Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Touch Screen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb hier een touch screen beeldschermpje gesloopt uit een kapotte HP iPaq, en ik vraag me af of die het nog doet. Zou me erg vet lijken om dat beeld aan je computer ofzo aan te sluiten. Echter ik ben electronica noobje, kan alleen solderen :P

Kan iemand me uitleggen hoe ik kan test of het beeld het nog doet, of hebben jullie een simpele manier om dit ding aan je computer te fixen. (Denk dat ik nu de aansluiting ook moet vermelden, maar geen id hoe mss ff foto maken ofzo?)

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 16:54

Alaksandus

Vae puto deus fio

Buiten het feit dat het waarschijnlijk onmogelijk is om dergelijk scherm aan te sturen. Hebben we toch op zijn minst het modelnummer van de Ipac nodig om je te helpen.

Maar ga er maar vanuit dat als je, zoals je zelf al toegeeft, een noob bent in elektronica dit niet te doen is voor je.

Wat voor info heb je trouwens zelf al opgezocht?

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk morgen even naar het serienr en item nr van het beeldschermpje. Ik heb zelf rondgekeken in het PSOne LCD topic en een paar Laptop LCD topics. Ook had ik al rondgekeken naar paar datasheet site's met iPaq sheetjes.

Is het niet mogelijk/makkelijker om het beeldscherm dan zonder touch screen aan te sturen?
Heb tot nu toe alleen ooit zo'n draadloos IR ontvanger voor een afstandsbediening gemaakt, maar ik ben niet iemand die gauw opgeeft :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Een touchscreen is doorgaans een set folie's die vooraan op het scherm geplakt zijn, waaruit (in het simpelste geval) 4 draadjes komen, door er afwisselend horizontaal/verticaal spanning op te zetten, en verticaal/horizontaal de spanning op te meten, kan bepaald worden waar er gedrukt werd. Dergerlijke touchscreen is nog te doen om zelf uit te lezen, 5 en 8 draads resistieve TS's (zelfde maar dan ingewikkelder), SAW (Surface Angular Wave, stuurt golven boven het beeld, en meet of er een vinger in de weg zit door tijdsvertragingen/faseverschuivingen) of IR (lichtstraal onderbroken=vinger in de weg) TS' zijn bijna niet te doen om zelf een controller voor te maken.
De controller in je iPaq zal wellicht verweven zijn met de rest van de componenten (en is dus nauwelijks in gang te krijgen), maar een TS werkt volledig onafhankelijk van het beeldscherm zelf, het beeldscherm kan dus op de gekende manieren (datasheet zoeken, indien mogelijk de juiste signalen aanbieden) aangestuurd worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een HP iPaq H1945.
Op het schermpje staat een part nr, maar daar vind ik op google alleen dit mee: http://www.ipaqrepair.co.uk/ipaqpart330.html
Dat is dus het schermpje. De Touch screen is idd gewoon 4 draadjes.

HP maakt z'n beeldschermen niet zelf, en ik heb geen idee hoe ik nu een datasheet kan vinden...