Onbekende Monitor

Pagina: 1
Acties:

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Om eens wat met Linux te spelen heb ik een oud pc'tje uit het stof getrokken en daar OpenSuSe 10.2 op gezet. Alles werkt naar behoren maar de monitor wordt niet door Suusje herkend.

Het gaat om een "Legato, 15"" monitor die, uiteraard, niet in de lijst met monitoren staat. Via Google kan ik geen passende driver vinden (of ik ben gewoon een knuppel die niet weet hoe je moet zoeken)

Als grafische kaart heb ik een ATI Radeon 9200, hier zitten dirvers.

Momenteel wil de monitor niet in een hogere resolutie dan 800x600 met en refreshrate van 42. Dat laatste is het probleem want je krijgt er een barstende pijn in de hersenpan van.
Wie kan mij helpen aan een monitor driver, of wie weet een oplossing?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
Mja dat wordt pielen in je xorg.conf
Je hebt geen driver voor je monitor nodig maar de specs zouden wel fijn zijn. Als je horizontale en verticale refresh rates weet voor dat ding kun je die invullen en dan ben je er in feite.

Saved by the buoyancy of citrus

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Je hebt geen driver nodig voor je monitor. Het enige wat je moet weten is welke horizontale en vertikale refresh rates je monitor aan kan. Soms staat dat achter op je monitor, anders moet je eens googlen op het merk en typenummer (dat meestal ook achterop staat).
De gevonden refresh rates kun je vevolgens in het bestand /etc/X11/xorg.conf invullen in de betreffende monitor sectie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Section "Monitor"

Identifier  "My Monitor"

# HorizSync is in kHz unless units are specified.
# HorizSync may be a comma separated list of discrete values, or a
# comma separated list of ranges of values.
# NOTE: THE VALUES HERE ARE EXAMPLES ONLY.  REFER TO YOUR MONITOR'S
# USER MANUAL FOR THE CORRECT NUMBERS.

HorizSync   31.5 - 50.0

# VertRefresh is in Hz unless units are specified.
# VertRefresh may be a comma separated list of discrete values, or a
# comma separated list of ranges of values.
# NOTE: THE VALUES HERE ARE EXAMPLES ONLY.  REFER TO YOUR MONITOR'S
# USER MANUAL FOR THE CORRECT NUMBERS.

VertRefresh 40-90

EndSection

Dit zijn de waarden voor een 17" monitor. Je zou ze eens kunnen proberen bij jou monitor, hoewel met wel altijd waarschuwt dat de monitor kapot zou kunnen gaan bij verkeerd opgegeven frequenties. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar 't zal je maar overkomen :P.

• MarchelV
Bedankt voor de uitleg, daar zal ik eens mee spelen.
Ondertussen heb ik het opgelost door als monitor type VESA op te geven, dat werkt redelijk (1024x768 bij 60Hz)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
VESA is voor je videokaart, niet je monitor. :)
Je monitor is gewoon alleen maar die HorizSync en die VertRefresh in principe, verder maakt het niets uit.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Soms zijn HorizSync en VertRefresh nog niet genoeg en moet je een modeline aanmaken voor een specefieke resolutie@refreshrate. Hier een online generator. Het was voor mij de enige manier om mijn monitor op 1280x1024@102hz te laten werken. Stel dat je in windows een refreshrate haalt van 80, dan moet dat met X ook mogelijk zijn.

Je zou nog kunnen proberen om wat van de serienummers/typeaanduidingen die op monitor staan te googlen om achter de specs te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 19:25 ]

• MarchelV
Appart, ik heb "VESA Compatible" bij het type monitor ingevuld en ATI Radeon bij de videokaart.
Maar het werkt en da's het belangrijkste.

Ik zal die generator eens proberen, hoewel het nu ook werkt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk zit je dan niet in xorg.conf (het configuratiebestand waar je dit soort zooi in moet stellen en waar ph0t0nix een stukje uit postte) te werken maar in een of andere vage GUI config geval. Als je iets afwijkends doet is dat prima, maar wees dan wel volledig en zeg waar je aan het instellen bent. Want anders gaan we gewoon uit van het standaard, en dat is xorg.conf aanpassen :o

Oslik blyat! Oslik!

• MarchelV
Ik heb het inderdaad via de grafische configuratie gedaan (gnome)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Waarschijnlijk werkt 1024x768x70Hz ook wel, en dat scheelt in je asparine gebruik.
Pagina: 1