Highpoint rocketraid 2320 + gigabyte GA965P-DQ6

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een rocketraid 2320 aangeschaft en gebruikte 4 disks in een RAID5 array, alles werkte blijkbaar goed in xp, had mooie datatransfer speeds, etc Nu besliste ik om nog een 4 disken aan te sluiten in een nieuwe RAID5 array. En daarna begint de misserie.

Mijn pc wil blijkbaar geen windows booten als er 2 raid5 array's op die kaart zitten. hij blijft de error geven dat ' disk boot failure... '

Ook al heb ik in mijn bios van mobo gezet dat hij moet booten van SCSI2-Raptor...
Ik heb ook het boot menu eens enabled en daarin manueel via F12 dan mijn raptor geselecteerd, maar dat geeft precies zelfde error.

Ik heb op aanraden dan maar mijn bios van mobo + rocketraid geupgrade maar dat hielp niets. Iemand enig id wat het probleem zou kunnen zijn?

Wat er me wel opviel is dat je in de bios van de controller via Ctrl-H ook een boot device kan selecteren maar ik zie geen optie om dat uit te zetten... en ik wil helemaal niet booten van die controller :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

disk boot failure krijg je als er geen bootdevice gevonden kan worden. Het lijkt dus dat de controller van de bootschijf (zal wel onboard zijn) niet werkt of iig niet benaderd wordt in de boot. Als je rocketraid afkoppeld werkt het dan wel?

Ik heb zelf het probleem dat ik niet mijn onboard controller in raid modus (ICH7R) kan zetten en daarnaast een Promise EX8350 draaien. Krijg ik ook boot device failure omdat de ICH7R ineens verdwenen is. Maar dat zal het waarchijnlijk bij jouw dan niet zijn aangezien het eerst wel werkte, met amar 4 schijven eraan.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het over een 4-disk RAID5 array en je hebt het over je raptor, heb ik het goed dat je dus een losse SATA Raptor schijf hebt waarvan je wilt booten en daarnaast een 4-disk RAID5 array? Nu heb je een 2e RAID5 array aangemaakt; heb je dan nog 4 extra schijven? Kortom, geef eens een overzicht van je schijfconfiguratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zou het liggen aan het feit dat mijn raptor sata 74gb de prefix SCSI-2 heeft, en mijn raidkaart SCSI-1 en mijn onboard raid5 SCSI-0 ? of staat dat er volledig los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:00:
Je hebt het over een 4-disk RAID5 array en je hebt het over je raptor, heb ik het goed dat je dus een losse SATA Raptor schijf hebt waarvan je wilt booten en daarnaast een 4-disk RAID5 array? Nu heb je een 2e RAID5 array aangemaakt; heb je dan nog 4 extra schijven? Kortom, geef eens een overzicht van je schijfconfiguratie.
4x 320 + 4x 300 op mijn rocketraid controller
3x 500 op mijn ICH7 chipset ( onboard )
1x aparte raptor op mijn gigaraid
4x 300 op pci sata SIL3114
2x 250 op pci sata SIL3114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Typisch geval van RTFM :+

In het boekje staat dat het installeren van Windows problemen geeft als je meerdere arrays of disken hebt aangesloten.
Als workaround word uitgelegd dat je ALLE schijven los moet halen, en ALLEEN de array aangesloten moet houden waar je windows op wilt installeren.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik versta niet goed wat je wilt zeggen.
Mijn windows is reeds geinstalleerd op de raptor, ik moet dus helemaal geen windows op een array installeren :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn excuses, ik heb zelf een wat te snelle conclusie getrokken, en over je tekst heengelezen:
4x 320 + 4x 300 op mijn rocketraid controller
3x 500 op mijn ICH7 chipset ( onboard )
1x aparte raptor op mijn gigaraid
4x 300 op pci sata SIL3114
2x 250 op pci sata SIL3114
Misschien een stomme vraag, maar trekt je bios dat wel zo`n aantal bootable arrays (ik doel op aantal regels in de boot from device list)
En als je 1 voor 1 de arrays uitschakeld, bij welke array werkt het weer wel (uitsluiten)
Zowieso kan ik je adviseren met een dergelijke setup om 1 goeie controller aan te schaffen bijvoorbeeld een 12/16 poorts areca en daar alles op aan te sluiten.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik beter een zwaardere kaart koop kan ik me voorstellen :) maar mijn portemonee trekt dat niet.

Als ik in mijn bios instel dat first boot device een hard disk moet zijn. en in mijn hard disk boot priority menu instel dat mijn raptor de eerste is... moet die pc toch booten van de raptor en niet van die rocketraid kaart?
ik zal even die sil rommel eruit gooien en kijken of die nog steeds niet wil opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik zou als ik jou was controleren of er nog andere actieve (primaire) partities op je systeem zijn. Waarschijnlijk kan ie nu geen bootsector vinden op een schijf waarvan het bios denkt dat hij kan booten.

Zorg dat je stap voor stap bekijkt waar de oorzaak zit, je heb een nogal uitgebreide setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb naar vorige reply eens de onboard 3x 500 en de 2 pci sil raids eruit gehaald. maar blijf hetzelfde probleem hebben.

nu duikt er een probleem op als ik met één array wil booten :o

hij laad mijn windows, en tijdens het laden van windows komt er een beepsignaal afkomstig van de raidkaart. en naar wat ik ervan terugvind wil het zeggen dat er een hdd niet correct aangesloten is.

ik zal morgen de satakabels eens vervangen, misschien zit er een deffecte tussen ofzo.

@Fauna: denk je dat ik een fresh install van win xp met enkel en alleen de raptor in mijn systeem kan helpen? en daarna dan de highpoint controller te adden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik weet niet of een nieuwe install veel zal helpen. Als het goed is staan alle bootbestanden enzo gewoon op je raptor, wat dan straks ook het geval is. Je BIOS bepaald van welke schijf er geboot wordt, niet windows.

Wellicht dat je met een partitioneringsprogramma kunt controleren of de partities die je op je systeem hebt staan al dan niet actief zijn. Van alle actieve partities kan een systeem zorgen, dus ik denk dat ie daar ergens de mist in gaat. Zorg dan dat er ook maar 1 actieve partitie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Is je voeding wel zwaar genoeg om al die disks op tijd op te kunnen starten? Zou 'ie daardoor niet in de war kunnen raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Fauna: kan ik dat checken met partition magic ? of heb ik daar een ander programma voor nodig? Stel dat ik meer actieve partities heb, kan ik deze dan makkelijk veranderen?

@ ph0t0nix: ik gebruik een Thermaltake 700Watt, gebruikte vroeger een OCZ600 / 620, maar die kon die disks niet trekken. Die thermaltake blijkbaar wel, aangezien ik tijdens de opstart alle schijven herkend zie worden. En tijdens pc gebruik zie ik geen uitvallen in mijn logboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:30:
@Fauna: kan ik dat checken met partition magic ? of heb ik daar een ander programma voor nodig? Stel dat ik meer actieve partities heb, kan ik deze dan makkelijk veranderen?
Dat kun je idd met partition magic zien.
@ ph0t0nix: ik gebruik een Thermaltake 700Watt, gebruikte vroeger een OCZ600 / 620, maar die kon die disks niet trekken. Die thermaltake blijkbaar wel, aangezien ik tijdens de opstart alle schijven herkend zie worden. En tijdens pc gebruik zie ik geen uitvallen in mijn logboek.
OK, dus dat lijkt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmmz ik installeer hier net ff die partition magic 8

maar tkan aan mij liggen ook :P maa rik zie nergens iets over active ofzo :x iemand die me een duw in de goeie richting kan geven? :)

edit:

die partitie staat wel degelijk niet actief...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien iemand op een ander forum me aanbevool om naar highpoint te mailen deed ik dit dus ook. Na een 5-tal uur kreeg ik al respons van hun support dienst.

De persoon in kwestie van de support dienst stuurde een relatief uitgebreide mail met hetgeen zou moeten helpen, het kwam erop neer dat ik de bios moest flashen en in config van het flashprogramma instellen dat de kaart niet (!) bootable mocht zijn, en er was ook nog een andere optie dat ik moest aanvinken :p maar ben die vergeten.

anyway, Nu boote mijn windows direct door, maar hij dedecteerde één RAID5 array van 4x 320Gb niet meer. Nu viel gisterenavond mijn euro, en ik denk dat ik de kaart geflashed heb naar de oude bios, die volgens mij geen 320Gb hd's dedecteerd.

Nu zal ik vanavond dat nog eens controleren, en deze post up-to-date houden, met het verloop, aangezien dit wel handig kan zijn voor anderen die het probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na wat weg en weer gemail, blijkt het gewoon dat er een conflict optreed bij gebruik van 2 verschillende raid array's, dat wist rocketraid me toch te vertellen.

Nu heb ik gewoon 8x 500 gb schijven aangekocht en wou ik deze in één array steken op mijn highpoint rocketraid 2320.
Mijn pc start mooi op etc, ik maak de array aan in de bios van die highpoint controller. Mijn windows laad perfect etc.
Ik ga naar schijfbeheer, en wat merk ik daar dat mijn partitie slecht 2 Tb is ipv 3.5 Tb :x

Ik las net op google dat er een limiet zit op de partities van windows.

Ik vroeg me dus af hoe ik dat probleem kan verhelpen? De bedoeling van mijn hele raid toestand is feitelijk zodat ik geen zooi aan letters heb in mijn ' deze computer ' ( enkel mijn c: en d: )

edit: na de zoekfunctie te hebben gebruikt kwam er iets uit de bus :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 23:07:
edit: na de zoekfunctie te hebben gebruikt kwam er iets uit de bus :D
"vertel, vertel, desnoods betalen we bij!" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09-2020

Hazurr

wannabe

vergroot je D: partitie met die 1,5 tb?, er zal vast een onofficiele workaround zijn

Pessimism is the foundation of survival

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 23:07:
Na wat weg en weer gemail, blijkt het gewoon dat er een conflict optreed bij gebruik van 2 verschillende raid array's, dat wist rocketraid me toch te vertellen.

Nu heb ik gewoon 8x 500 gb schijven aangekocht en wou ik deze in één array steken op mijn highpoint rocketraid 2320.
Mijn pc start mooi op etc, ik maak de array aan in de bios van die highpoint controller. Mijn windows laad perfect etc.
Ik ga naar schijfbeheer, en wat merk ik daar dat mijn partitie slecht 2 Tb is ipv 3.5 Tb :x

Ik las net op google dat er een limiet zit op de partities van windows.
RR2310 ondersteund 2TB support 64bit LBA

Werkt alleen met:
Windows 2003 with SP1
Linux kernel 2.6.x or latter
FreeBSD 5.2.1 or latter
Vista32
Vista64

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hazurr, ik heb nog geen d: <- die d: zou moeten mijn 3.5tb partitie zijn / worden.

@ John2B: ik veronderstel dat ik dus zal moeten switchen van OS :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:15:
@Hazurr, ik heb nog geen d: <- die d: zou moeten mijn 3.5tb partitie zijn / worden.

@ John2B: ik veronderstel dat ik dus zal moeten switchen van OS :(
Ja, helaas.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
kwam dit toevallig tegen, had hetzelfde probleem, en heb het opgelost, vandaar dat ik nog even reageer voor mensen die dit topic vinden via de search.
de truuk is om je windows te installeren met 1 array aangesloten.
vervolgens kun je de rest van je arrays aansluiten, en in de bios de juiste array als boot selecteren.
als je nu de windows installatie disk niet in de lade stopt krijg je die boot melding (met cd in de lade boot ie gewoon door naar windows, bij mij althans)
probleem is op te lossen door vervolgens te booten vanaf de windows installatie disk, alle drivers van alle arrays te laden, de recovery console in te gaan en dit artikel te volgen:
"Invalid Boot.ini" or "Windows could not start" error messages when you start your computer
gaat er om dat je je boot.ini opnieuw moet opbouwen.
problem fixed :*)
Pagina: 1