Processor of moederbord spontaan na 5 jaar defect?

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:46

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Sinds vandaag krijg ik ineens mijn pc niet meer goed opgestart. Dit systeem heeft nu al zeker 5 jaar stabiel gelopen.

Het probleem nu is dat de pc start, de eerste keer nog wel in Windows komt, ik kan misschien nog even outlook starten en dan komt er een spontane reset. Hierna komt de pc vaak helemaal niet meer in het startscherm van Windows, maar reset al ergens tijdens het booten.

Ik heb alle PCI kaarten eruit gehaald en om beurten de twee geheugenbankjes erin gehad (2 bankjes van 512mb). In elke situatie volgt hetzelfde resultaat, een spontane reboot. Ik heb het idee als ik in de kast ruik, dat het een beetje branderig ruikt, maar of dat echt zo is weet ik niet zeker.

De processorfan draait prima, harde schijven starten goed op en de processor wordt verder ook goed herkend.

Het betreft een MSI KT3 Ultra moederbord met een AMD 2400+ processor en 2x 512mb geheugen.

Mij gevoel is dat het probleem wel eens het moederbord zou kunnen zijn en niet de processor. Het geheugen zou ook nog kunnen, maar dan zouden ineens beide bankjes defect moeten zijn. Iemand nog enig idee welk onderdeel de grootste kans maakt? Misschien dat ik dan maar eens op zoek moet naar een tweedehands moederbord of processor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem sowieso Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Verder zou ik ook eens kijken naar de condensatoren als ik jou was, grote kans dat die bol staan of zelfs al opengebarsten zijn.

• hars73

hars73

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:33:
Neem sowieso Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Verder zou ik ook eens kijken naar de condensatoren als ik jou was, grote kans dat die bol staan of zelfs al opengebarsten zijn.
Nou je het zegt, wat mij zostraks opviel is dat bij een paar condensatoren aan de bovenkant een soort roestachtig kleurtje zat... kan dat iets zijn? (ik zit niet zo in electronica)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De computer kan ook gewoon raar doen als maar een reepje defect is.

Verder is vijf jaar vrij lang voor computer hardware. Heb je gecontroleert op lekkende condensatoren?
Neem inderdaad even de bovenstaande guide door om er achter te komen bij welk onderdeel het defect zit.

edit:
Stond dat over die condensatoren er net ook al 8)7
spuit 11

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 25-03-2007 21:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hars73 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:35:
[...]

Nou je het zegt, wat mij zostraks opviel is dat bij een paar condensatoren aan de bovenkant een soort roestachtig kleurtje zat... kan dat iets zijn? (ik zit niet zo in electronica)
Dan zijn je elcos dus brak. Stook de soldeerbout maar op zou ik zeggen :P

• hars73

hars73

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:37:
[...]

Dan zijn je elcos dus brak. Stook de soldeerbout maar op zou ik zeggen :P
ja daahag... dat wordt waarschijnlijk op zoek naar een ander moederbord..... Dat lijkt me dan de goedkoopste oplossing.

Hoe groot is de kans dat de processor het probleem is? Waarschijnlijk niet al te groot?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hars73 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:39:
[...]

ja daahag... dat wordt waarschijnlijk op zoek naar een ander moederbord..... Dat lijkt me dan de goedkoopste oplossing.

Hoe groot is de kans dat de processor het probleem is? Waarschijnlijk niet al te groot?
De kans is aanwezig dat de cpu beschadigt is, maar in elk geval is je mobo stuk.
En waarom niet even opnieuw solderen. Zo extreem moeilijk is dat nou ook weer niet (enige wat je nodig hebt zijn een paar goede elcos, en met wat geluk stuurt MSI die wel op)

Verwijderd

waarom zou de voeding het niet kunnen zijn? heb je dat al uitgesloten?
wel erg drastisch om gelijk een soldeerbout op het bord te zetten, ik zou het in ieder geval niet doen.. zeker niet als je ziet wat een ander bordje ter vervanging moet kosten.

• hars73

hars73

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:59:
[...]

De kans is aanwezig dat de cpu beschadigt is, maar in elk geval is je mobo stuk.
En waarom niet even opnieuw solderen. Zo extreem moeilijk is dat nou ook weer niet (enige wat je nodig hebt zijn een paar goede elcos, en met wat geluk stuurt MSI die wel op)
Dan moet ik ook nog een soldeerbout gaan aanschaffen.... :X Dat wordt hem niet....

Dat wordt op zoek naar een ander moederbord en dan maar hopen dat de processor niet het probleem is...

En wat de voeding betreft, kan die zomaar na een lange tijd onstabiel worden? Er zijn namelijk sowieso 3 of 4 condensatoren die roestig zijn aan de bovenkant... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door hars73 op 25-03-2007 22:22 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
en je kent niemand die dat ffjes voor je zou kunnen doen?

heb laatst ook een oud bordje van een maat van me onder handen gehad, uurtje en een boel lachen later (daarom zo lang) kon die het bordje er weer inzetten, die draait weer soepeltjes. elco's_zijn_niet_moeilijk_te_vervangen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hars73 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:21:
[...]

Dan moet ik ook nog een soldeerbout gaan aanschaffen.... :X Dat wordt hem niet....

Dat wordt op zoek naar een ander moederbord en dan maar hopen dat de processor niet het probleem is...

En wat de voeding betreft, kan die zomaar na een lange tijd onstabiel worden? Er zijn namelijk sowieso 3 of 4 condensatoren die roestig zijn aan de bovenkant... 8)7
Vaak is het zo dat lekkende elcos medeveroorzaaktw orden door een brakke voeding. Elcos slijten namelijk veel eerder als een voeding niet lekker stabiel is. Dus dat ding eens doormeten kan sowieso geen kwaad.

Overigens kost een simpele soldeerbout €5 lijkt me dat je daar bijna onmoelijk een mobo voor kunt scoren

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 25-03-2007 23:48 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
heb zelf ook een ouder mobo met lekkende elco's, kan ik die gewoon gaan halen in een electronicawinkel of neem ik beter contact op met MSI (toevallig?) zelfde merk

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Volgens mij kun je beter even met MSI contact opnemen, weet je zeker dat je de goede elco's krijgt. Mochten ze die niet op willen sturen kun je natuurlijk altijd nog naar de electronicazaak om de hoek.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1