Externe HDD geeft write delay errors in XP

Pagina: 1
Acties:

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:30

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Situatie:
De harde schijf is een Maxtor PS 3100, met alleen USB aansluiting.

Voorheen had ik een PC met Windows 2000 en USB1.1. Daarin werkte deze schijf altijd prima, alleen vrij traag natuurlijk door de USB1.1 aansluiting.

Onlangs heb ik een nieuwe PC gekocht, met Windows XP en USB2. Sindsdien krijg ik met de harde schijf constant write delay errors (wde's) als ik ernaar probeer te schrijven van veel of grote files. Ook veel uitlezen (directory structuur compare van zo'n 5GB) geeft errors. Hierna doet de schijf erg vreemd: sommige directories kunnen niet geopend worden, files kunnen niet gedelete worden, en nieuwe file schrijven lukt soms wel, soms niet. Het enige dat ik kan doen om er weer iets mee te kunnen doen is de stekker eruit trekken, waarna ik een tik hoor van de leeskop.
Ik heb de bijpassende Maxtor Diagnostic Tool gedownload. Voordat de wde's komen geeft deze een PASS aan, daarna herkent hij de hele schijf niet meer. Ik heb ook al de write cache geprobeerd uit te zetten maar dat hielp niks.
Ik heb daarna op de Seagate site gekeken, en volgens hen zou het kunnen komen door de Windows firewall. Deze staat alleen uit, en ook als ik ZoneAlarm uitzet heb ik het probleem.

Nu dacht ik eerst dat de harde schijf kapot aan het gaan was, maar nu heb ik hem weer aangesloten op de oude PC en files die eerst mislukten (ISO's) lukken daarmee wel, alleen veel trager (tot 1MB/s versus 23MB/s).

Nu krijg ik het gevoel dat de nieuwe PC gewoon te snel is voor de schijf, dat deze de data sneller probeert te schrijven en lezen dan de schijf aankan. Maar wat kan ik hier dan aan doen?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Schijf uit de behuizing halen en testen. Kan de behuizing zelf zijn die voor problemen zorgt. En anders je data backuppen en de schijf RMA'en.

En je PC is niet te snel hoor, schijf geeft zelf aan wat ie kan ja of te nee ;)...

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Dukey schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:50:
Schijf uit de behuizing halen en testen. Kan de behuizing zelf zijn die voor problemen zorgt. En anders je data backuppen en de schijf RMA'en.
Ik kan hem niet uit de behuizing halen, want dan verlies ik juist mijn garantie (loopt nog door tot 30 januari). Backuppen is niet nodig want dit was juist de backup.

Ik ga maar contact opnemen met Seagate over een RMA.

More than meets the eye
system specs

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deze harde schijf heeft dus geen aparte voeding? Vaak heb je er een extra kabeltje bij om in een tweede USB-poort te stoppen voor extra voeding. Probeer dat eens uit, en zorg dat de USB-schijf een koppeltje USB-poorten heeft zonder iets anders in de tweede poort.

Vooral andere USB-apparatuur kan ervoor zorgen dat er niet voldoende stroom bij de USB-harde schijf komt en een korte periode de verbinding verbreken als de harde schijf druk bezig is > write or read error.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Grote kans dat er niks met je schijf aan de hand is en dat de fabrikant alle RMA-kosten op jou zal verhalen. Je doet er dus goed aan eerst te onderzoeken wat het probleem precies is voordat je direct gaat retourneren.

Als jouw systeem niet goed stroom levert aan de behuizing is dit niet de schuld van de externe schijf. Als de USB-kabel van slechte kwaliteit is en dus af en toe korte disconnects voorkomen met dirty buffers die verloren gaan, is dit niet de schuld van de externe schijf. Als de USB drivers of andere softwarematige problemen zorgen voor verloren dirty buffers, is dit ook weer niet de schuld van de externe schijf.

Genoeg te onderzoeken dus. ;)

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
De schijf komt met een aparte voedingskabel, daar ligt het probleem niet. Zonder deze doet hij zelfs helemaal niets.

Deze PC heeft 6 USB poorten: 4 op het moederbord en 2 aan de voorkant. Via mijn toetsenbord heb ik er nog 1 extra.
Ik had tot nu toe alleen die aan de voorkant en die op het toetsenbord geprobeerd, maar nadat hij het wel deed op de oude PC en de verhalen hier heb ik hem nu aangesloten via een moederbord USB poort. Ik heb er inmiddels al ruim 7GB opgezet, dus het probleem ligt aan de USB poorten die ik tot nu toe geprobeerd had.

Problem non-existent dus. Nu alleen nog kijken of het de USB poorten zelf zijn of de poorten in combinatie met deze schijf.

More than meets the eye
system specs

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mooi, hopen dat het hierbij blijft :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1