Welke media player op 1024x768 plasma i.v.m. uigerekt beeld

Pagina: 1
Acties:

• bro
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik heb een plasma gekocht met 1024x768 pixels. Aangezien dit een 4:3 resolutie is en de plasma een breedbeeld is zal hij het beeld horizontaal uitrekken naar 16:9.

Films die ik afspeel, voornamelijk divx en h.462 worden nu met 33% horizontaal opgerekt. Nu gebruik ik media player classic samen met de k.lite codec pack die weer gebruik maakt van FFDShow.

Bij resizing lukt het me niet een horizontal squize uit te voeren. Alleen de aspect ratio (eventueel van de overlay) is in te stellen bij FFDshow, zodat je een vaste waarde hebt voor als je afgespeelde materiaal. Probleem is dat een 4:3 media dan hetzelfde wordt gescaled als 16:9. Dus als 16:9 goed is is 4:3 opgerekt naar 16:9 en als 4:3 goed is is 19:6 ook 4:3. Maar ik heb geen zin om iedere keer de aspect ratio aan te passen, nog maar te zwijgen over materiaal met een onbekende ratio.

De uitput resulutie van mijn pc naar een andere resolutie zetten als 1024x786 is niet een optie daar de plasma dit niet accepteerd op de vga-in.

Weet iemand een player die een horizontale squize kan uitvoeren of een pixel width of hight kan aanpassen?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 16:18
Vaak hebben Plasma's een zoom functie die ook een relatie hebben op de verhoudingen, bij mij is zoomfunctie 3 bijvoorbeeld precies de oplossing voor jouw probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Carel op 25-03-2007 12:39 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:20

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met Media player classic moet je deze optie aanzetten:
Pan&Scan -> Scale to 16:9 TV

En je plasma gewoon op fullscreen/breedbeeld (naamgeving is per merk verschillend) laten.

Dat gebruik ik om gewoon een PAL resolutie naar mn CRT tv te sturen. 720x576 naar mn tv, en dan die optie aan, en dan is een breedbeeld film in verhouding. Voor 4:3 materiaal moet je die optie niet gebruiken, omdat die dan dingen wegknipt.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 25-03-2007 12:44 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• bro
Aan Carel:

Laat hij dan niet boven en onder een stuk van het beeld weg? Liever heb ik een softwarematige oplossing.

[ Voor 191% gewijzigd door bro op 25-03-2007 14:17 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:20

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bro schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:44:
Laat hij dan niet boven en onder een stuk van het beeld weg? Liever heb ik een softwarematige oplossing.
Als je breedbeeld hebt, dan rekt die dus het beeld uit, zodat je geen zwarte balken hebt, maar dat is met een gewone 16:9 film, bioscoop formaat (extra breedbeeld) zal alsnog zwarte balken hebben. Waardoor het dus gewoon in verhouding is.

En DAT is de softwarematige oplossing...

Hij zorgt er gewoon voor dat het beeld de volle resolutie vult.. probeer het maar is uit, dan zal je zien dat het klopt.

De resolutie van het beeld verandert niet, dus blijft gewoon 1024x768...

Het komt de kwaliteit alleen maar ten goede. Want als je met je tv gaat zoomen dan zoomt die in op de pixels, wat niet echt goed is voor de kwaliteit, aangezien de resolutie al redelijk laag is voor dat formaat scherm..

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 25-03-2007 12:48 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• bro
BiG-GuY schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:46:
[...]

Als je breedbeeld hebt, dan rekt die dus het beeld uit, zodat je geen zwarte balken hebt, maar dat is met een gewone 16:9 film, bioscoop formaat (extra breedbeeld) zal alsnog zwarte balken hebben. Waardoor het dus gewoon in verhouding is.

En DAT is de softwarematige oplossing...

Hij zorgt er gewoon voor dat het beeld de volle resolutie vult.. probeer het maar is uit, dan zal je zien dat het klopt.

De resolutie van het beeld verandert niet, dus blijft gewoon 1024x768...

Het komt de kwaliteit alleen maar ten goede. Want als je met je tv gaat zoomen dan zoomt die in op de pixels, wat niet echt goed is voor de kwaliteit, aangezien de resolutie al redelijk laag is voor dat formaat scherm..
De opmerking was tegen Carel bedoeld. Jij hebt inderdaad wel een softwarematige oplossing en zal ik vanavond meteen uitproberen. Mijn dank is groot.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 16:18
bro schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:16:
[...]

De opmerking was tegen Carel bedoeld. Jij hebt inderdaad wel een softwarematige oplossing en zal ik vanavond meteen uitproberen. Mijn dank is groot.
Weet je zeker dat je plasma geen simpele zoom functie heeft, het is de perfecte oplossing, er is geen beeld weg, want hij rekt de 4:3 verhouding naar 16:9. In Windows mis je dan idd een stukje boven en onder, maar films hebben het juiste formaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Carel op 25-03-2007 16:30 ]

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:32

Bozozo

Your ad here?

Media Portal heeft een breedbeeld optie die het beeld horizontaal voor je platdrukt. Volgens mij is dat wat je nodig hebt.

Het is gratis (en open-source) dus probeer het even zou ik zeggen :)

TabCinema : NiftySplit

Pagina: 1