Toon posts:

Processor kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord in de case gebouwd.

Erna processor en CPU koeler aangesloten. Nu zet ik de PC aan om te testen. De CPU koeler en koeling van video draait nog geen 1 sec en daarna gaat hij meteen uit.

Het lichtje op het moederbord brand gewoon. En volgens mij is alles goed aangesloten.

Nu heb ik de CPU eruit gehaald, wel de CPU koeler aangesloten gelaten. Nu blijft de CPU koeler gewoon draaien.

Betekent dit dat de CPU kapot is?

Gaat om een Intel Pentium D 2,8 GHz
En het moederbord is een ASUS P5B

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 16:06 ]

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Mijn ervaring is dat cpu's zelden stuk gaan. Kun je niet een andere cpu lenen om het uit te sluiten?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

RvV

Er is vast niets mis mee. Mijn P5B en die van een collega had precies het zelfde. Eerst gaat het systeem een keer of 3 automatisch aan en uit. Ik vroeg mezelf toen af of ik geen korsluiting had maar daarna startte alles goed op.

Y'24

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zitten alle kabeltjes aangesloten die aangesloten moeten zijn?
Heb je de FAQ al doorgenomen voor dit soort gevallen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je maakt wss kortsluiting oid.

gooi alle componenten van de voeding op het mobo+fans na.
start hij nu?

dan een oor een alles aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:13:
dan een oor een alles aansluiten.
Had ik gedaan, zonder CPu startte hij... Tenminste de koelers draaide toen constant.
Met CPU niet :(
Ik denk daarom dat CPU kapot is of te warm wordt. Ik weet eigenlijk 100% zeker dat ik de CPU koeler nu goed heb aangesloten.

Moet ik mijn moederbord er eens uithalen en los op een anti-statische zakje testen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net ff zo getest en dan doet hij hetzelfde, met CPU aangesloten

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:38
Weet je zeker dat de koeler goed contact maakt met de CPU ?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dit controleren?
Want die aansluitingen zitten goed vast op de mobo..

Verwijderd

Modbreak:Reageer eens normaal.

[ Voor 124% gewijzigd door BalusC op 25-03-2007 20:14 ]

Verwijderd

als je hem even laat stuiteren, geen koelpasta gebruikt, niet weet of je hem juist erin steekt, welke settings nodig zijn, mischien wel jumper? dan kom je niet ver.
welk moederbord? en welke processor?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
EN:Moet ik mijn moederbord er eens uithalen en los op een anti-statische zakje testen? ?met een hamer erbij??
Dan weet je wel gelijk of t aan de kortsluiting met de case ligt.

Btw soms schijnen die antistatische zakjes te geleiden leg em gewoon op de mobo doos :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

4 pins 12v connector aangesloten?

[ Voor 69% gewijzigd door een moderator op 25-03-2007 20:16 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Hoe zit het met de koelpasta tussen het koelblok en de proc?. Doet me denken aan een proc die te warm wordt, en daarom afslaat.

Wat zijn je verdere system specs? ( voeding e.d. )

[ Voor 75% gewijzigd door een moderator op 25-03-2007 20:17 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:34
Ik had hetzelfde nadat ik mijn nieuwe Core 2 Duo systeem in elkaar had gezet. Ik overal zoeken naar de oorzaak, bleek dat ik inderdaad die 4-pins 12V connector was vergeten aan te sluiten.

Dat is de aansluiting die volgens mij zorgt voor stroom voor de processor, dat zou verklaren waarom de koeler wel blijft draaien als er geen processor in het socket zit. Kijk daar dus eerst even goed naar. De connector zit hoogstwaarschijnlijk linksboven op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
De 4-pins 12V connector is gewoon aangesloten.

Ik ben wel stom geweest om in eerste instantie het moederbord goed vast te schroeven in de case. Zonder koperen schroeven. Dit is erg stom geweest, en hierdoor is ook zeker kortsluiting ontstaan. Want het lampje op de mobo brandde toen zelfs niet.
Enja dit is een n00b actie, nu tevreden?

Echter doet dit niets toe aan de vraag of de CPU/moederbord kapot is.

Over de koelpasta. Deze zit standaard op de koeler en is gesmolten. Dit kan erop duiden dat de processor in korte tijd heel warm is geworden. Zelf heb ik wel koelpasta, maar Intel processors worden vaak niet snel warm. En draaien zelfs zonder koeling vaak goed. Nu weet ik niet hoe dit zit met mijn goedkope Dual processor. Maar ik had eerst een e6600 en die draaide goed.
Toen was er echter een probleem met het moederbord/geheugen en deze zijn toen teruggestuurd.

Ik heb nu weer het risico genomen om weer zelf proberen te bouwen. Is misschien stom, maar ik wil dit gewoon leren en voor elkaar krijgen!

Ik moet toch wel systeembeheerder waardig zijn als ik die opleiding heb gedaan. ;)
Maja, doe toch liever software ontwikkelen. :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:22:

Ik ben wel stom geweest om in eerste instantie het moederbord goed vast te schroeven in de case. Zonder koperen schroeven. Dit is erg stom geweest, en hierdoor is ook zeker kortsluiting ontstaan.

Ik denk dat het mobo gewoon nog werkt, kwestie van proberen zou ik zeggen ;)
Over de koelpasta. Deze zit standaard op de koeler en is gesmolten. Dit kan erop duiden dat de processor in korte tijd heel warm is geworden. Zelf heb ik wel koelpasta, maar Intel processors worden vaak niet snel warm. En draaien zelfs zonder koeling vaak goed. Nu weet ik niet hoe dit zit met mijn goedkope Dual processor. Maar ik had eerst een e6600 en die draaide goed.
Toen was er echter een probleem met het moederbord/geheugen en deze zijn toen teruggestuurd.
Zolang het koelblok er gewoon op heeft gezeten denk ik niet dat het kapot kan gaan. Dat de pasta zo snel is gesmolten is echter wel vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. En om deze redenen denk ik dus dat de processor kapot is.

Ik maak ook gebruik van een stopcontact met aarding.
Maar goed, zie nu ook dat bij het vastschroeven toen het kan zijn geweest, door de platte kast dat bijna alle contactpuntjes onder het moederbord contact met elkaar hebben gemaakt. 8)7
Dus aan de andere kant is het probleem met het moederbord dan ook niet uitgesloten. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 18:41 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
als je je mobo uit je kast haalt en aanzet zonder dat je iets hebt aangesloten, alleen de speaker. Krijg je dan geluidsignalen?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Topicstarter
Geen piepjes en kan hem niet uitschakelen door de knop tijdje ingedrukt te houden.

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 12:34
Hmm dit is vreemd :s

mss was die CPU al gesneuveld voor je hem monteerde?

offtopic:
Als je het echt wil leren zoek dan enkele oude PC's en knutsel er een beetje mee, dat is lekker goedkoop :p

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je zien dat die is gesneuveld voor je hem monteert? :X

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 12:34
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:54:
Hoe kan je zien dat die is gesneuveld voor je hem monteert? :X
niet, gewoon fabricagefoutje, tegenwoordig kan alles :P

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is 400W Codegen. Maar die heb ik laten testen en ze lieten zien dat er nix mis was. Maar ondertussen voelde ik me daar niet prettig, wou er zo snel mogelijk weg. Echt klote zaak.
Ze deden ook nix met een ampere/volt meter. Alleen dat er wat stroom kwam over alle aansluitingen...

Maar als ik het zo goed hoor. Is het moederbord kapot. Want een processor gaat in zo korte tijd niet snel kapot... Of het moet dus een fabricagefout zijn.

Of krijg je zoiezo geen piepjes als er geen CPU in de computer zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 19:23 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:38
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 19:21:
Voeding is 400W Codegen. Maar die heb ik laten testen en ze lieten zien dat er nix mis was. Maar ondertussen voelde ik me daar niet prettig, wou er zo snel mogelijk weg. Echt klote zaak.
Ze deden ook nix met een ampere/volt meter. Alleen dat er wat stroom kwam over alle aansluitingen...

Maar als ik het zo goed hoor. Is het moederbord kapot. Want een processor gaat in zo korte tijd niet snel kapot...

Of krijg je zoiezo geen piepjes als er geen CPU in de computer zit?
Sowieso geen piepjes als er geen CPU in zit

Verwijderd

Topicstarter
Ow ok. Dan kan je het moederbord dus niet goed testen. Wel dat hij gewoon aangaat dan en dus verder niets doet...

De processor heeft wel iets gedaan, anders was er geen pasta op de CPU komen te zitten. En hij heeft dus ook goed contact gemaakt met de CPU cooler.

Dat hij daarna dus meteen uitvalt is vreemd. En doet die enkel als de CPU erin zit. Hierdoor moet er eigenlijk wel wat mis zijn met de CPU.

Ik heb nog garantie. Maar als iets mis is met het moederbord kan je beter nieuwe kopen. :|

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik denk dat het beste zou zijn als je een moederbord van je maat leent om daarin te testen of je cpu goed werkt.

Out of the box? What box? There is no box.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
Ik heb hetzelfde probleem gehad. De P5B heeft een BIOS update gehad, welke Pentium D processoren ondersteund (dat doet hij standaard niet). Mijn systeem ging ook na 1 seconde uit.

Volgens mij moet je een BIOS update doen (erg lastig zonder CPU). Check iig even de site van Asus, voor de changelog van de BIOS'en.

[ Voor 5% gewijzigd door sorted.bits op 25-03-2007 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een foto gemaakt van het moederbord zonder processor.
Als goed is is het zo goed bevestigd in de kast? En alles goed aangesloten om te testen met mijn nieuwe processor?

Afbeeldingslocatie: http://www.itsit.nl/fotos/moederbord.jpg
Ik heb namelijk een nieuwe gekocht om het te testen. Een Celeron D 3,06GHz

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 16:44 ]

Verwijderd

zo zou hij goed moeten zitten maar een cpu instaleren in de kast is lastig en meer kans dat je iets kapot maakt.

Als je nu je moederbord uit de kast laat om te testen is het veel gemakkelijker en minder kans dat je iets kapot maakt (Bijv. een elco omduwen enzo..)

maar probeer maar met die celeron D,

ik zal voor je duimen :P

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:35:
Inderdaad. En om deze redenen denk ik dus dat de processor kapot is.

Ik maak ook gebruik van een stopcontact met aarding.
Maar goed, zie nu ook dat bij het vastschroeven toen het kan zijn geweest, door de platte kast dat bijna alle contactpuntjes onder het moederbord contact met elkaar hebben gemaakt. 8)7
Dus aan de andere kant is het probleem met het moederbord dan ook niet uitgesloten. ;)
Dat snap ik niet. Als je het mobo in de kast vastschroeft, dan zit het mobo toch van de bodemplaat gescheiden door de inbusjes die het moederbord hoog genoeg van de onderkant afhouden. En om de schroefgaten in het mobo zelf zit meestal genoeg ruimte om een schroef met brede kop zo op te kunnen schroeven zonder dat deze iets kortsluit.

Dus hoe zou iets dan kortgesloten geweest kunnen zijn? Of heb je het soms over kortsluiting toen het ding nog niet eens aangesloten was, of aanstond?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas hij werkte niet met die CeleronD.

Maar ik met mijn stomme kop had nu weer wat vergeten, die CPU coolerfan aansluiten op het moederbord. Maar goed, of daarvan die processor zo snel kapot gaat...
P5B ziet dit volgens mij en schakelt dan de processor zoiezo niet aan.

Verder weet ik niet wat we allemaal hebben uitgespookt met een E6400, en die deed het ook gewoon. Echter heb ik die op een vloerbedekking geinstalleerd, misschien dat dat uitmaakt?

Denk dus dat ik het moederbord kapot heb gemaakt...
Ik heb een platte kast en onderkant is metaal. En daar is die niet vrolijk van geworden denk ik.

ICT opleiding gehaald en erna dit. Hardware is dus echt niets voor mij. Of ik heb daar weinig geleerd, zo kun je het ook bekijken :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 18:32 ]

• brama
  • Niet online
Hoezo "platte kast en onderkant is metaal"? Zoals ik hierboven al vroeg, *hoe* heb je daar dan het moederbord op geschroefd? In een normale kast zitten er gewoon een stuk of 5-6 inbusjes die het mobo van de onderkant afhouden.

[edit] Hm, wat je ergens in het begin schreef als 'zonder koperen schroeven', daar bedoel je zeker die inbusjes mee.. mja, dan is het wel zeer waarschijnlijk uit met de pret voor je moederbord. Kan me niet voorstellen dat dat *niet* de boel om zeep geholpen heeft.

Nou ja, leer je weer van :P

[ Voor 39% gewijzigd door brama op 07-04-2007 00:45 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
wtf, leest er dan niemand mijn post? Ik heb dit exact hetzelfde probleem gehad met dit moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Umm, ik heb nu een Celeron D...
En daar ging dat ook niet mee.

Of maakt dat niet uit Pentium D/Celeron D?

Net even naar Vobis geweest. Testen voor 15 euro even de processor. Nou komt er vast uit dat die gewoon werkt, maar goed. Daarnaast heb ik geen flauw idee hoe ik een gewone Celeron krijg, zijn uitverkocht. En als die Core2Duo gewoon werkte vraag ik me af of een BIOS update wel nodig is.

Voor ik het moederbord terugstuurde naar ASUS heb ik er ook al de nieuwste BIOS opgezet.
Maar dit is wel versie 0701/0806.
Maar dit probleem is volgens die updates alleen bij een Conroe, en die heb ik dus niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 16:30 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:22:

Ik ben wel stom geweest om in eerste instantie het moederbord goed vast te schroeven in de case. Zonder koperen schroeven. Dit is erg stom geweest, en hierdoor is ook zeker kortsluiting ontstaan. Want het lampje op de mobo brandde toen zelfs niet.

Mogelijk dus een defect moederbord.
Over de koelpasta. Deze zit standaard op de koeler en is gesmolten. Dit kan erop duiden dat de processor in korte tijd heel warm is geworden. Zelf heb ik wel koelpasta, maar Intel processors worden vaak niet snel warm.
Dat Intel processors niet snel warm worden is niet waar. Processoren zoals de Intel Pentium 4 'Prescott' en de Intel Pentium D kunnen enorm veel warmte produceren.
En draaien zelfs zonder koeling vaak goed.
Zonder koeling betekent in principe zonder heatsink. Meestal werkt een moderne PC dan niet zo goed ;). Zonder ventilator kan, mits het heatsink voldoende capaciteit heeft.
Nu weet ik niet hoe dit zit met mijn goedkope Dual processor. Maar ik had eerst een e6600 en die draaide goed.
Ik neem aan dat deze goed draaide in de ASUS P5B? Was dit ná of vóórdat je het moederbord vast had geschroeft zonder afstandsbusjes?
Hieruit kan ik concluderen dat zowel het moederbord als de processor zijn opgestuurd? Wat heb je toen teruggekregen? Een volledig nieuwe ASUS P5B?
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 18:20:
Maar ik met mijn stomme kop had nu weer wat vergeten, die CPU coolerfan aansluiten op het moederbord. Maar goed, of daarvan die processor zo snel kapot gaat...
P5B ziet dit volgens mij en schakelt dan de processor zoiezo niet aan.
Ik hoop dat het moederbord zonder CPU fan tóch opstart. Indien dat niet het geval is zal het leuk worden als men watercooling heeft en geen CPU fan gebruikt :z.

Vermoedelijk zal het bord ook gewoon opstarten zonder CPU fan. Het heatsink biedt voldoende capaciteit om de processor te koelen. Zelfs zonder airflow, dus dit zal niet zo'n probleem vormen :).
Verder weet ik niet wat we allemaal hebben uitgespookt met een E6400, en die deed het ook gewoon. Echter heb ik die op een vloerbedekking geinstalleerd, misschien dat dat uitmaakt?
E6400? E6600?
Voor zover ik weet is een vloerbedekking niet altijd de beste ondergrond voor een moederbord. Dit in verband met statische elektriciteit. Mogelijk is het moederbord daardoor defect geraakt.
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:38:
Ik heb namelijk een nieuwe gekocht om het te testen. Een Celeron D 3,06GHz
Wees duidelijk met specificaties. Er zijn zeven verschillende soorten Intel Celeron D's op 3,06GHz :). Vier daarvan zijn voor LGA775. Niettemin zijn het allemaal processoren gebaseerd op een 'Prescott'-core. Ik neem aan dat de ASUS P5B deze processoren dus wel ondersteunt ;).

Alles bijelkaar: Het moederbord is niet overal even zorgvuldig behandeld. Een nieuwe processor bood geen uitkomst. De voeding is getest en zou goed moeten zijn. Wat blijft over? Het moederbord, de videokaart en het geheugen. Indien je moet kiezen tussen beide dan zet ik mijn geld in op het moederbord omdat deze een 'slecht' verleden heeft.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• brama
  • Niet online
Als je nou handig bent, haal je gewoon een nieuw mobo bij een winkel die niet moeilijk doet over ruilen. Test of het daarmee werkt (mobo los op de doos van het mobo leggen bijv! En zorgen dat je *niet* de insteekkaarten losmept terwijl 'ie aanstaat). Ik wed er een half paard om dat het dan wel werkt. En doe het dit keer wat zorgvuldiger en loop alles even na voor je de schakelaar omgooit :P

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik lees in geen enkele post iets over geheugen en op de foto die de TS gepost heeft zie ik ook geen geheugen op de plank zitten.. Misschien dat je het eens met geheugen eropgeprikt moet proberen (zover je dat niet gedaan hebt natuurlijk..).

If I can't fix it, it ain't broken.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Thandor schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:46:
[...]
Mogelijk dus een defect moederbord.
Ik lees dat echt tig posten terug en er is aan het einde eindelijk iemand die er iets over zegt. 8)7

Waar gaat het heen hier op tweakers? :P

Maar net als de mod al zegt, als je mobo sluiting heeft gemaakt dan is dat het eerste wat je gaat testen. En je voeding zou ik ook ff doormeten, want die heeft ook een opdonder gehad.

Heb je die celeron nu gekocht om hem te testen? Want je had beter met je systeem naar je pc boer kunnen gegaan en alles in 1 keer laten testen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat had ik beter niet kunnen doen!

Ik ben net dus naar mijn PC boer, VOBIS gegaan. Processor laten testen en die werkte gewoon. Moederbord moet dus defect zijn, want aan voeding lag niet zei andere PC boer waar ik kast had gekocht.

Alleen ben dus zeer ontevreden over VOBIS. Eerste keer ging ik en kon ik voor 15 euro dat ding laten testen. En voor 50 euro een nieuw moederbord meenemen. Dit vond ik een goede deal, dus ik liet mijn processortje achter.

Ik kom terug en ze wisten niet meer wat afgesproken was, en die onderzoekskosten kwamen opeens niet meer te vervallen als ik het moederbord koop. Dus ik ga weer terug naar huis met een slecht gevoel van "Wat heb ik gedaan?". Morgen zal diegene er wel zijn waarmee ik alles heb afgesproken.

Vandaag was die er dus. Ik wou dus moederbord kopen. Na te zeggen dat op papier stond dat die onderzoekskosten vervielen was dit geen probleem. Moest wel flink op aandringen!
Echter was opeens datzelfde moederbord 10 euro duurder!
Reden: Prijzen gingen omhoog op donderdag... Sloeg dus nergens op, Gistron is ruim 15 euro goedkoper met datzelfde moederbord. En verwacht dat dat hun leverancier is, en daar hebben ze dus gewoon 15 euro bij opgeteld.

Ik kan hier echt niets mee. Ik denk dat ik aangifte ga doen wegens diefstal van mijn processor. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 19:52 ]

Pagina: 1