Goede basis speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.820 views sinds 30-01-2008

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:23
Op dit moment ben ik in het bezit van een Sony STR-DA3200ES Receiver met daarop aangesloten 1 paar eltax concept 400 speakers. Echter wil ik dus deze speakers gaan vervangen.

Ik heb bewust voor de Sony receiver gekozen om in de toekomst met een leuke opstelling uit te kunnen breiden.

Het is nu aangezien we wel een lange woonkamer (8 meter ) hebben maar de zithoek vrij smal is (afstand tussen bank en speaker is minimaal 2.95 linker speaker en maximaal 3.30 rechter speaker)
Best lastig de juiste speaker opstelling te vinden. Het is dan ook bijna onmogelijk om een knappe 5.1 opstelling te maken plus dat we rekening moeten houden met onze vloer en dat is laminaat wat geluid behoorlijk kan beïnvloeden.
Het is wel in de planning om volgend jaar te gaan verhuizen.

Nu zijn we bij verschillende winkels geweest en hebben eerst besloten om voor 2 goede zuilspeakers te gaan want als het goed is kan je het beste beginnen met de beste basis en van daaruit pas verder uitbreiden.

Nu hebben we de volgende speakers beluisterd.

mordaunt-short avant 904i rond de 169 euro per stuk

Deze klinkt natuurlijk al stukke beter en helder dan de Eltax alleen mis je net de diepe bas.

De volgende set

Focal Chorus 714 V rond de 350 per stuk
Dit is al een groot verschil met de mordaunt-short en geeft de bas ook netjes weer.

Alleen blijft bij mij de vraag als ik naar een erkende hifi winkel ga dan krijg je zoveel informatie en dat een hoop merken niet meer zo goed zijn dat je steeds meer gaat twijfelen welke zou nou de beste keus zijn. Dit moeten we natuurlijk zelf bepalen en wat we natuurlijk zelf mooi vinden alleen is mijn vraag welke merken komen ook een beetje in de buurt van focal en dan met de prijs tussen de 200 a 350 per stuk?

Wat ik voorlopig eerst als opstelling wil is gewoon een goede basis van 2 goede zuilen die stereo goed kunnen weergeven. Op dit moment zullen we meer muziek draaien dan een DVD bekijken.
In loop van tijd wil ik een knappe DVD speler met HDMI of een Blue Ray kopen

Tot slot mijn laatste vraag is het nou verstandig om naast 2 goede speakers nog een subwoofer te plaatsen?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Mabili schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:53:
Tot slot mijn laatste vraag is het nou verstandig om naast 2 goede speakers nog een subwoofer te plaatsen?
Dat is maar net wat je zelf het mooiste vindt klinken. Ik zou zeggen; ga eens luisteren met en zonder sub en kijk wat jij het mooiste vindt klinken.

Verwijderd

Wat het mooiste klinkt. Dat is het beste. Bij de goede zaken verkopen ze toch geen troep en gaat het puur om smaak.

• Toff
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Het klinkt misschien vreemd, maar de set die je niet hoort, die moet je kopen...
Ik zal het proberen uit te leggen, want anders denk je dat ik een grapje maak:
Iedere component in de keten voegt iets toe of laat iets weg aan of van het oorspronkelijke signaal. Speakers kleuren, als laatste schakel in de keten, het signaal het sterkst, of iig onherstelbaar. Ieder vorm van kleuring is fout c.q. overbodig. Immers, als je op een bepaald moment behoefte hebt aan meer bas, wat doe je dan? Juist, je draait tijdelijk aan een knop en het klinkt precies zoals je op dat moment wilt. Koop je nu speakers die continu het geluid kleuren, dan zou je continu moeten compenseren, om een neutraal geluid te krijgen.
Een crappy versterker klinkt op goede speakers veel beter dan een topklasse versterker op slechte speakers! Ik ben ooit "gevallen" voor een set (2) speakers die me een maandsalaris kostten, 5x zo duur als de set waar ik naar ging luisteren. Ik heb er 25 jaar plezier van gehad - en als mijn vrouw geen surroundsysteem had gewild :( , had ik ze nog in de huiskamer gehad.
Neem je eigen muziek mee naar een goede winkel en LUISTER. Als je de stilte hoort, ipv de boem boem, dan heb je de goede gevonden. Enne nee, een subwoofer heb je dan niet meer nodig.

Verwijderd

Voor films is een sub toch wel erg vermakelijk. Er zijn maar weinig speakers die richting de 20hz gaan ;).

• Mabili
  • Laatst online: 13:23
Toff schreef op maandag 26 maart 2007 @ 01:30:
Het klinkt misschien vreemd, maar de set die je niet hoort, die moet je kopen...
Ik zal het proberen uit te leggen, want anders denk je dat ik een grapje maak:
Iedere component in de keten voegt iets toe of laat iets weg aan of van het oorspronkelijke signaal. Speakers kleuren, als laatste schakel in de keten, het signaal het sterkst, of iig onherstelbaar. Ieder vorm van kleuring is fout c.q. overbodig. Immers, als je op een bepaald moment behoefte hebt aan meer bas, wat doe je dan? Juist, je draait tijdelijk aan een knop en het klinkt precies zoals je op dat moment wilt. Koop je nu speakers die continu het geluid kleuren, dan zou je continu moeten compenseren, om een neutraal geluid te krijgen.
Een crappy versterker klinkt op goede speakers veel beter dan een topklasse versterker op slechte speakers! Ik ben ooit "gevallen" voor een set (2) speakers die me een maandsalaris kostten, 5x zo duur als de set waar ik naar ging luisteren. Ik heb er 25 jaar plezier van gehad - en als mijn vrouw geen surroundsysteem had gewild :( , had ik ze nog in de huiskamer gehad.
Neem je eigen muziek mee naar een goede winkel en LUISTER. Als je de stilte hoort, ipv de boem boem, dan heb je de goede gevonden. Enne nee, een subwoofer heb je dan niet meer nodig.
Bedankt voor de hele mooie uitleg.
Vandaag was er een vertegenwoordiger van Focal toevallig in de Hifi winkel waar ik was en deze vertelde een bijna soort vergelijkbaar verhaal alleen nogmaals bedankt voor je heldere uitleg. Dit is een regel die ik gewoon goed moet onthouden.

Nadat ik verschillende speakers had gehoord kwam ik dus in contact met die focal vertegenwoordiger en liet me dus het verschil inderdaad horen tussen boem boem geluid en warme geluid.
Dat laaste is echt mooi de stemmen komen dan natuurgetrouw over en het voelt of je erbij zit.
Alleen vraag me af of dat soort zuilen als focal niet te zwaar zou zijn in onze woonkamer.
Ik zou dan net 3 meter er vanaf zitten en wat belangrijk is dat het geluid op zachte volume net zo warm is als dat je de volume helemaal open moet draaien. (Dit is nu het geval met die Eltax boxen)

Misschien ben ik wel te kritisch als het om geluid gaat maar door mijn gehoorbeperking die ik vanaf mijn geboorte heb ben ik heel veel waarde gaan hechten aan geluid en klinkt misschien gek maar is eigenlijk mijn lust mijn leven.
Daarom luister ik ook liever naar muziek dan dat ik naar tv moet kijken.
Alleen moet ik wel opletten naar de uitgaven en heb ik me daar misschien wel in verkeken en er is zoveel keuze maar ik moet kijken binnen een budget en dan word het gebied in keuze al vrij klein.
Maar aankomende donderdag ga ik ook bij een grote Hifi winkel in Amsterdam kijken en luisteren.

Bedankt voor jullie reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Toff schreef op maandag 26 maart 2007 @ 01:30:
Iedere component in de keten voegt iets toe of laat iets weg aan of van het oorspronkelijke signaal. Speakers kleuren, als laatste schakel in de keten, het signaal het sterkst, of iig onherstelbaar. Ieder vorm van kleuring is fout c.q. overbodig.
Je hoort dit vaker maar volgens mij is het gewoon onjuist. Elke speaker kleurt, zoals de akoustiek van een ruimte en de opstelling van de speakers het geluid ook "kleurt", en daarom moet je niet zoeken naar een speaker die niet kleurt maar juist naar een speaker die kleurt op een manier die jou aanstaat en die "compatible" is met de ruimte waar de speaker komt te staan.
In het ideale geval wil je speakers eerst thuis beluisteren voordat je iets koopt omdat een speaker in de acoustiek bij jouw thuis heel anders kan klinken dan in de winkel.
Overigens maakt dit verder niet veel uit. Of je nou gaat zoeken naar "ongekleurd" of naar "de juiste kleuring", in beide gevallen beslis je op je gehoor en je gaat af op je eigen smaak.

Wat betreft die subwoofer: Zelf vind ik een subwoofer niet zo nodig voor muziek. Voor films is het interessanter. Hoewel ik zelf maar simpele KEF Q1 speakers heb (a 225 euro p/s) kom ik bij de meeste muziek niet echt bas tekort. De meeste pop/rockmuziek, dansmuziek uitgezonderd, gaat volgens mij gewoon niet zo heel diep. Ik merk dat vooral als ik via m'n koptelefoons luister. Die kunnen behoorlijk diep gaan maar in de meeste muziek ontbreken die hele lage tonen gewoon.

Verwijderd

Neem je 5 favo liedjes op cd mee en draai daar een paar speakers mee. Beluister het hard en zacht, kijk wat een speaker doet, haal de fronten er af en "zie" wat de speakers met je geluid doen.
Niemand kan je adviseren wat goed is, behalve op technisch vlak, maar het gehoor blijft persoonlijk.
Wat ik mooi vind kan jij spuuglelijk vinden en visa versa. Het gehoor is bij ieder mens anders, uniek dus.

Zelf heb ik net een Klipsch set gekocht met als uitgangspunt de RF-63 zuilen :

http://www.klipsch.com/wo...oducts/details/rf-63.aspx

Persoonlijk heb ik nog nooit Klipsch gehad maar voor deze serie ging een wereld voor me open, met name de Klipsch hoorn. Voor mij was het ook een belangrijk detail dat speakers met een hoge db druk werken, aangezien ik ook een grote huiskamer heb. In een 5.1 opstelling komt het geluid dan eerder naar je toe, met name de bassen, die normaal gesproken dan achterwege blijven. De meeste speakers werken tegenwoordig met een 88-92db druk, wat ik te weinig vind.

Maar goed, ik haal mijn spullen meestal bij RAF in Amsterdam, al 24 jaar, met name omdat ze daar ook goeie verschillende luisteruimte's hebben. Daar hebben ze nu ook de Klipsch F-3 in de aanbieding, misschien de moeite om eens te gaan beluisteren :

http://www.raf.nl/webshop...=146_150&products_id=8362

Het mooie van Klipsch vind ik dat ze in de kast zelf extra bruggen hebben geplaatst om de kast zo min mogelijk te laten ransoneren, wat in de andere uitleg stond, om zo een zo mooi en natuurlijke klank te creeeren. Dat in combinatie met een goed filter en bekabeling erin vond ik de Klipsch set voor het moment de mooiste weergaven bieden in deze prijsklasse.

De set is afgemaakt met de RS-62 rear speakers en een RC-62 center speaker :

http://www.klipsch.com/wo...oducts/details/rc-62.aspx
http://www.klipsch.com/wo...oducts/details/rs-62.aspx

Dat alles straks aangestuurd door een Pioneer VSX-AX4ASi-S receiver is vor mij een setje om straks nog heel lang plezier van te hebben :)

http://www.pioneer.nl/nl/...8/VSX-AX4ASi-S/media.html

Geluk met je keuze, vaak altijd 1 die goed is als je speakers goed zelf test ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ik denk dat het het beste is om je eerst zelf nog wat verder te verdiepen in de materie en nog wat meer winkels langs te gaan met je favo CD's. Een subwoofer is niet perse nodig voor muziek. Als je langzaam wil opbouwen, kun je liever eerst zorgen voor degelijke front speakers. Zie ook Audio, Video & HiFi forum policy - Het regime .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.