[HP Pavilion zd8000] Ventilators maken veel herrie

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 14:53
Heb hier een HP laptop die erg veel lawaai maakt en krijg hem niet stil. In de bios zie ik geen instelling voor een soort intelligente fancontrol ofzo.

Heb ook tevergeefs het programma Speedfan geinstalleerd, maar hier kan ik alleen maar de temp bekijken en niet controllen.

De cpu blijft zo rond de 63 graden Celcius hangen, ook al heb ik de laptop op een ophoging gezet. Aangezien de fans in de bodemplaat van de behuizing zitten. (rare contructie IMO)

Weet iemand of ik niet een ander HP tooltje kan downloaden of op de 1 of andere manier op een normaal geluidsniveau kan laten draaien? Hij overstemt bijna mijn muziek :X

Verwijderd

onstoffen en onderdklokken?

• eerdepeer
ontstoffen kan ik wel doen, onderklokken als in...? Kan ook niet via de bios.... of speedfan, die heeft daar geen toegang toe.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Onder- of overklokken is vaak moeilijk bij laptops; die functies zijn doorgaans geblokkeerd. Ontstoffen is een goed idee, maar let ook op de plaats waar je de laptop neerzet.

• eerdepeer
Heb hem vandaag helemaal uit elkaar gehaald en er zat erg weinig stof in voor een apparaat wat 1 jaar in gebruik is. Ik kan nog steeds niets vinden waarmee ik hem minder luidruchtig kan maken. :(

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

eerdepeer schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:59:
Heb hem vandaag helemaal uit elkaar gehaald en er zat erg weinig stof in voor een apparaat wat 1 jaar in gebruik is. Ik kan nog steeds niets vinden waarmee ik hem minder luidruchtig kan maken. :(
Oordoppen :P.

Even serieus: ik zou zo 1-2-3 niet een ander idee hebben... Misschien krijg je nog een tip van een meer geïnspireerd persoon.

Verwijderd

Meer kabaal dan gebruikelijk? Meestal starten laptops met full-speed fans, om even later terug te schakelen. Hier niet? Wat is de temperatuur direct na het opstarten?

• eerdepeer
Nou, laat ik het zo zeggen. Ik heb zelf een MacBook pro (eerste serie die nog erg warm worden) en zelfs die maakt alleen zo'n geluid als hij (zeer zeldzaam) af en toe hard blaast. Heb daarvoor een tooltje gedownload waarmee ik de RPM van mn fans kan veranderen van 1000 tm 6000 RPM.

Die HP blaast ongeveer even hard, dan niet harder dan mijn MBP op 6000 RPM.

Af en toe hoor je die HP wel iets minder hard blazen dan normaal, maar dit is zeker niet op normaal niveau, hij staat (denk ik) standaard voluit te blazen. Er moet iets zijn waarmee je dat kan veranderen, ik kan me er niks bij indenken dat dat niet bestaat.

• eerdepeer
Hij blijft trouwens continu op 63 graden blazen.

Heb net even online met HP gechat (werkt perfect zeg!) maar die knakker van HP zegt ook dat er niets aan te doen is bij hun laptops. Alleen bij desktops zit er fancontrol in. Ik ben zelf iig dus blij dat ik geen HP laptop heb....

Verwijderd

63° Celcius is hoog, je kan terug klokken met bijv. RM Clock. De koelpasta tussen heatsink en cpu mag ook wel eens vernieuwd lijkt mij. MAW, als je de cpu temp onder de 50° krijgt, zullen die fans ook wel wat minder gaan blazen.
De fans nu terugschroeven qua toerental zal de cpu temp nog meer laten stijgen, ze draaien te hard omdat de cpu te heet wordt, of er is een thermische controller chip oid op hol geslagen.

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Er zit een Intel P4 desktop processor in, en die wordt een stuk heter dan een pentium M variant. Vandaar ook die 3 ventilatoren en 4 kilo heatsink.
Pagina: 1