[Vista]OC Systeem gaat naar standaard snelheid na slaapstand

Pagina: 1
Acties:

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-03 17:28
Ik heb een probleem mijn CPU en geheugen is overclockt maar als ik mijn computer(Windows Vista) uit slaapstand haal dan draait mijn CPU en geheugen op stock snelheid.

Dit probleem doet zich met meedere computers voor.

Al denk ik niet dat dit met specifieke componenten te maken heeft toch nog even de specs.

Asus A8N32 SLI Deluxe
AMD X2 3800+ 2000@2700 Dus een FSB van 270Mhz

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan het zijn dat om schade te voorkomen het moederbord een soort "auto-terugklok"-functie heeft?
Gebeurt dit enkel bij de slaapstand? Of ook bij uit/aanzetten? Welke slaapstand gebruik je precies? Slaap- of Sluimerstand?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• AndreStarTrek
sanfranjake schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:57:
Kan het zijn dat om schade te voorkomen het moederbord een soort "auto-terugklok"-functie heeft?
Gebeurt dit enkel bij de slaapstand? Of ook bij uit/aanzetten? Welke slaapstand gebruik je precies? Slaap- of Sluimerstand?
Ik heb geen idee of het een beveiliging is.

Ik heb het over de echte slaapstand. Dit is de slaapstand waarbij de computer uit gaat maar het geheugen actief word gehouden zo dat die in enkele seconden weer in windows is.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zijn de problemen ook weg als je de pc terugklokt naar de fabriekswaarden?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• master6464
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-02 12:52

master6464

Who's General Failure?

andrestartrek schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:32:
Ik heb het over de echte slaapstand. Dit is de slaapstand waarbij de computer uit gaat maar het geheugen actief word gehouden zo dat die in enkele seconden weer in windows is.
de echte slaapstand is als je ram wordt gekopieert naar je harddisk en je computer afsluit zodat je de stroom eraf kan halen en de volgende keer start hij op waar je was gebleven (hij verbruikt dus geen stroom in deze stand)

[ Voor 87% gewijzigd door master6464 op 25-03-2007 16:05 ]

(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.

• AndreStarTrek
sanfranjake schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:59:
Zijn de problemen ook weg als je de pc terugklokt naar de fabriekswaarden?
Dat lijk mij van wel, want hij kan dan niet meer naar zijn orginele snelheid omdat die daar al op loopt.
master6464 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:04:
[...]

de echte slaapstand is als je ram wordt gekopieert naar je harddisk en je computer afsluit zodat je de stroom eraf kan halen en de volgende keer start hij op waar je was gebleven (hij verbruikt dus geen stroom in deze stand)
Misschien dat je even moet kijken naar het nieuwe slaapstand van vista, want dat werkt weer anders
of eigelijk het zelfde maar dan met een toevoeging.

De nieuwe slaapstand gooit de computer ECHT UIT maar houd het geheugen active zodat die niet meer het geheugen terug hoeft te laden van de hardeschijf. Mocht in die tijd dat de pc in slaapstand de stroom er echt afgaan dan gaat die het als nog het geheugen laden van de hardeschijf.

• master6464
  • Laatst online: 27-02 12:52

master6464

Who's General Failure?

andrestartrek schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:52:
Misschien dat je even moet kijken naar het nieuwe slaapstand van vista, want dat werkt weer anders
of eigelijk het zelfde maar dan met een toevoeging.

De nieuwe slaapstand gooit de computer ECHT UIT maar houd het geheugen active zodat die niet meer het geheugen terug hoeft te laden van de hardeschijf. Mocht in die tijd dat de pc in slaapstand de stroom er echt afgaan dan gaat die het als nog het geheugen laden van de hardeschijf.
oh dus het is een soort combinatie van standby en slaapstand waarbij hij het de harde schijf als back-up gebruikt mocht de stroom er toch af gaan. _/-\o_

(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Sounds like Cool & Quiet..

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• AndreStarTrek
master6464 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:09:
[...]

oh dus het is een soort combinatie van standby en slaapstand waarbij hij het de harde schijf als back-up gebruikt mocht de stroom er toch af gaan. _/-\o_
Ja dat klopt wel een beetje, maar als het goed is gebruik dit wel minder stroom dan standby.
Dat is niet mogelijk want die staat uit.

Het lijkt wel of ik de enige bent met dit probleem.
Maar ik kan het me eigelijk niet voor stellen aangezien ik 3 PC's heb met dit probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door AndreStarTrek op 26-03-2007 14:13 ]

• AndreStarTrek
Is er echt niemand die dit probleem kent?

• AndreStarTrek
kick

• AndreStarTrek
Kick

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik zou ook verwachten dat iemand van onze tweakers met Vista dat wel gemerkt zou hebben als het een structureel probleem is. Wat gebeurt er als je underclocked?

De meeste mensen deugen!

• AndreStarTrek
Cassius schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:51:
Ik zou ook verwachten dat iemand van onze tweakers met Vista dat wel gemerkt zou hebben als het een structureel probleem is. Wat gebeurt er als je underclocked?
Geen idee ik zal eens kijken

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is het een bios-overclock of van zo'n bagger nvidia/... programma?

Je zegt dat het op meerdere systemen gebeurd, hebben die dan allemaal dezelfde spec's? Zou kunnen dat je systeem het misschien moeilijk heeft met die nieuwe slaap-stand?

Verwijderd

Ik heb mijn systeem ook overgeclocked (Dothan desktop via CT-479 op 2.8 ghz) en draai daar ook Vista op, maar ik heb nog nooit gezien dat de snelheid terug zou gaan naar de standaard snelheid.

Heb je wel via de BIOS overgeclocked of via software?

Heb je het ook in bijvoorbeeld Windows XP of onder Linux? Waarom denk je dat Vista er iets mee te maken heeft?

Voor zo ver ik weet 'vraagt' Vista aan je PC om zichzelf in sleep modus te zetten (C2 of C3 modus) via ACPI. Dat werkt precies hetzelfde onder alle OS'en, Vista is daar niets speciaals in.

Het lijkt me dus een probleempje met de hardware die je gebruikt en niet zozeer een Vista probleem.

Daarnaast komt het alleen voor als je overclocked, dus van een echt probleem kan je al niet spreken, overclocken is buiten de standaard gaan, daar kom je dus ook niet-standaard situaties tegen en dus kan je problemen krijgen... Lijkt me logisch.

• AndreStarTrek
kluyze schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:15:
Is het een bios-overclock of van zo'n bagger nvidia/... programma?

Je zegt dat het op meerdere systemen gebeurd, hebben die dan allemaal dezelfde spec's? Zou kunnen dat je systeem het misschien moeilijk heeft met die nieuwe slaap-stand?
De overclock is in de bios gedaan.

Het zijn 2 verschillende systemen.

Van mijn zelf een nf4 s939 met een x2 3800 met ddr1 geheugen.
Mainboard Asus A8N32-SLI Deluxe NVIDIA nForce4 SLI X16

De andere 2 pcs nf4 AM2 met een sempron 3200+ met ddr 2 geheugen
Mainboard Asus M2N-MX NVIDIA nForce 430

Ik heb geen idee of die er moeite mee heeft, maar ik zou niet weten waarom dat zou zijn.

• AndreStarTrek
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:24:
Ik heb mijn systeem ook overgeclocked (Dothan desktop via CT-479 op 2.8 ghz) en draai daar ook Vista op, maar ik heb nog nooit gezien dat de snelheid terug zou gaan naar de standaard snelheid.
Waar heb je dit in gecheck of die nog op de goede snelheid loopt.
Ik gebruik daar CPU-Z voor.
Heb je wel via de BIOS overgeclocked of via software?
BIOS
Heb je het ook in bijvoorbeeld Windows XP of onder Linux? Waarom denk je dat Vista er iets mee te maken heeft?
Ik denk niet zo zeer dat het Vista schuldig is maar het gebeurd met vista.
Omdat ik Windows XP deze vorm van slaapstand nooit heb zien gebruiken.
Daar ging de pc echt uit zo dat die weer van af die bios weer opstarte en dat doet die niet met vista.
Daar kom ik meteen in vista en de bios zie ik nooit langs komen.
Voor zo ver ik weet 'vraagt' Vista aan je PC om zichzelf in sleep modus te zetten (C2 of C3 modus) via ACPI. Dat werkt precies hetzelfde onder alle OS'en, Vista is daar niets speciaals in.
Nou dat is voor mij nog een beetje een grijs gebied.
Misschien is het voor mijn zelf handig om eens te kijken hoe dat C2 en C3 in elkaar zit.
Het lijkt me dus een probleempje met de hardware die je gebruikt en niet zozeer een Vista probleem.
Daar ben ik het ook mee eens, maar Vista is voor mij wel de trigger.
Daarnaast komt het alleen voor als je overclocked, dus van een echt probleem kan je al niet spreken, overclocken is buiten de standaard gaan, daar kom je dus ook niet-standaard situaties tegen en dus kan je problemen krijgen... Lijkt me logisch.
Klopt maar ik neem aan dat als jij dit "probleem" zou hebben dat je het ook graag op gelost zie.

• DarkJack
  • Laatst online: 08-12-2022
misschien veiligheid? Als die soort slaapstand die je noemt klopt, en je geheigen dus onder spanning blijft, blijft die ook warmte uitstoten (op overclock, dus nog meer warmte dan normaal) terwijl de koeling afligt, lijkt me dus wel aannemelijk dat er een soort veiligheid in zit.

Eén optie is trouwens ook gewoon geen hibernate (ik denk toch dat het die modus is dat je gebruikt, zag ook die extra modus opduiken op men laptop toen ik vista installeerde) gebruiken, ik gebruik dat alleen maar bij laptop. Een minuutje of minder wachten om je PC te laten opstarten is echt niet veel hoor, grab a coffee, make yourself comfortable en tegen die tijd staat je windows er wel.

• AndreStarTrek
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:24:
Ok ik heb het even zitten na lezen in wiki met vista gebruik die C3 en met XP heb ik altijd C4 gebruikt.

Hier heb ik zelf niks aan gedaan dit is gebreurd na het overgaan van xp naar gebruik van vista.

• AndreStarTrek
DarkJack schreef op maandag 02 april 2007 @ 07:57:
misschien veiligheid? Als die soort slaapstand die je noemt klopt, en je geheigen dus onder spanning blijft, blijft die ook warmte uitstoten (op overclock, dus nog meer warmte dan normaal) terwijl de koeling afligt, lijkt me dus wel aannemelijk dat er een soort veiligheid in zit.

Eén optie is trouwens ook gewoon geen hibernate (ik denk toch dat het die modus is dat je gebruikt, zag ook die extra modus opduiken op men laptop toen ik vista installeerde) gebruiken, ik gebruik dat alleen maar bij laptop. Een minuutje of minder wachten om je PC te laten opstarten is echt niet veel hoor, grab a coffee, make yourself comfortable en tegen die tijd staat je windows er wel.
Zou kunnen dat het veiligheid is maar ik kan het me nu niet echt voor stellen me geheugen is nu ondergeclockt.

En van mijn mag die ook ik die andere slaap stand maar daar krijg ik hem niet in. Al moet ik zeggen dat ik deze slaapstand voor de rest wel lekker vind werken.

• AndreStarTrek
Ik heb wiki nog eens gelezen maar toch klopt het niet helemaal het is een C3 maar wel met een vleugje C4 er is dus nog wat toegevoegt aan C3.

Ik heb dus deze

S3 is called Standby in Windows, Sleep in Mac OS X, and sometimes also Suspend to RAM (STR), although the ACPI specification mentions only the terms S3 and Sleep. In this state, main memory (RAM) is still powered, although it is almost the only component that is. Since the state of the operating system and all applications, open documents, etc. lies all in main memory, the user can resume work exactly where he/she left off—the main memory content when the computer comes back from S3 is the same as when it was put into S3. (The specification mentions that S3 is rather similar to S2, only that some more components are powered down in S3.) S3 has two advantages over S4; the computer resumes in about the time it takes the monitor to come on, secondly if any running applications (open documents, etc) have private information in them, this will not be written to the disk. Desktop users using this state may want to disable disk caching (also called disk buffer) so that, in the event of a power failure, the system disk is less likely to become corrupted due to data in the cache not being written to the disk.

En er zit dan dit nog bij

S4 -- Main article: Hibernate (OS feature). S4 is called Hibernation in Windows, Safe Sleep in Mac OS X, and sometimes also Suspend to disk, although the ACPI specification mentions only the term S4. In this state, all content of main memory is saved to a hard drive, preserving the state of the operating system

Want als ik mij pc echt van het stroom af gooi dan doet die een S4 opstart. Een sort van fail save.

Verwijderd

Ik zou zeggen, pak even een andere hdd of een vrije partitie en installeer even Windows XP.

Of probeer een Linux Live CD (bijvoorbeeld Ubuntu).

Als je daarbij dezelfde problemen hebt als je dezelfde slaapstand gebruikt dan is het een probleem van de hardware en niet van de software.

Asus staat er niet om bekend om goede BIOSsen te schrijven dus ik kan me goed voorstellen dat daar het probleem ligt. Probeer eens een BIOS update anders.
Pagina: 1