[Ubuntu & LinuxMCE] Installeren op flash drive

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Gisteren zag ik in de meuktracker LinuxMCE 1.0 verschijnen -> Linkje

Ik sprong gelijk een gat in de lucht, omdat WindowsMCE mijn verouderde Pinnacle PCTV Pro tv-kaart niet ondersteunt, dus ik dacht, kan ik eindelijk mijn media center (wat al 3 maanden in de kast ligt) afmaken.

kortgeleden heb ik speciaal voor mijn media center een ide->compact flash convertertje aangeschaft, hierin heb ik 2 x 2gb CompactFlash in gedaan.
Op zich werkt dit allemaal perfect.

Nu komt het probleem, voor LinuxMCE moet je eerst Ubuntu (ik heb 6.10 gepakt) installeren.
Ubuntu live-cd gedownload, gebrand, in mijn media center gestopt, geboot, installatie gestart,
flash drives geformatteerd, en begonnen met installeren.

op 50% van de installatie crashte de installer, met de melding "Low Disk Space", ik natuurlijk aardig hard vloeken, en balen. maar niet getreurd, ik wist nog een oplossing.
Ubuntu ondersteunt meerdere mount-points voor de complete installatie,

Dus ik heb een partitie aangemaakt op de 2e flash drive (deze word herkend als slave) en daar /usr naar laten verwijzen.

installer opniew gestart, en de setup liep door na 50%, ik helemaal gelukkig in de hoop dat mijn LinuxMCE spoedig werkend zou zijn.
Tot mijn grote spijt crashte de installer alsnog op 75% met weer dezelfde melding.

De enige andere oplossing die ik voor dit probleem zag, was eigenlijk om toch maar een harde-schijf te installeren in het systeem, Tot ik me bedacht dat Linux / Ubuntu ook software raid ondersteunt.

Probleem is alleen dat je dit voor de installatie moet doen (heb ik gelezen) maar dan werkt mijn installer toch niet meer? want die wil mijn flash-kaartjes weer gaan formatteren dacht ik.

kort-maar-krachtig, weet iemand een manier om Ubuntu & LinuxMCE (2 cd's van 700MB) te persen op ofwel 1 x 2gb flash kaartje of 2x 2gb software raid flash-kaartjes.

wat mij ook opviel was dat ik bij de installatie van ubuntu, niet kan kiezen watvoor pakketen ik allemaal wil installeren, weet iemand hoe dit zit? ik heb eerder met linux gewerkt, en gebruik het bijna dagelijks voor server doeleinden, dus qua kennis zit het (volgens mij :P) wel goed.

Bij Voorbaat Dank,

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
thijs_cramer schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:36:
wat mij ook opviel was dat ik bij de installatie van ubuntu, niet kan kiezen watvoor pakketen ik allemaal wil installeren, weet iemand hoe dit zit? ik heb eerder met linux gewerkt, en gebruik het bijna dagelijks voor server doeleinden, dus qua kennis zit het (volgens mij :P) wel goed.

Bij Voorbaat Dank,
Volgens mij moet je dan de alternate CD hebben. Zie de documentatie https://help.ubuntu.com/6...ion-guide/i386/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die alternate CD hoef je in ieder geval niet te hebben voor de installatie van LinuxMCE. Dat je geen pakketten kan kiezen is de bedoeling van Ubuntu: het moet zo simpel mogelijk zijn. Na installatie heb je een standaard-pakket met voor elke taak 1 programma.

Ik vraag me trouwens ook af of je aan 2GB / 4GB wel genoeg hebt. Ubuntu zelf heeft al 2GB ruimte nodig, en LinuxMCE ziet er ook wel ruimtevretend uit.

Misschien kan je LVM proberen. Hier heb je wel de alternate CD voor nodig. Dan kan je tijdens partitionering zeggen dat je de schijven aan elkaar wil plakken met LVM.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:51:
Die alternate CD hoef je in ieder geval niet te hebben voor de installatie van LinuxMCE. Dat je geen pakketten kan kiezen is de bedoeling van Ubuntu: het moet zo simpel mogelijk zijn. Na installatie heb je een standaard-pakket met voor elke taak 1 programma.

Ik vraag me trouwens ook af of je aan 2GB / 4GB wel genoeg hebt. Ubuntu zelf heeft al 2GB ruimte nodig, en LinuxMCE ziet er ook wel ruimtevretend uit.

Misschien kan je LVM proberen. Hier heb je wel de alternate CD voor nodig. Dan kan je tijdens partitionering zeggen dat je de schijven aan elkaar wil plakken met LVM.
kijk dat is precies wat ik nodig had ;)
ik wist dat je met ubuntu Software-Raid kon gebruiken, maar wist niet hoe dit moest, maar dat moet dus met de alternate cd.

Ik ga het proberen!
Bedankt voor de reacties iig!

Na proberen:

Volgens mij werkt het, ik heb via de alternate-cd een software-raid aan kunnen maken, en hierop is nou de installatie aan het draaien, en die doet het goed :)
Op hoop van zegen dan maar!

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 26-03-2007 12:21 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Helaas, ook bij de alternate cd is het niet mogelijk om pakketen uit te kiezen.
wel heb ik software-raid aan de gang gekregen.
de totale schijfruimte is nu dus 3.8 GB (2 x 1.9 GB partities) en toch staakt de Ubuntu installer ermee.

Iemand nog een ander idee om Ubuntu kleiner te maken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Op de cd staan ingepakte pakketten, als je de cd zelf aan zou passen en pakketten als openoffice eruit zou gooien (die je niet gebruikt, maar wel vrij groot zijn)
Zal hij vast een fout op geven, maar ws kan je wel op 'overslaan' ofzo klikken.
Als dat werkt is het een goede manier om voor de install al spul eruit te gooien wat je niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

thijs_cramer schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:43:
Helaas, ook bij de alternate cd is het niet mogelijk om pakketen uit te kiezen.
wel heb ik software-raid aan de gang gekregen.
de totale schijfruimte is nu dus 3.8 GB (2 x 1.9 GB partities) en toch staakt de Ubuntu installer ermee.

Iemand nog een ander idee om Ubuntu kleiner te maken?
Als je toch de stock kernel van ubuntu blijft gebruiken, of als je hem zelf bakt en er rekening mee houd, kan je dan niet tijdelijk een gewone hd erin hangen? Dat je de rest van je system configuration hetzelfde laat, op je HD na, en daarna die hd die je tijdens de install hebt gebruikt een image van maakt met partimage ofzo, en die terugzet op die 'flash hd'. Het lijkt me dat dat wel werkt (na het handmatig installen van grub natuurlijk).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een idee, ik weet niet of het werkt, kan je niet Debian installeren en dan upgraden naar ubuntu door de apt-reposity's aan te passen naar ubuntu's servers (nee niet het server-OS :) )?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 19:04 . Reden: duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:00:
Een idee, ik weet niet of het werkt, kan je niet Debian installeren en dan upgraden naar ubuntu door de apt-reposity's aan te passen naar ubuntu's servers?
Het nut ? Er is ook een Ubuntu Server-editie hoor ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:00:
een idee, ik weet niet of het werkt, kan je niet Debian installeren en dan upgraden naar ubuntu door de apt-reposity's aan te passen en deze naar ubuntu aanpassen?
Hmm, dat zou misschien ook wel kunnen, als je sarge pakt ofzo, en dan de rep's van ubuntu instelt zou dat best weleens kunnen. Op Debian kan je natuurlijk wel kiezen wat je installeert.

Debian is liev O+

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het is dan natuulijk makkelijker om gelijk met ubuntu te beginnen, dus neem de ubuntu server cd.
Installeer deze en installeer hierna de desktop omgeving zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan installeren met de alternate installatie cd. Ik installeer ook altijd met deze, ik weet alleen niet zeker welke optie je moet selecteren bij het booten (install in text mode/install a server?). Maar ik krijg iig een kaal systeem van slechts enkele 100den mb's groot. Hierna kan je dan de desktop installeren met apt-get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 01:30:
Je kan installeren met de alternate installatie cd. Ik installeer ook altijd met deze, ik weet alleen niet zeker welke optie je moet selecteren bij het booten (install in text mode/install a server?). Maar ik krijg iig een kaal systeem van slechts enkele 100den mb's groot. Hierna kan je dan de desktop installeren met apt-get.
Dat is wat ik zocht, en ondertussen heb ik het kunnen vinden.
Het google-keyword "Minimal" deed de trick ;)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=9670
Get Ubuntu CD-ROM see http://www.ubuntulinux.org/
After inserting the CD-ROM into the drive, boot and when asked to press Enter, type custom before. (Not linux custom!)
The result will be a minimal-system with less than 300 MB on the HD and only a textprompt (no GUI).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:42
Dit leek me het meest toepasselijke topic.

Ik wil ongeveer hetzelfde als TS.

Bedoeling is een htpc/fileserver/internetserver/torrentdownloader (een fotodatabase en joomla-based website) met Ubuntu

Hoeveel GB flash heb ik hier voor nodig, is 4 of 8 te weinig? Het gaat dus over de volgende progs:
*Ubuntu
*Apache
*Mysql
*PHP
*Iets van Mythtv/LinuxMCE
*Torrentdownloader

Tevens vraag ik me af hoe snel Ubuntu je SSD verneukt door veel schrijfacties en hetzelfde geldt eigenlijk voor mysql, een joomlasite moet hier op draaien, een groot fotoalbum draait vanaf een conventionele hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Autoreply schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:37:
Dit leek me het meest toepasselijke topic.

Ik wil ongeveer hetzelfde als TS.

Bedoeling is een htpc/fileserver/internetserver/torrentdownloader (een fotodatabase en joomla-based website) met Ubuntu

Hoeveel GB flash heb ik hier voor nodig, is 4 of 8 te weinig? Het gaat dus over de volgende progs:
*Ubuntu
*Apache
*Mysql
*PHP
*Iets van Mythtv/LinuxMCE
*Torrentdownloader

Tevens vraag ik me af hoe snel Ubuntu je SSD verneukt door veel schrijfacties en hetzelfde geldt eigenlijk voor mysql, een joomlasite moet hier op draaien, een groot fotoalbum draait vanaf een conventionele hdd.
Ik zit er zelf ook over na te denken om mijn Linux server op een USB stick te installeren om het verbruik te verlagen, zodat de HDD alleen nog maar hoeft te draaien als er echt lees/schrijf activiteit is. In principe is 8 GB genoeg, misschien zelfs 4, maar dan moet je niet al te veel (grafische) onderdelen installeren.

Mocht je Linux op een flash drive installeren moet je inderdaad opletten met de schrijfacties. Vooral het filesystem wat je gebruikt heeft hier invloed op. Dan gaat het met name om journalling filesystems. EXT3 en ReiserFS bijvoorbeeld zijn zonder wat getweak niet echt geschikt voor flash drives. Na wat zoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat EXT3 met een aantal tweaks het makkelijkst resultaat bieden.

Ook zijn er nog speciale filesystems voor flash drives als YFFS en JFFS(2), maar hier heb ik nog geen ervaring mee. Ik geloof dat de meeste Linux distributies dit ook niet direct vanaf installatie ondersteunen.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:42
Ik heb vooral geen zin om teveel te moeten tweaken, ergo, als het allemaal te moeilijk is laat ik het zitten, pak ik een oud 40GB 3,5" schijfje en laat ik deze uitschakelen bij langdurig niet gebruik.
Pagina: 1