iBook G4 kopen verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hallo mede Apple-fans, :)

Sinds enige maanden heb ik een Powermac G4 (533 Mhz, 896 MB, geforce 2 32Mb, Panther) te leen.
En sindsdien ben ik eigenlijk vrij onder de indruk van OS X, zo erg dat ik besloten heb om over te stappen.
Deze Powermac heeft alleen 2 nadelen: Dat hij vrij traag is. Soepel werken gaat net aan als ik de schaduwen uitschakel, en een filmpje op youtube loopt niet echt vloeiend. Het andere nadeel is dat de Geforce 2 een belabberd beeld geeft op mijn Dell 2405FPW. Boven de 1024x768 wordt het beeld eigenlijk alsmaar slechter.

Nu ben ik 2dehands gaan zoeken en ik vond een iBook G4 wel aantrekkelijk. Veel modellen van rond de 1 Ghz met 1 GB ram gaan zo voor 450-500 euro.
Zal dit aanzienlijk soepeler werken met schaduwen aan? De kloksnelheid is vaak al het dubbele dan de powermac die ik nu heb. :)

Waar ik hem voor wil gaan gebruiken: (Het moet een laptop zijn)
(draadloos) Internetten
Garageband!
Films/series kijken
Klein beetje downloaden met torrent/limewire
Chatten
Aansluiten op mijn Dell 24" Monitor. (VGA output is hier eigenlijk te slecht voor?)

Is het slim om hiervoor een 2dehands iBook G4 te kopen? Iemand andere suggesties?

Note:
Een macbook/powerbook wil ik eigenlijk liever niet omdat ik dan al aan de 1000 euro zit en ik beter door kan sparen voor een Macbook Pro zodat ik ook zou kunnen gamen. :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een iBook G4 gehad (1.2Ghz, 1 Gb). Ik had de 12". Heerlijk apparaat voor internetten, mailen, muziek films en series. Resolutie is maar 1024x768, maar is wel mee te leven. Garageband is lastig. Resolutie is laag, dus niet erg overzichtelijk, en imho vrij traag, maar wel te doen. Torrenting (transmission of tomato) en Limewire is ook geen probleem.

Verder zijn het TOP-apparaten!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
Wanneer je er niet al te zware dingen mee wilt doen is het niet een miskoop denk ik om een wat snellere iBook G4 wilt aanschaffen. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Garageband maar wanneer een resolutie van 1024x768 werkbaar is voor je dan is het volgens mij wel de moeite waard om aan te schaffen al zal je natuurlijk mogelijk met even te wachten en door te sparen voor een MacBook een betere aanschaf doen denk ik.
Maar als je niet perse het nieuwste van het nieuwste hoeft te gebruiken dan zou ik zeker voor een wat goedkopere iBook G4 gaan.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ik heb mijn iBook G4 ook een tijdje aan een Dell 2407FPW gehangen op een resolutie van 1920x1200 en dat werkte wel goed hoor, het beeld was scherp, alleen dingen zoals Expose, OpenGL en filmpjes afspelen gingen schokken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik toch maar even wacht op wat er gaat gebeuren met de Macbook en de Macbook Pro. Er gaan zoveel geruchten; Santa Rosa, X3000 gpu, Led-Backlight etc
Als ze de Macbook een iets betere gpu geven is dat wel een mooie keuze. :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou voor een iets snellere PowerBook G4 gaan, heb onlangs nog eentje opgepikt (ben er nu mee bezig) voor $700, 2 jaar oud, BT, WiFi, 768MB RAM, 1,5GHz. Snel genoeg om een spelletje mee te spelen (UT2k3, Postal2, Ghost Recon) en alles ermee te doen wat ik wil. 12" is gemakkelijk overal mee te nemen en weg te stoppen (ben veel onderweg).

De iBook's hebben iets minder features en kunnen vb. hun scherm niet splitten of hebben soms zelfs geen DVI (iets wat ik wel heb), en geen audio-in of bluetooth. Dus ik zou zeker voor de PowerBook kijken indien mogelijk, ze zijn tegenwoordig enorm goedkoop vanwege de switch naar Intel en draaien het laatste en zijn slechts 2 generaties oud.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je hebt het over een extern scherm en daarna over een iBook. Is het niet een idee om een mac mini met 512 mb te nemen en deze aan te sluiten op je Dell scherm. Kost je 619 euro. Het is dan wel geen laptop, maar goed.

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/856/store.apple.com/Catalog/nl/Images/macmini/img/product-product.jpg

Hij blijft schattig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 27-03-2007 08:13 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik draai Garageband meestal op mijn PM G4/733/1024 en niet op mijn iBookG4/933/1280, vanwege het scherm en de max resolutie, die voor een extern scherm (ik draai mijn PM normaliter gewoon op 1600x1200) erg laag is.

De iBookG4 is snel zat, maar heeft gewoon een langzamere HD en daardoor iets trager in zijn 'handling' in Garageband. Maar als je niet met teveel actieve tracks parallel werkt en bijvoorbeeld tussentijds wegschrijft naar audio-bestanden en die als aparte track inleest, gaat het prima!

Uiteraard zijn er features die beter op een iMacG5, G5 of nieuwere machine draaien, maar ja, de prijs hè? De prestaties van de MacMini als alternatief kan ik je niet melden...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53

Nitai

Live the life you love.

Wat Falcon zegt, dacht ik ook als eerst. Zelfs als je niet voor de nieuwe Intel Mac Mini gaat, dan is een tweedehandse mini (G4) van rond de 400 een veel betere keus. :)

Edit: Ik doelde op Mac Mini's van Marktplaats/Ebay etc. :P ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Nitai op 27-03-2007 10:52 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij macme.nl hebben ze nog een paar "nieuwe" mac mini's voor 529 euro. Maar voor de meerprijs zou ik gewoon een nieuwe mac mini nemen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik zou het doen. Als het echt niet bevalt kun je het ding binnen een paar weken voor hetzelfde bedrag weer kwijt, over een jaar levert 'ie nog steeds 300 euro ofzo op, en je hebt wel een computer die je het komende jaar kunt gebruiken en in je budget past.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Ik typ dit hier op de laatse iBook G4 (1.33 GHz 12", 1GB), en als ik je lijstje bekijk zou ik het gewoon doen. Draadloos internetten gaat heerlijk op dit dingetje (buiten in het gras met een 12"-laptopje internetten, super :P), Garageband lukt je ook (met niet te veel instrumenten), torrents downloaden natuurlijk ook (tip: Xtorrent) en films en series kijken is ook geen probleem.

Alleen het aansluiten op een groter scherm raad ik je niet aan. Ik sluit af en toe mijn iBook aan op een 17" TFT, en dan wordt de computer gelijk een stuk trager. Expose en Dashboard zijn ook niet echt leuk meer om te doen dan. Dus met 24" wordt dat helemaal erg...

Maar als je €500 wilt besteden, dan is een tweedehands iBook echt een prima koop. MacBooks, ook na een eventuele update (niet teveel de rumors vertrouwen ;)), blijven toch weer €1100.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb de G4 nooit gehaald als vervaning van mijn G3, met name vanwege het scherm dat me te donker is. (Ik hoopte dat ze dat in de G4 zouden verbeteren. was jammer) In ieder geval even gaan kijken of je het prettig vind

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er zijn 2 nadelen van de iBook: geen DVI en niet genoeg videogeheugen. Ook expose vindt 32 Mb tekort.....

Ik zou het dus niet doen. De G4 zal nooit windows goed emuleren dus qua verkoopprijs zal die serie snel de prijs doen dalen. Een groot scherm zal een iBook niet kunnen aansturen, niet in de laatste plaats wegens castratie van de specs enzovoort.
Het eerste instapmodel die nog werkbaar is, is de geupgrade Macmini G4-1.5 Ghz. Die heeft namelijk ook een Radeon9200 met 64 Mb geheugen. En een DVI-poort. Maar een tweedehands Powerbook lijkt mij persoonlijk leuker. (die zijn ook wel te vinden, een G4-800 met 1 GB voor 500 euro)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ecteinascidin schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:57:
Er zijn 2 nadelen van de iBook: geen DVI en niet genoeg videogeheugen. Ook expose vindt 32 Mb tekort.....
Expose werkt wel hoor, met 32MB videogeheugen. Het draait hier zelfs verbazend goed op een PowerMac G3 (blue), 400Mhz, met ATI Rage 128 met 16MB geheugen. Maar het werkt dan inderdaad wel zonder acceleratie van de grafische kaart, waardoor de animaties niet soepel lopen en de verkleinde windows er erg 'brokkelig' uitzien vanwege het gebrek aan anti-aliasing.

Maar het werkt dus wel! Voor het doel waarvoor Expose bedoeld is (het zoeken van een window) is de beeldkwaliteit m.i. niet zo belangrijk.

Maar wat betreft de DVI geef ik je helemaal gelijk: Ik zou ook absoluut DVI willen als ik zo'n mooi 24 inch Dell scherm had. Over VGA krijg je zo'n hoge resolutie gewoon niet mooi. Ik zou ook voor de powerbook G4 gaan, ik heb er zelf een en het is nog altijd een prachtding.
Pagina: 1