7900GTX component-out werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Afgelopen vrijdag eindelijk mijn LG 32LC3R binnen gekregen. Die wilde ik dus via component aan m'n pc gaan aansluiten. Leek me een kwestie van plug & play maar dit gaat toch echt m'n eerste topic worden omdat ik er echt niet uitkom dit keer.

oude situatie

7900GTX
monitor1= Viewsonic VX2025WM
monitor2=Viewsonic VX2025WM/
-> verloopkabel -> composite -> TV

nieuwe situatie

7900GTX
monitor1= Viewsonic VX2025WM
monitor2=Viewsonic VX2025WM/
-> verloopkabel -> component kabels -> TV

Beide dus via het meegeleverde verloopje en niet met een VGA of DVI naar component adapter. Omdat er 2 monitoren via DVI aanhangen wisselde ik tussen monitor 2 en de TV. Dat wilde ik nu weer doen alleen dan met component. Een HDMI of VGA verbinding met de TV is dus eigenlijk geen optie omdat ik dan niet beide tegelijk kan hebben aangesloten.

Probleem is dat ik met geen mogelijkheid goed beeld krijg via de component out van mijn GTX. En daarbij merk ik het volgende:

- Wel beeld bij BIOS/windows opstarten/in windows standaard kloon modus zonder driver
- TV wordt niet automatisch herkend in de nview multimonitor instellingen.
- Als ik hem instel als PAL dan krijg ik wel beeld maar dat is blauw en uiteraard in de compleet verkeerde resolutie.
- Zelf een resolutie van 1260x720 en 1360-768 geforceerd maar dat mocht niet baten. Op de een of andere manier wordt de modus steeds weer gereset naar NTSC zodra ik uit de nvidia console ga. De resolutie blijft wel behouden.
- Als ik in het nieuwe console panel de wizard doorloop en kies voor component en 720p/1080i krijg ik ook geen beeld (resolutie moet ik dan nog zelf aanpassen want anders blijft die op 1024x768
- Als ik dan meteen weer naar classic switch zie ik dat ie weer op NTSC staat 8)7

Wat heb ik verder geprobeerd:

- Google search = geen vergelijkbare problemen gevonden
- GoT search = Een melding van een blauwachtig scherm bij component maar geen oplossing en aangezien dat in de compleet foute PAL modus is lijkt me dat ook niet van toepassing.
- manual van 7900GTX'en opgezocht (alleen basic info over hoe je het uberhaupt de component kabels aansluit)
- Forceware manual
- Andere driver

Config is dus als volgt:

MSI Geforce 7900GTX Component out via verloopkabel
LG 32LC3R
Forceware 93.71

edit: misschien nog belangrijk om te vermelden: omdat ik nog component kabels moet kopen gebruik ik nu tijdelijk een dikke kwaliteits audio cinch (die eerst voor composite gebruikt werd) en 2 compsite video kabels van een meter lang. Een component kabel is toch een normale cinch kabel lijkt me. De kabel verwisselen met elkaar leverd geen verschil op en het kan er eigenlijk niet aan liggen omdat ik dus bij het booten wel beeld heb.

[ Voor 8% gewijzigd door The_nv40_man op 25-03-2007 00:13 ]

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Excuus voor het misschien onnodig te snel kicken van dit topic maar ik heb het opgelost :Y)

Het hele gedoe blijkt dus allemaal een driver probleem. Ik zat namelijk even te lezen in de reacties van verschillende drivers in de meuktracker en er stond inderdaad iets over HDTV out en TV out wat niet goed werkte na een bepaalde driver.

Dus maar even Forceware 91.47 geprobeerd en hij deed het meteen :) Nu alleen nog even finetunen.

Wel ontzettend stom dat ze vanaf die drivers dus de component out om zeep hebben geholpen en ik verwacht ook niet nu er speciale drivers zijn voor de 8600/8800 series en dan ook nog bijna allemaal voor Windows Vista dat er nog wat aan gedaan gaat worden. Misschien een mailtje naar nvidia, maar in m'n eentje sta ik niet al te sterk natuurlijk :|