harde schijf niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seloh
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-05-2023
Hoi,

Ik heb een probleem met een harde schijf, deze is niet zichtbaar in windows, hier in het kort het hele verhaal.
De schijf was de primary schijf van een wat oudere computer van een vriend, de voeding van die PC had het begeven en hij heeft ondertussen een laptop aangeschaft en wil dus geen nieuwe voeding kopen. Hij heeft wel enkele gegevens op die harde schijf staan die hij terug wil en aangezien hij er geen idee van heeft hoe hij dat kon bewerkstelligen heeft hij mij gebeld. Ik heb de harde schijf uit de pc gehaald en in een externe schijf box gedaan (uiteraard van primary op slave gezet) maar als ik hem aansluit op zijn laptop of mijn pc dan doet hij helemaal niks. De box is functioneel, want met een andere harde schijf werkt hij prima. Als ik hem dus aansluit en start is de schijf nergens te bekennen, niet in verkenner maar ook niet in schijfbeheer, de schijf maakt geen rare geluiden en zo te horen start hij gewoon netjes op.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om alsnog de gegevens van de schijf te halen.

Bij voorbaat dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

(uiteraard van primary op slave gezet)
Een schijf kan niet op primary staan, waarschijnlijk haal je primairy/secundairy en master/slave door elkaar.
Verder is een hdd op slave zetten natuurlijk niet zo handig als je hem in een externe behuizing gooit waar maar 1 hdd in kan (die dan master moet zijn).

Je kunt eens in diskmanagement kijken of de disk daarbij staat, anders moet je eens met recovery progs aan de gang gaan.

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
toevalligerwijs ben ik met precies hetzelfde bezig.. dat wil zeggen ik heb een maxtor 160 gig ide in een maxtor onetouch gepropt en die aan mijn pc geknoopt. dit doe ik wel vaker en heeft in het verleden meerdere malen problemen opgelevert. om de 1 of andere reden sloopt ie zijn mft. onbekend is waar dit door komt, maar het is bijna repliceerbaar. mijn ervaring is dat een goede recovery run vaak de enige oplossing is, waarbij aangemerkt moet worden dat dit meestal maar 95% van de data teruggeeft. in schijfbeheer zie je dan wel de schijf maar hij ziet geen filesysteem of zegt vrolijk dat ie leeg is. ook heb ik meegemaakt dat hij helemaal niet zichtbaar was.

edit: ook kan het aan je os liggen. win2003 gaat er bij mij heel anders mee om dan xp

edit 2: ik hou je wel op de hoogte van mijn vorderingen.

[ Voor 13% gewijzigd door duikeend op 24-03-2007 21:52 ]

Verwijderd

duikeend: klinkt als write buffering waarbij dirty buffers verloren zijn gegaan. Probeer "write cache" eens uit te zetten.

Verwijderd

Ga naar Start-->(Instellingen)-->Configuratiescherm-->Klassieke weergave(als hij dit nog niet stond)-->Systeembeheer-->Computerbeheer-->Schijfbeheer(onder het kopje 'Opslag')-->Hier staat als het goed is je Schijf bij als Niet Gepartioneerd, links onderin zie je dan staan bijvoorbeeld (D:) Niet Gepatieneerd-->Je klik daar 1x op en daarna met rechtermuis knop en dan klik je op Partitie Maken zo kun je er een partitie opzetten de rest spreekt waarschijnlijk voor zich. Succes!

• seloh
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-05-2023
Sorry dat ik nu pas weer van me laat horen maar het is opgelost!
Ik had de settings van de harde schijf dus op master moeten laten staan en niet hoeven switchen naar slave. Duurde ff voor dat ik dit kon testen omdat het jumpertje foetsie was ... maar heb hem weer gevonden en nadat ik de harde schijf weer op master had staan werd hij meteen herkent!

Thanks!
Pagina: 1