Toon posts:

UTP Kabel: Huidige verlengen of 1 hele lange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik woon in een nog al groot gebouw en hoewel ik nu over de Wifi internet krijgen we binnenkort sneller internet, waar ik dan ook gebruik van wil maken.

Situatie 1:
Op dit moment ligt er vanaf de router (andere kant gebouw):
- Een UTP kabel van zo'n 8 meter
- Die gekoppeld is met zo'n klein plastic blokje aan nog een UTP kabel van zo'n 8 meter
- Hier zou ik weer met zo'n blokje een UTP kabel van zo'n 40/50 meter aan kunnen kopppelen.

Die dan vervolgens gewoon in mijn pc geplugd wordt.

Situatie 2:
Ik zou een UTP kabel van 100m kunnen kopen en van router naar mijn pc kunnen leggen.
Omdat de afstand maximaal maar zo'n 70meter is zou ik het natuurlijk wel op dit punt knippen.
Met zo'n 100meter kabel moet ik sowieso de plugjes (aan de uiteinden) nog vastmaken

Qua eruo'tjes verschilt het niet heel veel of ik voor situatie 1 of 2 ga, zover ik weet.

Nou vroeg ik me dus af, kan ik het best voor situatie 1 of 2 gaan?
Zit er een groot verschil tussen?
Lagt sitautie 1 of 2 opvallend meer? Of ben ik met beide de sjaak?
En zou een CAT5e / 6 kabel iets uitmaken?

Een beetje aanprutsen met netwerken kan ik wel, maar hier weet ik helaas echt niets vanaf. Hopelijk iemand op Gathering wel :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe minder tussenstukjes, hoe beter. Ik zou dus voor optie 2 gaan.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:21
Als je goeie spullen gebruikt moet beide kunnen. Al heeft Situatie 2 ten alle tijde de voorkeur aangezien iedere koppeling (overgang op andere legering metaal) een relatief groot verlies teweeg brengt.

De kans op storingen en hogere lag is bij Situatie 1 ronduit het grootst.

Cat5e/6 zal in situatie 2 niet veel uitmaken. Het is altijd beter, dus als het niet te duur is... In Situatie 1 zou ik het zeker doen. Alle beetjes helpen.

Tussen 2 haakjes:
Je post voldoet niet aan de eisen. Lees dit eens door:
Registratievoorwaarden / korte FAQ
Daarnaast had je het antwoord zo via google / faq`s kunnen vinden. Tweakers.net is geen vraagbaak!
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.

[ Voor 61% gewijzigd door Nijn op 25-03-2007 20:09 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 08:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe koperen verbindingsstukjes lag kunnen veroorzaken :?
Netjes is het niet, en persoonlijk heb ik nog nooit meer dan 1 koppelstukje gebruikt maar het zou moeten kunnen lijkt me.

Als het even kan zou ik gewoon die kabel vervangen voor 1 lange, al is het alleen al omdat het netter is, en je je bij problemen niet suf zoekt tussen 3 kabels en 3 koppelblokjes.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:21
Een verbindingsstukje verzwakt het signaal altijd. Lag kan in dit geval veroorzaakt worden door error correction.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 19:59:
[...]
Situatie 2:
Ik zou een UTP kabel van 100m kunnen kopen en van router naar mijn pc kunnen leggen.
Omdat de afstand maximaal maar zo'n 70meter is zou ik het natuurlijk wel op dit punt knippen.
Met zo'n 100meter kabel moet ik sowieso de plugjes (aan de uiteinden) nog vastmaken
[...]
Ik neem aan dat je wel bedoelt dat je 70m knipt en dan een actieve component ertussen zet (een hub, router of switch, de tweede en derde zijn wat overkill). Met alleen een maximale kabel van 70m en een koppelblokje maak je het niet beter. Dan heb je gewoon een "slechte" kabel van 100m. Dan kan je het nog beter met alleen één stuk van 100m proberen :).
Ik zou je adviseren om 2 delen te nemen met een hubje ertussen. Als je de mogelijkheid hebt om beide kabels dan ongeveer 50 m te nemen (ieder de helft van de afstand), zal je verbinding de meeste kans van werken hebben. Maar 70/30 zou ook moeten lukken, mits je de lange zorgvuldig knijpt (de korte ook uiteraard, maar die zal wat meer marge hebben).

Zo scherp als een voetbal!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-03 10:47
@ hierboven:

Zijn pc staat 70 meter van de router af.

Hij koopt dus dan 100 meter, en houd er grofweg 30 meter kabel aan over

het is niet dat ie na 70 meter de boel wil versterken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Idd, koop een rol kabel van 100m bij $PCBOER, wat plugjes (meer dan twee :P), een tang (altijd handig om te hebben) en lees de FAQ in dit forum over hoe je een kabel maakt. Als je alles gewoon goed doet en niet eigenwijs doet ('kleurtjes maken toch niet uit?') gaat dat gegarandeerd werken, en zolang niemand die kabel fysiek sloopt blijft dat voorlopig ook wel werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

@Nijn: Tja ik begrijp ook wel dat er liever niet het forum vol met vragen staat, maar na rondvragen en opzoeken op het internet kon ik nog niet tot een goede conclusie komen. En de mensen op tweakers.net lijken echt een goed antwoord op alles klaar te hebben :)

@Reptile209 en CyBeR: In situatie 2 zou ik inderdaad één lange kabel van de router naar mijn pc trekken.

Aangezien iedereen het eens lijkt te zijn dat de koppelstukjes niet al te geweldig zijn zal ik de extra moeite nemen en voor situatie 2 gaan. Ik heb meer dan twee plugjes nodig omdat het me niet in 1 keer gaat lukken :P?

Nogmaals bedankt iedereen, ik zal zeker is kijken of ik andere mensen binnen het forum kan helpen met de zaken waar ik wél wat af weet :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 08:38:
Ik heb meer dan twee plugjes nodig omdat het me niet in 1 keer gaat lukken :P?
Als je dit nog nooit gedaan hebt: yep :P

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 11:35
Mocht je je kabel door een open stuk grond leggen:

koper trekt bliksem aan als de hel, wel ff mee uitkijken dus of zorgen dat de kabel diep genoeg ligt...

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Pinjataaa

Hit me!

LiquidSmoke schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:46:
Mocht je je kabel door een open stuk grond leggen:

koper trekt bliksem aan als de hel, wel ff mee uitkijken dus of zorgen dat de kabel diep genoeg ligt...
Oef.. hoeveel kans?
Ik heb nu al een jaar een koper kabel door mijn tuin naar een kameraad zn huis (90 meter).
Deze ligt zo goed als niet door de grond

[ Voor 81% gewijzigd door Pinjataaa op 26-03-2007 20:55 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet veel kans. En bovendien, een beetje onder de grond helpt daar ook niet tegen. Het enige wat je daar tegen kan doen is in feite gewoon glasvezel leggen.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Pinjataaa

Hit me!

CyBeR schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:08:
Niet veel kans. En bovendien, een beetje onder de grond helpt daar ook niet tegen. Het enige wat je daar tegen kan doen is in feite gewoon glasvezel leggen.
Gelukkig :9 Ik schrok me dood

Verwijderd

Topicstarter
Mm nee hij ligt door een grote hal, maar bedankt voor de tip :)
Pagina: 1