Toon posts:

Laptop batterij opladen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de laadmodule op het moederbord van mijn laptop stuk is, wil ik mijn batterij laden met een voeding. Nu is mijn vraag of dit nu eenmaal mogelijk is.
Ik beschik over een dell laptop.

Vriendelijke groet

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
wat voor batterij wil je opladen dan?
spanning?
NiCd / NiMh?
ik denk dat er geen standaard laders voor zijn, dus dat je hem zelf moet maken...

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
li-ion battery type 3R305
11.1V 4320mAH
cap 48WH

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:31
guck mal! een avatarcompanoin!

Ik denk dat je wel heel erg moet uitkijken met batterijen. Zelf een oplader bouwen zou ik niet aan beginnen, tenzij je echt veel van elektronica af weet. Als oplossing kan je een laptop zoeken waar dezelfde batterij in past, en die laptop dan als 'oplader' gebruiken, maar da's wat duur :p

Verwijderd

Topicstarter
als dit mogelijk is, dan zou ik de batterij toch kunnen laden met een gestab. voeding, maar welke pins weet ik verder ook nog niet

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Mr.Qips schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:00:
guck mal! een avatarcompanoin!

Ik denk dat je wel heel erg moet uitkijken met batterijen. Zelf een oplader bouwen zou ik niet aan beginnen, tenzij je echt veel van elektronica af weet. Als oplossing kan je een laptop zoeken waar dezelfde batterij in past, en die laptop dan als 'oplader' gebruiken, maar da's wat duur :p
Als je bijv. alleen een moederbord kan regelen niet, meeste laptops kunnen zonder HD, CD, scherm, RAM e.d nog wel een batterij opladen dacht ik. Kan je aan de LEDjes wel zien (als ze uitgaan = batt. vol ;) ) Of je batterij klaar is met opladen.

Verwijderd

Topicstarter
idd is wat duur :P en een nieuw mobo aanschaffe is ook geen optie, dan kan ik beter een nieuwe laptop kopen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:02:
idd is wat duur :P en een nieuw mobo aanschaffe is ook geen optie, dan kan ik beter een nieuwe laptop kopen.
Nee, ik bedoel een moederbord van jouw type laptop (of een laptop die compatible is met jouw accu) opzoeken, en daar je adapter aanhangen en zo je batterij opladen. Geen nieuw moederbord voor je eigen laptop ;)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
Pak een auto accu lader? Zelfde Voltage zo ongeveer (die 5 % boeit niet zoveel).
Ben benieuwd of dat zou kunnen.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Zou het niet mogelijk zijn om gewoon 11V aan te sluiten op de 2pinnen die de spanning aan de laptop leveren? Maar dan stel ik me de vraag waarom de andere 7pins voor dienen(totaal van 9pins)

Verwijderd

Topicstarter
warcow schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:12:
Pak een auto accu lader? Zelfde Voltage zo ongeveer (die 5 % boeit niet zoveel).
Ben benieuwd of dat zou kunnen.... :)
Ik ben niet van plan om te experimenteren met mijn laptop, mocht het mislukken :P

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
Je experimenteerd met een accu. En het is altijd veiliger dan gewoon zomaar een adaptor erop aansluiten. Zo'n auto accu lader heeft tenminste een overlaadbeveiliging, een adaptor niet.... :P
Maar er is vast wel een tweaker hier die kan zeggen of het wel of nier verstandig is.
(en ze zijn niet duur, heb er zelf via een buur vorige week 1 gekocht voor 10 euro.)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik denk dat je dit redelijk kan vergeten, omdat de batterij niet alleen moet worden geladen, ook z'n electronica moet de juiste informatie hebben over hoe vol de accu is.

Verwijderd

Topicstarter
zit die elektronica niet gewoon op het mobo van je laptop. Je hebt dan ook nog een indicator op je batterij, maar heeft dit niet hetzelfde principe als een AA-batterij? deze kan je ook gewoon opladen...

nuja dan hoop ik dat een tweaker me dat kan vertellen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 20:40 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
NEE! Een AA batterij is zeker niet hetzelfde. Dat is NICD. En die hebben al speciale opladers nodig.

Een LI-ion accu kan ontploffen / in de fik vliegen als hij verkeerd opgeladen wordt / overbelast raakt. Daarom zitten er altijd hittesensoren etc in zo`n accu. Sommige accu`s stoppen het opladen zelf als het mis gaat, sommige accu`s geven alleen de sensor-output door aan de laptop, en laten die bepalen wat er moet gebeuren. Sommige hebben daarnaast nog een fuse die helemaal doorklapt net voordat het mis gaat, gevolg: accu dood.

Daarnaast mag je een Li-ion accu niet overchargen. 1% overchargen kan al vrij pijnlijk worden. Je moet dus altijd in de gaten houden of de accu het doelvoltage al bereikt heeft. En dan spreek je over mV`s.

Hoe dan ook, als je dit al aandurft, zorg in ieder geval dat je er bij blijft, de temperatuur in de gaten blijft houden en eerst nog wat onderzoek doet over het opladen van LI-ION accu`s.

Kijk ook hier is: http://www.analog.com/lib.../archives/31-2/liion.html

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 25-03-2007 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ahzo, vandaar die 9pinnetjes...
dan moet ik dit eerst nog eens bekijken voor ik dat risico zal pakken.
alvast bedankt

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
The main challenge in charging a Li-Ion battery is to realize the battery's full capacity without overcharging it, which could result in catastrophic failure. There is little room for error, only ±1%. Overcharging by more than +1% could result in battery failure, but undercharging by more than 1% results in reduced capacity.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:29
Het laden van een Li-ion accu is tricky bussiness als je niet weet wat je doet. In de modelbouwwereld zijn Li-ionaccu's nu redelijk ingeburgerd en wordt keer op keer gewaarschuwd voor het laden van die dingen.

Het is niet zo dat je er even simpel 11V opzet. Het laden gebeurt met max 4,125V. Hierboven onstaat zuiver Lithium in de accu. Dit reageert zeer heftig met zuurstof en water waardoor je accu bijna zeker in de fik vliegt of explodeert.

Mijn advies: NIET doen, laptop laten repareren en 1x slikken als je de rekening betaalt.

Verwijderd

Topicstarter
mja goed om te weten alvast. Maar een nieuw mobo plaatsen is veel te duur, in dat geval kan ik beter een nieuwe laptop kopen...
De batterij opladen zal dus ook geen optie zijn aangezien de risico's.
toch bedankt
Pagina: 1