[Xubuntu] Kan wirless niet aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:09

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Het volgende is het geval. Ik ben met Xubuntu bezig, schone installatie, ben benieuwd naar wat het allemaal kan. Nu heb ik vooral issues met de ingebouwde draadloze netwerkkaart. command sudo lshw -C network geeft het volgende (naast de details over mn 'vaste' netwerkverbinding.

---
*-network:1 DISABLED
description: Ethernet interface
product: Prism 2.5 Wavelan chipset
vendor: Intersil Corporation
physical id: 2
bus info: pci@02:02.0
logical name: wlan0
version: 01
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: cap_list ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=p80211_prism2_pci driverversion=0.2.5 ip=10.0.0.168 link=no multicast=yes
resources: iomemory:e0500000-e0500fff irq:9
---

Ik heb een Linksys Wireless access point die werkt met een mac-adres filter. Ik vraag me het volgende af.

1. Hoe kom ik achter het mac adres van mn wireless kaart? Dan kan ik deze toevoegen op mn AP.

2. Hoe krijg ik mijn netwerkkaart van Disabled af? Ik heb nu het idee dat Wireless Assistent (gedld via add/remove) mijn kaart niet ziet vanwege dit stukje...

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 17:00
Hoe kom je aan die dure commando's zonder "ifconfig" gepasseerd te zijn ?

Anyways:
ifconfig geeft je MAC (en IP) van je wireless kaartje. Zo niet, probeer dan nog een keer "ifconfig wlan0 up" en nog een keer (zou er gewoon moeten staan, maar vermoed dat je hem moet uppen anders)

Voor de rest gebruik ik normale Ubuntu, dus zou echt niet weten hoe die GUI's van XFCE de netwerkkaarten controleren.

wel handig misschien (had ik zelf eens nodig omdat ik altijd unstable draai):
#!/bin/sh
iwconfig wlan0 essid APNAAM key 01212412412442124124124
ifconfig wlan0 192.168.1.250 netmask 255.255.255.0
route add default gw 192.168.1.1
Let wel dat je dit scriptje moet invullen naar je eigen omgeving. Als je bij een KPN provider zit en zo'n speedtouch (oid) hebt, dan moet je dus een 10.0.0 netwerk invullen.
Tevens weet ik niet of ifconfig een andere naam geeft aan wlan0, zou best kunnen!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:04:
Hoe kom je aan die dure commando's zonder "ifconfig" gepasseerd te zijn ?

Anyways:
ifconfig geeft je MAC (en IP) van je wireless kaartje. Zo niet, probeer dan nog een keer "ifconfig wlan0 up" en nog een keer (zou er gewoon moeten staan, maar vermoed dat je hem moet uppen anders)

Voor de rest gebruik ik normale Ubuntu, dus zou echt niet weten hoe die GUI's van XFCE de netwerkkaarten controleren.

wel handig misschien (had ik zelf eens nodig omdat ik altijd unstable draai):
#!/bin/sh
iwconfig wlan0 essid APNAAM key 01212412412442124124124
ifconfig wlan0 192.168.1.250 netmask 255.255.255.0
route add default gw 192.168.1.1
Let wel dat je dit scriptje moet invullen naar je eigen omgeving. Als je bij een KPN provider zit en zo'n speedtouch (oid) hebt, dan moet je dus een 10.0.0 netwerk invullen.
Tevens weet ik niet of ifconfig een andere naam geeft aan wlan0, zou best kunnen!
Heb voor Xubuntu gekozen omdat het meer geschikt zou zijn voor low end machines. (het is een oude laptop; 1.2 ghz en 128 mb intern). Heb het idee dat er verder niet zoveel verschillen zijn.

Bij het invoeren van ifconfig wlan0 up krijg ik een permission denied. Ik voeg een sudo toe, ervoor. Na het ingeven van mn wachtwoord krijg ik dan 'no such device' :S

Voor mn gevoel zit ik een beetje klem.

Die onderste command die je gaf komt me bekend voor, heb ik op meerdere forums gezien. Zal hem eens uitproberen. Echter wel een vraag: je vult een lange key in. Deze lijkt me in mijn geval niet nodig omdat ik een open verbinding heb, die alleen mac controleert. Of zit ik nu fout?

Na uitvoeren van 'iwconfig wlan0 essid LWS' krijg ik eerst ´operation not permitted´. met toevoeging sudo krijg ik operation not supported.

De troubleshooter van ubuntu helpt me trouwens ook weinig verder. Apparaat wordt herkend onder netwerk, driver is aanwezig, maar zodra het over routers gaat loopt het mis... (WiFi Radar vind overigens ook niks, maar dit zal wel komen doordat de kaart niet actief is :|)

[ Voor 11% gewijzigd door Fioravanti op 25-03-2007 23:16 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Hoe wordt het apparaat onder netwerk herkend (eth0, eth1, wlan0 enz) ??
Kan je het in netwerk niet gewoon active stten als je in de eigenschappen van de kaart kijken, of anders met ifconfig ? (ifconfig eth1 <ip adres>)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Pim. schreef op maandag 26 maart 2007 @ 08:46:
Hoe wordt het apparaat onder netwerk herkend (eth0, eth1, wlan0 enz) ??
Kan je het in netwerk niet gewoon active stten als je in de eigenschappen van de kaart kijken, of anders met ifconfig ? (ifconfig eth1 <ip adres>)
Onder netwerk staan drie eenheden, namelijk wlan0, eth0 en modem connection. Zowel wlan0 en eth0 staan aangevinkt. Wat me nu echter opvalt is dat er bij de bovenste staat: Wired Connection (wlan0). Kan ik hieruit concluderen dat de kaart niet goed geinstalleerd is/ andere drivers nodig heeft?

Deze had ik al gedld, heb alleen geen idee hoe ik die installeer :X

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
Welke driver heb je?
Een driver (module) "installeren" is een kwestie van modprobe [modulenaam] uitvoeren.

Eh, ik kwam ook op een ander forum iets tegen:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/78220#p78220
[..]
Deze kaart werkt in ubuntu dapper, maar nie in ubuntu edgy. Hebt gij een update gedaan van dapper naar edgy? Da zou dus perfect verklaren waarom ze eerst werkte en nu nie meer (vandaar da ge dus nu ziet dat ook een wired is geworde)
[..]
Een schone installatie he? Toevallig edgy?

[ Voor 207% gewijzigd door Cyphax op 26-03-2007 10:53 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:48:
Welke driver heb je?
Een driver (module) "installeren" is een kwestie van modprobe [modulenaam] uitvoeren.

Eh, ik kwam ook op een ander forum iets tegen:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/78220#p78220

[...]

Een schone installatie he? Toevallig edgy?
Driver die ik later gedld heb is hostapd-0.5.7. Dat modprobe wil nog niet helemaal lukken, er staan ontzettend veel bestanden in die .tar, en weet ik niet welke ik moet hebben, maarrrr....

Ik heb idd Edgy (dat is de nieuwe dl nl. 6.10) Is het dus eigenlijk een kwestie van de 6.06.1 downloaden? Dan is het natuurlijk hopen dat hij niet meteen update naar Edgy...

Interessante link btw. Ik zal proberen de blacklist aan te passen, zoals daar aangegeven staat.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Ik ga wel terug naar de 6.06.1. Ben even aan het klooien geweest met die bestanden (blacklist ed), maar die kon ik steeds niet opslaan. Dus... Ook niet met commands als su of sudo. Dus ik dl wel de eerdere versie van Xubuntu.

[ Voor 3% gewijzigd door Fioravanti op 26-03-2007 12:17 ]

Pagina: 1