Kom op, ga zelf ook eens wat proberen.
De inzet was niet echt groot, het is hier op GoT wel de bedoeling dat je moeite steekt in je probleem/vraag alvorens je ze hier neerkwakt, maar ook nog binnen 3 uur kicken vind ik not done.
• Welke driver is het beste?
Dat verschilt per systeem en mogelijk zelfs per kaart. Probeer een aantal verschillende versies en benchmark. Daarbij kun je bijvoorbeeld al 3 soorten pakken: de oudere toen je videokaart nog de nieuwste serie was, middenmoot toen je videokaart 1 generatie achter lag, de meest recente die je kaart ondersteunen.
Meten is weten
• Waar vind ik drivers en zijn ze voor AGP/PCI hetzelfde en wordt mijn chip ondersteunt?
Op
www.nvidia.com kun je prima drivers vinden voor een grote reeks kaarten en OSs.
nVidia drivers maken al tijden gebruik van een Unified Driver Package, welke reference drivers bevat voor een flinke reeks nVidia GPUs. 9 van de 10 keer zullen zowel PCI als AGP versies van kaarten worden ondersteunt, en daar zijn recent PCIe native GPUs aan toegevoegd.
Voor zekerheid neem je de Release Notes van de driver die je download door, daar staat zo vrijwel altijd een lijst van ondersteunde GPUs in. Het is mogelijk dat de meest recente drivers oudere typen niet meer ondersteunen omdat de support voor die typen gewoon vervallen is en er geen updates meer voor uitgebracht worden, hiervoor check je dus de Release Notes.
• Aan welke DirectX/OpenGL standaard voldoet mijn kaart?
Deze eigenschappen worden bepaald door de gebruikte GPU. Zoek dus informatie op over de GPU of de kaart zelf.
Je kunt weer op de site nVidia terecht, en wel de die met de
product informatie van de FX5200.
En anders zijn reviews en Google je vriend.
• Hoe overclock je je kaart?
Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld softwarematig of door middel van VideoBIOS flashing.
De laatste wordt vooral gebruikt om overclocks permanent te maken, de kaart zal dan altijd op de hogere snelheid lopen onafhankelijk van het gebruikte besturingsysteem bijvoorbeeld. Hier kleven echter ook nadelen aan, het flashen van clocks en unlocks in het VideoBIOS is alleen aan te raden als je weet waar je mee bezig bent.
Vrijwel al het "normale" overclocken gebeurt door middel van software.
Dit kan vaak gewoon in de settings van de drivers, maar er zijn ook 3rd party utilities voor te gebruiken. Wat je liever hebt is persoonlijk, dus probeer en ontdek je persoonlijk voorkeur.
Voor basic overclocking is het driver panel eigenlijk al genoeg, een utility geeft vaak wat extra flexibiliteit in de opties.
Mijn voorkeur is een 3rd party utility. Hier zijn uiteraard weer varianten in omdat de smaak van ieder nou eenmaal anders is. Populaire utilities zijn
RivaTuner,
ATiTool en
PowerStrip.
Zelf gebruik ik RivaTuner voor mijn huidige nVidia kaart.
Support voor verschillende modellen verschilt ook weer per utility, kijk daarvoor in de documentatie van de software.
Is dit slotje informatief genoeg voor je?

Als dit niet zo is, of je bent het oneens met het slot, of je hebt andere vragen voor me, mijn DM/mail-box staat open.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.