LED's voor baybus, snapt iemand dit???

Pagina: 1
Acties:

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Heb LED's van Conrad en bij de specs van deze dingen stond dit:

UF = 1,6-2 V • IF = 10 - 20 mA

Snapt iemand dit?? Kan iemand mij vertellen wat voor weerstandjes ik moet gebruiken voor 5V/Off/12V??? Ze doen het namelijk niet :'(:'(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-08 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

De spanning (voltage) voor de leds is 1,6-2 volt, de stroom (amperage) is 10 - 20 mA
De benodigde weerstand is de spanning die je niet nodig hebt (12 - 2 = 10 volt)/stroom (gemiddeld 15 mA) dus 10 / 0,015 = 666>:) Ohm. Voor 5 volt is het dus 3 / 0,015 = 200 Ohm. Als ze een waarde niet precies hebben moet je gewoon degene nemen die er het dichtst bij zit.
* Demo weet niet of dit helemaal klopt, als iemand fouten vindt moet ie het ff zeggen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• LaborGardens
Het rare is dat de LED-jes met een 240 Ohm weerstand op de 12V niks doen en zonder weerstand wel (maar dan errug fel en dan niks meer maar oke dat terzijde). Het zijn gewoon kutdingen als je het mij vraagt!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:34
ze doen het niet :?
kan zijn dat je + en - verkeert hebt, dat doet ie het ook niet (Light Emitting DIODES) he
maareh, als je er 12 v op hebt gedaan zonder weerstand heb je kans dat ze nu dood zijn, lullig maar waar,

om benodigde weerstand te berekenen ??? heb et wel eens gekunt maar hoe ging het ook al weer ????

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 22:20 schreef Werkhoven het volgende:
Het rare is dat de LED-jes met een 240 Ohm weerstand op de 12V niks doen en zonder weerstand wel (maar dan errug fel en dan niks meer maar oke dat terzijde). Het zijn gewoon kutdingen als je het mij vraagt!
Led's hebben ook een po-la-ri-teit.

• LaborGardens
Op maandag 05 februari 2001 22:22 schreef treinhomo het volgende:

[..]

Led's hebben ook een po-la-ri-teit.
En daar bedoelen we mee???
Op maandag 05 februari 2001 22:21 schreef the12be het volgende:
ze doen het niet :?
kan zijn dat je + en - verkeert hebt, dat doet ie het ook niet (Light Emitting DIODES) he
maareh, als je er 12 v op hebt gedaan zonder weerstand heb je kans dat ze nu dood zijn, lullig maar waar,

om benodigde weerstand te berekenen ??? heb et wel eens gekunt maar hoe ging het ook al weer ????
Plus is de lange en min is de korte, toch?!

• Demo

Demo

Yep, en de min heeft ook een plat kantje, voor als je de pootjes hebt afgeknipt...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 05 februari 2001 22:18 schreef Demoniac het volgende:
De spanning (voltage) voor de leds is 1,6-2 volt, de stroom (amperage) is 10 - 20 mA
De benodigde weerstand is de spanning die je niet nodig hebt (12 - 2 = 10 volt)/stroom (gemiddeld 15 mA) dus 10 / 0,015 = 666>:) Ohm. Voor 5 volt is het dus 3 / 0,015 = 200 Ohm. Als ze een waarde niet precies hebben moet je gewoon degene nemen die er het dichtst bij zit.
* WFvN weet niet of dit helemaal klopt, als iemand fouten vindt moet ie het ff zeggen...
* WFvN is het er helemaal mee eens
de weerstand moet (passend bij de specificaties) minimaal 500 ohm zijn en maximaal 1040 ohm bij een aansluitspanning van 12 volt. Voor de berekening zie verhaal van Demoniac. Alleen heb ik de minimale waarden (1,6 volt met 10 mA levert 1040 ohm op) en maximale waarden (2 volt met 20 mA levert 500 ohm op) gebruikt....

Voor 5 volt geldt dat je een weerstand moet gebruiken tussen 150 ohm en 340 ohm

• LaborGardens
Op maandag 05 februari 2001 22:29 schreef wfvn het volgende:

[..]

* WFvN is het er helemaal mee eens
de weerstand moet (passend bij de specificaties) minimaal 500 ohm zijn en maximaal 1040 ohm bij een aansluitspanning van 12 volt. Voor de berekening zie verhaal van Demoniac. Alleen heb ik de minimale waarden (1,6 volt met 10 mA levert 1040 ohm op) en maximale waarden (2 volt met 20 mA levert 500 ohm op) gebruikt....

Voor 5 volt geldt dat je een weerstand moet gebruiken tussen 150 ohm en 340 ohm
Die weerstandjes heb ik: voor de 12V heb ik 740 Ohm en voor de 5V heb ik 240 Ohm EN ZE DOEN HET NIET!!!!:(:(:(:'(:'(

• Demo

Demo

Heb je ze niet per ongeluk opgeblazen? 12 volt is niet echt gezond voor een 2 volt ledje... (dan gaan ze stinken:P)

Verwijderd

Is blij dat ie voor al deze toepassingen een Electro Proggie heeft waar je netjes allemaal schakelingen en weerstanden en hele mak kan tekenen en dan kan laten werken ..
zo weet je exact hoeveel je van wat nodig heb ..

makelijk zo'n electronica opleiding :)

• LaborGardens
Op maandag 05 februari 2001 22:37 schreef Demoniac het volgende:
Heb je ze niet per ongeluk opgeblazen? 12 volt is niet echt gezond voor een 2 volt ledje... (dan gaan ze stinken:P)
heb er pas een vernaggeld! Heb er nu nog 4 van elk (rood voor 5V indicatie en groen voor 12V indicatie) over maar ze doen dus helemaal niks met weerstand ertussen!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:34
je kan natuurlijk ook een potmetertje ertussen zetten, kun je mooi regelen hoe fel je ledjes branden. kost alleen iets meer,

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 05 februari 2001 22:31 schreef Werkhoven het volgende:

[..]

Die weerstandjes heb ik: voor de 12V heb ik 740 Ohm en voor de 5V heb ik 240 Ohm EN ZE DOEN HET NIET!!!!:(:(:(:'(:'(
excusie..... vergeten te vermelden...
Wat je oorzaak is, weet ik ook niet.... tja... +/- omwisselen... maar dat was al genoemd....
Je zou zo'n ledje eens kunnen aansluiten op 2 volt (en hopen dattie niet doorbrandt). De stroom door de led meten.
Er zijn leds met ingebouwde voorschakelweerstand. Kep ze zelf nog nooit gekocht.... hoe de specificaties aangegeven staan weet ik ook niet. maar misschien heb jij van die leds. Interne voorschakelweerstand + extra voorschakelweerstand kan een te hoge voorschakelweerstand opleveren.... en daarmee een te lage spanning en stroom.....
Stel dat je ledje normaal brandt op 2 volt met een stroom van maximaal 20 mA, dan ligt daar het probleem....
Maar ik vermoed niet dat dit het probleem is... maar het proberen waard als je er absoluut niet uit kunt komen...

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:25

botoo

💀 too old to die young

sommige ledjes hebben een ingebouwde weerstand, als je daar dus een extra weerstand bijzet kan dat wel eens teveel zijn. Ik weet niet of dat in dit geval zo is, zijn die niet brandende ledjes je nieuwe conrad's of ouwe uit een kast?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• LaborGardens
Op maandag 05 februari 2001 23:04 schreef botoo het volgende:
sommige ledjes hebben een ingebouwde weerstand, als je daar dus een extra weerstand bijzet kan dat wel eens teveel zijn. Ik weet niet of dat in dit geval zo is, zijn die niet brandende ledjes je nieuwe conrad's of ouwe uit een kast?
nieuwe van conrad en zijn niet degene die geen voorweerstand nodig hebben. Zijn gewoon simpele 5mm diffuus LED-jes.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 05 februari 2001 23:04 schreef botoo het volgende:
* WFvN zucht eens diep.... heeft hij dit niet ook al ingerammeld.... 1 bericht/20 minuten eerder????

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:25

botoo

💀 too old to die young

: beetje wel he?
Ik doelde in dit geval specifiek op een positief antwoord mbt de bestaande ledjes uit een kast, die hebben nl vaak die ingebouwde weerstand.
maarreh, ik was idd een beetje :Z

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

draai de pootjes gewoon om.....
|:(

• LaborGardens
Kan het niet zijn dat de weerstandjes verkeerd om zitten??? (Dus dat ze met het andere pinnetje tegen de led aan moeten zitten???:?:?:?) Ik heb er echt geen verstand van hoor, maar dat blijkt nu misschien wel heel erg ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-08 17:14
Ik heb iets van 250 of 240 Ohm weerstandjes genomen voor mijn LEDs. Allemaal std Conrad LEDs die 5V krijgen.
Plek van de weerstand maakt natuurlijk niet uit. Polariteit van de LED wel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• AcouSE
  • Laatst online: 26-08 13:57

AcouSE

Swedish Chef

Beetje vage situatie hiero...:?

Ik heb m.b.v. de specs in de eerste post even de berekeningen ge-double-checked:

De weerstand voor 5V is 150-340ohm, dus neem daarvoor een 220 of 270ohm. De weerstand voor 12V is 500-1040ohm, dus neem daar een 680 ofzo. Komt niet zo heel erg nauw...

Je zet ze toch wel is serie he? Als 'ie het niet doet, dan keer je hem gewoon om, en kijk je of 'ie het dan wel doet.(8>

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kun je misschien het artikelnummer van die leds geven die je bij conrad hebt gekocht... misschien dat we daar meer informatie mee kunnen krijgen....

Verwijderd

Ja hoe plaats je ze ???
Als je ze parallel doet doen ze het niet nee! |:(|:(|:(|:(|:(

• LaborGardens
Ben er al achter wat het is geweest (niet te hard lachen hoor |:( & :'( ) =>

de weerstandjes die ik heb meegekregen heb ik nog eens goed bekeken en de kleurringen vooral: wat blijkt ZIJN HET 750K (750000) en 240K (240000) Ohms weerstanden. Heb ik dus de verkeerde gekregen!!!!
Ga morgen ff nieuwe GOEIE weerstandjes halen!

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 22:26 schreef Werkhoven het volgende:

[..]

En daar bedoelen we mee???
Daar bedoelen WE (ben verdomme geen smeris :() mee dat er een + en een - aan zit (duh !); als je geen flikker verstand van elektro hebt kun je er ook maar beter vanaf blijven, tenzij je een erg goeie brandverzekering hebt.

• OverSoft
  • Laatst online: 24-08 11:52
Op dinsdag 06 februari 2001 23:46 schreef treinhomo het volgende:

[..]

Daar bedoelen WE (ben verdomme geen smeris :() mee dat er een + en een - aan zit (duh !); als je geen flikker verstand van elektro hebt kun je er ook maar beter vanaf blijven, tenzij je een erg goeie brandverzekering hebt.
idd, ledjes kunnen HEEL warm worden (serieus!!!) waarna ze smelten en vlam vatten (ja, ook op 12 volt). Die dingen kunnen lijp zijn. (Ja, duurt wel ff voordat ze beginnen te smelten en fikken, maar hou ze maar eens een kwartier/halfuur op 12v, VOEM)

edit:

en ohja, als je niet eens weet wat polariteit is!!! Ik zou er maar niet aan beginnen |:(

• LaborGardens
Op woensdag 07 februari 2001 00:05 schreef -OverSoft- het volgende:

[..]

edit:

en ohja, als je niet eens weet wat polariteit is!!! Ik zou er maar niet aan beginnen |:(
Lekker belangrijk als ik die term niet ken!! M'n baybusje werkt nu wel prima MET LEDJES!!! :P

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 07 februari 2001 00:05 schreef -OverSoft- het volgende:

[..]

idd, ledjes kunnen HEEL warm worden (serieus!!!) waarna ze smelten en vlam vatten (ja, ook op 12 volt). Die dingen kunnen lijp zijn. (Ja, duurt wel ff voordat ze beginnen te smelten en fikken, maar hou ze maar eens een kwartier/halfuur op 12v, VOEM)
Tis veel leuker als ze uit elkaar knappen.... best gevaarlijk trouwens... die koppen willen nogal een eing schieten.... >:)

Verwijderd

Op woensdag 07 februari 2001 08:52 schreef Werkhoven het volgende:

[..]

Lekker belangrijk als ik die term niet ken!! M'n baybusje werkt nu wel prima MET LEDJES!!! :P
Maar het duurt wel een half jaar voor je het begrijpt...... sugt
Pagina: 1