzigd door ikman op 26-03-2007 12:01 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

n0zem schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:40:
[...]
Ja, maar hoe het zit met de garanties, weet ik eigenlijk niet, is het niet zo dat de garantie sowieso weg is als je er zelf een koeler op gaat klussen?
Dat klopt. Zodra jij de kaart gaat modificeren ben je de garantie kwijt. Dat is eigenlijk met zelf OCen ook zo. Met die OC-kaarten die vanuit de fabriek al zo lopen heb je dat niet.
@ ikman: Ziet er inderdaad erg smooth uit, hoef ik ook niet zelf een andere koeler op te zetten, maar heeft wel iets minder goede prestaties ben ik bang
Waarom zou de performance van die Gainward minder zijn? In enhanced mode is deze volgens ikman zelfs nog wat hoger geklokt dan de modellen die je zelf geselecteerd hebt.
Of zie ik nu iets simpels over het hoofd omdat ik brak geslapen heb?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik snap eigenlijk niet aarom je voor SLI gaat.

Zowel Crossfire als SLI geeft echt een minimale prestatiewinst. Voor 320 of 360 euro koop jij een hele mooie high-end kaart die betere prestaties levert als die 2 in SLI

• n0zem
cybersteef schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:08:Waarom zou de performance van die Gainward minder zijn? In enhanced mode is deze volgens ikman zelfs nog wat hoger geklokt dan de modellen die je zelf geselecteerd hebt.
Of zie ik nu iets simpels over het hoofd omdat ik brak geslapen heb?
Sorry, dit had ik nog niet gezien, aangezien hij zijn bericht later editte dan dat ik mijn reply schreef. In het geval deze cijfers kloppen, dan kan ik dus de gainward aanschaffen die net zo duur is als die andere kaarten, maar een andere koeling heeft, en ik dus geen andere koeling hoef aan te schaffen, dus heb ik dezelfde kaart, maar dan mét garantie!

Als dit klopt, dan ga ik zeker voor de gainward kaart!

Heel erg bedankt voor de tip ikman!

• ikman
654/1600 weet ik niet zeker, is een getal dat ik vaak voor bij zag komen.
maar als dat de max oc is dan kan je aardig wat.

zeker met 1,2n geheugen moet 1600 wel tehalen zijn.
alleen gainward zijn wel prijzig, dat is het enige nadeel.

Verwijderd

bfg 7900gs oc moet je zoeken, kijk maar eens op XS zijn een aantal mensen die hem konden unlocken naar gt

ik heb een club3d en het maakt na mijn zicht niks uit, het enigste wat nog verschilt is het voltage van de core, normale 1.2v een xfx bv al 1.35v

ik heb er 1.55v op staan met een zalman vf700cu en ga al naar de 710mhz op de core, met 805-810 op het geheugen, ik heb slecht geheugen maar elk geheugen is gelijk met de 7900gs soms alleen een andere batch
Pagina: 1