Windows opnieuw instal. bij vervangen KT3 ultra door ultra2?

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:46

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Waarschijnlijk is mijn MSI KT3 ultra aan het overlijden zoals in een ander topic duidelijk werd. Nu wil ik tegen zo weinig kosten mijn pc weer aan de praat helpen, dus ga mijn moederbord maar vervangen.

Ik heb nu dus een MSI KT3 Ultra en zie 2e hands nogal eens de MSI KT3 Ultra2 staan. Hoeveel problemen zouden er ontstaan als ik deze vervang zonder opnieuw Windows te installeren? Het probleem is nl. dat er nogal wat gegevens op de harde schijf staan en als ik Windows opnieuw installeer zijn deze uiteraard weg.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom zouden die gegevens weg zijn bij herinstalatie?
Gebruik de 'repair' functie in de setup, of zet hem naast je huidige install!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
ik heb de ervaring dat als je van moederbord wisselt met eenzelfde chipset, je zo weer door kunt werken, merkt windows niet veel van :).
lijkt me slim om vanaf nu je data op een andere fysieke schijf of partitie te zetten ;)

• job
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Kijk eens welke chipsets beide moederborden hebben.
Zijn dit dezelfde?? dan kan je probleemloos je bord overzetten.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16
Niet echt antwoord op je vraag, maar als de data niet op dezelfde partitie staat als waar Windows op geinstalleerd is, zal je je data niet kwijtraken. Geinstalleerde programma's en eventueel games zul je wel opnieuw moeten installeren, ook al staan ze op een andere partitie (uitzondering daargelaten).

• hars73

hars73

Topicstarter
dennus2006 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:52:
Waarom zouden die gegevens weg zijn bij herinstalatie?
Gebruik de 'repair' functie in de setup, of zet hem naast je huidige install!
Nou ik wil Windows dus eigenlijk niet opnieuw installeren. Maar ik vermoed dat Windows niet goed draait zonder dat ik opnieuw installeer aangezien het twee verschillende moederborden zijn. Uiteraard zijn het wel moederborden die heel veel op mekaar lijken.

KT3 Ultra:VIA KT333 en VIA VT8233A
KT3 Ultra2: VIA KT333 VIA VT8235chipset

Er zit dus een verschil in de southbridge chipset

[ Voor 11% gewijzigd door hars73 op 25-03-2007 22:00 ]

Verwijderd

ik denk dat dit prima gaat werken hoor.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Eigenlijk meer een vraag voor OM. :)

Vrijwel alle controllers zijn downwards compatible dus upgraden naar een chipset van dezelfde producent zal geen probleem moeten zijn.

Jij gaat echter naar een oudere versie en mogelijk levert dat problemen op. De VIA Hyperion drivers zijn echter voor alle chipsets voor zover ik me kan herinneren dus het is niet uit te sluiten dat het allemaal prima gaat.

ARME AOW’er

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Ik zou zeggen: gewoon uitproberen :). Hij zal vanzelf wel om ontbrekende drivers vragen neem ik aan. Later kan je alsnog windows repareren/opnieuw installeren indien nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door stefan001 op 25-03-2007 22:54 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is heel weinig over te zeggen, ik heb laatst een PC voorzien van een nieuw moederbord. Het ging van een Ati Chipset naar een 945P, de XP CD lag al klaar maar hij bootte nog gewoon naar de oude installatie.
Wel gewoon opnieuw geïnstalleerd om problemen te voorkomen maar je ziet hoe willekeurig XP kan zijn :Y)

@hieronder:
Tijdens de text-mode kopieert ie alleen alle bestanden + drivers.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 25-03-2007 23:02 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:34
Ikzelf heb de ervaring dat een herinstallatie van Windows toch het beste werkt... Hij installeert tijdens de tekst-setup al enigszins toegespitste bestanden, meen ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11
Een minimale verandering zoals deze vereist helemaal geen herinstallatie. Windows zal een nieuwe southbridge herkennen, de disks hieraan hangen en verder merk je er weinig van. Misschien dat MSI het een en ander in het BIOS anders heeft zitten, maar verder verwacht ik dat beide planken zo goed als identiek zijn. Ter vergelijking: de MSI K7T-Turbo en K7T-Pro2A waren beide op hetzelfde PCB gefabriceerd. Beide dezelfde southbridge, alleen had de K7T-Turbo een KT133A ipv een KT133.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso toch maar eens overwegen om een backup te maken, want een harddisk blijft een mechanisch apparaat dat in principe elk moment kapot kan gaan ;) En dan is al je data weg. Makkelijkst is een externe harddisk zodat je al je data dubbel hebt. Maar dit terzijde...

Verder hoeft Windows denk ik ook niet opnieuw geinstalleerd te worden als de moederborden een zelfde merk chipset hebben. Heb het zelf ook al wel een paar keer gedaan en ook bij moederborden met een geheel andere architectuur en verschillende onboard-componenten (socket A naar socket 754, beide via chipsets) ging ie gewoon keurig een hele lijst nieuwe hardware detecteren en draaide alles weer prima. Zelfs met verschillende chipsets lukte het wel eens met winxp en win98. Alleen mn laatste mobo-upgrade van via KT800 naar Nforce550 resulteerde in een reboot tijdens het laadscherm van Vista (verder geen moeite voor gedaan, omdat ik bij zulke upgrades toch altijd windows opnieuw erop ga zetten).

• hars73

hars73

Topicstarter
Nou ik heb er inmiddels een vervangende 2e handse KT3 Ultra inzitten, echter blijkt er een rare bios in te zitten (eentje van een K7T266 Pro ofzo volgens AIDA32). Ook kan MSI Live Update geen geldige BIOS versie vinden en dus ook geen nieuwere BIOS versie.
Verder blijkt op de KT3 Ultra de bussnelheid via jumpers te gaan, terwijl mijn oude dat via de BIOS deed. Op beide moederborden staat 6380E V1.0.. dus daar zou geen verschil in moeten zitten... ik snap er helemaal niks van.

Ondanks dat kan ik de bussnelheid wel op 133mhz zetten en draait mijn XP2400+ op 15x133= 2.0Ghz, maar het moederbord herkent hem niet als Athlon XP2400+, maar ziet hem als unknow processor. :?

Ik ben de weg een beetje kwijt... maar het lijkt het allemaal wel te doen op dit moment, de pc draait nu al zeker een uur zonder problemen.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 22:10

KneoK

Not in a million lightyears

Ben je niet gewoon genaaid en heb je niet gewoon een KT266 bordje gekregen ? Het lijkt me dan ook niet zo vreemd dat je liveupdate geen BIOS kan vinden (al weet ik niet of 'ie dat voor de KT3 uberhaupt nog wel doet, het is allemaal een beetje achterhaald). De 266 in het typenummers geeft de DDR snelheid aan, dus het is niet zo vreemd dat je het bordje zonder problemen op 133MHz fsb kunt zetten, want dat ondersteund de KT266 prima.
De KT266 is gewoon een voorloper van de KT3. De KT266 ondersteund max 133MHz fsb en de KT3 kan op max 166MHz. Of er veel performance verschil in de borden zelf zit zou ik niet weten, maar je kunt gewoon even in de gaten houden of het systeem merkbaar trager werkt dan voorheen.

Omdat het een KT266 is of een KT3 bord met een verkeerd bios is het ook niet zo vreemd dat je je processor als Unknown ziet. In de tijd van de KT266 zal de 2400+ nog niet officieel zijn ondersteund, volgens mij was je toen echt stoer als je een 2100+ had, misschien zelfs al een 2200+. Het zou kunnen dat er nog latere bios versies zijn die die ondersteuning nog wel toevoegen maar het zou me niets verbazen als die er niet zijn.

Een KT3-Ultra-2 zal een 2400+ moeiteloos herkennen, dus als je echt zeker weet dat het een KT3Ultra-2 is (typenummers staan meestal tussen de PCI sloten op je bord) kun je nog overwegen om the old-fashioned way je BIOS te flashen. Instructies waar je BIOS bestanden kunt vinden en hoe je ze moet flashen kun je overal op het forum en de rest van het internet vinden.

Maar omdat het gewoon goed werkt denk ik dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken en gewoon blij mag zijn dat je zo'n bordje nog op de kop hebt weten te tikken.

Wat je drivers betreft zou je nog kunnen overwegen om je Via Hyperion drivers opnieuw te installeren. Nieuwste downloaden, booten in safemode, drivers via software panel verwijderen. Reboot naar normal mode, nieuwe hardware meldingen annuleren of automatisch laten installeren en daarna de nieuwste Via drivers installeren.
Zo kun je in ieder geval uitsluiten dat er ergens een driver achterblijft van een functie die niet op je huidige moederbord zit of misschien juist een driveroptimalisatie mist voor een functie die je nieuwe moederbord wel heeft (denk aan een RAID controller bijvoorbeeld).

Maar nogmaals, als het werkt en je kunt je er mee uit de voeten dan is het het veiligst om alles gewoon lekker zo te laten draaien.
Pagina: 1