Gedeeld volume/map tussen Windows en Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Mac Mini Core Solo en nu is de planning dat het ding een deel van mijn huidige, energieslurpende PC ontlast. Namelijk torrents seeden. Nu is het probleem zo: de Mac Mini staat in een andere kamer. Dus leek het me logisch dat ik op de Mac Mini een map zou delen waar ik .torrent bestanden in kan zetten. Allemaal goed en wel maar het lukt me dus niet om dat effectief in orde te krijgen.

Ik weet dat de MacOS X AppleTalk ondersteunt, evenals Windows File Sharing en FTP. Windows XP ondersteunt dan weer geen AppleTalk. Nu is het zo dat he me niet lukt tussen beide toestellen een gedeelde map te openen. Niet op de Mac, niet op de PC. Ik zoek wat rond en ik kom uit bij een programma dat heet PC MacLAN. Dit geinstalleerd, een beetje mee gepruld en he, ineens kan ik met de Mac mijn gedeelde map van mijn PC bekijken ! OK niet wat ik moet hebben, maar we zijn toch al ergens. Echter even later crasht het programma omdat ik iets aan het doen was bij de gebruikersaccounts en vanaf toen lukte het me ook niet meer om die gedeelde map te bereiken.

Ik heb het al door: effe simpel een mapje delen tussen Mac en PC zit er niet in. Nu is mijn vraag: weten jullie andere oplossingen die wel gegarandeerd werken ? Ik dacht aan een netwerkschijf op de router maar dan vraag ik me af of dit niet weer problemen gaat geven bij 1 van de twee systemen. Het enige wat ik wil bereiken is dat ik torrent files in een map kan steken die de Mac Mini kan benaderen zonder dat er een gebruiker een handeling op de Mac Mini moet uitvoeren. Misschien weet iemand een makkelijke manier om het gewoon via netwerk toch te verwezenlijken ?

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Heb nu geen windows computers op 't netwerk zitten, dus kan 't niet nu even snel testen, maar ik dacht dat 't niet zo'n probleem was.

Als je in Finder "Go" -> "Connect to Server..." doet (appelje + k), daar gewoon 't IP van de windows bak inklopt, zie je dan niet simpelweg de (samba) shares?

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Nope :) Dan krijg ik onmiddellijk de foutmelding dat de server niet beschikbaar is. Windows bestandsdeling staat aan in MacOS X.

EDIT: via FTP is het me gelukt iets te uploaden naar de Mac. Ben benieuwd of het zo blijft want heb daar geen goede ervaringen mee :)

[ Voor 34% gewijzigd door Phuncz op 25-03-2007 16:59 ]

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Phuncz schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:43:
Nope :) Dan krijg ik onmiddellijk de foutmelding dat de server niet beschikbaar is. Windows bestandsdeling staat aan in MacOS X.
Dat kan wel gewoon, heb hier een Win XP servertje staan, daar heb ik schijven geshared, die kan ik eenvoudig benaderen vanaf m'n mac.. Heb je firewall / internet security software draaien die het misschien tegen houdt?

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

Phuncz schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:55:
Ik heb het al door: effe simpel een mapje delen tussen Mac en PC zit er niet in.
:X

Ik deel makkelijk mapjes tussen Mac en PC.
-Is je PC uberhaupt geconfigged om files te sharen via een Windows-netwerk?
-Zorg dat je windows firewall uitstaat
-Zelfde username/password in useraccount van mac en pc wil ook meewerken volgens mij.

Als alles goed is, kun je dan met de Finder via 'Netwerk' verbinding maken met andere PC's.

Vice versa, dus wat foldertjes sharen in OSX over een netwerk, zit er standaard niet in. Maar daar gebruik ik Sharepoints voor.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Als je windows bestandsdeling aanzet in "delen" vergeet dan niet te kiezen welke accounts allemaal toegang hebben tot de shares, standaard kan geen enkele account dat. Als dit is ingesteld kan je gewoon vanuit je windows pc verbinding maken met je mac, je hele homedirectory van de account waarop je bent ingelogd is gedeeld. Als je in windows een andere accountnaam gebruikt dan krijg je de kans om een gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren zodra je verbinding maakt. Vul hier gewoon je mac os wachtwoord in en je bent klaar (wachtwoord leeglaten als je geen wachtwoord gebruikt)

Let wel dat er misschien problemen kunnen opdoen als je windows xp home edition gebruikt en bestanden vanuit een ander os dan xp deelt. In dat geval, succes met ftp.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:36

Nietzman

Woei!

Appletalk is vrij 1985 hoor, daar heeft OsX helemaal niets aan als 'ie niet met oude Applebakken of printers moet kunnen lullen. Ti's allemaal tcp/ip wat de klok slaat.

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Arathorn8 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:40:
Heb nu geen windows computers op 't netwerk zitten, dus kan 't niet nu even snel testen, maar ik dacht dat 't niet zo'n probleem was.

Als je in Finder "Go" -> "Connect to Server..." doet (appelje + k), daar gewoon 't IP van de windows bak inklopt, zie je dan niet simpelweg de (samba) shares?
moet je dan niet smb://ip ingeven?

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Pagina: 1