Toon posts:

Problemen met extra ram geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Systeem: AMD Athlon64 X2 3800, GA-K8N-nForce4 SLI, Asus EN7900GT, Samsung sata 250gb hd, MDT 1024mb ram, Windows XP MCE, 350W voeding

Ik heb een probleem met extra ram geheugen. In mijn pc heb ik van MDT, 2 DS reepjes van 512mb DDR400. Nu heb ik onlangs precies dezelfde geheugen kit gekocht, zelfde merk, zelfde type, alles. De 2 reepjes die er al in zaten, zaten op plek 1 en 2 en werken als dual channel 64bit. Als ik de 2 nieuwe reepjes op plek 3 en 4 bij plaats zie je bij het opstarten staan: 2048mb dual channel 128 bit. Dat is dus goed maar dan beginnen de problemen. Programma's zoals IE, Firefox en zelfs de windows verkenner worden zomaar afgesloten en ik krijg blauwe schermen(maar die is een seconde in beeld zodat lezen wat er staat niet mee valt), waarna mn pc opnieuw opstart en het liedje weer overnieuw begint. Als ik de reepjes zo opstel(of een andere mix hiervan):

oud reepje
nieuw reepje
oud reepje
nieuw reepje

Zie ik bij het opstarten: 2048mb SINGLE channel 64bit(niet de bedoeling dus), en mn pc loopt dan beter, geen blauwe schermen en geen reboots maar wel dat sommige programma's worden afgesloten. Ook heb ik gekeken wat mn pc doet als ik allee n die 2 nieuwe reepjes opstel, dan is er niks aan de hand en loopt mn pc zoals het hoort. Ook als ik 1 oude en 1 nieuwe erin doe. Ook heb ik de 2 nieuwe reepjes getest met memtest86 en die geeft geeb fouten aan. Ook everest en sisoft sandra lezen de reepjes als zijnde ok. Nu heb ik via @bios mn bios geflashed, geen resultaat.

Zijn die 2 nieuwe reepjes gewoon anders omdat ze een maand of 8 jonger zijn dan die ik al had? Ik heb ze besteld op het artikelnummer van de oude dus het zijn echt dezelfde. Everest geeft ook aan dat het dezelfde zijn. Of is mn mobo misschien stuk? Ik weet het niet meer. Heb er zelfs aan gedacht om heel mn pc leeg te maken en opnieuw xp erop maar daarmee los je toch geen hardware probleem op denk ik.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wordt het goed zat zo.. :|

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 17:29
Misschien moet je je geheugentimings wat minder strak afstellen.

En je mobo instellen op 2T ipv 1T, kijk eens of dat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
klinkt goed maar hoe doe ik dat? Ben niet echt ervaren met bios instellingen

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Zet alles wat slaat op het geheugen op auto in de bios. (bvb CAS, TRP, Command Rate, ....)
Om in de bios te gaan druk je op F2 als je pc net gestart is, dan dingen veranderen en safe + exit.

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik kan zien staat alles al op Auto maar ik heb hier even een screenshot: Afbeeldingslocatie: http://www.sandervanstokkom.nl/knetterik/P3251500.JPG

• peke
Kijk dan eens met cpu - z wat de timings zijn die de bios instelt en vergelijk ze met wat aangegeven is voor jouw latjes.

Als dit niet gelijk is moet je manueel de waarden ingeven in de bios.

Afbeeldingslocatie: http://genenetworks.biol.rug.nl/ejb/weblog/fotos/cpu_z.png

Verwijderd

Je moet je geheugen banken die je al had op de zelfde plaats laten gewoon en dan die andere erbij. Maar vind het vreemd dat hij het niet doet. Terug naar de winkel misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad zo zou het moeten....Als ik ze er zo in doe komen de problemen juist. Ik ben er ook mee teruggegaan en daar ook memtest86 er over heen, geen fouten. Misschien heeft mn mobo wel een probleem met 4 reepjes op dual channel....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat cpu-z nu ook en de waarden die hij aangeeft komen overeen met die in de bios

• peke
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 17:44:
Ik heb dat cpu-z nu ook en de waarden die hij aangeeft komen overeen met die in de bios
:P

Ik bedoel, kijk of ze overeenkomen met die op de sticker van je ram latten.
Of beter: kijk of ze overeenkomen met de waarden onder de tap SPD.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ze komen overeen met die op de sticker staan. Op dit moment heb ik 1 oude en 1 nieuwe erin zitten het enige verschil tussen de 2 reepjes is de fabricagedatum en het serienummer. Maar wat wel vreemd is dat ie het nu als single channel ziet. Als ik 2 oude erin doe OF de 2 nieuwe is het wel dual channel. Zouden ze gewoon niet met elkaar overweg kunnen, de oude en de nieuwe?

• peke
Je zou nog wel even kunnen proberen met de nieuwste bios versie.
Zorg er dan wel voor dat je pc rotsstabiel is door bvb maar 1 latje te gebruiken tijdens het flashen.
Pagina: 1