Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Universitaire opleiding: (technische) informatica

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 23:50
Hallo,

Ik rond dit jaar (of volgend jaar) mijn vwo af, en het is tijd voor een vervolgopleiding. Ik zelf wil wat technisch zonder schei/natuurkunde, maar wel wiskunde. Ik kwam uit bij informatica. Nu heb ik gezien dat er 2 verschillende universitaire opleidingen bestaan namelijk: informatica en technische informatica. Ik heb informatie gezocht, maar er zijn geen duidelijke aspecten te vinden over het"normale"
informatica en het "technische" informatica. Nou dus mijn vraag, wat is het verschil tussen deze
twee opleiding??

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:04

Boss

+1 Overgewaardeerd

Vergeet bedrijfskundige informatica niet :-)

Technische informatica krijg je volgens mij iets meer algorithmiek bij, en ook de toepassingen die ze je laten zien en leren zullen meer richting techniek gaan: programmeren van simulaties, modellen, etc.

Ik zou je aanraden een paar open dagen te bezoeken. Er is (geloof ik) morgen en overmorgen open dag hier op de TU in Delft.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Heb je voorkeuren voor een bepaalde universiteit? Studies verschillen meestal per universiteit.

Op de sites van de betreffende universiteiten kan je een omschrijving van de studies vinden en zo ook de verschillen vergelijken.

Mijn tip: struim de sites van de universiteiten die je interessant vindt eens af, en bezoek de voorlichtingsdagen. Daar krijg je een redelijke indruk wat een universiteit en een studie inhoudt.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jk_W schreef op zondag 25 maart 2007 @ 23:16:
Mijn tip: struim de sites van de universiteiten die je interessant vind eens af, en bezoek de voorlichtingsdagen. Daar krijg je een redelijke indruk wat een universiteit en een studie inhoudt.
Echt niet dus. Dat is idd een goede manier om erachter te komen wat een studie inhoudt, maar een goede indruk is het niet. Die krijg je namelijk nooit.

[ Voor 44% gewijzigd door TweakerNummer op 26-03-2007 00:07 ]

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Uh...wat niet? :?

Jij vindt dat studies niet per universiteit verschillen? Of je vindt dat je op een voorlichtingsdag geen gerichte vragen kan stellen of een studie aan de studenten?

Edit: Ah...je hebt al ge-edit. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jk_W op 26-03-2007 00:07 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:05
Het verschil tussen "normale" informatica en technische informatica is dat het laatste op een technische universiteit wordt gegeven, that's it. In theorie zou de studie daarom meer praktisch geörienteerd moeten zijn, maar er zijn ook niet-technische universiteiten met die eigenschap. Wel is het zo dat je bij technische informatica sowieso een bak wiskunde krijgt, wat bij sommige "normale" informatica studies minder is.

Ik kan je aanraden op wat open dagen langs te gaan en goed naar de programma's te kijken. Echter is het hierin vaak vrij lastig te zien hoe de studie precies in elkaar zit. Uiteindelijk kun je het beste op de sfeer af gaan denk ik, en daarvoor is het beste om een paar keer een meeloopdag te doen. Dan zie je wat een student zoal dagelijks doet en heb je een wat realistischer beeld dan tijdens voorlichtingsdagen.

(Mocht je overigens nog wat over TI aan de TUD willen weten dan staat mn MSN/ICQ adres in m'n profiel ;) )

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Djankie schreef op zondag 25 maart 2007 @ 23:07:
Nu heb ik gezien dat er 2 verschillende universitaire opleidingen bestaan namelijk: informatica en technische informatica. Ik heb informatie gezocht, maar er zijn geen duidelijke aspecten te vinden over het"normale" informatica en het "technische" informatica. Nou dus mijn vraag, wat is het verschil tussen deze twee opleiding??
Hierboven is al een verschil aangehaald. Een ander verschil is dat "normale" informatica typisch meer gericht is op de theoretische informatica, terwijl "technische informatica" meer gericht is op technische toepassingen, ontwerpen, etc.

Echter, bovenstaand verschil is niet zo duidelijk dat je je er volkomen door moeten laten leiden. Zo wordt technische informatica aan de TU/e bijvoorbeeld vaak als veel theoretischer aangeduid dan normale informatica in Amsterdam (welke van de twee uni's wil me even niet te binnen schieten). Daarnaast kun je je vakkenpakket altijd zo inrichten dat je feitelijk op een mix uitkomt die bij jezelf past.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat een 5 jarige opleiding (zoals technische informatica) een bredere basis legt.

Ga eens kijken op de verschillende universiteiten zou ik zeggen. Bekijk ook de vakkenpakketten of neem deel aan een meeloopdag. Open dagen zullen een beperkt beeld schetsen.

* Rukapul is goed te spreken over technische informatica aan de UT :)

offtopic:
Ik verduidelijk ook even de topictitel

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben net als Rukapul oud UT-INF'er. ;)

Ik ben er aardig over te spreken, maar kijk vooral zelf rond op de diverse instituten en onthoud: Je keuzepakket vul je grotendeels zelf in, dus daar heb je veel variatie qua richtingen. Mijn pakket is duidelijk anders dan dat van Rukapul, terwijl we toch (min of meer) dezelfde opleiding gedaan hebben.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1