Toon posts:

statisch geladen kast

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Soms als mijn computje aan staat en ik voel aan m'n kast dan voeltie statisch aan. er komen gewoon kleine schokken vanaf. Iets zegt mij dat dit niet goed is

jullie enig idee wat hier aan de hand is?

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

is die kast geaard? en zoja, waar aan?

In een van de studentenhuizen waar ik ooit woonde stond door een grote hoeveelheid oude koelkasten ruwweg 30 Volt op de aarde draad, dus... >:)

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

ik heb er ook last van

Verwijderd

moeten jullie die wollen trui eens uit doen ! Het is zomer mensen...

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

<fucked up mode>
Moet je je haar niet zo veel fohnen! :P
</fucked up mode>

Check idd ff of je je zooi op een geaard stopcontact hebt geplugd.

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

als je geen geaarde stopcontact in de buurt hebt dan kan je altijd nog de aarde aan de centrale verwarming koppellen

Pak je rust!

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in zo'n oud brak studentenhuis. volgens mij is daar weinig geaard. ik zal iig een draadje tussen kast en verwarming doen.
kan het btw ook aan een brakke voeding liggen?
ik heb nl. zo'n merkloze cheapo crap voeding.

iig thanx for the reply's

• aatos
  • Laatst online: 13:15
aan de voeding ligt het waarschijnlijk niet, als je hem openmaakt zal je zien dat de aardedraad direct aan het metaal van de kast zit.

wat er ook aan de hand kan zijn: als je niet-geaarde apparaten (video's en versterkers bijv.) hebt staan, het is vaak zo dat op de kast van deze apparaten spanning staat (bijvoorbeeld mijn video: 110 volt (er loopt maar max. 4 mA(gemeten) dus je gaat er niet dood van maar het voelt niet lekker aan als ik tegelijk een blank deel van de videokast en de verwarming aanraak)).
Als je regelmatig deze apparaten aanraakt, zou het dan kunnen dat je een beetje geladen wordt en dat je dan ontlaadt als je de aarde(kast van de computer) aanraakt?

Krijg je altijd een continue schok of soms een korte schok?

• The Hippie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:09
Aan huishoudelijke apparatuur zit bijna altijd ook een aarde. Het is vaak niet nodig, maar het is wel veiliger.
Normaal zit die aarde in de 3 polige stekker. Ik zou me nog geen zorgen maken, maar aarden aan de verwarming lijkt me wel tactisch.
Hoeft overigens nog niet zo te zijn dat die kast jou die schok geeft, kan ook zijn dat jij degene bent die geladen is. (Als je een wollen trui aan hebt bijvoorbeeld)

Maar op zich kan jou probleem geen kwaad. IMHO.

Verwijderd

Uhm ja...
Het is eigenlijk geen statische lading wat je voelt. Dat is ook niet waar wat ik zeg, maar na deze uitleg begrijp je het misschien wel.
Het heeft trouwens ook niets te maken of je een wollen trui aan hebt, of dat je je haar fohnt. Het heeft te maken met potentiaal verschillen. Als jij bijvoorbeeld de monitor niet aard en computer niet aard, dan zit daar meestal geen potentiaal verschil tussen, want je vga kabel zorgt voor een verbinding tussen die twee, en daar maakt ook gebruik van de ground van je pc. Als je de pc niet aard en de monitor wel, komen er potentiale verschillen op te staan. Dat komt door de belasting en door "lekstroom". Het kan opzich geen kwaad, maar wees er van bewust dat als je je computer open hebt, en je de apparatuur in je computer aanraakt, en dan een schok voelt...dat er een kans is van 6 op 10 dat je je esd gevoelige componenten beschadigt of misschien wel kapot maakt. Een hoop mensen hebben een esd kabeltje, polsbandje, die stoppen ze dan in de aarde. Dat is opzich wel goed, maar wat ook een goede oplossing is, je polsbandje tussen de computer en jezelf. Het polsbandje heeft een interne weerstand van 10meg die ervoor dient de stroom die er kan onstaan te ontladen. Maar als je gewoon computert en je raakt je kast aan...begin ik toch wel te twijfelen. De kans is groot dat er ergens een lekstroompje aanwezig zijn. Dat kan je helaas niet zien, maar wat raadzaam is, alle schroeven en alle lossen delen in je computer goed bevestigd hebben.
De stroom die je voelt is niet meetbaar. Als je het meet, meet je een niet constate waarde. Enfin. De oplossing, een kabel naar je verwarming, is ok. Maar zorg dat je alles aard vanuit hetzelfde punt, anders krijg je nog potentieele verschillen. suc6 ermee, en ik hoop dat je hier iets aanhebt.

• aatos
loeki deze lekstroom is zeker meetbaar. In mijn geval stond er heel duidelijk een potentiaal van 110 volt ac tussen de kast van mijn video en de aarde. Als ik deze doorverbond en keek hoeveel stroom er liep meette ik 4 mA.

• digifun
  • Niet online

digifun

Een surge protector (zo'n contactdoos van F 25 ) ertussen zetten zorgt voor nog een betere aarde en minder kans op beschadigingen van je micro elektronica. Ik had laatst ook een aarde probleem waar ik niet uitkwam en dat was hiermee opgelost.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Het is niet de stroom die belangrijk is, maar de spanning. Die is hoger dan je denkt. Die is namelijk NIET meetbaar want de interne weerstand van de multimeter zorgt alweer voor een meetafwijking. I = U/R. Spanning is hoog, weerstand is hoog.
stroom is heel klein. Enfin...de stroom is te instabiel en te klein dat ie niet in werkelijkheid gemeten kan worden.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:32

tweakerbee

dus..?

V = I x R

voltage = current x resistance
voltage = stroom x weerstand

Schoonheidsfoutje ;)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

mhhh jah

maar je noteerd 't als u=i*r

Verwijderd

Uhm...het maakt niet uit. Het is U=IxR.
V=IxR mag ook worden gebruikt. In het vak waar ik in zit, gebruiken we meestal de U.
Wat doe ik dan ?
TPS engineer. Wat is dat ?
Programma's schrijven om meetapparatuur aan te sturen en daarmee cca's te testen.
cca's ? Circuit Card Assembly. (printje)
Waarom ? Voor geleide wapens in de luchtmacht.
Enfin, het maakt niet zoveel uit hoe je het noteert. Tweakerbee, je hebt gelijk hoor :)
hehehe...maar je mag het allebei gebruiken.
Mvrgr Loeki

• Rocco
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 22:00

Rocco

nightlife

He Loeki

Precies zoals je zegt heb eens een harddisk om zeep geholpen. Toen m'n systeem nog niet geaard was heb ik eens een zijpaneel van m'n kast geschoven toen de computer nog draaide. Resulaat : HD onleesbaar/niet meer formatteerbaar.

Ik heb nu de centrale stekkerdoos op een geaard stopcontact aangesloten en alles is ok. (ik meette eerst n.l. ook een potentiaal verschil)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:28

Sharky

Skamn Dippy!

bij mij voel je niks als je de kast aanraakt maar toen ik laatst wat aan het kutten was met de kast open raakte ik ff m'n wang het metaal en dat prikkelde. toen ik het ff met m'n tong deed voelde ik duidelijk een spanning. ik heb ook al een keer een simmetje gemold door hem verkeerd vast te houden

This too shall pass

• aatos
loeki ik heb geen slechte multimeter en omdat er een stroom liep van 4 mA is de weerstand van de meter echt te verwaarlozen. de 110 volt die ik heb gemeten stond er dus echt.

ik ben het met je eens dat statische spanningen van bijv. 10000 volt waar je misschien op doelt niet met een normale multimeter te meten zijn maar het gaat hier toch echt ergens ander over.

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 14:34
Ik heb mijn comp. monitor en printer aangesloten op zo'n speciale stekkerdoos
met een overspaningsfilter. Deze stekkerdoos
zit in een stopcontact die niet geaard is,
ik zit namelijk op zolder en daar zijn geen geaarde stopcontacten :(

Nou wilde ik weten of alles nu geaard is door
die speciale stekkerdoos? (ik denk zelf dus van niet, maar ik heb hier weinig verstand van)
Tevens wilde ik dus mijn comp. via een draadje op de radiator aansluiten. Maar nu lees ik hier dat je dan ook je monitor moet aarden!
Hoe kan ik alles vanuit het zelfde punt aarden en hoe kan ik nu mijn monitor aarden?
Of kan ik gewoon alleen die stekkerdoos aarden?

greetz,
Scidd0w

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 01:07
Sciddow;

Dat zelfde probleem heb ik ook. De oplossing zoals die mij ooit verteld is inderdaad het leggen van een draad vanaf de CV naar je niet geaarde aparatuur. Knutsel ze!

Seven

• Krypt
  • Laatst online: 25-08 23:30
Sciddow:

Aangezien dat je alles op 1 stekkerdoos hebt aangesloten is alles wat in die stekkerdoos zit met elkaar verbonden kwa aarde. Als je alles wilt aarden moet je alles via 1 punt aarden anders krijg je een aardlus (potentiaal verschil tussen 2 aard aansluitingen) dan kun je bijv. een brom horen op je stereo. Gewoon een kabeltje vanuit je pctje naar een radiator en alles wat op je pcje is aangesloten via een aardkabel(-tje) is dan meteen geaard..

Maar let dus wel op voor een aardlus; als je bijv. die stekkerdoos in een wel geaard stopcontact stopt is die doos "2x geaard" als er dan potentiaalverschil is tussen de 2 aardaansluitingen gaat er een stroom lopen (is dan immers een gesloten circuit) en kun je bijv. brom in je stereo/pc speakers krijgen.

Suc6

Pvouput live

Verwijderd

aatos
bijv. 10000 volt waar je misschien op doelt niet met een normale multimeter te meten zijn
't is wel mogelijk met een normale multimeter ;)

• aatos
bij mijn meter kan het niet... die standaard kabeltjes zijn trouwens absoluut niet goed genoeg geisoleert voor 10000 volt..

• Scidd0w
  • Laatst online: 30-06 14:34
Krypt;

Thanx voor de info...
Ik ga vanavond gelijk maar ff een draadje
leggen.

cya,
Scidd0w

Verwijderd

hmm mooi zo'n topic als je net verhuisd bent naar een huis met alleen aarding in de badkamer en de keuken. Ik had het idee om een draadje naar de verwarming (wel CV, geen brak gaskachelftje :)) te leggen, maar nu herinner ik me dat de cv vaak als aarde fungeert, maar niet altijd ook echt daadwerkelijk een aarde is. Hoe kom je hier achter?

Anders moet ik weer moeilijk gaan doen en gaten boren naar de badkamer om daar de aarde af te tappen...hmmz wacht dat is geen oplossing, daar zitten de wasmachine en de droger op...dan moet ik dus vanuit de keuken omhoog naar mn kamer met die aarde...Ok, mijn uiteindelijke vraag: hoe kom ik erachter of mn cv geaard is, en zo niet hoe maak ik um geaard.

Verwijderd

een grotere waarde van 10.000 Volt kan je wel meten. Dan moet je gebruiken bv van een voltage divider (volt deler netwerk) network. Of als je een fluke DMM hebt (DMM=Digitale Multi Meter) kan je er speciale add-ons bij kopen :)
Het CV-systeem in een normaal huis is ALTIJD geaard met een apparte aardpin onder je huis. En hoe je dat kan meten ? Hehe of hele lange meetsnoeren hebben, van een WCD (WandContactDoos) met aarde naar je verwarming meting. Hou er rekening mee dat het verflaagje op de verwarming isoleert, dat je dus een beetje verf eraf moet krabben om een goede connectie te maken.
En nog ff over die 4mA. Hoe kan je nou een stroom meten tussen een kast en aarde ? Zit toch geen stroom-verbruiker tussen. Je interne weerstand telt dus wel degelijk mee. Je weet hopelijk wel het verschil tussen spanning en stroom ? Stroom loopt er alleen maar als er een verbruiker aan de end-side zit. Een spanning kan fluctueren tussen open (onbelast) en "used" (belast). Enfin...ik hoop niet dat ik demigrerend over kom, want zo bedoel ik het niet.
Enfin...trouwens nog een vraagje, een gegeven moment zie ik "oudere" topics niet meer, en als ik dan selecteer onderin : messages of 5 days ago...krijg ik nog steeds dezelfde pagina die ik standaard krijg...wat is hier het "Truukje" voor >?
Mvrgr.

• aatos
loeki ik weet echt het verschil tussen stroom en spanning. die 4 mA meet ik ALS ik een verbinding maak, als er geen verbinding is loopt er niks nee. de spanning onbelast(er loopt dan geen stroom) is 110 v ac. ik kan de spanning belast niet meten (ik heb geen twee meters)

je kan kijken hoe je huis geaard is door in de meterkast te kijken in de kast die je niet open mag maken :) die met het loodje erom. waarschijnlijk komt er of een kabel (ongeisoleerd) van het stroombedrijf of die kabel komt van een pin die in de grond is gelagen (een paar meter diep)

dat probleem met die 1/5 dagen etc heb ik ook, ik kijk meestal in 'active topics' en zoek zonder zoekopdracht.. je krijgt dan alle topics.
Pagina: 1