Toon posts:

HTPC - Leuk systeem met basis voor toekomst

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een HTPC bouwen. Het liefst zou ik er een maken welke ik nu naar alle tevredenheid kan gebruiken maar welke ik later eventueel zou kunnen upgraden naar bijvoorbeeld ondersteuning voor HD en misschien wel dualtuner DVB-S of -C. Dit is voorlopig nog geen vereiste.

Wat wil ik dat mijn toekomstige HTPC gaat kunnen?

Beeld:
  • Divx
  • Dvd's
  • Foto's
  • TV kijken
  • TV opnemen
  • DVD's branden
Geluid:
  • Mp3
Enkele eisen waarmee het samen zou moeten werken :
  • Verbinding via scart naar 82cm CRT televisie
  • Lan verbinding naar Buffalo Terrastation waar alle media opgeslagen zal staan en dit dus zal moeten streamen naar de HTPC.
  • Audio verbinding met JVC versterker
Enkele eisen aan het systeem zelf :
  • Stil
  • Moet er leuk uitzien in woonkamer
  • Moet soepel draaien
  • Met afstandbediening bedienbaar
  • Geen computer monitor eraan (dit kan uiteraard wel voor instellen en dergelijke)
  • Dingen zoals opnemen en divxje kijken zou wel tegelijk moeten kunnen.
Niet belangrijk :
  • HD
  • Spellen o.i.d. Dit systeem zou alleengebruikt worden voor bovenstaande zaken.
Mijn setup in gedachte :

Behuizing : Antec Lifestyle Fusion
Onderbouwing : Mooie kast waarvan ik gelezen heb dat deze goed stil is. Vooral voor het oog een mooie kast. Sterke voeding ook.
Tv-kaart : Hauppage WinTV PVR 500 MCE
Onderbouwing : In alle topics en forums nu wel door dat dit de meest ideale dualtuner kaart is. Ook hardware decoding is een zeker pluspunt.
Geheugen : 1Gig
Onderbouwing : In verband met onduidelijkheid mobo en cpu heb ik hier dus nog geen details van maar 1gig is tegenwoordig goed te betalen en daarom meegenomen.
Harde Schijf : Samsung SpinPoint T166, 320 GB, 8,9 / 16 / 7200, Serial ATA/300
Onderbouwing : Naar wat ik begrepen heb hier op het forum maakt samsung goede, koele en stille schijven. 320gig is makkelijk meegenomen voor opnemen in goede kwaliteit.
Bediening : MCE Remote + Receiver
Onderbouwing : Erg handig.

Nou mist er inderdaad nog het een en ander in het lijst, niet geheel onbelangrijk. Een moederbord, cpu, wellicht een videokaart en of geluidskaart. En hier werd het voor mij dus erg moeilijk. Ik wil op dit moment graag een systeem wat bovenstaande eisen voldoet. Nu heb ik de volgende topics

benodigdheden basis HTPC hulp v. expert gevraagd uitgebreid
Audio/Video Mediacenter (domotica like)
media center bouwen met athlon 1400?
[HTPC] Compleet MC systeem
[HTPC] geschikt moederboard?
[BBG] Special: HTPC maart 2007
De ultieme HTPC bouwen.

en veel meer toch best uitgebreid doorgenomen maar ik kan er niet achterkomen wat nou een goed moederbord is om te beginnen. In elk topic staan verschillende dingen en ik zie het inmiddels echt niet meer. De een zegt dat de videokaart op het moederbord een mediacenter makkelijk kan weergeven en een ander zegt dat je toch eigenlijk meteen wel een fatsoenlijke pci-e kaart erin moet zetten. Wat geluid betreft denk ik dat voorlopig de lineout uitgang voldoende zal zijn en dat ik deze misschien zelfs met spdif wel kan verwerken. Ik hoef aanvankelijk nog geen 5.1, geen HD en dergelijke.
Wat ik wel weer graag zou willen is dat het huidige systeem wel is uit te breiden met bijvoorbeeld een goede videokaart die meer ondersteunt, een geluidskaart die op een gegeven moment bijvoorbeeld 7.1 en DTS goed kan weergeven en misschien wel een betere processor. Tot die tijd ( die nog wel wat jaartjes verder ligt ) zou ik gewoon erg tevreden zijn met een basissysteem zoals gevraagd.

Ik hoop ten eerste dat men ziet dat ik voldoende tijd en zoekwerk heb gedaan voordat ik dit topic startte. Ten tweede hoop ik dat jullie me hier een beetje kunnen helpen.

Ik denk hierbij aan een budget van ongeveer 5 a 600 euro. Hierbij wil ik wel even zeggen dat dit een richtlijn is. Ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar als ik ergens op zou kunnen besparen is dat zeker meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 19:39 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:37
Over Hauppage hoor ik verschillende verhalen. Kijk eens naar het volgende kaartje:

pricewatch: VistaView Saber 2020 Dual Analog PCIe MCE TV-FM Tuner Card (PCI-e 1x)

Low profile, kun je een lage kast kiezen. Beeld schijnt uitstekend te zijn, dual tuner, PCIe x1 (toekomstgericht en wordt die poort ook es gebruikt) en ik hoor er nooit iets slechts van tbh...

Over verdere vragen, als jij geen HD wilt hebben dan volstaat een Via C3 ook nog wel volgens mij. Een beetje tv kaart doet de mpeg codering etc allemaal zelf, denk dat je dan met een leuk mATX/ITX plankje meer dan klaar bent. Onboard video is zat, veel grafische shit hoeft er toch niet berekend te worden. Enige wat een punt kan zijn is een geluidskaart als je de boel analoog aansluit, al is onboard HD audio tegenwoordig niet slecht te noemen. Maar da's een kwestie van smaak...

Jij zegt btw dat je SPdif gebruikt, dan kun je al helemaal gewoon onboard pakken (mits aansluiting/header voor SPdif uiteraard). Dat spul is toch digitaal, de rest van 't geluid wordt gedaaan door je versterker neem ik aan...

[ Voor 42% gewijzigd door Andros op 25-03-2007 01:21 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Is die max 600 euro het budget voor je hele systeem of alleen nog voor de onderdelen die ontbreken? In het eerste geval zou je het beste nog ff kunnen neerzetten wat de onderdelen die je nu hebt kosten.

Zelf zit ik te denken aan die nieuwe AMD chipset met een X1250 aan boord. Nu zeg je dat je geen HD nodig hebt. Echter ben je dan wel direct klaar aangezien die chip HD beeld can encoden. Verder hebben die dingen ook al S/PDIF als ik het goed heb voor digitaal geluid (5.1>) in de toekomst. Misschien zit er ook nog een HDMI aansluiting op. Het kost je geen moer en je bent toch klaar voor de toekomst. Anders moet je later misschien weer een andere mobo+CPU+geheugen...
-> Optie 2 is een nVidia 430 chipset met GeForce 6150 die ook HD beeld hardwarematig kan encoden.

CPU: Afhankelijk van je budget kun je kiezen voor een Singlecore of dualcore CPU. Dualcore is natuurlijk makkelijk als je van alles tegelijk wilt doen. Voor dualcore zou ik een van de traagste Core 2 Duo's gaan. Die moeten echt wel volstaan voor dit werk. Ook is een AMD Athlon X2 EE edition ook een mooie optie aangezien die lekker zuinig zijn. Als je singlecore neemt, ga dan voor een AMD Athlon of Sempron. Ik zou de hete P4's (en zelfs P4 D) mijden om de HTPC stil te krijgen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hmmm, Hauppauge is toch wel de ad-hoc standaard in TV kaarten. Over die Saber lees ik juist enge dingen: buggy drivers (spontane reboots), non-compliant MPG files, clicks en pops in geluid, belabberde beeldkwaliteit, werkt niet goed met Sage TV en GBPVR (je schijnt hun software te moeten installeren om het 2e kanaal aan te zetten, erg onhandig). Ik zou het lekker bij Hauppauge houden. Ik heb er zelf 2 en m'n vader zelfs 3, werkt altijd en perfect beeld.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even toegevoegd aan de SP dat ik deze computer nergens anders voor wil gebruiken dan wat ik zei. Geen spellen of iets dergelijks.
Cubefanatic schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:17:
Over Hauppage hoor ik verschillende verhalen. Kijk eens naar het volgende kaartje:

pricewatch: VistaView Saber 2020 Dual Analog PCIe MCE TV-FM Tuner Card (PCI-e 1x)

Low profile, kun je een lage kast kiezen. Beeld schijnt uitstekend te zijn, dual tuner, PCIe x1 (toekomstgericht en wordt die poort ook es gebruikt) en ik hoor er nooit iets slechts van tbh...
Over de hauppage heb ik inmiddels al best goede verhalen gehoord en lijkt precies te voldoen aan mijn eisen. Ik denk dat het toch deze wordt.
Cubefanatic schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:17:
Over verdere vragen, als jij geen HD wilt hebben dan volstaat een Via C3 ook nog wel volgens mij. Een beetje tv kaart doet de mpeg codering etc allemaal zelf, denk dat je dan met een leuk mATX/ITX plankje meer dan klaar bent. Onboard video is zat, veel grafische shit hoeft er toch niet berekend te worden. Enige wat een punt kan zijn is een geluidskaart als je de boel analoog aansluit, al is onboard HD audio tegenwoordig niet slecht te noemen. Maar da's een kwestie van smaak...

Jij zegt btw dat je SPdif gebruikt, dan kun je al helemaal gewoon onboard pakken (mits aansluiting/header voor SPdif uiteraard). Dat spul is toch digitaal, de rest van 't geluid wordt gedaaan door je versterker neem ik aan...
Geluid gaat via een versterker inderdaad. Het is een JVC RX-5032V. Ik probeer me een beetje in te lezen wat SPdif precies is en dergelijke. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voordat ik naar htpc informatie ging zoeken ik er nog niet van gehoord had.
GremliN-Online schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:40:
Is die max 600 euro het budget voor je hele systeem of alleen nog voor de onderdelen die ontbreken? In het eerste geval zou je het beste nog ff kunnen neerzetten wat de onderdelen die je nu hebt kosten.
600 euro is eigenlijk het maximale voor het complete systeem. Ik denk eerlijk gezegd dat het misschien wat ruim is voor hetgene wat ik op dit moment zoek maar zoals gezegd wil ik graag iets maken wat ik later dus nog wel kan uitbreiden.
Zelf zit ik te denken aan die nieuwe AMD chipset met een X1250 aan boord. Nu zeg je dat je geen HD nodig hebt. Echter ben je dan wel direct klaar aangezien die chip HD beeld can encoden. Verder hebben die dingen ook al S/PDIF als ik het goed heb voor digitaal geluid (5.1>) in de toekomst. Misschien zit er ook nog een HDMI aansluiting op. Het kost je geen moer en je bent toch klaar voor de toekomst. Anders moet je later misschien weer een andere mobo+CPU+geheugen...
-> Optie 2 is een nVidia 430 chipset met GeForce 6150 die ook HD beeld hardwarematig kan encoden.
Ik heb van die nieuwe AMD chipset nog niet genoeg kunnen vinden. Ook prijzen nog niet. Ik neem nu aan dat je hiermee een mobo met interne video en geluidschips bedoeld?

CPU: Afhankelijk van je budget kun je kiezen voor een Singlecore of dualcore CPU. Dualcore is natuurlijk makkelijk als je van alles tegelijk wilt doen. Voor dualcore zou ik een van de traagste Core 2 Duo's gaan. Die moeten echt wel volstaan voor dit werk. Ook is een AMD Athlon X2 EE edition ook een mooie optie aangezien die lekker zuinig zijn. Als je singlecore neemt, ga dan voor een AMD Athlon of Sempron. Ik zou de hete P4's (en zelfs P4 D) mijden om de HTPC stil te krijgen.
Inderdaad wilde ik hierbij rekening houden met hitte en stilte daarbij. Alleen zou dit dus afhangen van het moederbord. De enige eis is dat het de dingen goed aankan die ik wil.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een toevoeging. Het OS heb ik nog niet gekozen, ik twijfel nog tussen Windows MCE of WinXP met Mediaportal. Ik heb met MCE nog geen ervaring maar echt duur is het programma niet. Mediaportal heb ik nu een beetje draaien als test en het bevalt opzich best aardig maar om een een of andere reden wil ik MCE nog niet passeren.

Verwijderd

tvp, omdat ik ook met de softwarekeuze zit

• pegox
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 14:07
De Antec Fusion kast is een aanrader. Heb zelf een HTPC met de NSK2400 kast van Antec. Die is identiek aan de Fusion behalve de grote knop en VFD op het frontpaneel. De meeste HTPC kasten werken met 6 of 8 cm ventilatoren en die zijn niet stil te krijgen. Deze Antec kasten bieden ruimte aan 2 12 cm ventilatoren die op 7V zo goed als geruisloos zijn. De voeding is ook prima en zeer stil. Absolute aanrader.

CPU en moederbord. De nieuwe AMD chipset waar je terecht aan denkt is de 690G. Deze biedt alles wat je maar wil met een geintegreerde X1250 grafische kaart. Die kaart ondersteunt AVIVO, wat het afspelen van films (inclusief HD) versnelt. Minder CPU belasting dus. Asus heeft 2 micro ATX moederborden op basis van deze chipset: de M2A-VM (75 euro) en M2A-VM/HDMI (79 euro). De laatste heeft dus een HDMI uitgang. Ik zelf gebruik momenteel gewoon VGA naar mijn LCD TV en dat werkt ook prima.

Processor? De vraag is of een X2 (dual core) nodig is voor een HTPC. Bij het afspelen van films gebruik je toch maar 1 core. Belangrijker is een zuinige (makkelijk en geruisloos te koelen CPU). En dan verbruiken de gewone Athlons toch minder. De Athlon XP 3800+ (65nm) bvb gebruikt 45W. De zuinigste X2 65W. Ik zou voor de eerste gaan.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ik zou eigenlijk niet voor een AMD processor gaan maar voor een modernere intel core 2 duo bijvoorbeeld de E4300 versie hiervan. Dit omdat deze goede prestatie leveren en niet al te veel stroom verbruiken. Bovendien komen er prijsverlagingen aan voor deze serie en dan is die processor ook goed te betalen

Verwijderd

Topicstarter
pegox schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:36:
De Antec Fusion kast is een aanrader. Heb zelf een HTPC met de NSK2400 kast van Antec. Die is identiek aan de Fusion behalve de grote knop en VFD op het frontpaneel. De meeste HTPC kasten werken met 6 of 8 cm ventilatoren en die zijn niet stil te krijgen. Deze Antec kasten bieden ruimte aan 2 12 cm ventilatoren die op 7V zo goed als geruisloos zijn. De voeding is ook prima en zeer stil. Absolute aanrader.
Mooi, want ik vond dit toch wel een mooie kast die aan de wensen lijkt te voldoen. Dat doet hij dan dus helemaal :).
CPU en moederbord. De nieuwe AMD chipset waar je terecht aan denkt is de 690G. Deze biedt alles wat je maar wil met een geintegreerde X1250 grafische kaart. Die kaart ondersteunt AVIVO, wat het afspelen van films (inclusief HD) versnelt. Minder CPU belasting dus. Asus heeft 2 micro ATX moederborden op basis van deze chipset: de M2A-VM (75 euro) en M2A-VM/HDMI (79 euro). De laatste heeft dus een HDMI uitgang. Ik zelf gebruik momenteel gewoon VGA naar mijn LCD TV en dat werkt ook prima.
Naar die moederborden heb ik inderdaad zitten kijken. Het enige wat ik niet begreep is dat er geen normale PCI slots inzitten? Waar ik dus op vast liep was de TV kaart. En dan is er dus zowiezo geen ruimte meer voor een andere kaart? Ook snapte ik de uitgang voor de televisie nog niet. Voor 4 euro meer heb je een HDMI uitgang wat leuk is voor de toekomst en dus een makkelijke keuze is alleen kan ik deze nu wel aan mijn huidige televisie aansluiten ( scart )?
Processor? De vraag is of een X2 (dual core) nodig is voor een HTPC. Bij het afspelen van films gebruik je toch maar 1 core. Belangrijker is een zuinige (makkelijk en geruisloos te koelen CPU). En dan verbruiken de gewone Athlons toch minder. De Athlon XP 3800+ (65nm) bvb gebruikt 45W. De zuinigste X2 65W. Ik zou voor de eerste gaan.
Ik had inderdaad het idee dat zo'n processor snel genoeg zou moeten zijn voor het gene wat ik wil. Naast bijvoorbeeld divx kijken en film opnemen of iets branden en iets luisteren gebeurt er niets zwaars. Dat zou deze met hulp van goede tvkaart en videokaart toch wel aan moeten kunnen?
ik222 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:18:
ik zou eigenlijk niet voor een AMD processor gaan maar voor een modernere intel core 2 duo bijvoorbeeld de E4300 versie hiervan. Dit omdat deze goede prestatie leveren en niet al te veel stroom verbruiken. Bovendien komen er prijsverlagingen aan voor deze serie en dan is die processor ook goed te betalen
Ik zal me er eens over inlezen.
Dank u allen!

• Swoosh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01-2024
HDMI kan je niet aansluiten op je CRT tv. Dat is een digitale verbinding waar zowel beeld als geluid mee wordt overgebracht. Het is voor HDTV gemaakt. Jij hebt een svideo uit nodig waar je een scart adapter op zet.

Als je geen HD films gaat afspelen (je hebt immers nog geen HD televisie) dan heb je niet zo'n dikke processor nodig. Tevens geen dual core nodig. Kies bijvoorbeeld een op AM2 gebaseerde en dan Energy Efficient zodat je het stil kan houden.

Ik heb zelf net een htpc-tje besteld, maar ik wil er wel HD films mee afspelen. De processor is daarbij het belangrijkste dus heb een AMD X2 4600+ Energy Efficient genomen. Die is laatst flink in prijs gedaald al. Moederbord met onboard Nvidia 6150 video.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:14:
[...]
Enkele eisen waarmee het samen zou moeten werken :
  • Verbinding via scart naar 82cm CRT televisie
Vergeet niet het belang van de tv encoder, gebruik een van de nieuwere tv-out chips, die zijn een stuk beter. (Nvidia HDTV out)
De een zegt dat de videokaart op het moederbord een mediacenter makkelijk kan weergeven en een ander zegt dat je toch eigenlijk meteen wel een fatsoenlijke pci-e kaart erin moet zetten.
[...]
Microsoft had als eis voor een MCE een videokaart met 128bits geheugen bus. Inmiddels (Geforce 6/7) wordt er met een 64bit bus dezelfde bandbreedte behaald en lijkt deze vereiste weg te vallen. Maar je moet niet vergeten wat een videokaart in MCE bij het tv kijken wel niet moet doen. Een FX5200 of FX5500 zijn net niet voldoende, mensen met dit soort kaarten hebben bijna altijd stabiliteits/sync/audio problemen. FX5700 (128bit versie) en hoger moet wel goed gaan.
Microkid schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:06:
[...]

Hmmm, Hauppauge is toch wel de ad-hoc standaard in TV kaarten. Over die Saber lees ik juist enge dingen: buggy drivers (spontane reboots), non-compliant MPG files, clicks en pops in geluid, belabberde beeldkwaliteit, werkt niet goed met Sage TV en GBPVR (je schijnt hun software te moeten installeren om het 2e kanaal aan te zetten, erg onhandig). Ik zou het lekker bij Hauppauge houden. Ik heb er zelf 2 en m'n vader zelfs 3, werkt altijd en perfect beeld.
Daar komt dan nog eens bij dat Microsoft de Amity 2 kaarten als reference kaarten voor in MCE gebruikt.
Avivo is toch wel een stukje minder dan PureVideo, bij een HTPC ben je bijna wel verplicht een nVidia kaart te nemen.
Er zijn ook X2's met 35W.
ik222 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:18:
De e4300 is een ideale HTPC processor, mocht je ooit HD willen afspelen kun je zo je bus verhogen naar 1066 zonder je voltages te verhogen. En op de standaard clocks kan je voltage een stuk omlaag.
Swoosh schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 04:26:
[...]
Ik heb zelf net een htpc-tje besteld, maar ik wil er wel HD films mee afspelen. De processor is daarbij het belangrijkste dus heb een AMD X2 4600+ Energy Efficient genomen. Die is laatst flink in prijs gedaald al. Moederbord met onboard Nvidia 6150 video.
Reken maar op dropped frames met H.264 1080p. Een 4600+ zit qua multimedia performance rond de e6300 en e6400. Een e6400 met een 7600GT haalt het net (Max CPU load tijdens playback 95%). Vanaf een e6700 kan het zonder videokaart. Met een 6150 zou een cpu als een e6600 nodig zijn. Een 6150 heeft trouwens ook niet alle HD (Spatial-Temporal De-Interlacing, Inverse Telecine, Bad Edit Correction) en SD (Noise Reduction, Edge Enhancement) functies.

[ Voor 98% gewijzigd door |sWORDs| op 27-03-2007 05:55 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• pegox
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 14:07
Om een TV via SCART aan te sluiten heb je inderdaad een s-video uitgang nodig. Bij het Asus M2A-VM/HDMI bord zit een insteekkaartje met HDMI, s-video en optische out erop.

Aan sWORDs:

1. Er is inderdaad 1 Athlon X2 op 35W. Al de rest minstens 65W.
2. Heb je een linkje naar een test waaruit blijkt dat AVIVO minder is dan PureVideo? Ik wil je best geloven hoor maar een linkje of meer zou handig zijn!
3. Je spreekt over H264 1080p. Om dat te decoderen heb je sowieso een zeer krachtig ding nodig. Hoeveel zulke films heb jij trouwens liggen? Ik heb stapels 720p H.264, maar geen 1080p.

Hoedanook, de poster hier gaf aan dat HD niet belangrijk is en had een budget van 500-600 euro. Dan blijf ik erbij: een 690G bord met een 45Watt Athlon 3800+ is ideaal. Stil, zuinig, goedkoop en meer dan krachtig genoeg, zelfs om 720p H.264 af te spelen. Wil je later upgraden om 1080p H.264 te kunnen afspelen? Steek er een aparte video kaart in. En een X2.

Een X2 of intel dual core kost je dadelijk een stuk meer en de extra rekenkracht heb je gewoon niet nodig.

• GENETX
Dualcore heb je niet nodig voor een HTPC op 1 punt na: Als de TS graag wil opnemen en downloaden en TV kijken tegelijk met het ding. Dat je nu geen HDTV hebt zegt niet dat je die niet zult kopen in de toekomst. Het lijkt mij handig om nu klaar te zijn zodat je er later voor een prikkie een BLu-ray/HD-DVD speler er in zetipv dat je direct een nieuwe nodig hebt.

Over Intel vs AMD. Het is bekend dat AMD nog steeds zuiniger is en in het lagere segment ook een prima prijs/kwaliteit heeft. Zeker straks na weer een ronde prijsverlagingen. Ook zullen en paar procentjes prestaties niet veel uitmaken.

Over HD en tragere CPU's: Mijn AMD Turion X2 TL-52 op 1.6 GHz (dus behoorlijk trager als de desktop CPU's) draait met NVIDIA PureVideo prima HD films. De CPU doet er niet echt toe zolang je maar een GPU met AVIVO/PureVideo hebt.

Edit: Net ff een HD 1080P filmpje op mn laptop gedraait, wil prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 27-03-2007 10:41 ]

• Swoosh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01-2024
|sWORDs| schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 05:29:
[...]

Reken maar op dropped frames met H.264 1080p. Een 4600+ zit qua multimedia performance rond de e6300 en e6400. Een e6400 met een 7600GT haalt het net (Max CPU load tijdens playback 95%). Vanaf een e6700 kan het zonder videokaart. Met een 6150 zou een cpu als een e6600 nodig zijn. Een 6150 heeft trouwens ook niet alle HD (Spatial-Temporal De-Interlacing, Inverse Telecine, Bad Edit Correction) en SD (Noise Reduction, Edge Enhancement) functies.
Volgens mij lukt het wel. Gebruik je wel de CoreAVC codec? De meeste HD films die ik kijk zijn in x264 en daarbij maakt de videokaart nauwelijks tot niet uit omdat ze geen hardwarematige help bieden bij x264, alleen h264.

Ik heb voor de 4600+ gekozen omdat ik die nu op zo'n 100 euro zit dus prima past in m'n minimale budget. Videokaart en/of processor upgraden als het echt moet kan ik later altijd nog (systeem is toch al besteld :P)

Voor de topicstarter: Ik heb nu een AMD 3700+, Nvidia 7800GT, 512MB DDR en kan prima alles tot en met 720P afspelen. En dan is dat voornamelijk dankzij de processor.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pegox schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:27:
[...]
Aan sWORDs:

2. Heb je een linkje naar een test waaruit blijkt dat AVIVO minder is dan PureVideo? Ik wil je best geloven hoor maar een linkje of meer zou handig zijn!
Elke PureVideo HDDVD test blijkt dit wel uit, maar laten we de punten scores die deze in de HQV test door hardware.info er eens bijhalen. 118 voor AVIVO en 123 voor PureVideo, slecht 5 punten verschil, maar dan wel op scherpte (5 vs 10 Picture Detail) inmiddels behaalt PureVideo zelfs de 128.
Andere PureVideo vs Avivo testen hebben het ook over de scherpte, een factor die toch wel heel erg bepalend voor het beeldresultaat is.
3. Je spreekt over H264 1080p. Om dat te decoderen heb je sowieso een zeer krachtig ding nodig. Hoeveel zulke films heb jij trouwens liggen? Ik heb stapels 720p H.264, maar geen 1080p.
Ik heb alleen maar 1080p H.264. Alle HDDVD's die ik ehm "tegen kom".
Hoedanook, de poster hier gaf aan dat HD niet belangrijk is en had een budget van 500-600 euro. Dan blijf ik erbij: een 690G bord met een 45Watt Athlon 3800+ is ideaal. Stil, zuinig, goedkoop en meer dan krachtig genoeg, zelfs om 720p H.264 af te spelen. Wil je later upgraden om 1080p H.264 te kunnen afspelen? Steek er een aparte video kaart in. En een X2.

Een X2 of intel dual core kost je dadelijk een stuk meer en de extra rekenkracht heb je gewoon niet nodig.
De starter geeft aan later mogelijk wel iets met HD te gaan doen en als het dan toch onboard moet, neem dan een 6150 of wacht op de 7050/7150, maar dat is mijn mening.
GremliN-Online schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:31:
[...]
Over HD en tragere CPU's: Mijn AMD Turion X2 TL-52 op 1.6 GHz (dus behoorlijk trager als de desktop CPU's) draait met NVIDIA PureVideo prima HD films. De CPU doet er niet echt toe zolang je maar een GPU met AVIVO/PureVideo hebt.
Edit: Net ff een HD 1080P filmpje op mn laptop gedraait, wil prima :)
Dat het er goed uit lijkt te zien, wil niet zeggen dat er geen frames droppen. Je moet eigenlijk een film afspelen en de cpu belasting gedurende de hele film monitoren, zolang deze niet op de 100 komt kun je pas zeggen dat het prima gaat.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/bluray%20h264%20playback_12110691253/13668.png
met X6800:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/bluray%20h264%20playback_12110691253/13667.png
Swoosh schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:46:
[...]

Volgens mij lukt het wel. Gebruik je wel de CoreAVC codec? De meeste HD films die ik kijk zijn in x264 en daarbij maakt de videokaart nauwelijks tot niet uit omdat ze geen hardwarematige help bieden bij x264, alleen h264.
x264 wordt niet door studio's, maar door mensen thuis gebruikt om te re-encoden. CoreAVC maakt geen gebruik van PureVideo. Okt 2006 (helaas niets over de versies):
CoreAVC's codec is really the most efficient compared to Cyberlink and Nero at least when they aren't accelerated by a GPU. Nero's codec accelerated by ATI or NVIDIA display similar performances to Cyberlink accelerated by the Radeon X1900 XTX, but these solution have higher CPU consumptions than CoreAVC's codec. Only one solution is better: the couple Cyberlink and GeForce 7900 GTX. They have a record CPU power consumption of 25%.
To finish, we need to emphasize that it is a just a preview based on trailers and that things might evolve with driver and codec updates. Also, results will only become really representative when real HD content will be available. The real transfer rate isn't yet precisely known and it will have a strong influence on decompression performances. The performances of CoreAVC and the couple Cyberlink / NVIDIA are anyway excellent and the release of a future version of CoreAVC using GPU acceleration is really promising.
CoreAVC™ Standard Edition*
Fits perfectly if you want to playback standard H.264 videos like the ones created for the iPod, PSP or High Definition movie trailers found on Apple.com

- H.264 Baseline, Main, High profile support
- No Interlaced support
- No SMP support
- No GPU support

CoreAVC™ Professional Edition*
Plays everything that CoreAVC Standard Edition does but adds support for everyone that needs need support for SAT TV, IPTV, DVB. For the highend video zealots CoreAVC Professional Edition even supports SMP processors like the Intel® CoreTM 2 Duo, allowing for even fast multitasking while playing back high-definition CoreAVC H.264 video.

- H.264 Baseline, Main, High profile support
- Interlaced support (PAFF and MBAFF)
- SMP (multi-core CPU) support (limit 2)
- GPU support (to be added**)
* Features in each CoreAVC Edition is subject to change.
** GPU scheduled to be added at a later date

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 27-03-2007 14:23 ]

• GENETX
|sWORDs| schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:02:
[...]

Dat het er goed uit lijkt te zien, wil niet zeggen dat er geen frames droppen. Je moet eigenlijk een film afspelen en de cpu belasting gedurende de hele film monitoren, zolang deze niet op de 100 komt kun je pas zeggen dat het prima gaat.
Heb je gelijk in. Echter was de CPU belasting maar rond de 50% en dan heb ik het over een mobiele CPU. Daardoor mag je aannemen dat iedere Dualcore Desktop CPU met GPU die hardwarematig HD kan encoden er geen problemen mee zal hebben. Ik had zelfs nog andere dingen op de achtergrond draaiende.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GremliN-Online schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:37:
[...]

Heb je gelijk in. Echter was de CPU belasting maar rond de 50% en dan heb ik het over een mobiele CPU. Daardoor mag je aannemen dat iedere Dualcore Desktop CPU met GPU die hardwarematig HD kan encoden er geen problemen mee zal hebben. Ik had zelfs nog andere dingen op de achtergrond draaiende.
Hou er wel rekening mee dat de bitrate nogal varieert tussen de diverse bronnen. Zonder de exacte specs van het filmpje zegt het eigenlijk nog niets. De maximum load zit trouwens zo'n 20% boven de average. Dus als je met een lage bitrate op 70% maximum uitkomt, dan kun je met een hoge bitrate wel eens een probleem hebben. Sommige films die ik langs zie komen hebben een bitrate van 5 Mbit, de grafiekjes hierboven zijn van een 20 Mbit (40 peak) bitrate en bedenk dan ook dat sommige films het op stukken tot 60 Mbit schoppen.

Pagina: 1