Toon posts:

Onbegrip buiten wetenschappelijke wereld

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Meest geëerde medegeleerden,

Het punt dat ik voor vanavond zou willen aansnijden betreft de monade aangaande het onbegrip dat bestaat buiten de wetenschappelijke wereld.

Bij ons op de academie is het gebruikelijk dat alle sententies van dernate niveau zijn dat het zich kan meten met de rest van de wetenschappelijke parentage. In het dagelijks leven op de academie is dan ook zo dat men zeer wijdlopig is in het taalgebruik. Er is een zekere karma die je op bouwt als zijnde adept van de wetenschap.

Mijn ervaring is nochtans dat zodra ik mij buiten de academie verkeer ik stuit op veel onbegrip en antipathie. Dit heeft voor mij tot een tijd geleden tot occupatiestaking geleid, sinds enige tijd ben ik weer aan het werk met mijn job.

Maar ook met enige ontsteltenis heb ik gemerkt dat ik hier op GoT ontvreemd raak. Een eerste poging om een aantal wantoestanden binnen de software developement aan te kaarten leidde tot een stopzetting van de discussie.

Het is nu eigenlijk - geestelijk - tot een culminatiepunt gekomen dat ik op mijn werk alvast een afspraak heb gemaakt met mijn vertrouwenspersoon om dit verder uit te spreken.

Hoe gaan jullie om in het dagelijks leven met de scheiding tussen wetenschap en het gepeupel?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kom jij eigelijklijk wel BUITEN de academie? Praat je zo tegen je vrouw/kinderen. Dat lijkt me echt niet leuk.

Dat je zo praat tegen je collega's lijkt me ook niet fijn, constant in het gevecht zitten van 'niet voor elkaar mogen onderdoen'.

Zie het zo: je hebt je geregistreerd hier met B.E. Dilan, maar dit moet helemaal niet.

Registreer je als <insert willekeurige nickname>, leef je uit (wel volgens de regels hier), en niemand komt je op de vingers tikken dat je JE STATUS hoog moet houden, want dat moet hier niet.

Wij hebben allemaal liever dat je je jezelf bent!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 11:37
Geachte confrère,

Het is mijn stellige indruk dat uw kennis van de Nederlandse taal geen gelijke tred houdt met uw pretenties dienaangaande. Ik moet hierbij aantekenen dat ik een dergelijke attitude ook op de universiteit vrijwel nooit heb aangetroffen. Derhalve heb ik sterk de indruk dat uw persoon gekarakteriseerd kan worden als een poseur. Buiten de academische wereld (maar ook daarbinnen) zou men spreken van "kapsones".

Hoogachtend, (etc.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat een BS... :X

Als wetenschapper wil ik hierbij graag laten aantekenen dat de TS niet representatief is voor wetenschappers; in tegendeel, zijn tekst hier is een karikatuur.

TS is waarschijnlijk uit de academie geschopt wegens hoogdravendheid, en zal dat waarschijnlijk aan jaloezie hebben geweten... 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 24-03-2007 21:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Hoe ik omga met de scheiding tussen wetenschap en gepeupel is in den beginne eenvoudig: ik respecteer een ieder, elk individu heeft zijn sterke en minder sterke kanten. De ene is wat slimmer, de ander wat mondiger en een volgende weer een stuk socialer. Het schijnt bovendien te helpen om op een gelijk niveau met je gesprekspartner te spreken. Het heeft nu eenmaal weinig nut om het met een 5jarige over extraheren te praten zal ik maar zeggen. ;)

Bericht hierboven

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Floris schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:40:
Hoe ik omga met de scheiding tussen wetenschap en gepeupel is in den beginne eenvoudig: ik respecteer een ieder, elk individu heeft zijn sterke en minder sterke kanten. De ene is wat slimmer, de ander wat mondiger en een volgende weer een stuk socialer. Het schijnt bovendien te helpen om op een gelijk niveau met je gesprekspartner te spreken. Het heeft nu eenmaal weinig nut om het met een 5jarige over extraheren te praten zal ik maar zeggen. ;)
Dit zal te moeilijk zijn voor TS ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog vrijgezel, diverse pogingen om aan een echtgenoot te komen hebben bakboord gehaald.

Binnen de wetenschap communiceer ik meestal middels paperassen met mijn mede ambtgenoten. Zeer incidenteel heb ik een vocale colloquium.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:19
Mensen die over zichzelf en het gepeupel spreken (en toch d/t fouten maken..) laat ik het liefst maar links liggen. Ik snap eigenlijk ook niet waarom je jezelf zo verlaagd om op dit peupelforum te posten.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:42:
Ik ben nog vrijgezel, diverse pogingen om aan een echtgenoot te komen hebben bakboord gehaald.

Binnen de wetenschap communiceer ik meestal middels paperassen met mijn mede ambtgenoten. Zeer incidenteel heb ik een vocale colloquium.
Bedoelt u hier misschien colloquium?

[ Voor 0% gewijzigd door jelmervos op 24-03-2007 21:45 . Reden: Snel gefixt, ik zag het. Je had het met een g ipv q. ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn kennisgeving is dit toch de wetenschappelijke passage binnen dit forum?

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb je msn ofzo? Voeg me even toe, dan kunnen we eens praten ;)

Verwijderd

Binnen de wetenschap communiceer ik meestal middels paperassen met mijn mede ambtgenoten. Zeer incidenteel heb ik een vocale colloguium.
Zeg je dat ook op die manier tegen een vrouw of meid waar je mee praat?

"Ik heb nog vrijgezel, diverse pogingen om aan een echtgenoot te komen hebben bakboord gehaald"

Als iemand dat tegen mij zegt, draai ik me om zodat ik haar niet hard in het gezicht uit ga lachen 8)7

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je plaatst jezelf met je idiote taalgebruik buiten elke discussie. Het doel van communiceren is het overbrengen van een boodschap en dat lukt je op deze manier niet. Door ons aan te spreken met medegeleerden impliceer je dat je zelf ook niet ongeletterd bent, waardoor het heel bijzonder is dat het jou niet lukt om schriftelijk te communiceren met anderen, terwijl het het grootste gedeelte van de Nederlanders wél gewoon lukt, ondanks een wellicht veel lager opleidingsniveau. Jou zou ik dus aanraden een taalcursus te gaan volgen teneinde je mogelijkheden tot communiceren met de buitenwereld te vergroten. Betere communicatie leidt bijna automatisch tot een beter begrip. :)

Wat betreft je taalgebruik, het is bijzonder zwak. Het aansnijden van een monade is een contradictie, 'dernate' is geen woord, 'sententie' is verkeerd gebruikt. Verder is taalgebruik in academische omgevingen weliswaar uitvoerig, maar dit is noodzakelijk omdat woorden vaak dubbel geinterpreteerd kunnen worden waardoor de boodschap niet goed overkomt. In jouw geval is het echter zo dat de boodschad niet goed overkomt door het bijzonder wollige taalgebruik. Verwar het wijdlopige taalgebruik binnen een academische omgeving alsjeblieft niet met jouw wijdlopige gezwam. 'Occupatiestaking' is trouwens geen woord, in goed Nederlands noemen we zoiets meestal een burnout. Ook het woord 'passage' is onjuist toegepast.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:44:
Naar mijn kennisgeving is dit toch de wetenschappelijke passage binnen dit forum?
Dit is een discussieforum over wetenschap en levensbeschouwing. Niet een dumpbak voor iemand die een pilsje teveel opheeft... ;)

[ Voor 43% gewijzigd door gambieter op 24-03-2007 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fluks geeft Ramon156 de praktijksituatie weer bij een dergelijke bijeenkomst. Maar deze problemen lijken mij buiten de scope van dit topic staan. Het gaat mij er juist om hoe men in de praktijk de scheiding weet te handhaven.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Maar daarom zijn we hier niet allemaal geleerden met x aantal diploma's en dergelijke.

Hier stellen we ons meer diepgaande vragen over het leven en dergelijke, om die te begrijpe met ONZE kennis, niet om 10 jaar achter de boeken ze zitten ;)

• pinockio
  • Laatst online: 23-12 11:37
Jawel, maar als u wat meer inhoudelijk en correct en wat minder door middel van holle frasen en ook door u zelf half begrepen uitdrukkingen zou communiceren zou het niveau wellicht stijgen.

En het is "bakzijl" halen. "Bakboord" is de linkerkant van een schip. Zie bijv. www.etymologie.nl:

bakboord zn. ‘linkerzijde van een schip’
categorie: geleed woord
Vnnl. back boord [1599; Kil.], maar wrsch. veel ouder, gezien de dateringen in het Middelnederduits en het Oudengels.
Samenstelling van mnl. baec ‘rug’ (zie bak 3) en boord 2. Bij boten en schepen met een puntige achtersteven werd het roer traditioneel rechts gemonteerd (aan het stuurboord). De stuurman stond dus met zijn rug naar het linkerboord.
Mnd. ba(c)kbort [15e eeuw] (> nhd. Backbord [1600–50]); nfri. bakboard; oe. bæcbord [al ca. 885]; on. bakborði.
Het woord is ook in de Romaanse talen terechtgekomen: Frans babort [1484; Rey], bâbord [1762; Rey]; Italiaans babordo. Van daaruit kwam het opnieuw in het Engels, nu als ontlening: baburd, bawburd, nu verouderd. Opvallend is dat de Franse etymologische woordenboeken zeggen dat het woord aan het Nederlands ontleend is, terwijl de eerste attestatie in het Frans veel ouder is dan die in het Nederlands.
Fries cognaat: bakboard

[ Voor 0% gewijzigd door pinockio op 24-03-2007 21:52 . Reden: Volgens mij houdt die kerel ons voor de gek ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Zou je aan kunnen geven welke scheiding er jouw inziens is tussen wetenschap en gepeupel. Ik ben namelijk volstrekt onbekend met welke scheiding dan ook, anders dan enige aangaande het jargon. Maar jargon komt bij elke discipline voor en is ook niet gebonden aan de wetenschap als geheel.

Verder ga ik mee met eamelink.

Uit verdere posts maak ik op dat je iets beschouwt als een tekort in je ontwikkeling. Ik wil je erop wijzen dat dit forum niet gebruikt kan worden om hulp te vragen waar naar alle waarschijnlijkheid de hulp van een huisarts, een psychiater of een psycholoog op zijn plaats is. Mocht de discussie verzanden in een klaagzang a la 'ik ben zo zielig', dan zal dit topic gesloten worden.

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:45:
Wat betreft je taalgebruik, het is bijzonder zwak. Het aansnijden van een monade is een contradictie, 'dernate' is geen woord, 'sententie' is verkeerd gebruikt. Verder is taalgebruik in academische omgevingen weliswaar uitvoerig, maar dit is noodzakelijk omdat woorden vaak dubbel geinterpreteerd kunnen worden waardoor de boodschap niet goed overkomt. In jouw geval is het echter zo dat de boodschad niet goed overkomt door het bijzonder wollige taalgebruik. Verwar het wijdlopige taalgebruik binnen een academische omgeving alsjeblieft niet met jouw wijdlopige gezwam. 'Occupatiestaking' is trouwens geen woord, in goed Nederlands noemen we zoiets meestal een burnout. Ook het woord 'passage' is onjuist toegepast.
Hierbij snijdt u een penibel punt aan bij mij als persoonlijkheid. Diverse mensen hebben notie gemaakt van mijn taalgebruik. Daar waar ik gewend was om extensief te spreken is het blijkbaar binnen het doorsnee publiek gebruik om veel flagranter te spreken. Zoals ik heb aangegeven heb ik maatregelen getroffen om dit aan te gaan met mijn vertrouwenspersoon.

[ Voor 1% gewijzigd door Opi op 24-03-2007 21:58 . Reden: We gaan mensen niet beledigen ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:33:
Het punt dat ik voor vanavond zou willen aansnijden betreft de monade aangaande het onbegrip dat bestaat buiten de wetenschappelijke wereld.
Snij voor mij maar een punt appeltaart aan en een glas limonade graag.
(we zitten kennelijk weer op de kleuterschool)
Hoe gaan jullie om in het dagelijks leven met de scheiding tussen wetenschap en het gepeupel?
Ik probeer semi serieuze topics vol wartaal te openen in W&L

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 24-03-2007 21:52 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• WFvN
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mijn hemel..... ik begin me erg dom te voelen bij dit hoogdravende taalgebruik. Het vergt wel erg veel inspanning om die teksten van de TS een beetje te begrijpen.

Ik zit even wat topics door te neuzen van deze nieuwe user. Stukje in LA waar het volgende geschreven staat:
Laat ik het zo formuleren: Bij mij op de academie zou er behoorlijk tomeloos worden gereageerd als zij zouden zien hoe ik wordt gekoerst. In mijn loopbaan heb ik nu eenmaal een bepaalde conditie berijkt waarbij het usance is om toch wel enig niveau in het taalgebruik te hanteren
Ik ben absoluut geen talenmens maar weet wel dat er toch wel een paar dingen verkeerd zitten in de quote. Er wordt gesmeten met 'dure' taal, er wordt geschermd met 'enig niveau in het taalgebruik' maar ik zie foute toepassing van leestekens, ik zie fout gebruik van stam+t en dat soort grappen.

De opmerking die gambieter plaatst kan ik me veel beter in vinden dan in de onleesbare teksten die ik de TS zie schrijven.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30

job

pinockio schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:50:
En het is "bakzijl" halen. "Bakboord" is de linkerkant van een schip. Zie bijv. www.etymologie.nl:
Achja.. In elke post maakt hij wel een grote fout.
Hem daar op te pakken is eigenlijk te makkelijk.

B.E. Dilal probeert duidelijk indruk te maken d.m.v zijn taalgebruik, maar zo te zien lukt het niet echt.
Doordat hij her en der wat dure woorden bijelkaar geharkt heeft en deze duidelijk verkeerd gebruikt wordt het eerder lachwekkend.

Wat ik me nou afvraag.. Waar gaat dit topic nou eigenlijk over?

[ Voor 18% gewijzigd door job op 24-03-2007 21:58 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:52:
[...]
Hierbij snijdt u een penibel punt aan bij mij als persoonlijkheid. Diverse mensen hebben notie gemaakt van mijn taalgebruik. Daar waar ik gewend was om extensief te spreken is het blijkbaar binnen het crapuul gebruik om veel flagranter te spreken. Zoals ik heb aangegeven heb ik maatregelen getroffen om dit aan te gaan met mijn vertrouwenspersoon.
Dus wij zijn voor jouw krapuul om dat wij 'flagranter' spreken, omdat wij normale woorden gebruiken zodat iedereen het kan verstaan!

Je doet mij eerlijk gezegd denken aan die reclame van (een mobiel netwerk) die hier op dit moment afgespeeld wordt, al die nerdjes die buitenkomen, heel wit van altijd binnen achter de computer te zitten, die nu naar buiten kunnen door een nieuw netwerk waardoor er landelijke dekking voor internet is.
Misschien een optie voor jouw?

Ik heb -serieus- medelijden met jouw.

Je bent 31, ga eens naar de kroeg in jeansbroek, en sweater, neem een pilsje, lach wat, en dergelijke, het zal je bevallen geloof mij ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Snake op 24-03-2007 21:58 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Les 1 met communicatie met de buitenwereld: leg het in voor de buitenwereld in begrijpbare taal uit.
私は日本語に何かを書くことができるがそれを理解しない。

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:47:
Het gaat mij er juist om hoe men in de praktijk de scheiding weet te handhaven.
En ik denk dat het goed is dat je dit topic hebt gestart.
[list=1]• Om de reden dat jij dit waarschijnlijk niet kan. Heb je er problemen mee. Volgens mij -en vele anderen- inderdaad wel ja. Er zijn tips aangedragen waarop je dit kan verbeteren
• Het vreselijke taalgebruik is vaak ook nog foutief. Zie de post van eamelink.

Duidelijk wordt gemaakt dat je opzettelijk een te ingewikkeld en verkeerd taalgebruik hebt wat aangeeft dat jij waarschijnlijk de scheiding niet kan maken. Helaas, stap eens een kroeg in en al doende leert men ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Snakiej schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:57:
[...]

Dus wij zijn voor jouw krapuul om dat wij 'flagranter' spreken, omdat wij normale woorden gebruiken zodat iedereen het kan verstaan!
Jij begrijpt wat er staat? Kan jij als tolk optreden? Ik zou zo'n beetje 10% van z'n woorden moeten opzoeken in het moeilijkewoordenboek :+

Verwijderd

Topicstarter
Een van de redenen van mijn dienstbetrekking is mijn spraakgebruik. Dit heeft mij in de functie gebracht waar ik nu circuleer. Het is voor mij behoorlijk betreurswaardig als dit als kolder wordt afgedaan.

• KroontjesPen
  • Laatst online: 09:03

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Er is ooit tegen mij gezegd dat één gek meer kan vragen dan 10 wijze kunnen beantwoorden.
Geloof dat in dit draadje het bewijs wordt geleverd.

Verder zijn er meer mensen in mijn omgeving die een titel mogen voeren en dat niet doen.
Denk dat het hier omgekeerd is.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:58:
Een van de redenen van mijn dienstbetrekking is mijn spraakgebruik. Dit heeft mij in de functie gebracht waar ik nu circuleer. Het is voor mij behoorlijk betreurswaardig als dit als kolder wordt afgedaan.
Ah, nu wordt het duidelijk. Je bent opgeklommen vanuit het gepeupel doordat je opviel door je taalgebruik. Wat is je functie binnen het instituut?

(ben namelijk wel benieuwd wat het moeilijke woord voor hofnar is :+ )

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

WFvN schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:58:
[...]

Jij begrijpt wat er staat? Kan jij als tolk optreden? Ik zou zo'n beetje 10% van z'n woorden moeten opzoeken in het moeilijkewoordenboek :+
Errrr, die topic lukt wel, kwestie van alles te lezen, dan vallen die paar moeilijke woorden wel weg ;)
Het is geen kolder, het is alleen onnodig om zo te praten, op een plek als hier mag je gerust scheiden van je werk.

• Opi
  • Niet online

Opi

Zou je je willen concentreren op de discussie en het niet op jou als persoon willen betrekken. Zoals ik eerder al aangaf is dit geen helpdesk voor mensen met persoonlijke problemen waar een dokter meer op zijn plaats is.

Zou je overigens aan willen geven van welke academie je lid bent? Ik ben niet bekend met enige academie waarin de door jou gevoerde vocabulaire gangbaar is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Opi op 24-03-2007 22:02 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

We hebben een Donner op het forum!

PSN: Shiver23

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Dilal, je spreek steeds over een vertrouwenspersoon maar een vertouwenspersoon gaat niet de gesprekken aan die jij in je posts weergeeft.
Een vertrouwenspersoon zal zaken die op de werkvloer aandacht nodig hebben in goede banen sturen. Te denken valt aan sexuele intimidaties en ongewenst gedrag in elke vorm.

Jij spreekt over iemand met de functie van een psycholoog. Misschien lijk me dat ook het beste

Daar naast :
Een van de redenen van mijn dienstbetrekking is mijn spraakgebruik. Dit heeft mij in de functie gebracht waar ik nu circuleer.
Je circuleert in kringen en je betrekt een functie.

[ Voor 21% gewijzigd door Pim. op 24-03-2007 22:05 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Tja, niet alle 'kringen' gebruiken dezelfde 'taal'. Ik spreek normaal gesproken geen dialect maar gewoon AN. Dialecten verstaan gaat vaak best aardig (Fries uitgezonderd) maar dat hoogdravende taaltje wat je hier gebruikt (en dat ook nog vol met fouten van verschillende aard) maakt het echt bijna onleesbaar voor mij.

Wellicht hoort het taaltje bij die functie maar ik denk toch dat 90% (als het niet meer is) van Nederland zal dat taaltje verre van 'normaal' beschouwen. Er vliegen woorden voorbij die niet in mijn vocabulairen voorkomen (en met dat woord heb ik al een moeilijke uitgezocht die er wél in voorkomt ;) )

Aan de vrouw komen kan maar op 2 manieren volgens mij:
1) zoek een vrouw die het taaltje wél zonder problemen verstaat
2) leer 'normaal' Nederlands spreken

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

offtopic:
Wil je iemand corrigeren en schrijf je zelf ''bakzijl'' terwijl een zeilschip zeilen heeft...

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

• naftebakje
  • Laatst online: 08:52
Een kleine bedenking: uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat men iemand pas intelligent vind, als hij in staat is om duidelijke taal iets uit te leggen. Denk maar aan Stephen Hawkin, die is niet bekend omdat ie in een rolstoel zit, hij wordt als geniaal beschouwd omdat ie in staat is om erg complexe zaken aan "gewone" mensen uit te leggen.
Dit zal ook sociale contacten verbeteren, door jezelf de taal die in de Nederlands-sprekende gebieden gebruikt wordt eigen te maken zal je mensen veel minder afschrikken.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 24-03-2007 22:13 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik mij richten op het discussiepunt. Het thema van hoe om te gaan tussen de wetenschap en 'het dagelijks leven'.

Mijn werk bestaat uit het examineren en het corrigeren van wetenschappelijke papers. Een echte functienaam is er niet, want ik werk facultatief en leef verder van maatschappelijke hulpbetoon.

Wanneer ik klaar ben ga ik op mijn fiets naar mijn maison waar ik dan de nacht door breng om vervolgens weer op te staan en weer te werken. Het sociale contact dat ik heb is meestal met de gecomitteerden van het openbaar vervoer.

Persoonlijk leef ik dus voor de wetenschap en is er bijna geen scheiding. Maar zodra ik probeer er buiten te geraken stuit ik op weerstand.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:08:
Laat ik mij richten op het discussiepunt. Het thema van hoe om te gaan tussen de wetenschap en 'het dagelijks leven'.

Mijn werk bestaat uit het examineren en het corrigeren van wetenschappelijke papers. Een echte functienaam is er niet, want ik werk facultatief en leef verder van maatschappelijke hulpbetoon.

Wanneer ik klaar ben ga ik op mijn fiets naar mijn maison waar ik dan de nacht door breng om vervolgens weer op te staan en weer te werken. Het sociale contact dat ik heb is meestal met de gecomitteerden van het openbaar vervoer.

Persoonlijk leef ik dus voor de wetenschap en is er bijna geen scheiding. Maar zodra ik probeer er buiten te geraken stuit ik op weerstand.
Welke weerstand? Waar komt die weerstand vandaan? Van buiten of van binnen?

• KroontjesPen
  • Laatst online: 09:03

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Dat examineren, gebeurt dat in de door u gebezigde taal of kunnen de examinandae dat ook in het ABN doen om de door hun beoogd resultaat te halen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Opi
  • Niet online

Opi

Je stelt zelf dat iemand zich beperkt tot een bepaald deel van de wereld en dat daardoor de communicatie met anderen moeizaam verloopt. Verken dan een deel van de rest van de wereld. Aangezien het probleem veroorzaakt wordt door een element, is de meest logische oplossing dat dat element zich aanpast.. Diegene dient zich aan te passen aan de rest van de wereld, in plaats van andersom.

• Pim.

Pim.

WFvN schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:12:
[...]

Welke weerstand? Waar komt die weerstand vandaan? Van buiten of van binnen?
Lees de draad eens door, lijkt me duidelijk ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Opi schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:51:
Zou je aan kunnen geven welke scheiding er jouw inziens is tussen wetenschap en gepeupel. Ik ben namelijk volstrekt onbekend met welke scheiding dan ook, anders dan enige aangaande het jargon. Maar jargon komt bij elke discipline voor en is ook niet gebonden aan de wetenschap als geheel.

Verder ga ik mee met eamelink.
Om je nog sterker te vertellen, ik denk dat in de ICT meer jargon voorbij komt dan in iedere andere sector.

Als ik met mijn collega praat dan kan iemand die er geen verstand van heeft dat echt niet volgen, het aantal afkortingen en rare niet Nederlandse woorden vliegen je om de oren. Toch kunnen wij elkaar prima verstaan, dat is natuurlijk jargon.

In de ICT is het ook zo dat twee ervaren ICT'ers niet met elkaar kunnen praten omdat ze niet in dezelfde sector zitten, de een kent dan niet het jargon van de ander en daar kunnen misverstanden uit komen.

Het bekendste voorbeeld:

PCMCIA

People Can't Memorize Computer Industry Acronyms

Overigens: Je hoeft niet op GoT te komen, als je weggepest wordt kun je ook gewoon weg gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 22:18 ]

• mithras
  • Niet online
Gebruik gewoon het woord "hulp", dat is al duidelijk genoeg.
Maison is gewoon je huis
De nacht door brengen is een mooie "literaire omschrijving". Je gaat 's avonds naar huis om de volgende dag terug op je werk te komen: makkelijker te begrijpen toch?
Tot slot zijn de gecommitteerden en zijn de openbaar vervoer medewerkers geen gecommitteerden. Medewerkers is al een hele verbetering.
Geraken is gewoon archaïsch. Raken is goed genoeg ;)

Waarom gebruik je zulke moeilijke taal is echt de vraag. Nu moeten wij het woordenboek erbij pakken. Doe het zelf eens en zie dat woorden als maison en geraken echt niet bestaan of niet meer gebruikt moeten worden in de hedendaagse schrijf- en spreektaal.

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 24-03-2007 22:16 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Pim. schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:12:
Lees de draad eens door, lijkt me duidelijk ;)
Tja, inderdaad duidelijk. Mja, ben docent en geef niet zomaar antwoord maar laat de vraagsteller bij voorkeur nadenken en zélf het antwoord en als het even kan de oplossing aandragen.
mithras schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:14:
[...]
Gebruik gewoon het woord "hulp", dat is al duidelijk genoeg.
Ochjee.... daar heb je het al. Ik meende iets te begrijpen als 'uitkering' :?

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 24-03-2007 22:15 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nou moet je je afvragen hoe dat komt, hier ben je ook al op weerstand gestoten door je taalgebruik.

Je mag/moet zo praten op je werk, goed. Maar als je op je fiets springt zeg je 'stop'. Gedaan.
Je gaat naar HUIS! Niet maison (Brrrr, ik haat de Franse dikke-nekken, vooral de Walen!).

Zulke dingen moet je leren, en als dat niet lukt, uit jouw isolement te geraken, moet je hulp gaan zoeken, en die mensen die helpen je graag genoeg, dat is hun job, gelijk de jouwe wetenschappelijke papers verbeteren is.

Het ligt allemaal bij jezelf...

• mithras
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:14:
[...]

Ochjee.... daar heb je het al. Ik meende iets te begrijpen als 'uitkering' :?
Maar ja: als de kerk jou elke dag mee laat eten (weet ik veel, ik verzin wat) is dat wél hulp(betoon), maar geen uitkering ;)

Verwijderd

Topicstarter
KroontjesPen schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:12:
Dat examineren, gebeurt dat in de door u gebezigde taal of kunnen de examinandae dat ook in het ABN doen om de door hun beoogd resultaat te halen.
De papers worden door verscheidene mensen getoetsen, ik ben er een van in de ketting.
Opi schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:12:
Je stelt zelf dat iemand zich beperkt tot een bepaald deel van de wereld en dat daardoor de communicatie met anderen moeizaam verloopt. Verken dan een deel van de rest van de wereld. Aangezien het probleem veroorzaakt wordt door een element, is de meest logische oplossing dat dat element zich aanpast.. Diegene dient zich aan te passen aan de rest van de wereld, in plaats van andersom.
Het probleem is dat ik al 31 ben en dat mijn actieradius zich beperkt tot mijn pecuniaire aspect. Aanverwanten heb ik niet, en verder ook eigenlijk geen vrienden waar ik bij mee kan gaan. Op dit moment vertoef ik bij iemand die ik toevallig heb ontmoet en die nu op vakantie is dientengevolge ik op zijn woning kan toezien.

De problemen die ontstaan zijn heel duidelijk zichtbaar in dit topic. Door Pim. ben ik eerder al getuchtigd aangaande mijn aanwezigheid binnen een discussie. Daarnaast is ook het bestellen van bijvoorbeeld telefonisch een pizza een intens probleem. Daarom doe ik mij meestal Frans voor zodat ik nog enigzins opgevat wordt.

• Pim.

Pim.

WFvN schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:14:
[...]

Tja, inderdaad duidelijk. Mja, ben docent en geef niet zomaar antwoord maar laat de vraagsteller bij voorkeur nadenken en zélf het antwoord en als het even kan de oplossing aandragen.
Ik heb ook 3,5 jaar voor de klas gestaan en de methode die je gebruikt is prima, maar dan wel in een gesprek van persoon tot persoon. Het is mijn ervaring dat het op een forum niet werkt omdat mensen de non-verbale signalen niet doorkrijgen, te veel tijd hebben om na te denken (niet intuïtief meer) en dat zoiets snel verzand in een hele andere discussie ;)

Verwijderd

@TS:

Kun je misschien enig bewijs geven dat je bent wie je bent? Dan kan iemand een poging wagen je serieus te helpen.

Want zoals het nu eruit ziet is dat je een jochie van 15 bent met aandacht tekort en een woordenboek.... (NOFI)

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:19:
Het probleem is dat ik al 31 ben en dat mijn actieradius zich beperkt tot mijn pecuniaire aspect. Aanverwanten heb ik niet, en verder ook eigenlijk geen vrienden waar ik bij mee kan gaan. Op dit moment vertoef ik bij iemand die ik toevallig heb ontmoet en die nu op vakantie is dientengevolge ik op zijn woning kan toezien.

De problemen die ontstaan zijn heel duidelijk zichtbaar in dit topic. Door Pim. ben ik eerder al getuchtigd aangaande mijn aanwezigheid binnen een discussie. Daarnaast is ook het bestellen van bijvoorbeeld telefonisch een pizza een intens probleem. Daarom doe ik mij meestal Frans voor zodat ik nog enigzins opgevat wordt.
Ben je financieel zo beperkt dat je niet even naar de kroeg kan gaan? (moet je niet op antwoorden, zijn onze zaken niet)

Overigens, gezien je post in \[C++] Pointerless programming , en daarmee bedoel ik niet het niveau van taalgebruik, maar het niveau van C++ lijkt het me geen probleem voor jouw om een job te zoeken in die branche, ga daar eens naar kijken.

Ergens heb ik medelijden met jouw, isolement is echt niet fijn... Maar je moet willen en moeite doen, en niet je zelf afschermen van de wereld, dan wordt het alleen erger.

Je moet de eerste stap durven zetten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Goed, zoals ik het meen te begrijpen zit je in een aardig isolement.

De eerste hindernis die is al meerdere malen genoemd: de taal. Allereerst zou ik die 'scheiding' tussen werk en de rest van de wereld maar eens zéér scherp gaan aanbrengen. Zorg er dus voor dat je 'normaal' Nederlands spreekt en mijn gok is dat er letterlijk een wereld voor je open gaat.

• Opi
  • Niet online

Opi

Je blijft het probleem op jezelf betrekken. Voor de derde en laatste keer meld ik je dat GoT geen hulpdienst is voor persoonlijke problemen. Mocht je het opnieuw zuiver op je eigen betrekken, dan zal ik het topic sluiten.

• simon
  • Laatst online: 23-12 23:10
be·dil·al (de ~ (m.), ~len)
1 bemoeial die alles wil beslissen => albedil, bediller
bron: http://www.vandale.nl/opz...enboek/?zoekwoord=bedilal

de ts komt duidelijk aandacht en maatschappelijke betrokkenheid te kort.. tsja, pech lijkt mij :)

en je naam komt nergens voor als ik er op google, behalve 't bovenstaande.. Verder, PhD in wat? Als je bezig bent met je PhD lijkt 't me dat je onderhand wel wát gepubliceerd hebt. Daarnaast slaan je andere topics nergens op, inhoudelijk dan, je verbergt 't allemaal in nevelen van taal.

[ Voor 34% gewijzigd door simon op 24-03-2007 22:28 ]

|>

• naftebakje
  • Laatst online: 08:52
[...]De problemen die ontstaan zijn heel duidelijk zichtbaar in dit topic. Door Pim. ben ik eerder al getuchtigd aangaande mijn aanwezigheid binnen een discussie. Daarnaast is ook het bestellen van bijvoorbeeld telefonisch een pizza een intens probleem. Daarom doe ik mij meestal Frans voor zodat ik nog enigzins opgevat wordt.
De oplossing voor je problemen is ook heel duidelijk zichtbaar in dit topic: leer jezelf een gewoon taalgebruik aan, dat kan zonder enig probleem bestaan naast de vakidiotie waar je op je werk mee geconfronteerd wordt.
Ik neem aan dat je in staat bent om wat alle anderen hier posten te lezen en te begrijpen, dus kan het volgens mij geen groot probleem zijn om je taalgebruik aan te passen aan de omgeving waarin je vertoeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Simon schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:27:
[...]

bron: http://www.vandale.nl/opz...enboek/?zoekwoord=bedilal

de ts komt duidelijk aandacht en maatschappelijke betrokkenheid te kort.. tsja, pech lijkt mij :)

en je naam komt nergens voor als ik er op google, behalve 't bovenstaande.. Verder, PhD in wat? Als je bezig bent met je PhD lijkt 't me dat je onderhand wel wát gepubliceerd hebt. Daarnaast slaan je andere topics nergens op, inhoudelijk dan, je verbergt 't allemaal in nevelen van taal.
scherp :)

• simon
naftebakje, ga er maar van uit dat de heer b.e.dilal niet een werkelijk persoon is, maar iemand die rollend op een vloertje lacht om zijn 'kunstige' grap.

|>

Verwijderd

Inderdaad, dit topic is een grap, toch?

Lijkt me dat men zelfs is in de 'academische wereld' nog wel enige sociale vaardigheden en contacten heeft... Anders moet je jezelf toch eens afvragen of het niet tijd wordt om uit je academische wereldje te stappen en de wijde wereld te verkennen. (ja, er is nog meer dan wetenschap 8)7 )

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Simon schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:29:
naftebakje, ga er maar van uit dat de heer b.e.dilal niet een werkelijk persoon is, maar iemand die rollend op een vloertje lacht om zijn 'kunstige' grap.
Tja, dure woorden met blunders van fouten is wat vreemd. Hoewel er natuurlijk ook dyslectische academici zijn.

Maar inderdaad zou dit best wel eens een poging kunnen zijn om de uber-nerd te spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 24-03-2007 22:30 ]

Verwijderd

Dit is gewoon een grote grap... 8)7 Een gigantische karikatuur...

Snap je dat nu zelf niet? Je hoeft nog geen contact te hebben met de 'buitenwereld' om te beseffen hoe overdreven pedant je bent. Ik vermoed dat zelfs de leden van je onderzoeksgroep zich voor je schamen, omdat je met die attitude alleen maar het imago van totaal wereldvreemde 'wetenschappers' naar de buitenwereld toe bevestigt.

Kijk af en toe eens naar tv, en 'bestudeer' hoe wij, het gepeupel, normaal met elkaar communiceren. De manier waarop je trouwens een onderscheid maakt tussen 'wetenschappers' en gepeupel zorgt er toch voor dat je overkomt als iemand met serieus veel grootheidswaanzin.

Doe nu eens niet zo arrogant en autoritair. En probeer niet pér se zo pompeus en grootsprakerig te doen om te bewijzen hoe 'erudiet' je wel bent. :/

Ik ken massa's mensen die heel intelligent zijn en dat ook kunnen overbrengen, op een normale manier. Er moet bij jou toch echt wel iets misgelopen zijn, dus in navolging van wat hier al gepost is raad ik je professionele hulp aan.

En als je echt zo een hoge positie aan een universiteit bekleedt, zal je normaal ook wel niet op GoT komen posten. Ik denk dat geen enkele prof die ik ken zich bezig houdt met dit soort nietsbetekend tijdverdrijf (zoals GoT/forum community gezever). (met alle respect...) Iets met 'meaningful life'.

Ik denk dat je je communicatie met je collega's idd beter beperkt tot schriftelijke communicatie. Ik zou hyper nerveus worden van dergelijke karikaturaal mieregeneuk.

En over taalgebruik. Ik studeer zelf ook aan de universiteit. En behalve een zeker vakjargon (dat eigen is aan elke richting, bij mij voornamelijk fluidumdynamica, hydraulica, continuummechanica) is er niets fundamenteel anders aan het taalgebruik van een onderzoeker of van een 'gewoon persoon'. Enkele richtregels met betrekking tot het maken van verslagen. ('er werd gevonden dat'... 'Men kan zien dat'... Ipv 'Ik heb'... en 'we kunnen zien dat' Dus zo neutraal en onpersoonlijk mogelijk). Correct maar vlot nederlands is gewenst. Geen belachelijke zinsconstructies die je zelf dan nog eens finaal verkracht omdat ze niet correct gebruikt worden.

In mails met proffen idem. Kort, bondig, beleefd. Die mensen hebben toch geen tijd, dus een paar korte zinnen maakt het meteen makkelijker dan een ellenlange brief van iemand 'who's trying to hard'.
Stop daar nu eens mee !! 8)7 |:(
Ik denk dat je best gewoon voor de 'wetenschap' blijft werken. Nogal wiedes dat je op weerstand stuit. Niemand is geïnteresseerd om z'n kostbare tijd te investeren in wereldvreemde mensen zoals jij. En ja, ook na het werk willen 'wetenschappers' wel eens iets anders doen dan over de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied praten. Na uren en uren met hetzelfde bezig te zijn genieten ze net zo zeer van een verfrissend gesprek over een lekkere pint als u en ik, 'het gepeupel'

• simon
tsja, als 't inhoudelijk ergens op zou slaan, ok, maar de kennis die hij in 't dpz energie topic heeft lijkt me verre van academisch niveau

|>

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Opi schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:27:
[...]
[mbr]Je blijft het probleem op jezelf betrekken. Voor de derde en laatste keer meld ik je dat GoT geen hulpdienst is voor persoonlijke problemen. Mocht je het opnieuw zuiver op je eigen betrekken, dan zal ik het topic sluiten.[/mbr]
Toch knap dat het topic nog serieus wordt genomen. Door mij allang niet meer, het is gewoon offtopic slowchat.

• Opi
  • Niet online

Opi

Vanwege de vooralsnog verdere afwezigheid van de topicstarter wordt dit topic gesloten. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.